کد خبر 985910
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۸
میدل ایست آی

دستگاه اطلاعاتی امارات: شمار حملاتی که از یمن ضد اهداف سعودی و در داخل خاک این کشور اتفاق می‌افتد از آنچه که ریاض می‌پذیرد بسیار بیشتر است.

به گزارش مشرق، پایگاه اینترنتی نشریه میدل ایست آی در گزارشی نوشت دستگاه اطلاعاتی امارات اعلام کرده است شمار حملاتی که از یمن ضد اهداف سعودی و در داخل خاک این کشور اتفاق می‌افتد از آنچه که ریاض می پذیرد و اعلام می‌شود بسیار بیشتر است. 

در گزارش دستگاه اطلاعاتی امارات فاش شده است دفاع هوایی عربستان سعودی در برابر حملات هوایی انصارالله آسیب پذیر است.

بیشتر بخوانید:

یمن، نبرد سرنوشت در جنوب


در این گزارش محرمانه که برای ارائه به دستگاه حاکمیتی امارات گردآوری و تدوین شده از واکنش عربستان سعودی به عنوان هم پیمان امارات به حمله به نفتکش‌ها و تاسیسات دریایی در خلیج فارس انتقاد شده است. دستگاه اطلاعاتی امارات می‌گوید رسانه‌های سعودی در اقدامی شتابزده که نشان از غیرحرفه‌ای بودن شان داشت، انگشت اتهام را به سوی جنبش انصارالله که از پشتیبانی ایران برخوردار است؛ نشانه رفتند.


در این سند که نسخه‌ای از آن در اختیار میدل ایست آی قرار گرفته همچنین از خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان انتقاد شده که چرا جزئیات حملات را در اختیار رسانه‌ها قرار داده است.


این گزارش با واکنش دستپاچه و هراسان ریاض به حمله به چهار فروند نفتکش که روز ۱۲ مه در آب‌های بندر الفجیره اتفاق افتاد در تضاد است.


در گزارش یاد شده همچنین به حمله پهپادی انصارالله به فرودگاه ابوظبی اذعان شده است. امارات پیشتر چنین حمله‌ای را رسما تکذیب کرده بود.


این گزارش اطلاعاتی از جمله گزارش‌هایی است که ماهانه از سوی مرکز سیاستگذاری امارات تهیه و تنظیم می‌شود؛ مرکز افکارسنجی که روابطی نزدیک با دولت و دستگاه‌های امنیتی امارات دارد.


گزارش یاد شده با عنوان «گزارش ماهانه عربستان سعودی، شماره‌ی ۲۴، مه ۲۰۱۹» با تیراژ محدود و برای مقام‌های ارشد امارات تهیه می‌شود. هیچ نسخه‌ای از این گزارش در پایگاه اینترنتی مرکز افکارسنجی وجود ندارد، اما میدل ایست آی نسخه‌ای از آن را به دست آورده است. این مرکز در پاسخ به درخواست میدل ایست آی از ارائه‌ی هر گونه نظری خودداری کرد.


در گزارش همچنین به ضعف‌های دفاعی عربستان در برابر پهپادهای مسلح شده انصارالله پرداخته شده است. بر همین اساس، از ژانویه تا مه سال جاری میلادی، اهداف سعودی در یمن و در سراسر منطقه خلیج فارس؛ ۱۵۵ بار هدف حمله پهپادی انصارالله قرار گرفته اند؛ این رقم بسیار بیشتر از آن چیزی است که در گذشته پذیرفته بودند.


در این گزارش آمده است حمله به پایگاه نظامی لحج نشان دهنده ضعف دفاع هوایی عربستان و نداشتن ظرفیت در جنگ الکترونیکی است.


بر اساس این گزارش، سعودی‌ها در حمله هوایی به غارها در یمن، جایی که پهپادها مستقر شده اند ناکام ماندند. دفاع ضد موشکی پاتریوت توانایی شناسایی این پهپادها را ندارد، زیرا به گونه‌ای طراحی شده که موشک‌های دوربرد و میان برد اسکاد را رهگیری می‌کند. در این گزارش فاش شده است فرودگاه نجران با وجود دارا بودن پوشش دفاع ضد موشکی پاتریوت، بارها هدف حمله پهپادهای انصارالله قرار گرفته است. موفقیت حملات پهپادهای مسلح انصارالله همچنین روحیه نظامیان عربستانی را که در مرز جنوبی این کشور مستقر هستند به شدت تحت تاثیر قرار داده است.


روز شنبه، انصارالله از توان رزمی خود برای حمله به اهدافی که خارج از مرزهای یمن قرار دارد پرده برداری کرد. مجتمع تولید میعانات گازی شرکت آرامکو عربستان در نزدیکی مرز امارات هدف حمله ۱۰ فروند پهپاد قرار گرفت. این مجتمع در شیباح در فاصله بیش از ۹۰۰ کیلومتری شمال غرب یمن قرار دارد.


سخنگوی نظامی جنبش انصارالله یمن گفت: حمله به شیباح «بزرگترین حمله در عمق خاک عربستان» بود. عبدالملک بدر الدین الحوثی دبیرکل جنبش انصارالله یمن در اظهاراتی که پایگاه خبری یونیون نیوز توئیت کرده بود گفت: «عملیات پهپادی امروز، هشدار مهمی به اماراتی هاست.»


در گزارش دستگاه اطلاعاتی امارات خاطر نشان شده است سعودی‌ها تا چه اندازه به «سیاست سردرگم آمریکا در قبال ایران» وابسته هستند. این گزارش فاش می‌کند رسانه‌های وابسته به دربار سلطنتی عربستان چگونه «با اشتیاق فراوان»، گزارشی تحلیلی را پیگیری می‌کردند که استفان والت، استاد امور بین الملل در دانشگاه هاروارد تهیه کرده بود. والت گفته بود اهداف آمریکا در قبال ایران، بین رها کردن هم پیمانان منطقه‌ای و تغییر نظام در ایران در نوسان است.


در گزارش دستگاه اطلاعاتی امارات آمده است: «در تحلیل والت، پیامدهای اتکای آل سعود به سیاست سردرگم آمریکا در قبال ایران افشا و گفته شده، واشنگتن سیاستی روشن با اهداف تعریف شده و ابزاری که نشان دهنده موضع آمریکا باشد در قبال ایران در اختیار ندارد.»

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس