کد خبر 985679
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۳
مخالفت مرکل با درخواست انگلیس برای مذاکرات مجدد درباره توافق برگزیت

صدر اعظم آلمان درخواست نخست وزیر انگلیس برای مذاکرات مجدد درباره توافق برگزیت که مجددا طی نامه‌ای به شورای اروپایی مطرح کرده بود را کاملا رد کرد.

به گزارش مشرق به نقل از روزنامه "تاگس اشپیگل" آلمان، "آنگلا مرکل"، صدر اعظم آلمان درخواست نخست وزیر انگلیس درباره مذاکرات مجدد درباره توافق برگزیت که اخیرا در نامه ای به شورای اروپایی مطرح کرده است را رد کرد.

مرکل در آستانه دیدار با "بوریس جانسون"، نخست وزیر انگلیس درخواست وی برای مذاکرات مجدد درباره توافق برگزیت با اتحادیه اروپا را رد کرده و گفت: ما طبیعتا درباره راه های عملی فکر می کنیم و می توانیم در زمان کوتاهی به آن دست یابیم. اتحادیه اروپا برای این منظور آماده است. اما نیازی نیست که توافق برگزیت را  بگشاییم.

صدر اعظم آلمان هم زمان تاکید کرد که 27 عضو اتحادیه اروپا در این باره منسجم عمل می کنند. در غیر این صورت انگلیس برای خودش تصمیم می گیرد که کدام راه را باید برود. اتحادیه اروپا پیشنهاد مسئله همکاری تنگاتنگ در مسائل اقتصادی و همچنین امنیت و سیاست خارجی را ارائه می دهد. در نهایت ما در ناتو و در شراکت دو سوی آتلانتیک اشتراک داریم.

بیشتر بخوانید:

  "بوریس جانسون"، نخست وزیر انگلیس در نامه ای به "دونالد تاسک"، رئیس شورای اروپایی بار دیگر خواستار تغییراتی در توافق برگزیت شده و یک راه حل موقتی برای حل مسئله مرزهای بین ایرلند و ایرلند شمالی بعد از برگزیت را پیشنهاد داد.

 وی در این نامه چهار صفحه ای که دوشنبه شب منتشر شد تصریح کرد که هدف باید حذف طرح بحث برانگیزBackstop از این توافق برگزیت باشد. به اعتقاد جانسون این تغیرات در توافق برگزیت باید از یک برگزیت نامنظم در آخر اکتبر جلوگیری کند.

وی این طرح مربوط به مرزهای ایرلند را غیر دموکراتیک و غیر عملی دانست. جانسون پیشنهاد داد که این طرح بحث برانگیز درباره مرزهای ایرلند با یک سری تعهدات جایگزین شود که بر اساس آن راه حل جایگزین برای این مسئله هر چه سریع تر در دوران انتقالی مورد توافق قرار گیرد. وی در این نامه خود اینکه راه حل جایگزین چگونه می تواند باشد را شرح داد.

وی در این نامه تاکید کرد که من امیدوارم که ما با یک توافق از این اتحادیه خارج شویم.

یکی از مهم‌ترین انتقادات به توافق برگزیت، مسئله مرز میان جمهوری ایرلند و ایرلند شمالی بود. جمهوری ایرلند عضو اتحادیه اروپاست و قرار است عضو این اتحادیه باقی بماند. ایرلند شمالی اما جزیی از خاک بریتانیاست.

پس از جنگ‌های خونین داخلی میان دو ایرلند، قرارداد بلفاست در سال 1998 امضا و بر مبنای آن قرار شد برای جلوگیری از درگیری، مرزی میان این دو کشور نباشد. حالا با خروج بریتانیا و به تبع آن ایرلند شمالی از اتحادیه اروپا، مشخص نیست که مرز میان دو کشور چگونه خواهد شد.

طرحی موسوم به Backstop یا «پشتیبان» یکی از راه‌های پیشنهاد شده برای حل این معضل است که با اجرای آن از بازگشت «مرز سخت» یا همان مرز فیزیکی بین دو ایرلند جلوگیری شده و بریتانیا موظف می‌شود برای مدتی محدود در چارچوب مقررات گمرکی اتحادیه اروپا عمل کند.

طرح «پشتیبان» می‌تواند از وقوع آتش درگیری دوباره میان دو ایرلند جلوگیری کند. اما این طرح تنها یک راه‌حل موقت برای مرز تجاری میان بریتانیا و ایرلند شمالی است. اتحادیه اروپا همواره تاکید کرده که هیچ تغییری را در توافق منعقدشده با بریتانیا نمی‌پذیرد.

تحادیه اروپا همواره امکان مذاکرات مجدد درباره توافق برگزیت را رد کرده است. این اتحادیه بر لزوم اجرای طرح موسوم به پشتیبان تاکید دارد تا به این ترتیب بعد از برگزیت کنترل کالا بین ایرلند شمالی و ایرلند به عنوان یک کشور عضو اتحادیه اروپا امکان پذیر نباشد.

توافق انجام گرفته بین ترزا می، نخست وزیر سابق انگلیس و اتحادیه اروپا پیش بینی می کند که کنترل های مرزی در مرزهای بین ایرلند دوباره شکل نگیرد. اما به اعتقاد بروکسل قواعد اتحادیه اروپا باید همچنان در ایرلند شمالی یا تمام انگلیس اعتبار داشته باشد. جانسون این مسئله را رد کرده و اعلام کرده که کشورش حداکثر تا 31 اکتبر یا با توافق یا بدون توافق این اتحادیه را ترک می کند.

جانسون در نامه خود به دونالد تاسک خواستار حذف طرح موسوم به Backstop در توافق برگزیت شده و اعلام کرد که به جای آن باید هر دو طرف از نظر قانونی خود را موظف کنند که هیچ نوع کنترل مرزی بین این دو بخش ایرلند وجود نداشته باشد. تا پایان یک دوره انتقالی هم باید توافق جایگزینی در این باره انجام شود.

"دونالد تاسک"، رئیس شورای اروپایی هم در پیامی توئیتری در واکنش به درخواست جانسون برای مذاکرات مجدد گفت که طرح موسوم به پشتیبان، تضمینی را ایجاد می کند که با آن از یک مرز سخت بین ایرلند و ایرلند شمالی جلوگیری می شود تا یک راه حل دیگر برای این منظور یافت شود.

دونالد تاسک همچنین گفت: کسانی که این راه حل موقتی را رد می کنند و هیچ جایگزین واقع بینانه ای را ارائه نمی دهند در واقع عملا از تشکیل دوباره مرزهای سخت در این منطقه حمایت می کنند؛ حتی اگر آن ها این را قبول نکنند.

جانسون روز چهارشنبه در برلین با آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان دیدار و گفتگو خواهد کرد و روز بعد هم در پاریس به دیدار امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه می رود تا درباره راه های احتمالی برای توافق در مسئله برگزیت با این سران اروپایی گفتگو کند.

جانسون تهدید کرده است که در صورت عدم توافق با اتحادیه اروپا در این باره در 31 اکتبر این اتحادیه را ترک خواهد کرد که این مسئله عواقب فاجعه باری برای اقتصاد هر دو طرف دارد.

ملیکل رات، معاون وزیر امور خارجه آلمان هم توافق برگزیت را یک توافق عادلانه بین اتحادیه اروپا و انگلیس ارزیابی کرده و گفت: این هدف اتحادیه اروپا باقی خواهد ماند که طرح موسوم به پشتیبان هرگز به کار برده نشود. اما به عنوان یک راه حل موقتی این طرح ضروری است تا صلح در شمال ایرلند را تضمین کرده و از بازار واحد داخلی حمایت کند.

وی تاکید کرد که از این رو توافق برگزیت هرگز گشوده نخواهد شد. وی در عین حال از آمادگی اتحادیه اروپا به منظور تغییرات احتمالی در بیانیه سیاسی درباره مناسبات آینده بین اتحادیه اروپا و انگلیس سخن گفت. در این بیانیه سیاسی مناسبات اقتصادی دراز مدت بین طرفین طراحی می شود.

معاون سخنگوی دولت آلمان هم روز دوشنبه بر این مسئله تاکید کرد که برلین همچنان خواستار یک برگزیت منظم است، اما برلین همچنین روی همه آنچه یک خروج نامنظم به دنبال خود خواهد آورد آماده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس