کد خبر 988942
تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۰

هنگامی که دانشجویان رشته ی وکالت در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل می شوند، می توانند از میان روش های مختلف، به دلخواه یکی را انتخاب کرده و آینده ی خود را رقم بزنند.

شاید بسیاری از افراد پس از اتمام کارشناسی حقوق تمایل دارند تا ادامه تحصیل داده و مدارک ارشد و دکترای این رشته را دریافت نمایند. اما بسیاری از افراد که امروزه بیش از نیمی از جمعیت فارغ التحصیلان این رشته را شامل می شوند، ترجیح می دهند تا در این حرفه فعالیت کرده و حقوق را به عنوان شغل خود برگزینند.

این دست از فارغ التحصیلان می توانند با ثبت نام آزمون های حقوقی در قسمت های مختلف مشغول به فعالیت شده و وارد بازار کار شوند. دسته ای از این فارغ التحصیلان می توانند با شرکت در آزمون کارشناس رسمی دادگستری به عنوان کارشناس رسمی در قوه قضائیه و یا دیگر سازمان ها فعالیت کنند. در واقع کارشناسان رسمی دادگستری نیز حتی می توانند در ادارات مختلف مشغول به کار شده و به عنوان کارشناس حقوقی در خصوص موضوعات حقوقی اداره نظر دهند، چرا که نظرات یک کارشناس رسمی دادگستری مورد قبول و تایید دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور می باشد.

حتی در این میان هستند افرادی که تمایل دارند تا در نیروی انتظامی جذب شوند و یا عده ای دیگر تمایل دارند تا در انواع مذاکرات حقوقی و قرارداد ها به عنوان مذاکره کننده حاضر شده و این حرفه را برای خود انتخاب می نمایند.

البته توجه کنید که ورود به این رشته های قضایی از جمله کارشناس رسمی دادگستری تنها از طریق تحصیل در رشته ی حقوق قضا نبوده و فارغ التحصیلان رشته الهیات که از مجموعه رشته های فقه و حقوق اسلامی می باشد و یا طلابی که در حوزه های علمیه تحصیل نموده اند نیز به شرط آن که در حد سطح 2 باشند و یا حتی سایر رشته های اعلام شده، نیز می توانند در آزمون های حقوقی شرکت کرده و این مسیر را دنبال نمایند.

استخدام مرکز امور مشاوران حقوقی

آزمون مشاوران حقوقی که توسط مرکز امور مشاوران حقوقی برگزار می شود یکی دیگر از آزمون های حقوقی می باشد که فارغ التحصیلان رشته های حقوق و الهیات و طلاب با حداقل سطح دو می توانند با شرکت در آن به عنوان وکلای خبره وارد این حوزه شوند.

برای استخدام مرکز امور مشاوران، افراد می توانند با شرکت در آزمون برگزار شده توسط این مرکز، در صورت قبولی پس از دریافت پروانه وکالت، وارد حوزه های مختلف وکالت شده و در این حیطه فعالیت نمایند.

البته توجه کنید که برای شرکت و ثبت نام در آزمون مشاوران حقوقی بایستی شرایطی را دارا باشید تا پس از شرکت در آزمون تستی این مرکز، پذیرش شده و در همان قسمت مربوطه فعالیت کنید. به طور مثال شرط سنی، یکی از شرایط شرکت در آزمون مرکز امور مشاوران حقوقی می باشد که بایستی رعایت شود تا پس از شرکت در آزمون، شانس قبولی شما بالاتر باشد و پذیرش شما را امکان پذیر سازد.

عدم محرومیت از حقوق اجتماعی به واسطه ی جرائم مختلف و یا عدم دارا بودن سوء پیشینه ی کیفری از دیگر شرایط شرکت در این آزمون می باشد که متقاضیان بایستی پیش از ثبت نام در این آزمون، آن ها را لحاظ نمایند و در صورت دارا بودن این شرایطف اقدام به ثبت نام نمایند.

همچنین لازم به ذکر است که برخلاف آزمون کانون وکلا، برای دریافت پروانه وکالت از مرکز امور مشاوران، شما بایستی علاوه بر شرکت در آزمون کتبی، در مرحله ی مصاحبه ی این مرکز نیز شرکت نموده و حد نصاب نمره قبولی را کسب نمایید. در غیر این صورت و یا در واقع چنانچه حتی در آزمون کتبی این مرکز نمره قبولی آورده باشید و اما در مرحله ی مصاحبه پذیرفته نشوید، پروانه وکالت برای شما صادر نخواهد شد.

آزمون دفتریاری

بعد از سردفتر، دومین فرد یک دفترخانه، دفتریار می باشد که برای دریافت این منصب بایستی در آزمون دفتریاری شرکت نموده باشد. این آزمون که به وسیله ی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برگزار می شود در 2 مرحله ی کتبی و شفاهی یا مصاحبه شرکت کنندگان را مورد گزینش قرار می دهد. افرادی که با مدرک لیسانی برای شرکت در آزمون دفتریاری اقدام می کنند، بدون گذراندن دوره کارآموزی وارد شغل دفتریاری می شوند، اما افرادی که با مدرک دیپلم برای این آزمون اقدام می کنند، بایستی به مدت 1 سال دوره ی کارآموزی بگذرانند تا بتوانند به عنوان دفتریار دفاتر اسناد رسمی برگزیده شوند.

منابع آزمون دفتریاری 98 به طور رسمی توسط این سازمان اعلام نشده است اما با در نظر گرفتن آزمون های سال قبل این سازمان می توان چنین نتیجه گیری نمود که ادبیات فارسی، احکام، حقوق ثبت، اطلاعات عمومی و مقررات دفاتر اسناد رسمی از جمله منابع اصلی این آزمون می باشند.

متقاضیان برای شرکت در آزمون دفتریاری نیز همانند دیگر آزمون ها بایستی شرایطی را دارا باشند که از جمله این شرایط می توان شرط سنی را نام برد. در واقع علاقمندان نباید کمتر از 20 سال و یا بیش از 50 سال سن داشته باشند. علاوه بر این متقاضیان نباید تحت ولایت فرد دیگری باشند و نیز معتاد به مواد مخدر نباشند.

همچنین لازم به ذکر است که دفتریار با پیشنهاد سردفتر یک دفترخانه اعلام می شود و پس از آن با ابلاغ سازمان ثبت، مطابق با قوانین موجود، برای این منصب تعیین می شود. در واقع شرط لازم برای کسب منصب دفتریاری، معرفی متقاضی به وسیله ی شخص سردفتر می باشد. از منظر دیگر با حضور سردفتر، دفتریار هیچ گونه مسئولیتی نداشته و تنها زمانی که سردفتر به مرخصی رفته باشد و یا حضور نداشته باشد، وی عهده دار امورات دفترخانه می باشد.

در واقع به صورت کلی از جمله دیگر وظایف دفتریار علاوه بر معاونت یک دفترخانه، می توان مسئولیت نظارت بر وصول دولتی را نام برد. همچنین دفتریاران در دفترخانه ها نماینده ی اداره ی ثبت می باشند و بایستی تمامی امور محوله از سمت سردفتر را به انجام برسانند. اما توجه کنید که در قانون در خصوص امور محوله به دفتریار، موردی را ذکر نکرده است و دفتریار موظف است تمامی امور محوله را تمام و کمال انجام دهد.

 

این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس