آخوندی نمایه

در سال ۱۳۹۲ که واحدهای شروع‌شده در دولت دهم به بهره‌برداری رسید، ۸۳۴ هزار واحد مسکن تکمیل و عرضه شد اما در دولت یازدهم میزان تولید مسکن به کمتر از نصف رسید.

 سرویس اقتصاد مشرق - معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در گزارشی، تحولات اقتصاد کلان بخش مسکن در سال‌های اخیر را تشریح کرد که در آن به طور غیرمستقیم عملکرد عباس آخوندی وزیر راه دولت‌های یازدهم و دوازدهم در بخش تولید مسکن مشخص شده است.

بیشتر بخوانید

سال ۹۸ بدترین سال مسکن برای کارگران در ۳ دهه اخیر +جدول

خوش خیالی متوهمانه آخوندی

در این گزارش که بر اساس اطلاعات بانک مرکزی تهیه و تنظیم شده اذعان شده که سهم ارزش افزوده بخش ساختمان از تولید ناخالص داخلی کشور از سال ۹۲ به بعد روند کاهشی داشته است به طوری که از ۷.۸ درصد در سال ۹۲ به ۵.۱ درصد در سال ۹۶ رسیده است.

این گزارش همچنین حاکی است که رشد ارزش افزوده فعالیت‌های بخش مسکن و ساختمان از سال ۹۲ روند نزولی داشته به طوری که سال ۹۳ رشد منفی ۰.۴ درصد در این بخش رخ داده است.

روند نزولی نرخ رشد ارزش افزوده بخش مسکن و ساختمان با فاصله بسیار زیادی در سال ۹۴ به منفی ۱۷.۱ درصد رسید و در سال ۹۵ هم رشد منفی ۱۳.۲ درصدی را تجربه کرده است. بر اساس این گزارش، در سال ۹۶ ارزش افزوده بخش و ساختمان، اندکی و به میزان ۱.۳ درصد بهبود یافت اما در سه‌ماهه اول سال ۹۷ ارزش افزوده بخش مسکن و ساختمان نسبت به مدت مشابه سال قبل تغییری نکرد و همان رشد اندک آن هم متوقف شد.

 گزارش معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی می‌افزاید که بیشترین تحولات در بخش ساختمان و مسکن در نیمه دوم سال ۹۷ اتفاق افتاد که قطعاً بر روی فعالیت‌های حوزه مسکن و ساختمان تأثیر سوء داشته است.

لازم به ذکر است از اواسط سال ۹۷ با کنار رفتن عباس آخوندی از وزارت راه و شهرسازی، شاهد تحولات مثبتی در حوزه تولید مسکن بودیم که در گزارش معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی هم به طور غیرمستقیم به این موضوع اشاره شده است.

این گزارش می‌افزاید که سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در کل ساختمان‌های مناطق شهری کشور (به قیمت‌های ثابت سال ۹۰) از سال ۹۴ روند کاهشی داشته و از ۴۵.۷ هزار میلیارد تومان در سال ۹۱ به ۳۳.۷ هزار میلیارد تومان در سال ۹۶ کاهش یافته است.

همچنین سرمایه‌گذاری در ساختمان‌های شروع‌شده در مناطق شهری نیز به‌جز سال ۹۶ روند کاهشی داشته و از ۱۱.۸ هزار میلیارد تومان به ۸.۳ هزار میلیارد تومان در فاصله سال‌های ۹۱ تا ۹۶ رسیده است. آمارها حاکی است که این متغیر در سه‌ماهه اول سال ۹۷ نیز نسبت به سه‌ماهه اول سال ۹۶ در کل کشور با کاهش منفی ۵.۲ درصدی به ۲.۲ هزار میلیارد تومان رسیده است.

 گزارش معاونت مسکن و ساختمان تحولات تولید مسکن نشان می‌دهد که تعداد واحدهای مسکونی تکمیل‌شده در کل کشور از سال ۱۳۹۲ به بعد، به‌شدت نزولی شده است. در سال ۱۳۹۲ که واحدهای شروع‌شده در دولت دهم به بهره‌برداری رسید، ۸۳۴ هزار واحد مسکن تکمیل و عرضه شد اما در دولت یازدهم میزان تولید مسکن به کمتر از نصف رسید.

شاخص دیگری که بی‌توجهی به بخش مسکن در سال‌های اخیر را نشان می‌دهد سهم تسهیلات پرداختی به بخش مسکن از کل تسهیلات پرداختی بانک‌ها است. بر اساس گزارش وزارت راه، ‌ سهم تسهیلات پرداختی به بخش مسکن از ۱۷ درصد در سال ۹۰ به ۹.۱ درصد در پایان سال ۹۵ و ۸.۵ درصد در شش‌ماهه اول سال ۹۷ کاهش یافته است.

در سال‌های گذشته همواره بالاترین سهم تسهیلات متعلق به بخش بازرگانی و خدمات و کمترین سهم تسهیلات پرداختی متعلق به بخش‌های کشاورزی و مسکن و ساختمان بوده است. این امر با توجه به بانک محور بودن تأمین مالی مسکن در کشور، دستیابی به مسکن را برای خانوارهای ایرانی، محدود می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • GB ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
    3 16
    افولگراها عقده خاصی به آخوندی دارن چون به میراث مزخرف محمود پایان داد و بازار مسکن رو به بخش خصوصی بازگردوند
    • مهدی حکیمی US ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۲
      8 0
      ما که همیشه نفرینش می کنیم. خدا ازش نگذره. هیچ کاری برای ما مستاجرها نکرد.
    • محمد IR ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۲
      4 0
      آخوندی هم مانند باقی دولت روحان بجز ضربه زدن به پیشرفتهای کشور هیچ کار دیگری نکرد همچنان که اکنون 6 سال است که دولت روحانی در همه صنایع مخصوصا صنایع فضایی مانور شکست می دهد واقتصاد را هم ناکار کرده است تا خوراک تبلیغاتی برای غربیها فراهم کند
    • IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۲
      4 0
      و از نتایج شاهکار آخوندی افزایش چندین برابری قیمت مسکن و اجاره مسکن بود.
    • م ث IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۲
      5 0
      و ساخت مسکن به یک سوم رسید و و به تبع آن ازدواج یک / سوم شد و قیمت مسکن در عرض یک سال سه برابر شد و عده زیادی بی خانمان شدند و پدیده زندگی در چادر در دولت تابان دولت روحانی طلوع کرد.
  • IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
    11 1
    آقای رییسی ایشان خسارات سنگینی به ملت بابت مسکن زده است لطفا به نیابت از مردم رسیدگی نمایید مضافا اموال و دارایشان را اعلام نمایید..
  • IR ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
    3 1
    دولت تدبیر بشدت مخالف رونق مسکنه چون وقتی خرید و فروش ملک رونق میگیره کل اقتصاد دچار رونق میشه و از رکود درمیاد بعلاوه میلیونها شغلی که تو 400 صنعت وابسته به ساختمان ایجاد میشه . اینا میگن فقط و فقط بورس ، مرگ بر مسکن . کل پولی که تو خرید و فروش ملک چرخ میخورد سوق دادن به بازار سهام و بورس درنتیجه 6 ساله بازار املاک عین قبرستون خوابیده و فریز شده . ملک که بخوابه ل اقتصاد دچار رکود و کسادی میشه . تمومش عمدیه شک نکن . یک اقتصاد ورشکسته و راکد با یک تورم لجام گسیخته سوزان که میشه تورم رکودی . فقط بورس و بورس و بورس ، مسکن هم عین گوسفند قربونی جلوی بورس ذبح شد . اینه مدیریت مشعشع تدبیریها در اداره اقتصاد کلان
    • محمد IR ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۲
      1 0
      اتفاقا اینها با بورس هم بشدت دشمنند چون بورس اگر دست کاری نشود بسرعت نقدینگی را جمع می کند و باعث از بین رفتن تورم م شود برای همین هم یک روز با اعلام خوراک پتروشیمی ها و یک روز دیگر با یک شایعه و روزی دیگر با دستکاری در صد نوسان بورس را خراب می کنند و به سهام داران ضربه شدید می زنند
  • IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
    3 1
    عبارت تولید مسکن جز تحمیق مردم چیزی نیست. فرض کن آقای ایکس هزار واحد مسکونی داره شما میری مسکن مهر میسازی مدتی وضعیت ملک بهتر میشه ایشون مجدد میره طی چند سال همه رو میخره. مهم این هست کسی حق نداره هزاران هزار واحد داشته باشه و کیلومترها زمین
  • یک جانباز IR ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
    11 0
    خدا لعنت کند آخوندی و حامیانش را در دولت و مجلس و دلالانی که وی برای منافع آنها ملت را به خاک سیاه نشاند
  • IR ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۲
    4 0
    ریاست محترم قوه قضائیه مردم سخت انتظار دارند که شخص عباس آخونی را محاکمه کنید. این شخص مردم را آواره کرد. بک مسکن هم برای مردم نساخت. جناب رئیسی این شخص دشمن محسوب می شود. مردم انتظار باداشتش را دارند.
  • سید IR ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۲
    0 0
    مشکل ایمه که تو این مملکت مسئولین از مصونیت مالی و جانی برخوردار هستن و به خاک سیاه نشاندن مردم در آخر، اختلاف سلیقه یا اشتباه نامیده میشه. در حالی که امثال این زالو باید تمام اموالشون به مستاجران و کسانی که قصد خرید خانه را به گور میبرن داده بشه و خودش هم اعدام شه.
  • IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۲
    1 0
    تمامی این مشکلات گردن این مجلس فشل و همسو با دولت هم هست گناه مجلس شاید بیشتر از اخوندی نباشه کمتر هم نیست این مجلسه که به این اقایون رای اعتماد میده این مجلسه که نظترت نداره...بازخواست نمیکنه و...مردم انتخاب درس کنید خواهشا
  • محمد مهدی توانا IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۲
    2 0
    کشور چهل سال با روش آزمون و خطا اداره میشه،بهتر از این نخواهد شد
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۲
    5 0
    خوب بارک الله ....تمام صنایع مربوط به مسکن را از کار بیکار کردند .چرا .....می خواهند خانه متری یک میلیون را به 20 میلیون بفروشند .......................................نه دیگه برد لولو
  • حسنی IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    1 0
    کسانی مقصرند که دست این افراد را باز میگذارند و نظارتی بر عملکرد وزرا ندارند.همه مقصرند .مخصوصا مجلس و مقام های بالاتر.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس