کد خبر 986136
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۴
فریادشیران

مربی اسبق نفت تهران درباره وضعیت فوتبال ایران توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش مشرق، ناصر فریاد شیران مربی اسبق نفت تهران درباره لزوم خصوصی سازی باشگاه های ایرانی، حضور مربیان خارجی در تیم های لیگ برتری و مدعیان قهرمانی در  لیگ نوزدهم به گفت و گو پرداخت.

اگر باشگاه ها خصوصی سازی نشوند مشکلات فوتبال ایران ادامه خواهد داشت

تا زمانی که باشگاه‌های دولتی بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی خصوصی نشود، مشکلاتی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم همچنان ادامه خواهد داشت. تمام باشگاه‌های معتبر دنیا در کشورهای مختلف خصوصی شده اند. یکی از مشکلات فوتبال ایران موانع قانونی است که اجازه خصوصی کردن باشگاه‌ها را نمی‌دهد. مطمئن باشید اگر باشگاه‌ها خصوصی شوند و به افراد سرمایه داری که به فوتبال علاقه‌مند هستند واگذار شود، فوتبال ما پیشرفت خواهد کرد. باید به مالک باشگاه‌های خصوصی تسهیلات ویژه‌ای بدهند و ورزشگاه‌هایی که سازمان تربیت بدنی مالک آن‌ها است را به صورت اقساط بلند مدت به باشگاه‌های خصوصی واگذار کنند.

تا زمانی که باشگاه‌ها به صورت دولتی اداره شوند، مطمئن باشید مشکلات فوتبال ما ادامه خواهد داشت. هواداران پرسپولیس و استقلال مقابل وزارت ورزش و ساختمان باشگاه تجمع می‌کنند و به هر تصمیمی که گرفته می‌شود اعتراض دارند. چنین اتفاقی در هیچ جای دنیا اتفاق نمی‌افتد و این به خاطر دولتی بودن این باشگاه‌ها است. باید از تجربه موفق واگذاری تراکتور و ماشین سازی الگو بگیریم. زنوزی برای فولاد گستر تبریز ۸ سال هزینه کرد و بعد از آن تراکتور را هم خرید. حالا می‌تواند برای تیمش بازیکن خارجی یا ملی پوش گران قیمت جذب کند و کسی نمی‌تواند بابت چنین کاری به او اعتراض کند، زیرا از جیبش هزینه می‌کند. باید تمام باشگاه‌های ما خصوصی شوند تا سطح فنی تیم‌های ایرانی هم بالاتر برود.

با واگذاری نفت به افراد نالایق، این تیم را نابود کردند

اگر حق پخش و کپی رایت را به باشگاه‌ها واگذار کنند افراد رغبت بیشتری برای خرید سهام باشگاه‌ها پیدا خواهند کرد، زیرا بهترین راه تبلیغ برای آن‌ها ورزش پر طرفداری مانند فوتبال است. البته در این خصوص که چه کسی قرار است مالک یک باشگاه شود باید خیلی دقت بشود. زمانی وزارت نفت دستور داد باشگاه نفت را بفروشند من تمام تلاشم را کردم تا از این اتفاق جلوگیری شود. رسانه‌ها هم این موضوع را به خوبی پیگیری کردند و این موضوع منتفی شد. کمی بعد از آن یک شرکت برای خرید سهام باشگاه نفت پیش قدم شد اما از فروش سهام باشگاه به این تیم خودداری شد. در نهایت باشگاه نفت به شخصی دیگر واگذار شد. تیم را به کسی دادند که روزنامه رسمی هم نداشت و به خاطر همین شخص به باشگاه نفت ضرر ۸۰ میلیاردی وارد شد. هنوز هم باشگاه نفت به من و خیلی‌های دیگر بدهی دارد. نفت تهران در جام حذفی قهرمان شده بود و در لیگ قهرمانان آسیا هم نتایج خوبی گرفته بود، اما با واگذاری این باشگاه به افراد نالایق، نفت تهران از جغرافیای فوتبال ایران حذف شد.

نهاد های نظارتی باید در واگذاری سهام باشگاه ها دقت زیادی به خرج دهند

وقتی گفته می‌شود بخش خصوصی باید در واگذاری سهام باشگاه‌ها دقت و وسواس زیاد به خرج داده و آن را به افراد صالح واگذار کند به دلیل همین تجربه تلخ نفت است. تراکتور را به یک شخص سرمایه دار و علاقه‌مند به فوتبال واگذار کردند و او نیز از جیب خود برای این تیم هزینه می‌کند و بازیکنان خوبی مانند سوگیتا و استوکس را برای تراکتور جذب کرد. همین واگذاری درست این باشگاه باعث شد تا سطح فنی تراکتور بالاتر برود. صد در صد افراد زیادی به خرید باشگاه‌هایی مانند پرسپولیس و استقلال تمایل دارند منتها ابتدا باید صلاحیت آن‌ها از طریق نهادهایی مانند وزارت ورزش، فدراسیون فوتبال و نهادهای نظارتی تایید شود. اگر بخواهیم فوتبال ایران رشد کند باید بخش خصوصی وارد کار شود. ورزشگاه‌هایی در کشور داریم که سال به سال کسی به آن نمی‌رود، چنین ورزشگاه‌هایی باید به صورت رایگان هم شده، واگذار شود، همانطور که در ترکیه چنین کاری کردند. به جرأت می‌توانم بگویم فوتبال ایران از همه نظر ۳۰ سال عقب‌تر از فوتبال ترکیه است، زیرا در ترکیه هتل‌ها به بخش خصوصی واگذار شده و ورزشگاه‌ها تحت مالکیت باشگاه‌ها قرار دارد و دولت تنها نظارت می‌کند.

مخالف سرمربی خارجی هستم

۵ باشگاه ایرانی سرمربی خارجی گرفتند. همین مالک تراکتور، دنیزلی را برای هدایت تیمش انتخاب کرده و مبلغ قرارداد او را هم خودش می‌پردازد، اما تیم‌هایی مانند استقلال و پرسپولیس که دولتی هستند از جیب دولت هزینه می‌کنند و از طرف دیگر این مربیان خارجی کمکی به سطح فنی تیم‌ها نمی‌کنند. یکی از دلایل این حرف من حذف تیم‌های ایرانی با هدایت سرمربیان خارجی از لیگ قهرمانان آسیا است. تمام تیم‌های ایرانی حذف شدند و فقط ذوب آهن بود که با منصوریان بهتر نتیجه گرفت. از همان اول با سرمربی خارجی مخالف بودم. ما ۸ سال به خاطر یک مربی خارجی تاوان دادیم، زیرا ۸ سال بی ادب‌ترین مربی ورزشی را آوردیم و او در این مدت به وزیر ورزش و خبرنگاران و دیگران توهین کرد. آخر هم تاج و کفاشیان چمدان چمدان پول کردند و در امارت تحویل او دادند، اما فوتبال ما هیچ پیشرفتی نکرد.

مربیان تحصیل کرده ایرانی بیکارند و ما به سراغ مربیان درجه چند خارجی می رویم

شخصی مانند بگوویچ نزدیک به ۱۵ سال در فوتبال ایران حضور دارد و هر سال پول زیادی هم می‌گیرد، اما او در این مدت چه کار مفیدی توانست انجام دهد. من ۳، ۴ سال سرمربی بودم و ۳ قهرمانی و ۳ صعود برای تیمم داشتم. اگر به من هم ۱۵ سال فرصت دهند ۱۰ بار تیمم را قهرمان می‌کنم. اکنون خیلی از مربیان ایرانی مدارک مربیگری معتبری دارند، اما بیکارند. در شرایطی که این همه مربی با دانش و تحصیل کرده داخلی داریم، دلیلی ندارد به سراغ مربیان خارجی درجه چند برویم. البته این ماجرا درباره بازیکنان هم صدق می‌کند و باشگاه‌های ایرانی، بازیکنان خارجی سطح پایینی را جذب می‌کنند.

تراکتور مدعی اول قهرمانی است

طبیعتا هر سال سطح مسابقات لیگ افزایش می‌یابد و مربیان و بازیکنان هم باید دانش و توانایی‌های خودشان را نسبت به فصل گذشته افزایش دهند. جدی‌ترین مدعی قهرمانی این فصل تراکتور است که فصل گذشته هم شانس قهرمانی داشت، اما با بد شانسی دستش از جام کوتاه ماند. همچنین تیم‌های پرسپولیس، استقلال، سپاهان و پدیده که فصل گذشته با هدایت گل محمدی عملکرد خیلی خوبی داشت نیز از دیگر مدعیان به شمار می‌روند.  

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ادیداس IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
    10 15
    فقط تیرختور ...اونا چه ....هستن...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس