کد خبر 990000
تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۰
روحانی نمایه

همه هدف پروژه آمریکایی- فرانسوی اخیر این است که به دست خود روحانی و ظریف، حکم ابطال و انقضای برجام را به به شرط ابقای تعهدات ایران و گسترش آن به تعهدات هسته ای ابدی، موشکی و منطقه ای گسترش دهند!

به گزارش مشرق، محمد ایمانی تحلیلگر مسائل سیاسی و فعال رسانه‌ای در کانال شخصی خود در تلگرام نوشت:

۱- فرانسه کرم سر قلاب آمریکاست؛ نه بیشتر. دولت نیز همین را می داند اما تجاهل می کند. نشان به آن نشان که آقای روحانی اردیبهشت 92 گفت اروپایی ها آقا اجازه هستند.


۲- همه هدف پروژه آمریکایی- فرانسوی اخیر این است که به دست خود روحانی و ظریف، حکم ابطال و انقضای برجام را به به شرط ابقای تعهدات ایران و گسترش آن به تعهدات هسته ای ابدی، موشکی و منطقه ای گسترش دهند!


۳- در اوج هیجان مذاکرات و توافق، ادعا این بود که با توافق، 150 میلیارد دلار دارایی ایران به کشور بر می گردد و 200 میلیارد دلار هم سرمایه گذاری خارجی با خود می آورد. یعنی برجام را با سراب 350 میلیارد دلاری، برای بخشی از عوام شیرین سازی و غیر قابل صرف نظر کردند.


۴- دولت و وزارت خارجه چند هفته است از جزئیات مذاکرات با فرانسه و قول تعهدات جدیدی که می دهند، به مردم هیچ نمی گویند. اما خبرهای درز کرده در ادبیات محافل اروپایی و  مقامات فرانسوی حاکی از این است که آخرین بار، وعده گشایش 15 میلیارد دلار اعتبار برای ایران (در ازای بازگشت ایران به همه تعهدات برجامی) مطرح شده است.


۵- آقای ظرف در هفته اخیر از موضع بسیار پایین و تحقیر آمیز اعلام کرد "تنها چیزی که می‌خواهیم، فروش نفت و دریافت پول آن است» و «اروپا خود را به یازده نکته متعهد کرده؛ شامل سرمایه‌گذاری‌ها، هواپیمایی غیرنظامی، حمل‌ونقل و بازگشت شرکت‌های اروپایی. ما هیچ یک از اینها را به‌عنوان پیش‌شرطی برای اجرای کامل تعهدات خود درخواست نمی‌کنیم. تنها می‌خواهیم بتوانیم نفت خود را بفروشیم".


۶- گفته شد آمریکا ابتدا با پیشنهاد مجوز 5 ماهه برای فروش 700 هزار بشکه ای ایران مخالفت کرده و ضمنا با مجوز گشایش اعتبار 15 میلیارد دلاری از سوی اروپا هم مخالفت ورزیده و حالا فرانسه وعده نسیه 5 میلیارد دلاری می دهد!


۷- یک بار دیگر روند عقب نشینی راهبردی دولت را در این دو سال مرور کنید: روحانی و ظریف تهدید کردند اگر آمریکا از برجام خارج و تعهدات خود را متوقف کند، ایران هم از برجام خارج می شود.


اما روحانی در روز اعلام خروج آمریکا، مدعی شد شرّ یک مزاحم کم شد و ما در برجام می مانیم و اروپا چند هفته (سپس دو ماه) مهلت دارد به تعهدات خود عمل کند.


۸- یک سال با وقت کشی و فریبکاری های موهن اروپا با بسته های پر از خالی SPN و INSTEX گذشت. تازه از اردیبهشت امسال، دولت کاهش میلی متری تعهدات را با فواصل دو ماهه آغاز کرده اما با رفتار نقضی خود، مانع شوک کافی و موثر به اروپا و آمریکا شده است.


۹- دولت و حامیان آن، برجام را امر مقدس غیر قابل نقد در داخل کردند و قیمت 350 میلیارد دلاری روی آن گذاشتند. اما حالا چوب حراج به سرمایه خود زده و حاضرند برجام را چند برابر زیر قیمت به شرخر های غربی بفروشند. هم ابطال و انقضای برجام را با رفتار خویش امضا می کنند و هم حاضر ند برجام را به وعده نسیه 15 یا 5 میلیارد دلاری بفروشند!


۱۰- با این انفعال، منطقی است که دولت آمریکا از یک طرف فرانسه را برای فریب پیش بفرستد و از طرف دیگر، قول و قرار های روحانی-ماکرون را نپذیرد و روحانی را وادار به تنازل تا قیمت نزدیک به هیچ کند. این همان ارزیابی مهر ماه 92 وبسایت رادیو فرانسه است :
«ارزیابی غرب از دولت روحانی، تعامل با فروشنده بدهکار و مشتاقی است که خود را ناگزیر از #فروش_حقوق_ملی می‌بیند. طبق این جمع‌بندی اگر خریدار صبور باشد، فروشنده، قیمت را کمتر خواهد کرد»


۱۱- دولت برای اعتبار و پرستیژ و اقتدار خود در دنیا لازم است بازی "پلیس خوب - پلیس بد" فرانسه و آمریکا را به هم بزند و تعهدات برجامی (و نه گام های جزئی و نمادین) را تا زمانی که طرف مقابل به تعهداتش برگردد، متوقف کند؛ بی آن که حتی اعلام کند از برجام خارج می شود. غرب فقط با دیدن اقتدار سر عقل می آید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • محمد مهدی IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    0 0
    واقعا باعث تاسفه که این قدر خوار وذلیل برخورد می کنه این دولت و قدر داشته ها و توانایی ها رو نمی دونه .
  • سید IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    0 0
    اصلاح طلبان تهوع آور کاسبان مذاکره با غرب و برجام!
  • FR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    0 0
    روحانی اقتدار ایران را میخواهد ؟! مسئله اینست......
  • IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    0 0
    روحانی :اه پوست موز....دوباره باید بخورم زمین
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۴
    8 0
    هنوز یادمان نرفته که در دهه هفتاد همین فرانسه اولین بار ایدز را به ایران فرستاد در قالب بسته های خوشرنگ خون فرانسوی الوده به ویروس ایدز و حالا اشتهایشان بازتر شده و مکرون می خواهد تجربه ایدز(ضعیف کردن سیستم ایمنی و دفاعی انسان ) را در اشلی بزرگتر اجرا کند کل سیستم دفاعی کشور را تضعیف کند در قالب بسته های فریبنده پیشنهادی. اقای روحانی مواظب باش
    • IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۴
      0 0
      فرانسه در قضیه ی خون های آلوده هرگز عذرخواهی نکرد و هرگز غرامت نپرداخت... کلاه بی غیرتی رو بالاتر بیندازید لطفا
  • خانم الهام IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
    0 0
    ومکرو و مکرالله والله خیر الماکرین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس