محمد درویش

این پروژه‌های تغییر ذهن، به واسطه خصلت «خزنده» و «چراغ خاموش» خود، چندان در اولویت دستگاه‌های نظارتی نیستند، و نظام سلطه از همین‌جا، ضربه‌های جدی خود را وارد کرده است و خواهد کرد.

سرویس سیاست مشرق - روز ۲۲ مرداد ماه سال جاری، عیسی کلانتری، رییس سازمان حفاظت از محیط زیست (که عملکرد به شدت مورد انتقاد و چالش‌برانگیزی در این سازمان دارد) از تعطیلی مدارسی با عنوان «مدارس طبیعت» خبر داد. کلانتری در این زمینه گفت:

“مدارس طبیعت سه مشکل داشتند مشکل اول اینکه غیر قانونی بودند و مجوز رسمی نداشتند و اگر بچه‌های آسیبی می‌دیدند باید رئیس سازمان دیه می‌داد یا زندان می‌رفت.”

وی افزود:

“این مدارس طبق فتوای مراجع غیر شرعی بودند و مراجع تشخیص دادند این مدارس ایدئولوژی غیر دینی داشتند، چون سگ و گربه در این مدارس خواهر و برادر می‌شدند و بر اساس این حکم، اگر قانونی هم بود باید تعطیل می‌شدند...همچنین وزارت اطلاعات به ما اعلام کرد افرادی که بنیان‌گذار مدارس طبیعت بودند، عضو حذب توده هستند و صلاحیت هیچگونه فعالیت را ندارند. البته یکی از این افراد شبانه‌روز در تلویزیون صحبت می‌کند."[۱]

این که با گذشت بیش از ۵ سال از شروع به کار این مدارس و دو سال حضور عیسی کلانتری در رأس سازمان محیط زیست، جناب معاون رییس‌جمهور تازه به غیرقانونی بودن این مدارس رسیده‌اند، خود جای پرسش اساسی دارد. آیا بعد از تاسیس ده‌ها مدرسه طبیعت در سراسر کشور، نهاد امنیتی، سوابق مؤسسان این مدارس را به رییس سازمان حفاظت از محیط زیست اطلاع داده است؟ اما «مدارس طبیعت» چه مدارسی هستند که حتی جناب کلانتری(با سابقه دفاع بی قید و شرط از متهمان به جاسوسی در ظاهر محیط زیستی و همچنین نصب یک معاون دوتابعیتی به نام کاوه مدنی در سازمان متبوع و دفاع از این انتصاب حتی بعد از فرار این فرد به خارج از کشور) از «غیرشرعی» بودن این مدارس می گوید؟ این‌جاست که نحوه عمل این مدارس و بانیان آن جالب توجه می شود.

اولین مدرسه طبیعت در ایران در سال ۱۳۹۳ تاسیس شد و تعداد این مدارس تا سال ۱۳۹۶ یعنی زمانی که عیسی کلانتری جایگزین معصومه ابتکار در راس سازمان حفاظت از محیط زیست شد، به حدود ۸۰ مدرسه در استان‌های مختلف رسید.

معصومه ابتکار، مسوول پیشین سازمان حفاظت از محیط زیست، در حال افتتاح یکی از مدارس طبیعت

یکی از مدارس آن‌ها در پارک پردیسان در کنار دفتر رییس سازمان حفاظت محیط زیست واقع شده بود؛ جایی که معصومه ابتکار رییس قبلی این سازمان مجوز مدرسه طبیعت را صادر کرد.

افتتاح مدرسه طبیعت در پارک پردیسان با حضور عبدالحسین وهاب‌زاده، محمد درویش و فرهاد دبیری، معاون وقت سازمان حفاظت از محیط زیست(بهمن ۹۵)


در اوایل دهه ۹۰، سازمان حفاظت از محیط زیست، تفاهم‌نامه‌ای با وزارت آموزش و پرورش در مورد منشور مدارس جم یا مدارس جامع محیط زیستی به امضا رساند. در زمان فعالیت این مدارس، مجوز مدارس طبیعت را سازمان حفاظت محیط زیست صادر می‌کرد. این سازمان همچنین بر محتوای آموزشی این مدارس هم نظارت می‌کرد. ۷۷ مدرسه طبیعت با مسئولیت معصومه ابتکار شکل گرفته است.[۲]

بانی اصلی مدارس محیط زیست، فردی به نام «عبدالحسین وهاب زاده» (زاده ۱۳۲۶ در سبزوار) است. وهاب‌زاده را بیشتر به عنوان مترجم کتاب‌های زیست‌شناسی و محیط زیستی می شناسند. محور اصلی کتاب‌های ترجمه‌شده توسط او، نظریه «تکامل»(معنای درست‌تر «فرگشت») متعلق به چارلز داروین، زیست‌شناس و زمین‌شناس بریتانیایی است که نظریه «انتخاب طبیعی» او (نزاع گونه‌ها بر سر بقاء و اصل بقای گونه‌های قوی‌تر) محور روایت علم مدرن از منشاء انسان است.

عبدالحسین وهاب‌زاده

داروین برای اولین بار به صورت عمومی مدعی شد که انسان به عنوان گونه‌ای از حیوانات، اجدادی از میمون‌ها دارد و بر اساس نظریه انتخاب طبیعی، تحت تاثیر فضای پیرامون خویش به موجودی با ظاهر فعلی تبدیل شده است. نظریه ای که هرگز مورد تایید کلیسا نبود و جامعه دوره ویکتوریا در انگلیس به شدت در برابر آن واکنش نشان داد. در نزاع آکسفورد چند ماه پس از چاپ کتاب، اسقف آکسفورد در جمعی از کشیش‌ها و دانشمندان به شدت علیه داروین و همراهانش می تازد و از یکی از موافقان داروین در جلسه می پرسد: «پدر بزرگ تو میمون بوده یا مادربزرگت؟» پاسخ نصفه و نیمه مخاطب در مقابل اسقف کمی بعد به صورت شایعه در شهر اینگونه تغییر می کند که طرفداران داروین در پاسخ به اسقف گفته اند: «پدربزرگ من میمون باشد بهتر است تا اسقف باشد.» بدین ترتیب تقابل دین و تکامل در جامعه به تدریج گسترده می‌شود.

هدیه تهرانی در کنار وهاب زاده برای افتتاح مدارس طبیعت

نظریات داروین، دقیقا نقطه مقابل روایت ادیان ابراهیمی و به طور خاص، دین اسلام، از منشاء انسان و خالقیت خداوند متعال است. شاگردان و پیروان داروین تحت تاثیر نظرات او، حتی به شاخه‌های علوم انسانی هم وارد شدند و بر آن‌ها سلطه پیدا کردند. روانشناسی و جامعه‌شناسی مدرن بر اساس اصل انتخاب طبیعی و وراثت انسان ازنوع خاصی از شامپانزه‌ها شکل گرفت. حتی فردی به نام «ادوارد او.ویلسون»(زیست‌شناس آمریکایی)، در سال ۱۹۷۵ تحت تاثیر داروین کتابی به نام «سوسیوبیولوژی؛ تلفیق نوین» نوشت که پایه‌گذار علم سوسیوبیولوژی(زیست‌-جامعه‌شناسی» شد. جالب این‌جاست که این اثر ویلسون با ترجمه وهاب‌زاده وارد بازار ایران شد.

یکی از مروجان و مبلغان اصلی تفکرات ضددینی داروین در ایران، دکتر محمود بهزاد نام داشت، که سالیان سال مسوول تالیف کتب علوم در مدارس ایران بود. تفکرات الحادی داروین که انسان را نه «اشرف مخلوقات»(طبق روایت قرآن) که تنها گونه‌ای در میان میلیون‌ها گونه زیستی می داند که صرفا بر اساس اصل «انتخاب طبیعی» و تنازع بقاء، روی زمین دوام آورده است و هیچ ارتباطی با عالم ماورای ماده و مفاهیم قدسی ندارد، از طریق تالیفات و ترجمه‌های محمود بهزاد وارد ذهنیت کودکان و دانش‌آموزان ایرانی شده است.

عبدالحسین وهاب‌زاده، به اذعان خود، یکی از ارادتمندان و متاثران از محمود بهزاد بود:

"‌ در دوره دانشجویی آثار ایشان را از روی علاقه خوانده بودم و تاثیر زیادی روی من گذاشته بود، احساس کردم راه ایشان راه درستی است."[۳]

محمود بهزاد

وهاب‌زاده حتی زمانی که برای ادامه تحصیل در رشته بوم‌شناسی به انگلستان رفت، به شدت تحت‌تاثیر زیست‌شناسان تکاملی پیرو داروین بود از جمله «دیوید لک» و «ارنست مایر» بود.

وهاب‌زاده در یکی از مدارس طبیعت

همین علاقه شدید وهاب‌زاده به تفکرات داروینی، او را به سمت ترجمه کتاب «در سایه‌ی انسان» اثر جین گودال (انسان‌شناس و متخصص مطالعات نخستی سانان) کشاند. جین گودال، زیست‌شناسی تکاملی که تخصص او مطالعه روی زندگی شامپانزه‌هاست، تمام عمر علمی خود را صرف اثبات نزدیکی ژنتیکی شامپانزه و انسان و توارث انسان از این گونه کرده است.

جین گودال در کتاب مشهورش به نام «در سایه‌ی انسان» نوشت:

" بله انسان بدون شک بر شامپانزه مسلط شده است بااین‌همه، شامپانزه برای درک گذشته انسان، موجودی بسیار بااهمیت است. او قادر است مسائل بسیار پیچیده را حل کند، می‌توان اشیائی را بکار ببرد یا خود آن‌ها را برای مصارف مختلف بسازد. ساختار اجتماعی و روش‌های ارتباطی شامپانزه با همنوعانش بسیار دقیق و استادانه است. او نخستین طلیعه‌ی خودآگاهی را از خود بروز می‌دهد. چه کسی می‌داند شامپانزه در چهل میلیون سال بعدازاین چگونه موجود خواهد بود؟ این به همه‌ی انسان‌ها بستگی دارد که به آن‌ها اجازه‌ی زیستن بدهیم یعنی مانع شانس رشد کردن آن‌ها نشویم."[۴]

کتاب دیگر جین گودال درباره‌ی شامپانزه به نام «شامپانزه گامب و الگوهای رفتاری» در سال ۱۹۸۶ و کتاب دیگرش با عنوان: «شامپانزه و حلقه‌ای زنده بین انسان و حیوان» در سال ۱۹۹۲ انتشار یافت.

کتاب «در سایه‌ی انسان» جین گودال
«کتاب خانواده شامپانزه‌ ها» اثر جین گودال
کتاب «شامپانزه‌ها: حلقه‌ی زنده بین انسان و حیوان»
کتاب«شامپانزه‌های گامب: الگوهای رفتاری» اثر جین گودال

گودال که پروژه‌ای جهانی به نام «ریشه‌ها و شاخه‌ها» را از طریق بنیاد تحت مدیریت خود، برای آموزش تفکرات داروینیستی خود در کودکان پیش می برد، بعد از انتشار ترجمه فارسی کتاب «در سایه‌ی انسان»، در نامه‌ای به وهاب‌زاده  در ماه می ۲۰۱۶، به او تبریک گفت. در بخشی از این نامه، گودال خطاب به وهاب‌زاده گفت:

" این شگفت انگیز است که «مدرسه طبیعت» شما و برنامه «ریشه‌ها وشاخه‌ها»ی من در کمک به جوانان برای درک و عشق ورزی به جهان طبیعی از یک هدف مشترک برخوردارند."

وهاب‌زاده در یادداشتی که در روزنامه جام جم(۸ مرداد ۹۶) با عنوان «تربیت نسل سالم در مدارس طبیعت» منتشر شد، به صراحت از حمایت‌های مسوول پیشین سازمان حفاظت از محیط زیست(معصومه ابتکار) از گسترش مدارس طبیعت نوشت:

" راه برای ایجاد مدارس طبیعت هموارتر از گذشته است. سه سال پیش فقط یک مدرسه داشتیم و هیچ دستگاه دولتی متولی آن نبود. آموزش و پرورش حتی تهدید می‌کرد اگر از لفظ مدرسه طبیعت استفاده کنیم ما را به دادگاه می‌کشاند، یعنی هیچ گونه‌ پشتیبانی دولتی نداشتیم، اما امروز سازمان حفاظت محیط زیست متولی این مساله شده است."[۵]

بدیهی است که ذهن کودک، مانند لوحی سفید و پاک، آماده دریافت و حک کردن آموزش‌هایی است که به صورت سیستمیک و نظام‌مند به او یاد داده می شود. اگر مدارس طبیعت، تحت هدایت یک داروینیست ایرانی، اذهان کودکان ایرانی را با تفکرات ملحدانه و ضددینی آتئیست‌هایی از قبیل داروین و ریچارد داوکینز(معروف‌ترین زیست شناس تکاملی که به شدت برای ترویج خدا-ناباوری یا آتئیسم تلاش می کند) و امثالهم پر کند، باید به طراحان این سناریو دست‌مریزاد گفت که خوب نقطه‌ای را برای ضربه زدن به مبانی اعتقادی جمهوری اسلامی انتخاب کرده‌اند، چرا که ماموریت خود را(از منظر اهداف نظام سلطه) به خوبی انجام داده‌اند.

دفاع وهاب‌زاده از کاووس سیدامامی، متهم جاسوسی که در سال ۹۶ خودکشی کرد
اسکندر فیروز  (حامی اصلی میراث حیات وحش پارسیان) در کنار وهاب زاده

در ۲۲ شهریور ۹۳، روزنامه کیهان، در گزارشی با عنوان « آیا افراطی‌ها جهاد دانشگاهی را تسخیر می‌کنند؟!»، به فعالیت‌های فردی با نام اختصاری «ع. و» در مرکز جهاد دانشگاهی مشهد پرداخت. کیهان نوشت:

" ع.و یکی از دانشجویان اخراجی دانشگاه فردوسی مشهد بود. او پس از اخراج از دانشگاه به انگلیس و آمریکا می‌رود و با اخذ مدرک تحصیلی در علوم انسانی با هدف و ماهیتی تازه به کشور بازگشته و در دوره اصلاحات در جهاد دانشگاهی مشهد به کار گرفته می‌شود! در آغازین سال‌های دهه ۸۰ وی به دلیل انحرافات جدی فکری از جهاد دانشگاهی هم اخراج می‌شود. اما اکنون و پس از روی کار آمدن افراطیون جدید در وزارت علوم و نفوذ در مراکز علمی و آموزشی، وی بار دیگر به جهاد دانشگاهی مشهد بازگشته است."

این گزارش افزود:


"به عنوان یک نمونه از انحرافات اندیشه‌ای این عضو جهاد دانشگاهی مشهد می‌توان به کتاب ترجمه شده توسط وی اشاره کرد.  ع.و در سال ۸۰ دست به ترجمه کتابی با عنوان «رفتارشناسی تماس» نوشته جان موریس، جانورشناس انگلیسی، می‌زند که سرتاسر آن مملو از ابتذالیات اخلاقی و جنسی است که ذکر حتی گوشه‌ای از عبارات آن در این سطور هم ممکن نیست. این کتاب مبتذل پس از آن که نتوانست مجوز انتشار را دریافت کند، در سال ۹۰ به صورت اینترنتی منتشر می‌شود! اما نکته جالب‌تر آنکه سایت جهاد دانشگاهی مشهد، این کتاب منحط جنسی و ضداخلاقی و بدون مجوز را به عنوان یکی از رزومه‌های قابل تحسین ع.و ذکر کرده است! البته این تنها تمجید جهاد دانشگاهی مشهد از این عنصر غیراخلاقی نبوده است، بلکه سخنرانی‌ها و اظهارنظرهای دیگر وی هم در این سایت بازنشر داده می‌شود."[۶]

و البته منظور از «ع. و» در گزارش کیهان، کسی جز عبدالحسین وهاب‌زاده نبود. همچنین کیهان در پاسخ به جوابیه جهاد دانشگاهی مشهد به مطلب فوق نوشت:

"ع.و حدود ۱۱ سال عضو یکی از مهمترین ارکان جهاد دانشگاهی یعنی «شورای انتشارات جهاد دانشگاهی»(در دوره دکتر شمسیان) یعنی عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری در این حوزه بوده و این سازمان تاکنون حدود سی عنوان کتاب از فرد مذکور منتشر کرده است! با وجود این همه ارتباط وسیع جهاد دانشگاهی مشهد با ع.و آیا می‌توان مدعی بود که وی عضو جهاد دانشگاهی نیست و هیچ ارتباطی با این نهاد ندارد؟!

در خصوص مترجم بودن ع.و  و تقدیر از کتاب وی، ذکر این نکته ضروری است که اخذ جایزه برای یک کتاب، دلیلی برای چشم‌پوشی از انحرافات فکری افراد نمی‌شود، آن هم کتابی که مترجم در پیشگفتار آن انحرافات عمیق فکری خود را مکتوب کرده و به صراحت گفته است:‌«دیگر چه بخواهیم چه نه، انسان اکنون آن مرغ باغ ملکوت نیست، او یک گونه است در میان دیگران»!

ای کاش جهاد دانشگاهی به جای مطرح کردن کتابی به عنوان کتاب سال از وی، محتوای این کتاب و دیگر آثار او را مورد بررسی و حتی در صورت امکان تمجید قرار می‌داد. به‌عنوان نمونه، ع.و در یکی دیگر از کتب منتشره‌اش بر اخلاق و حیا و احکام اولیه اسلام این‌گونه تاخته است:‌«باکره بودن کسر شأن و شاخصی از ناتوانی جنسی محسوب می‌شود!"[۷]

اما دیگر فردی که نامش در کنار وهاب‌زاده، به عنوان موسس مدارس طبیعت مطرح است، «محمد درویش»(متولد ۱۳۴۴ در تهران) است. درویش که متاسفانه یکی از مهمانان روتین برنامه‌های محیط‌زیستی صدا و سیمای جمهوری اسلامی است، تا سال ۹۶ به عنوان مدیرکل آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست مشغول به فعالیت بود. او عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور نیز هست و در اخبار رسانه‌ها از او به عنوان «دبیر سیاست محیط‌زیست در مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری» یاد می شد که البته در ۱ اسفند ۹۷، مرکز بررسی‌ها در اطلاعیه‌ای هر گونه همکاری رسمی درویش با این نهاد را تکذیب کرد.[۸]

محمد درویش

موضوع مدارس طبیعت و رسمیت یافتن آن، به قدری برای درویش مهم بود که در نامه استعفای خود از سازمان حفاظت از محیط زیست(۱ آبان ۹۶) نخستین درخواست از درخواست‌های سه‌گانه خود از مسوول جدید محیط زیست(عیسی کلانتری) را همین موضوع قرار داد. او در این نامه نوشت:

" بنابراین ضمن تقدیم استعفای خویش، تقاضا دارد سه خواهشم را مورد مداقه قرار دهید:
نخست: از گسترش مکتب مدارس طبیعت تا آنجا که توان دارید حمایت کنید؛ اگر می خواهید ایرانی به ظرفیت ۸۰ میلیون محیط بان بسازید، راهش از حمایت عملی از توسعه مدارس طبیعت می گذرد..."[۹]

جالب این‌جاست که مجله «بخارا»، یکی از ارگان‌های اصلی جریان شبه‌روشنفکری ایران، که روابط بسیار خوبی با بخش فرهنگی بعضی سفارتخانه‌های خارجی(به طور ویژه، سفارت فرانسه) دارد و کارویژه اصلی آن «اسطوره‌سازی» از چهره‌های جریان شبه‌روشنفکری است، در سوم بهمن ۹۷، مراسمی با عنوان «شب محمد درویش» در تالار فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برای درویش برگزار کرد. در این مراسم، عبدالحسین وهاب‌زاده به عنوان سخنران اول مراسم حضور داشت و علی دهباشی(مدیر مجله بخارا) نیز در تجلیل از درویش صحبت کرد.[۱۰]

نکته قابل‌تامل این که خود محمد درویش در مصاحبه‌ای تلفنی با خبرنگار سایت رویداد ۲۴، تلویحا وجود مشکلات در این مدارس را پذیرفت که از آن‌جمله اختلاط دانش‌اموزان دختر و پسر است:

" نمی‌گویم مدارس طبیعت مشکلی نداشتند. اما مگر در مدارس عادی مشکلی پیش نمی‌آید؟ همه جا ممکن است اتفاقی بیافتد، ولی کسی حکم نمی‌دهد تعطیل شود. می‌گویند آن معلمی که خاطی بوده را تنبیه کنید. مدارس طبیعت هم باید تلاش می‌کردیم درست کنیم. یک کودک نوپا بود و باید قوانین آن را اصلاح می‌کردیم نه اینکه از ریشه بزنیم.

او ادامه داد:

"ممکن است در چندتا از مدارس سگ‌ها رها باشند. می‌توانستند در دستور العمل مدارس بگویند سگ‌ها به هیچ عنوان نباید در محوطه مدارس طبیعت باشند حتی اگر واکسن زده باشند. ایراد دیگر اینکه می‌گفتند بچه‌های ۹ ساله پسر و دختر باهم آب بازی می‌کردند. اگر این اشکال دارد بگویند ۹ سال به بالا مدارس طبیعت تفکیک جنسیتی شود یا آب بازی نکنند."[۱۱]

البته درویش نیز به مانند وهاب زاده، یکی از حامیان اصلی متهمان به جاسوسی در محیط زیست است و البته با موسسه میراث پارسیان نیز ارتباط داشته است و در سمینارها و فعالیت های این موسسه شرکت می کرده است.

درویش در کنار هدیه تهرانی در گردهمایی سالانه میراث حیات وحش پارسیان

درویش نیز در مقاطع مختلف حمایت خود از متهمان به جاسوسی در قالب محیط زیستی را علنی کرده است و حتی به نوعی نظام را متهم به قتل کاووس سید امامی کرده است.

حمایت درویش در کانال تلگرامی‌اش از متهمان به جاسوسی

درویش در این حمایت می نویسد:

"اینک ما دوستداران و فعالان محیط زیستی ایران با انتشار نامه ای خطاب به پنج مقام قدرتمند کشور، خواهان رعایت حقوق شهروندی فعالان محیط زیستی بازداشت شده هستیم؛ رعایت حقوقی که اگر اعمال می شد، بی شک اینک کاووس سیدامامی زنده بود و این امکان برایش فراهم تا در حضور وکیل و دادگاه صالحه به اتهامات پاسخ داده و از خویش دفاع کند."

اسکندر فیروز  (حامی اصلی میراث حیات وحش پارسیان) در کنار محمد درویش

به هر حال، باید در نظر داشت که پروژه‌های فرهنگی، عمدتا بسیار ظریف و دقیق برنامه‌ریزی می شوند و در لفافی از شعارهای همه‌پسند و زیبا پوشانده می شود و برای اثرگذاری آن‌ها بازه‌های زمانی دست‌کم ده‌ساله در نظر گرفته می شود. برای واکاوی اهداف پروژه‌های فرهنگی، بررسی سیر فکری و اندیشه‌های بانیان و راهبران این پروژه‌ها بسیار حیاتی است.


[۱] https://www.khabaronline.ir/news/۱۲۸۹۰۸۸

[۲] https://www.rouydad۲۴.ir/fa/news/۱۸۵۲۴۸

[۳] http://sazandeginews.com/News/۴۶۰۹

[۴] http://zamini.ir/index.php/foreign/۷۷-animal/۶۷۹-janegoodall

[۵] http://jamejamonline.ir/online/۲۹۳۵۹۵۸۱۹۸۳۴۸۶۹۶۴۹۱

[۶] http://kayhan.ir/fa/news/۲۴۰۶۵

[۷] http://www.ghasednews.com/fa/tiny/news-۸۲۷۷

[۸] http://www.css.ir/fa/content/۱۱۳۰۴۵/

[۹] https://www.tabnak.ir/fa/news/۷۴۱۱۰۷/

[۱۰] http://bukharamag.com/۱۳۹۷.۱۱.۲۴۳۹۰.html

[۱۱] https://www.rouydad۲۴.ir/fa/news/۱۸۵۲۴۸/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 73
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 15
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    72 30
    من هفته ی پیش به یک سگ ۶ ماهه نگهبان دست زدم و نوازشش کردم
    • IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
      36 58
      حکمت حیوان همان حیوانیت است و حکمت انسان انسانیت. هرچیزی به جای خودش
    • IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
      49 46
      سگ هم یک موجود است. موضوع این است که ما به سگ به عنوان جایگزین برادر و خواهر و ...نگاه نکنیم
    • IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
      10 56
      تو خیلی غلط کردی !!!دستتم نجس شد.برو بچه هارو نوازش کن,یا شوهر یا زنتو!یا یه حیوان غیر نجس مثل گوسفند وبزغاله ومرغ....
    • IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
      30 64
      امثال شما نفهم ها باعث شدند دولتی بیاد سرکار که جز نابودی ایران و تقدیم دو دستی اون به استکبار و غرب هدفی نداره اگر اسلام نبود الان اعلیحضرت کشور ایران داشت ماتحت آمریکا و ملکه انگلیس رو با لیس زدن پاک می کرد!
    • IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
      31 43
      اون که نجسه و غیربهداشتی. البته برای نگهبانی و شکار خوبه اما داخل زندگی و سفره تون نباید بیاوردیش
    • دنبال دردسر IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
      23 50
      من به این اراجیفی که اینا میبافند مثل نظریه داروین و این مزخرفات کاری ندارم! من تعجب می کنم از اینکه در نظام جمهوری اسلامی این افراد پررو و بیحیا براحتی و در کنار مقامات ارشد نظام جولان میدهند و هیچکس باهاشون کاری نداره!! تازه اگه بهشون نگاه چپ هم بکنی طلبکارت میشن!!!! بابا خائن خائنه باید مجازات بشه دیگه! چرا اینقدر یه این ملحدین پررو، میدان میدهند؟؟؟ یا صبر نظام خیلی زیاده و یا متولیان امنیت کشور خوابند!
    • IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
      4 1
      ولی سگه اینقدر ظرفیت داشت که این موضوع رو اعلام نکرد
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    23 47
    فقط اعدام
    • GE ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۷
      14 6
      مشخص نکردی کی را باید اعدام کرد سگ ویا نوازشگر سگ را
  • NL ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    40 50
    اینهمه دشمنی با خدا بکجا میخوان برسند عیش و نوش و گناه بیدغدغه؟ مرگ که به سراغشون میاد میفهمند خدا حقه یا خزعبلاتشون.بعدش اینهمه گونه های مختلف میمونها کدوم گونه میتونه تکلم کنه که به انسان نسبتشون میدن؟یعنی هیچکدوم از این گونه ها تکامل پیدا نکردند؟!مثل بقیه حیوانات فقط سروصدا میکنند.جالبه خدا در قرآن جواب همین پرسش رو داده که خَلَقَ الْإِنسَانَ (3) عَلَّمَهُ الْبَيَانَ (4)
    • IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
      31 61
      حالا جالبه احمقا نمیگن اگه شامپانزه ها به مرور انسان شدن پس چرا هنوزم هستن نسلشون منقرض نشده خخخخ
    • مراد IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
      12 35
      همه چیز قبول ، اما بالاخره اینا جد بزرگوارشان را بهتر می شناسند ما که از شجره نامه شون خبر نداریم .
    • ابی US ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
      8 1
      ۱۵:۲۴ چند کلاس سواد داری؟ چرا فکر کردی با کامل یک گونه ریشه اش ازبین میرود؟ الان که همه موجودات تکامل یافته تک سلولی ها هستند دیگه ما روی زمین تک سلولی نداریم؟ یا خرس قطبی که تکامل یافته از خرس قهوای هست جاشو گرفته که انسان جای شامپانزه رو بگیره؟ در ضمن انسان از نسل شامپانزه هم نیست و از نسل هموهاست یه سر به ویکی پدیا بزن عزیزم
  • آرش GB ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    27 10
    چرا اینقدر به شامپانزه ها بی احترامی می کنید. .
    • IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
      15 32
      به شامپانزه ها توهین میشه چرا به تو برمی خوره
    • IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
      21 35
      باشه دیگه به اجدادت بی احترامی نمیکنیم .
    • IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
      8 22
      به شامپانزه ها توهین نمیکنیم از انسان های کوته فکر و احمق انتقاد میکنیم. در ضمن میمون ها و شامپانزه ها روابط اجتماعی و خانوادگی فوق العاده تکامل یافته ای دارن که در جایگاه حیوان بودنشون تحسین برانگیز هست و نشان از خالقی بزرگ داره ، و این شگفتی آفرینش نباید باعث باشه اصل وجود خالق و انسانیت خودمون رو زیر سوال ببریم. یک دوستدار و حافظ حیات وحش از منظر الهی و دینی.
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    99 55
    نظريه تكامل رو إنكار كنيد چرخش زمين دور خورشيد رو إنكار كنيد فقر ايران رو إنكار كنيد فساد ايران رو إنكار كنيد همه اينا تا پول نفت هست ممكنه قطع كه شد از گرسنگي ميميريد
    • حامد NL ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
      19 64
      عزیز دل داری میگی نظریه تکامل گردش زمین به دور خورشید، اصل ه هر موقع نظریه اثبات بشه، میشه اصل و میتونی تیکه بندازی
    • SE ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
      21 60
      حماقت امثال تو را انکار نمیکنیم
    • IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
      23 52
      اینا جدیدا از آلبانی سرور ایران میخرن و با پرچم ایران میان نظر میدن .
    • DE ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
      19 60
      مزخرف میگی چرا؟چه کسی چرخش زمین دور خورشید رو انکار کرده؟بیچاره برو فلسفه حج رو مطالعه کن تا بفهمی طواف فلسفه اش چیه قرنها پیش از علم امروزی از زمان حضرت ابراهیم(ع) حتی قبل از آخرین دین خدا.با منظومه شمسی مقایسه کن.علت خلاف جهت عقربه های ساعت چرخیدنش رو هم نمیتونید فهم کنید مثل چهارپا در گل میمونید
    • DE ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
      14 37
      مزخرف میگی چرا؟چه کسی چرخش زمین دور خورشید رو انکار کرده؟بیچاره برو فلسفه حج رو مطالعه کن تا بفهمی طواف فلسفه اش چیه قرنها پیش از علم امروزی از زمان حضرت ابراهیم(ع) حتی قبل از آخرین دین خدا.با منظومه شمسی مقایسه کن.علت خلاف جهت عقربه های ساعت چرخیدنش رو هم نمیتونید فهم کنید مثل چهارپا در گل میمونید
    • IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
      4 36
      ببخشید میشه بفرمایید کی چرخش زمین به دور خورشید رو انکار کرده؟ فقط در قرآن گفته شده که خورشید و ماه هر یک در مدار مشخصی گردش دارن که اونم امروزه اثبات شده: حرکت خورشید با مجموعه منظومه شمسی به دور ستاره وگا، انقد مسائل رو ساده و دم دستی تحلیل نکنین
    • IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
      15 39
      فرضیه تکامل رو ما رد نکردیم.خیلی دانشمندان بزرگ زیست شناسی دنیا که چندتاشون از پایه گذاران این فرضیه هستند رد کردن.
    • IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
      7 27
      یه خورده تو قهوت شکر بریز! قهو تلخ خوردن برا شماها مضره فاز ورتون میداره
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    18 50
    با گذشت بیش از ۵ سال از شروع به کار این مدارس و دو سال حضور عیسی کلانتری در رأس سازمان محیط زیست، جناب معاون رییس‌جمهور تازه به غیرقانونی بودن این مدارس رسیده‌اند..خخخخخخخخخ
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    7 19
    مجله «بخارا»، یکی از ارگان‌های اصلی جریان شبه‌روشنفکری ایران، که روابط بسیار خوبی با بخش فرهنگی بعضی سفارتخانه‌های خارجی(به طور ویژه، سفارت فرانسه) دارد و کارویژه اصلی آن «اسطوره‌سازی» از چهره‌های جریان شبه‌روشنفکری است، در سوم بهمن ۹۷، مراسمی با عنوان «شب محمد درویش» در تالار فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برای درویش برگزار کرد. در این مراسم، عبدالحسین وهاب‌زاده به عنوان سخنران اول مراسم حضور داشت و علی دهباشی(مدیر مجله بخارا) نیز در تجلیل از درویش صحبت کرد
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    46 82
    تکامل دروغ محض است. در زمان داروین هرگز مفهومی به نام کروموزم و اسیدهای نوکلئیک و یا ژن شناخته نشده بود. ما امروزه به خوبی می دانیم که در تمام موجودات زنده پرسلولی ، کروموزوم ها به تعداد زوج در هسته وجود دارد. در تمام انواع تقسیم های سلولی اعم از میوز و میتوز، همیشه تعداد نهایی کروموزم ها ثابت می ماند. برای مثال سلولهای انسان همگی 46 کروموزم دارند و تمام تقسیمات سلولی میتوز در بدن انسان سلولهایی دقیقا با همین تعداد کروموزم تولید می شود. در تقسیم سلولی میوز هم به اندازه نصف این عدد یعنی 23 کرموزم در سلولهای گامت نر و ماده ( مرد و زن) ایجاد می شوند که مجددا در موقع لقاح به ایجاد یک سلول 46 کروموزمی منجر می شود. این فرآیند در تمام موجوادت زنده پر سلولی کمابیش مشابه است. اگر در موارد بسیار نادر هم اتفاق بیفتد که مثلا انسانی با مثلا 47 کروموزم ایجاد شود ، وی دچار بیماریهای شدید کروموزمی نظیر نشاندانگان خواهد بود و هرگز به سن بلوغ نخواهد رسید. موردی هم با 48 کروموزم تاکنون دیده نشده است. حال سوال اینجاست که اگر نظریه داروین را بپذیریم و قبول کنیم باید تمام موجودات زنده روی زمین و لااقل گونه هایی که از هم تکامل پیدا کردند ( مثل پرندگان و خزندگان یا خزندگان و دوزیستان) باید تعداد کروموزمهایشان برابر باشد. چرا که در تمام تقسیمات میوز موفق تعدا کروموزومها حفظ می شود. داروین در مقابل این پرسش چه پاسخی دارد؟ هیچ. چون اساسا در زمان داروین کروموزم ها که سند یکتایی گونه ها هستند شناخته نشده بودند. در بهترین حالت تنها می توان پذیرفت که تغییرات ظاهری در یک گونه با حفظ تعداد کروموزمها قابل پذیرش است . ( مثل تحول در اسبها یا اشکال مختلف گونه انسان که در دنیا زیست می کنند) . اما پذیرش ایجاد جانداری از یک جاندار کاملا محال است. من بارها این مساله را با اساتید مدعی تکامل مطرح کردم. جز فحاشی پاسخی نداشتند.
    • IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
      15 30
      موافقم
    • IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
      17 28
      خیلی کامل و جامع بود
    • IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
      15 28
      کی به کیه سخت نگیر. داروین هم یک چیزی گفت که الان هیچ کسی حرفش رو قبول نداره
    • IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
      19 37
      شکی در دروغ بودن این فرضیه نیست. چه از بررسی های تخصصی و چه از منظر نظریات عمومی. به هر حال متاسفانه تعصبات زد دینی غربی ها مانع برور حقیقت هست
    • IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
      11 45
      نیاز به این همه استدلال نبود دوست عزیز. این فرضیه از پایه اشتباهه.
    • IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
      10 11
      عالی بود
    • IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
      25 7
      با توجه به صحبتاتون نظر شما درباره تکامل تک سلولی ها در اقیانوس ها طی ملیون ها سال ... و انتقال آن و ادامه حیات در خشکی چیه؟ البته اگه قبول داشته باشید گونه های حیاتی موجود در خشکی از ابتدا از اقیانوس ها منشاء گرفته باشند.
    • IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۹
      0 0
      مشرق هر قدر حواب IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶ گذاشتم درج نکردی. ان شاء الله با داروین محشور شوی
    • IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
      0 1
      توضیحات خوبی بود استفاده کردم . ممنون.
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    18 58
    یکی از بزرگترین این مدارس در باغ گیاهشناسی چیتگر احداث شده بود که در آن ضمن نگهداری تعدادی سگ و گربه به کودکان بسیار کم سن و معصوم نحوه ایجاد ارتباط با حیوانات طبق نظریه داروین را آموزش میدادند و در واقع به کودکان یاد میدادند که آنها هم چون حیوانات هستند و منشا حیوانی دارند. به واقع می توانم بگویم اکثر کسانی که فرزندان خود را به این مدرسه می آوردند از کارمندان دولتی بودند که توسط همان اداره خود با این مرکز آشنا شده بودند !!!؟؟؟
    • IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
      14 35
      لا مصبا دارند ریشه خانواده را در ایران میزنند و کسی هم ........
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    7 9
    ضمن نگهداری تعدادی سگ و گربه به کودکان بسیار کم سن و معصوم نحوه ایجاد ارتباط با حیوانات طبق نظریه داروین را آموزش میدادند و در واقع به کودکان یاد میدادند که آنها هم چون حیوانات هستند و منشا حیوانی دارند
  • سپیده IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    18 37
    یعنی شما عالی گزارش میزنید. افرین . خدا قوت
    • IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
      8 19
      افرین
    • سید جواد IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
      6 17
      یکی از بهترین گزارشهایی بود که از مشرق دیدم. ریشه تمام ایسم های غربی نظریه تکامل است. تکامل یکی از خرافه های غربیها برای رها شدن از زیر سلطه خالق هستی است. غربی ها مدعی هستند که انسان و شامپانزه نیای مشترکی داشته اند. می گویند انسان ظرف 5 میلیون سال از چیزی شبیه به شامپانزه به شکل کنونی درآمده است! خودشان اذعان می کنند که 35 میلیون تفاوت ژنتیکی بین انسان و شامپانزه وجود دارد. قاعدتا ده ها گونه انسان نما باید حدواسط انسان و شامپانزه باشند. 150 سال از ادعای داروین می گذرد، فسیلهای این ده ها گونه کجا هستند؟ چندصد سال دیگر باید منتظر اثبات ادعاهای این ""نظریه" باشیم؟
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    10 11
    روی اسکندر فیروز کار کنید،به چیزای خوبی و آدمای مهمی می رسید
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    16 35
    به این کارا می گن 2030
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    15 46
    ممنون مشرق جون از این گزارش.یه رفیق داشتم اونم میگفت از نسل میمونه و منکر خدا و دین و اینها شده بود.یه آیفون ایکس داشت همش پزش رو میداد و میگفت خدا یعنی این.تکنولوژی! بیچاره تصادف کرد مرد آیفونش یعنی خداش هم الآن معلوم نیس دست کی افتاده!! بدبخت جسدش پوسیده. خودش مونده با اعمالش
    • IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
      12 36
      خریت با آدم چه کارا که نمیکنه
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    11 22
    مملکتی شده
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    12 35
    لعنت به سلبریتی های دوزاری مهناز و شهناز
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    7 5
    چند وقت دیگه که نتایج عملکرد کلانتری و اعوان و انصارش معلوم بشه اون موقع است که با بررسی امثال این گزارش‌های پر از تهمت و قیاسِ مع الفارق باید «پروژه نفوذ» رو دقیق‌تر ارزیابی کرد. شرم بر شما بی‌خدایان که با دروغ و تهمت از شریعت و مرجعیت برای اهداف مغرضانه و سیاسی خودتون سوءاستفاده می‌کنید
  • یک اصلاح طلب DE ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    7 53
    فرضیه ی تکامل با علم روز تطابقی ندارد و قابل پذیرش نیست
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    12 32
    یعنی این سر کار خانم بی ابتکار درس میمون نوازی میمون بازی همانند یزید به کودکان یاد می دهدیا حیوان بازی را یاد می دهند برای خودم و فرزندانم متاسف هستم که چنین افراد ....و..صفتی در پستهای حساس کشور کار می کنند
  • IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    11 47
    مدت ها پیش درباره تعدادی از برنامه های شبکه مستند به دوستان تذکر دادیم. متاسفانه در اموزش عالی و اموزش و پرورش و صدا و سیما و... نفوذ موج میزند! ترویج اباهه گری علوم غیر توحیدی و متریالیستی ابتذال و.... به اسم حفاظت از طبیعت!!
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    12 24
    داروینسیت که خیلی وقته دیگه قضیه ش پیچیده شده و صدای آخرین نفس های این فرضیه دموده و سیاسی تو دنیا شنیده میشه. ما عادت کردیم به استفاده از نظریات وا خورده غربیون مثل جنس بنجلی که تو اروپل خریداری نداره بخوان تو ایران آبش کنن ولی نفوذ در مملکت ما چیز عجیبی شده!
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    7 2
    حفاظت و بررسی محیط زیست چه ربطی به داروینسم داره؟ یعنی به غیر از تاسیس مدارس طبیعت با این نوع تفکر ضد دینی نمیشه از محیط زیست حفاظت کرد وبراش دل سوزوند؟ خر خودتونید نفوذیها!!
  • IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    3 10
    دیگر تصاویر ران برهنه خانمها را شطرنجی نمی کنید؟
    • IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
      2 8
      مشرق! به این نظر توجه کن و تصویر را اصلاح کن!
  • IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    6 17
    اتفاقا دین جواب گو است و تمام کتب علوم تجربی وستاره شناسی وفیزیک وشیمی گفته های دین اسلام و امامان را تایید میکنند
  • IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    4 8
    خدا لعنتشون کنه وجوابشون رو بدهد.
  • IR ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    5 17
    نظریه تکامل داروین با کشف دی ان ای بطور کامل از رده خارج شده است ، ولی پذیرش نظریه تکامل تضادی با خدا و خالق ندارد درست بهتر هست کتاب زبان خدا که توسط کسی که مدیر پروژه ژنم انسان در امریکا بود نوشته شده رو مطالعه کنید که نشون می دهد نظریه تکامل نمی توند خالق رو انکارکند . و تعدادی از علما مثل آیت الله مرتضی رضوی تکامل رو بصورتی قبول دارن . و تکامل الهی رو خیلی از دانشمندان معتقد به تکامل قبول دارن که تکامل برنامه ای از سوی خداست . متاسفانه این گروه داره تکامل کفرآمیز و ضد توحیدی داوکینز یهودی رو ترویج می کنه ! کسی که کتاب ژن خودخواه می نویسه و از همجنس بازی که نابودی ژن خودخواه هست حمایت میکنه .
    • سید جواد IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۷
      2 10
      در قرآن به صراحت آمده است که انسان و هشت گروه از چهارپایان از آسمان به زمین آورده شده اند. راجع به مابقی جانداران به این صراحت نیامده است. اما تکامل به دلایل متعدد علمی و عقلی مردود است.
  • محمد IR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    3 3
    این دولت و مسئولینش عجیب تمام تلاششون رو برای استفاده از دقیقه به دقیقه در قدرت بودنشون برای ضربه به اقتصاد و آبرو و اعتقادات مردم به کار بردن. تقاصتون رو فقط از خدا و اهل بیت آقا رسول الله ص میخوایم و بس
  • IR ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۷
    19 5
    عقل و منطق بر نادانان غلبه میکنه این که تمام کشورها چیزی رو قبول دارند و شما انکار میکنید نشانه شکست زودرس شماست
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۷
      2 5
      اونوقت تو که به جای استدلال و بررسی و فکر به دنبال نظر اکٿریتی دانا و منطقی هستی؟ هه
    • IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۷
      2 2
      اونکه تو دنیا داره میشکنه لیبرالیسم و نظریات مزخرف وابسته به اون هست خواهی دید که آینده از آن چه کسانی خواهد بود
  • سید مهدی US ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۷
    22 5
    یک دهم وقتی که صرف پرونده سازی کردین رو صرف آبادانی کشور کرده بودین الان وضع مملکت این نبود.
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۷
    2 14
    هر کسی به دنبال علاقه خود است کثیف به دنبال کثیف می گردد و تمام .
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۷
    1 2
    نظریه و ایدئولوژی دیگه حتی به ت مم هم نیست، میخواد از شما باشه یا مال اونا.
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۷
    3 4
    البته داروینیسم و امثالهم شیشه ی عمر غول مدرنیته هست و ایالت متحده میخواد با هر قدرت و توان رسانه ای و تبلیغاتی جلوی شکستنش رو بگیره ولی نمیتونه وآخرش خواهد شکست
  • علی IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۷
    0 1
    بابا این دولت اصلاحات بایستی کمی هم به فکر اقوام ایرانی باشد
  • صوری IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    1 0
    وقتی میبینم آدم هایی مثل این عزیزان وجود دارن که دلشون برای محیط زیست ایران می تپه، یکمی حالم بهتر میشه ... اما وقتی شماها رو میبینم که این چنین راجع بهشون حرف میزنید قلبم میشکنه که متاسفانه متاسفانه تعداد شما خیلییییی زیاده!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس