کد خبر 985946
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۱
ناو لینکلن

منابع مطلع نظامی از بروز حادثه برای تعدادی از جنگنده‌ها و هواپیماهای آمریکا مستقر در ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن حاضر در آب‌های منطقه خبر دادند.

به گزارش مشرق، چهار فروند جنگنده «اف-18 سوپرهورنت» نیروی دریایی آمریکا در روزهای اخیر حین فرود یک هواپیمای دیگر بر ناو هواپیمابر «آبراهام لینکلن» مستقر در دریای عرب آسیب دیدند.

بیشتر بخوانید:

ناو لینکلن شق‌القمر کرد یک تفنگدار آمریکایی گم شد!

ادعای جدید پامپئو درباره ایران

رونویسی انگلیس از بازی آمریکایی‌ها در خلیج فارس

وبگاه «میلیتری» روز سه‌شنبه (۲۹ مرداد) به نقل از «مرکز امنیت دریایی آمریکا» نوشت در جریان این حادثه که نهم اوت  (جمعه ۱۸ مرداد) ساعت ۰۷:۴۰ دقیقه شب به وقت محلی رخ داد، یک فروند هواپیمای هشدار سریع «ای-2 دی هاوک آی»  با منحرف شدن از مسیر اصلی فرود، با دو فروند اف-۱۸ سوپر هورنت برخورد کرده و قطعاتی از این هواپیما به دو فروند اف-۱۸ دیگر در عرشه ناو هواپیمابر مذکور برخورد می‌کند.

«جاش فری» سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در منطقه روز گذشته در گفت‌وگو با وبگاه میلیتری با تایید این خبر مدعی شد که هواپیمای هاوک آی آسیب خاصی ندیده و پرسنلی نیز مجروح نشدند.  وی به دلایل امنیتی از ذکر جزئیات بیشتر این حادثه خودداری کرد.

 در گزارش مرکز امنیت دریایی آمریکا نیز آمده است در این حادثه خلبان هواپیمای هشدار سریع در تلاش برای فرود، کنترل هواپیما را از دست داد.

در گزارش این مرکز میزان خسارت وارده در این حادثه از نوع «ای» به ارزش 2 میلیون دلار یا بیشتر برآورد و تاکید شده که  جنگنده‌های آسیب دیده در حال تعمیر هستند.

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال جاری اعلام کرد ناو هواپیمابر آبراهام لینکن را برای هشدار به ایران و مقابله با فعالیت‌های این کشور عازم منطقه کرده است. 

اندکی بعد رسانه‌ها گزارش دادند که اعزام این ناو  طبق برنامه قبلی صورت گرفته و هدف دولت آمریکا صحنه‌سازی برای به راه انداختن نمایش تهدید علیه ایران بوده است. 

برخی از ناظران تهدیدهای ترامپ را بخشی از راهبرد او برای وادار کردن طرف مقابل به پذیرش شرایط مدنظر او می‌دانند. گفته می‌شود او از دو تئوری به نام‌های «مرد دیوانه» و «بازی بزدل» برای اثرگذاشتن بر ذهن طرف مقابل استفاده می‌کند. 

«بازی بزدل» یک «مرد دیوانه»

در تئوری «مرد دیوانه» که استفاده از آن در جهان سیاست معمولاً به «ریچارد نیکسون» نسبت داده می‌شود یکی از بازیگران سعی می‌کند خودش را دیوانه‌ای پیش‌بینی‌ناپذیر و بی‌ثبات معرفی کند که در صورت عدم قبول شرایط مطرح‌شده از طرف او، مشخص نیست چه رفتاری خواهد کرد. 

«بازی بزدل» هم نظریه‌ای برای توصیف الگوی درگیری میان دو بازیگری است که در یک موقعیتِ آبستنِ خطرات هراسناک، باید سعی کنند خودشان را شجاع نشان داده و طرف مقابل را از میدان به در کنند.

برای توضیح «بازی بزدل» از مثال دو راننده استفاده می‌شود که از دو سوی مقابل در جاده‌ای به سمت هم حرکت می‌کنند؛ پیروز میدان کسی است که بتواند راننده دیگر را از مسیر منحرف کند. راننده‌ای که منحرف می‌شود بازنده است و لقب «بزدل» به او اطلاق می‌شود. 

اگر یکی از راننده‌ها بتواند خودش را آنقدر شجاع نشان دهد که هراسی از برخورد و تصادف با طرف مقابل ندارد ممکن است روی محاسبات راننده مقابل اثر گذاشته و او را وادار به انحراف از جاده کرده و پیروز رقابت شود.

به طور خلاصه، برخی تحلیلگران تهدیدهای ترامپ علیه کشورهای دیگر را در چارچوب این دو تئوری تفسیر می‌کنند؛ به این صورت که او از یک طرف قصد دارد خودش را بازیگری پیش‌بینی‌ناپذیر و بی‌ثبات نشان دهد که رفتار بعدی‌اش به هیچ عنوان مشخص نیست و از طرف دیگر، سعی می‌کند طوری وانمود کند که برای هر موقعیت خطرناک آماده است و این طرف مقابل است که باید از سر راه او کنار رود.  

ترامپ، البته نشان داده در مواقعی که احساس می‌کند طرف مقابل جدی است و از سر راهش کنار نمی‌رود از موضعش عقب‌نشینی می‌کند. به عنوان مثال، او پس از آنکه ایران یک پهپاد این کشور را سرنگون کرد ابتدا ایران را تهدید کرد، اما اندکی بعد عقب‌نشینی کرد.  

ترامپ ابتدا در توئیتر نوشت «ایران مرتکب اشتباه بزرگی شد.» در حالی که پس از آن توییت برخی تصور می‌کردند واشنگتن به سوی اقدام نظامی علیه ایران حرکت می‌کنند، بعداً مشخص شد که نگرانی ترامپ از تبعات سیاسی و نظامی گسترده درگیری با ایران، او را از چنین اقدامی بازداشته است.

ترامپ بعدا در توجیه خودداری از صدور دستور درگیری نظامی با ایران، مدعی شد که تصور می‌کند هدف قرار دادن پهپاد حاصل یک اشتباه فردی بوده است. رئیس‌جمهور آمریکا ساعاتی بعد از ایران به دلیل آنکه یک هواپیمای دارای سرنشین را هدف قرار نداده، تشکر کرد و تایید کرد که ایران می‌توانسته یک هواپیمای نظامی دارای ۳۵ سرنشین را هدف قرار داده و ساقط کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
    7 18
    درسته که میگن کار بر و بچه های سپاهه؟!!
    • عبدالله IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
      5 0
      روی عرشه ناو گازوئیل ریختند !!! احتمالا" کار یدکش ها و تعمیرکاران ایرانی بوده تا هواپیما ها به هم بخورند و بعدا" مجبور شوند به تعمیرگاه مراجعه نمایند !!!
  • جواد IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
    9 3
    دریا عرب؟
    • ببم جان IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
      8 20
      بینه دریای عمان و اقیانوس هند
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
    9 14
    عنوان ورود به آب های ایران درست نیست.این یعنی تجاوز
    • IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
      1 0
      عزیزم دریای عرب بین دریای عمان و اقیانوس هند واقع شده و مال کشور خاصی نیست چون جرء آب های بین المللی است
  • LU ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
    11 15
    سانحه در همه جای دنیا میفته مثلا زیردریایی روسیه نیروگاه های روسیه وهواپیماهای روسیه هواپیما ها و نفتکش های ایران وامریکا وبقیه کشورها هم از این قاعده مستثنا نیستند
  • IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
    1 1
    به نظرم بیشتر شبیه پارس سگ ترسو بود که ایران هم یه دونه سنگ بهش زد اونم فوری فرارکرد
  • DE ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
    1 0
    حالا صورتحساب چند صد میلیونیش رو میفرسن طویله گاوهای شیرده.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس