کد خبر 988799
تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۹
شعبه بانکی

عملیات بانکی علیرغم بانکداری الکترونیک هنوز در شعب بانکها در جریان است و باجه‌نشینان نیز از این فرصت استفاده کرده و روزهای پایانی هفته را عموما جهت پرکردن ساعات اداری در شعبه حضور می‌یابند.

به گزارش مشرق، گسترش بانکداری الکترونیک، بسیاری از مردم را از رفتن به شعب بانکی منصرف کرده و عملیات بانکی را به سمتی پیش برده است که باجه‌ها روز به روز خلوت شده و حضور کمتری از مردم را به خود می‌بینند. در واقع، بسیاری از مردم تنها برای مواقعی به بانک‌ها مراجعه می‌کنند که خود توانایی انجام آن از طریق موبایل‌بانک و اینترنت بانک یا حتی خودپردازهای بانکی را نداشته باشند و مجبور شوند که امور مورد نیاز خود را حتماً در شعبه انجام دهند.

در این میان، گسترش استفاده از شیوه‌های غیرحضوری برای انجام امور بانکی در کنار تنوع بخشی نظام بانکی به ابزارهای پرداخت الکترونیک، زمینه‌ای را فراهم کرده که تعداد مراجعات مردم به شعب بسیار کمتر از قبل شود؛ نگاهی به مراجعین بانکی که خود را برای انجام امور مورد نیاز به شعبه رسانده‌اند، نشان می‌دهد که بیشتر اقشار میان‌سال پشت باجه‌ها مشغول دریافت خدمات و پرداخت هستند و اگر قشر جوان هم مراجعه‌ای دارد، یا برای نقد کردن چک است و یا برای گرفتن چک بانکی و رمز اینترنت بانک و موبایل بانک؛ بنابراین کار باجه‌نشینان نیز به تناسب کمتر از قبل شده و همین امر خوشحالی مضاعف آنها را هم به دنبال داشته است.

بیشتر بخوانید:

کافی است در روزهای میانی و به خصوص پایانی هفته، سری به شعب بانکی بزنیم تا به وضوح مشاهده نمائیم که باجه‌نشینان، از ساعات موظفی خود در شبکه بانکی، بیشتر به عنوان محلی برای استراحت موقت و وقت گذراندن در شبکه‌های مجازی و موبایل‌های خود استفاده کرده و در عوض، ساعات کاری خود را پر می‌کنند؛ در حالیکه علیرغم تمامی شوآف‌هایی که نظام بانکی بر روی گسترش بانکداری اینترنتی و الکترونیکی دارد، اما متصدیان بانکی و باجه‌های شعب، همچنان پابرجا هستند و تعداد آنها کم نشده است.

شعبی عریض و طویل با کارمندانی بیکار

گزارش‌های میدانی از شعب بانکی در روزهای مختلف هفته نشانگر آن است که بسیاری از شعب بانکی، علیرغم اینکه تعداد مراجعاتشان به شدت کاهش یافته است، اما همچنان کارمندان خود را حفظ کرده و تلاش می‌کنند که ظاهر و ساختمان خود را پابرجا نگه دارند؛ حتی آنها بسته به تناسب گسترش بانکداری الکترونیک نیز حداقل در شعب بانکی کار نکرده و همان ساختار قدیمی را حفظ کرده‌اند؛ به نحوی که در هر شعبه، در روزهای متمادی تعداد بسیار زیادی از کارمندان مشاهده می‌شوند که یا سرشان به گوشی‌های تلفن همراهشان گرم است یا اینکه مشغول گپ زدن با یکدیگر و صحبت از ملک و املاک و ساخت و ساز در نقاط مختلف کشور هستند.

در این میان، اگرچه در گذشته باجه‌نشینی برای خود آداب و رسومی داشت و حتماً متصدیان شعب باید با لباس فرم مخصوص پشت سیستم خود می‌نشستند و از خوردن و آشامیدن در ملاءعام خودداری می‌کردند؛ اما اکنون به راحتی در شعب بستنی سرو می‌شود و کارمندان درست در مقابل انظار مراجعه‌کنندگان، اقدام به خوردن و آشامیدن می‌کنند.

از سوی دیگر، از تعداد باجه‌های در نظر گرفته شده نیز کمتر از ۳۰ درصد باجه‌های کاری برای انجام دادن دارند و مابقی به گذراندن اوقات فراغت خود در پشت باجه‌ها مشغولند و روزهای خود را می‌گذرانند بلکه در پایان ماه، بتوانند حقوق و اضافه کاری خود را دریافت نمایند؛ حتی اگر کاری برای انجام دادن نداشته باشند.

گرداندن شعبه تنها با یک کارمند!

گزارش میدانی از باجه‌های چند شعب بانک دولتی حکایت از آن دارد که بسیاری از مردم باید زمان زیادی را در شعب سپری کنند تا بلکه نوبت آنها فرابرسد؛ در حالیکه پشت اکثر باجه‌ها افرادی نشسته‌اند که سرشان به کار خودشان گرم است و تنها از تعداد ده باجه، دو باجه مشغول پاسخگویی به امور دریافت و پرداخت‌ها هستند.

همچنین در یکی دیگر از شعب بانک دولتی، تنها یک فرد در شعبه کلیه امور مرتبط با دریافت و پرداخت را انجام می‌دهد و رئیس شعبه نیز کنار وی مشغول انجام امور دیگری است. تعداد مراجعه کنندگان نیز البته خیلی بالا نیست.

بر این اساس، حال یک سوال بزرگ از رئیس کل بانک مرکزی و مدیران نظام بانکی مطرح می‌شود که چرا علیرغم اینکه تاکید زیادی بر گسترش بانکداری الکترونیک دارند، اما حاضر نیستند که شعبه خود را کاهش داده و هزینه‌های سربار کارمندی خود را کم کنند؛ و اگر قرار است شعبه‌ای عریض و طویل به کار خود ادامه دهد چرا نظارت بیشتری از سوی رؤسای شعب بر کار کارمندان صورت نمی‌گیرد تا لااقل معطلی مردم به حداقل برسد؟ یا اگر نیاز نیست، پشت باجه نشینی بر نارضایتی‌های مردم از عملکرد برخی شعب نیفزاید.

تعداد شعب بانکی چقدر است؟

بررسی‌ها حکایت از آن دارد که در بین ۳۷ بانکی که نام آن‌ها در گزارش بانک مرکزی آمده است، بانک ملی با تعداد ۳۰۷۷ شعبه بیشترین و بانک مشترک ایران ونزوئلا با عدد یک کمترین شعبه را دارند. در این آمار برای بانک مهر اقتصاد هیچ تعداد شعبه و باجه‌ای ذکر نشده و گفته شده است که این بانک در صف دریافت مجوز قرار دارد. تعداد کل شعب بانک‌های کشور تا خردادماه سال گذشته ۲۰۵۹۸ شعبه بوده است که نشان می‌دهد طی ۱۰ ماه گذشته حدود هزار شعبه به آن اضافه شده است. بر اساس آمار بانک مرکزی، تعداد کل شعب بانکی اکنون ۲۰ هزار و ۷۸۰ شعبه است.

این در حالی است که فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز اواخر سال گذشته با بیان اینکه تعداد شعب بانک‌های کشور، خارج از عرف و استاندارد است، از برنامه جدی دولت برای کاهش تعداد شعب بانکی خبر داده بود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 7
  • عسکری IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    29 8
    واقعا موقعی که به شعبه بانکی میری می بینی از بین ده کارمند فقط دونفر باجه دار هستن وبقیه انگار فقط دارن حسابرسی خود کارمندای بانک رو انجام میدن !!! با شرایط کنونی بانکداری کشور تقریبا بیشتر از 50 درصد کارمندان بانک نیروی اضافی هستند که بار مالی سنگینی رو با حقوق و مزایای بالایی که میگیرن به دوش مردم و کشور گذاشتن!!!
    • IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
      23 5
      معمولاً اون دوتا هم نه حال سوال جواب دادن دارن نه حال سریع کار کردن
  • کارمند IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    18 20
    باسلام بنده کارمند بانک هستم به غیر از بایگان شعبه همه همکاران حداقل ۷ساعت کار مفید دارند وکارمندانی که به نظر مشتری بیکار هستند بیشتر از صندوق داران کاردارند و بعداز وقت اداری نیز بدون دریافت اصافه کارمشعول هستند لطفا زندگی وکار در تهران رابه کل ایران تعمیم ندهید.
    • علی IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
      0 1
      باسلام.. دوست عزیز کارمند بانک.. شواهد و ملاحظات بنده و بیشتر مردم،چیزی غیر از فرمایشات جنابعالی رانشان میدهد ۳۵۵۶
    • IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
      0 2
      آره تو راست میگی! حالا برو بخواب!!!!!!!!!!
  • کارمند بانک IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    23 10
    بانک فقط دریافت و پرداخت نیست، قسمت کلر، تسهیلات، ارزی و... داره که هر کدام وظایف خود را دارند. نمیشه ندونسته نظر داد. شما تو شعب وسط شهر، پایین شهر و بازار سر بزن بعد انتقاد کن، بعضی وقتا حتی نمیتونیم بریم دستشویی خداشاهده گاها زمان ناهار و حتی سرویس روفتن و.. کلا یه ربع تو کل روز نمیشه ، یعنی نمیتونیم ،بعدشم هر کی میاد فکر میکنه کل اختلاس ها تقصی ماهاس و همموم از دم دزدیم و هر چی میخوان بارمون میکنن، نقد شما کاملا بی انصافی است، تنها شغلی که داره راندمان شغلی رو در کشوربالا میبره همین کارمند های بانک هستن، باور نمی کنید یه سر به ارگان های دیگه بزنید
    • IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
      1 1
      دمت گرم معلوم نیست از کجا مطلب استخراج مکنن
    • قلی IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
      0 2
      تو هم راست میگی عزیزم! این همه لیچار گفتی یکوقت خسته نشی؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    8 1
    خدایی خیلی رو هوا مطلب می نویسید
  • IR ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
    1 0
    تمام مشکلات ایران رو بانک‌ها دارن به دوش میکشند بعد همچین اظهار نظرهایی واقعا جای تاسف داره طرف میخواد وام مفت و مجانی و بدون ضامن بگیره نمیتونه میاد همچین صحبت‌هایی رو مطرح میکنه
  • ناشناس IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
    2 0
    شما که از کار بانک اطلاع نداری چرا یکطرفه گزارش تهیه میکنی من کارمند بانکم یه کارمند بانک کار یک روزش با کار یه ماه ادارات دیگه برابری میکنه
  • علی IR ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
    0 0
    دروغه
  • مهدی گودرزی IR ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
    0 0
    به نظر من بعضی از کارمندان از لحاظ اخلاقی باید ی سری ازمایشات روشون انجام بشه .چون یا جواب نمیدن.یا بد جواب میدن.من خیلی وقتا دیدم با همکاران محترمشان در حال بدگویی از مشتریان هستن....
  • ناشناس IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
    0 0
    حالا که همه کارهای بانکی رو اینترنتی راه میندازن.لجز چند شعبه ارزی و..بقیه اضافی بنظر میان
    • IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
      1 0
      دستور بده جمعشون کنن خب

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس