کد خبر 985554
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۹
ادلب

نیروهای مقاومت سوری با ورود به شهر «خان شیخون» پس از 5 سال در نهایت سر افعی را در این شهر استراتژیک قطع کردند.

به گزارش مشرق، منابع محلی امروز سه شنبه از عقب نشینی تروریستها از «خان شیخون» در ادلب و ورود ارتش سوریه به این شهر خبر دادند. بر این اساس، نیروهای ارتش سوریه پس از تسلط بر تپه های استراتژیک النمر و سیریاتل موفق شدند وارد خان شیخون شوند. رسانه های سوری اعلام کردند که همزمان با ورود ارتش سوریه به خان شیخون، تروریست ها اقدام به فرار دسته جمعی کردند.

درهمین ارتباط، خبرنگار اسپوتنیک گزارش داده است: ارتش سوریه به جاده بین الملل حماه-حلب رسیده است و بر بخش راهبردی آن که خان شیخون را به معره النعمان متصل می سازد، اشراف آتشباری دارد. ارتش سوریه به پیشروی در حومه جنوبی ادلب ادامه می دهد و بر تله النمر، حرش الخان، تله السیریاتل در شمال غرب شهر خان شیخون پس از نبرد سنگین با تروریستهای جبهه النصره مسلط شده است. این پیشروی های ارتش سوریه در حالی است که هزاران تروریست از شمال به جبهه های ادلب آمده اند.

بیشتر بخوانید:

این درحالی است که یروهای مقاومت سوری طی ۲۴ ساعت گذشته موفق شدند ۴۰ عنصر تکفیری را در حومه «ادلب» به هلاکت برسانند. در درگیری های ۲۴ ساعت گذشته در اطراف شهر خان شیخون، همچنین سرکرده نظامی یک گروه تروریستی وابسته به ترکیه نیز کشته شده است. محورهای جنوبی استان ادلب شاهد درگیری های شدید میان گروه های تروریستی عضو اتاق عملیات «الفتح المبین» و نیروهای ارتش سوریه است.

دستاورد بزرگ ورود ارتش سوریه  به خان شیخون درحالی است که نیروهای مقاومت پیشتر مانع از حرکت ستون بزرگی از ارتش ترکیه به سمت خان شیخون شده است. درهمین ارتباط، ارتش سوریه ستون ارتش ترکیه که در حال حرکت به سمت خان شیخون بوده است را هدف قرار داده است و آنرا مجبور به توقف کرده است. منابع وابسته به مخالفان سوری هم اعلام کردند که ستون بزرگی از نیروهای ترکیه با تجهیزات فراوان از گذرگاه باب الهوی در مرز سوریه به سمت اراضی سوریه عبور کردند که به سبب حملات ارتش سوریه ، حرکت آنها متوقف شده است.

این در حالی است که برخی منابع خبری اعلام کردند که جنگنده های سوری نیروهای مورد حمایت ترکیه را در حومه جنوبی ادلب بمباران کرده اند. جنگنده های ارتش سوریه ستون نظامی فیلق الشام مورد حمایت ترکیه را که منتظر ستون نظامی ترکیه در شهر معره النعمان در حومه جنوبی ادلب بودند، بمباران کردند که به کشته و زخمی شدن شماری از تروریستهای مورد حمایت آنکارا منجر شد.

اما اهمیت خان شیخون و دستاورد بزرگ ارتش سوریه چیست؟ شهر خان شیخون از اهمیت راهبردی فراوانی برخوردار است زیرا بر جاده های حیاتی مشرف است و نقطه تلاقی میان حومه شرقی، غربی و شمالی ادلب است و سیطره بر آن اولین گام برای بازگشایی جاده حیاتی میان حلب پایتخت اقتصادی سوریه و دمشق پایتخت سیاسی آن است.

از بُعد نظامی هم سیطره ارتش سوریه بر خان شیخون راه را در برابر نیروهای ارتش سوریه برای پیروزی های بیشتر هموار می کند تا به سوی کفر سجنه و معره النعمان در شمال پیش بروند. تسلط ارتش سوریه بر خان شیخون به مثابه محاصره مساحت قابل توجهی در حومه شمالی حماه و آنچه مثلث مرگ نامیده می شود، است.

با محاصره گروههای تروریستی در حومه شمالی حماه، راهی در برابر آنها جز مرگ یا فرار از منطقه با کمک ترکیه به سوی ادلب باقی نمی ماند. این مفهومش آزادسازی همه حومه شمالی حماه است و شهرهای محرده و سقیلبیه نفس خواهند کشید و دیگر حملات راکتی که روزانه به آنها می شود، تمام خواهد شد.

نکته مهم دیگر در خصوص خان شیخون آن است که تسلط کامل ارتش سوریه بر آن کمک می کند تا استان ادلب نیز به زودی از لوث تروریست های تکفیری آزاد شود. اگر ارتش سوریه طی عملیات کوبنده، سریع و غافلگیرکننده ادلب را آزاد کند چه تاثیری بر آمریکا و نظامیانش در سوریه خواهد داشت؟ در پاسخ باید گفت که ایالات متحده آمریکا نگران این است که ارتش سوریه همه نقاط تمرکز نظامی و میدانی که آمریکا و متحدان منطقه ای می توانند از آن برای فشار بر دمشق استفاده کنند از دست آنها خارج کند به ویژه که نبرد ادلب مرحله آخر از مراحل آزادسازی کل جغرافیای سوریه از لوث تروریسم خواهد بود.

با آزادسازی ادلب برگه برنده و عامل فشار ضد ارتش سوریه از دست گروههای مسلح و حامیان آنها خارج می شود. با آزادسازی ادلب، دولت سوریه به شرایط قبل از بحران باز می گردد و مفهومش این است که کسانی که جنگ علیه سوریه را به راه انداختند دست خالی باز خواهند گشت و دمشق پیروز از این جنگ خارج خواهد شد و این را آمریکایی ها نمی خواهند و از همین رو دست به تحرکاتی خواهند زد.

در هر صورت، جنگ در سوریه که از حلب و القلمون شروع شده بود به پایان راه خود در ادلب یعنی آخرین مناطق تحت کنترل گروههای تروریستی نزدیک می‌شود. اما به هر اندازه که عملیات با پیشروی نیروهای سوری پیش می‌رود حامیان گروههای تروریستی به جنجال رسانه‌ای خود ادامه می‌دهند و باز هم از غیرنظامیان استفاده ابزاری می‌کنند و از آن به عنوان خوراک رسانه‌ای استفاده می‌کنند.

بدون تردید ورود نیروهای مقاومت سوری به شهر خان شیخون در حومه جنوبی استان ادلب یکی از مهمترین دستاوردهای ارتش سوریه طی 5 سال اخیر محسوب می شود و درست به همین دلیل است که این دستاورد بزرگ، موجبات نگرانی گسترده آمریکایی ها و مقامات دولت آنکارا را فراهم آورده است. بدون شک پس از ورود نیروهای مقاومت به خان شیخون باید منتظر تحقق دستاوردهای بزرگتر نیز بود.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس