عراقچی نمایه

باید گفت که این قبیل اظهارنظرها، ضرب الاجل را بی‌معنا می‌کند و این پیام را به طرف اروپایی می‌دهد که «ایران هیچ چاره‌ای جز حفظ برجام ندارد و لازم نیست که اقدامی انجام داده و به عهدشکنی خود ادامه دهید.

سرویس سیاست مشرق - تناقضات برجامی دولتمردان روز به روز ابعاد گسترده تری به خود می گیرد.

«عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه- ۲۷ مرداد ۹۸- در نشست با فراکسیون مستقلان مجلس شورای اسلامی گفت: «تا زمانی که منافع ما در برجام تأمین شود، در برجام می مانیم»!

این اظهارنظر تأمل برانگیز در حالی است که تاکنون به هیچ عنوان منافع ایران در برجام تأمین نشده است.

مقامات ارشد دولت بارها به عدم بهره مندی ایران از منافع برجام و به عبارتی بی دستاوردی برجام اذعان کرده اند.

بیشتر بخوانید:

خجالت سینه‌چاکان برجام از یادآوری سالگرد برجام

آقای سفیر! وظیفه شما هشدار به اروپا است نه ارسال پیام ضعف

در همین رابطه عراقچی- آذر ۹۷- در سومین سمینار همکاری‌های هسته‌ای ایران و اتحادیه اروپا با اشاره به اینکه مزایای برجام نزدیک به صفر شده است گفته بود: «اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا، بهره‌مندی ایران از مزایای برجام را به صفر نزدیک کرده است».

وی همچنین- اسفند ۹۶- در اندیشکده چتم هاوس انگلیس گفته بود: «ایران برجام را داستانی موفق نمی‌داند چراکه ایران از آن بهره‌مند نشده و تحریم‌ها برداشته نشده است. دلیل ساده است، آمریکا تقریبا هر روز تعهداتش در برجام را نقض می‌کند و آمریکا دلیل این مسئله است که برجام برای ایران موفق نبوده است. حتی متن و کلمات برجام نقض شده‌اند».

از «تقریبا هیچ» تا «نزدیک به صفر»

اما اذعان دولتمردان به بی دستاوردی برجام به این ۲ مورد ختم نمی شود. به این موارد دقت کنید:

- برجام، تاکنون «تقریباً هیچ» دستاورد اقتصادی برای تهران در بر نداشته است. (سیف، رئیس سابق‌بانک مرکزی)

- چهار سال گذشته می‌رفتیم با گرفتاری فراوان اسکناس تهیه می‌کردیم، در هواپیما می‌گذاشتیم، بیمه می‌کردیم، در فرودگاه با ماشین مسلح ارز را در بانک مرکزی می‌آوردیم…صبح چند گونی دلار را به صرافی‌ها می‌دادیم، صرافی‌ها هم خداوند عاقبت همه ما را به خیر کند. چطور تقسیم می‌کردند و به کی می‌دادند؟ جنس‌هایی هست در میوه فروشی، وقتی پرتقال می‌آید میوه‌های خوب را زیر می‌گذارد و می‌گوید قبلاً فروختم! پرتقال خوب زیر می‌ماند برای از ما بهتران. (روحانی، رئیس جمهور، اردیبهشت ۹۷)

- به خاطر مجازات‌های آمریکا، هیچ یک از بانک‌های بزرگ اروپایی کار با ایران را شروع نکرده است. (محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه)

- هم‌اکنون و پس از پیش آمدن قضایای روادید تعداد زیادی از دانشمندان اروپایی که مقداری احتیاط می‌کنند از آمدن به ایران استنکاف دارند. به قول دانشگاهی‌ها این یعنی وضعیت آنها پیش از برجام بهتر از پس از برجام بوده است. (علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی)

- اکنون بعد از گذشت یک سال از اجرای برجام هنوز برای جذب فاینانس موفق نشده‌ایم. (اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور)

- تحریم‌ها روی کاغذ برداشته شده است. (عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه)

- آیا آمریکا آماده است به متن برجام پایبند باشد، روحش به کنار. تاکنون واشنگتن هر دو را زیر پا گذاشته است. (محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه)

- به بعضی از کشورهای شرق آسیا پیغام می‌دهند که با ما مذاکره کن، این کشورها مگر دیوانه شده‌اند که با شما مذاکره کنند. شما علناً مذاکره دیروز را زیرپا می‌گذارید و به مذاکره امضا شده‌ای که به تأیید شورای امنیت سازمان ملل رسیده بی‌اعتنا هستید. (محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه)

- نتایج برجام روی هواست. (محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه)

- به اعتقاد ما حرکت‌هایی که در طول یک سال‌ونیم گذشته چه توسط دولت قبلی آمریکا(دولت اوباما) و چه توسط دولت جدید(دولت ترامپ) آن صورت می‌گیرد، در موارد بسیاری بر خلاف تعهدات آمریکا در اجرای برجام است. (عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه)

- توافق با آمریکا به اندازه جوهر روی کاغذ هم ارزش ندارد. (محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه)

«ضرب الاجل» یا «اطمینان دادن به اروپا»!؟

اظهارنظر اخیر عراقچی علاوه بر اینکه مصداقی بر تناقض گویی دولتمردان در موضوع برجام است، پالس ضعف به طرف مقابل ارسال می کند.

در روزهای گذشته روحانی در اظهارنظری مشابه گفته بود: «در جریان روند کاهش تعهدات نیز مذاکرات را ادامه می‌دهیم. ولی اگر در پایان ۶۰ روز دوم به نتیجه نرسیدیم، حتماً مرحله سوم را آغاز خواهیم کرد و بعد از آن باز هم۶۰ روز فرصت خواهیم داد تا به راه‌حل منطقی، درست و متوازن برسیم و به تعهد در برابر تعهد پایبند هستیم».

اکنون ایران در حال اجرای ضرب الاجل برجامی است. اساس ضرب الاجل بر پایه هزینه دار کردن عهدشکنی طرف مقابل و وادار کردن آن به عقب نشینی است. اما متاسفانه این اظهارنظرها هیچ رنگ و بویی از ضرب الاجل ندارد.

با کمال تأسف باید گفت که این قبیل اظهارنظرها، ضرب الاجل را بی معنا می کند و این پیام را به طرف اروپایی می دهد که «ایران هیچ چاره ای جز حفظ برجام ندارد و لازم نیست که شما اقدامی انجام دهید، به عهدشکنی خود ادامه دهید، خیالتان راحت، ما بدون هیچ چشم داشتی یکطرفه تعهدات خود را اجرا می کنیم»!

حفظ برجام به هر قیمت!

اظهارات دولتمردان در چند ماه اخیر- پس از اعلام ضرب الاجل برجامی- حاکی از آن است که دولت هیچ برنامه جایگزینی به جای برجام ندارد. به عبارت دیگر دولت همچنان تمامی تخم مرغ‌های خود را در سبد برجام چیده است.

در این میان تقویت دیپلماسی منطقه ای مورد غفلت قرار گرفته است. علاوه بر این معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه نیز علیرغم تبلیغات گسترده، هیچ کارنامه قابل قبولی ارائه نداده است.

علاوه بر حوزه سیاست خارجی، عملکرد دولت در حوزه اقتصادی نیز به هیچ عنوان قابل دفاع نیست. دولت هنوز هیچ برنامه ای برای مدیریت نقدینگی ارائه نداده و حذف یارانه اقشار پردرآمد و اخذ مالیات از خانه های خالی نیز همچنان معطل مانده است.

مقامات ارشد دولت باید ضمن پرهیز از بیان اظهارات تضعیف کننده ضرب الاجل، از دلخوشی به برجام دست برداشته و با تکیه بر توان عظیم داخلی و بهره مندی از دیپلماسی قوی منطقه ای و غیرغربی و همچنین با مدیریت صحیح نقدینگی، وضع موجود را بهبود دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۸
    14 0
    آیا آمریکا آماده است به متن برجام پایبند باشد، روحش به کنار. تاکنون واشنگتن هر دو را زیر پا گذاشته است. (محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه)
    • IR ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
      7 0
      تنها نتیجه برجام بی فرجام این بود که به مذاکرات بی حاصل و فرسایشی 12 ساله بین ایران و غرب پایان داد.
    • IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
      3 0
      نظرت کذب محض است با وادادگی و دادن یک طرفه امتیازات دولت در مذاکرات تازه آمریکا و اروپا وقیح تر شدن و دندون تیز کردن برای مذاکرات موشکی و منطقه‌ای
  • IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۸
    27 0
    اظهارنظر اخیر عراقچی علاوه بر اینکه مصداقی بر تناقض گویی دولتمردان در موضوع برجام است، پالس ضعف به طرف مقابل ارسال می کند
  • IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۸
    7 0
    به به به این بهرجام
    • IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
      6 1
      آن سه ننگی که به پیشانی ایران زده اند ؛ ترکمنچای و گلستان و سپس برجام است
  • ,سیدمحمد حسن موسوی IR ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۸
    6 0
    خدایا می‌دونم به خاطر اعمال و رفتار خودمونه که گیر این مسولیت افتادیم ولی خدایا اینا دیگه واقعا یه صور به هر زدن...
  • IR ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۸
    2 0
    این برجام بی فرجام رو ببرید بندازید دور تمومش کنید .
  • IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
    5 0
    بستگی داره جناب عراقچی شب چه خوابی ببینه فرداصبحش خوابشو برا ملت تعریف میکنه
  • بهشتى محلاتى FR ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
    4 0
    روحانى مچكريم ! ....... .......
  • DE ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
    5 0
    تقصیر آقای عراقچی و آقای ظریف و غیره نیست . بالاخره این افراد اینطوری هستند و هیچ کارش نمیشه کرد اما اون مردمیکه به اینها رأی دادند کار اشتباهی کردند . ما همانطور که خدا را شکر نظامیان مقتدر داریم بهمین اندازه هم احتیاج به یک دولت مقتدر و قاطع داریم که هیچوقت به کسی باج نده .
  • رحمت عیدی IR ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
    6 0
    به به جناب قهرمان ملی پرتاب خودکار،داداش بیخود ورجلا نزن صغری کبری نچین کلا شما و دولت مطبوع مامورین در برجام بمانید چه منافع تامین بشود چه نشود،که دیگه خواجه حافظ شیراز هم فهمیده منافعی برای ما تامین نشده،این آخرین تکاپوی جبهه کفر است چه شما آنطرفی باشید چه موافق تفکر آنطرف فرقی نمیکند،مهم اینست که عملا اینطرفی نیستی فقط داری ادای اینطرفی بودن رو در میاری اونم یجوری که اینطرفیها دارن ادای شمارو در میارن،داداش این حرفها فقط بازگوی اختلاف داخلیه ها دلخور نشی به کسی ربطی نداره
  • IR ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
    7 0
    به هرحال از قدیم گفتند، چون قافیه تنگ آید .........
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
    5 0
    این ها هر روز زیاد شکر می خورند یواش یواش با مرض قند خواهند مرد.
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
    2 0
    یه کاری کردین که بعد تو گل موندین جرات خروج هم ندارین
  • سعید IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
    0 3
    سرویس محترم سیاستِ مشرق با عرض ادب و احترام... درحینِ مطالعه یِ گزارشِ انتقادیِ آن سرویسِ محترم به دولت و خصوصا وزارتِ خارجه و اقتصاد ، ناخودآگاه تندیِ لحنِ مقالاتِ کیهان به مذاقم رسید که تندیِ مقاله ی منتقدِ دولتِ شما ؛ آن طعم و لحن را به خاطرم رساند... به این مسئله اعتقاد و ایمان دارم که هر فرد و شخصی در همه ی ابعاد زندگیِ شخصی و حرفه ای اش ، دارایِ حقِ انتخابِ ذاتی است و به طورِ مداومی در مسیرِ انتخاب هایش پیش و یا پَس میرود.. هر کسی هم خصوصا در عرصه یِ شغلی و حرفه ایِ خودش خوب میداند که مسئولیتِ انتخاب هایش برعهده ی خودِ اوست.. ما هر دو در اینکه عراقچی ، ظریف و دیگر مسئولانِ موردِ اشاره در مقاله ی فوق ، در حینِ انجامِ وظایفِ خود در چارچوبِ حرفه ای و وزارتی ، خصوصاً موضوعِ مذاکراتِ هسته ای که بسیار حایز اهمیتِ ملی و از خطوطِ قرمزِ نظام ِِ جمهوریِ اسلامی ایران باشد، همه یِ توان و ظرفیت و داشته هایِ فردی و حرفه ای و تخصصی و کارشناسانه اش را به همراهِ خود أجیر کرده و با چاشنیِ صداقت ، امانت و وفاداری ، به خطِ مقدمِ نبردِ بزرگ بردند و همه یِ پشتوانه یِ پرقدرتی که همراهشان بود ، اعتمادِ مقامِ معظمِ رهبری به ایشان بود . آنان در آن کار زار و بقیه ی حوادث و جریاناتِ آینده ، با به کار بردنِ انواعِ ترفند ها ، تاکتیکها و با هدف غلبه بر دشمنانِ ملت و نظامِ اسلامی ، همچنان دست و پنجه با غول ها نرم میکردند و در آن اوضاعِ پیچیده یِ سیاسی که دیپلماسیِ قرن و سندِ برجام را در خود به دنبال داشت هر لحظه به ساعت ، فکر مشورت رایزنی و موضع گیری هایی را در پرتوِ یک خردِ جمعیِ سلسله مراتب دار به انتخاب گذاشته و انتخاب هایِ خود را منتشر کرده و به مبارزه ادامه میدهند... پس همان طوری که شما در قالبِ خردِ جمعیِ سلسله مراتب دارِ رسانه ای تان به این باور رسیده اید که انتقادِ تند و گزنده به افرادِ درونِ گود از این بیرونِ گودی که در آن هستید ، انتخابِ صحیح و مناسبی است ، قطعا سیاست بازانِ دولت و وزارت خانه ها خصوصا وزارتِ لایق و شایسته یِ امورِ خارجه نیز به درستیِ انتخاب هایِ خود در انتخابِ تک تکِ مواضعِ عرضه شده ی مسئولینِ موردِ اشاره مان اذعان دارند.. هر انتخاب در زمانِ خود ، بهترین انتخابِ او بوده .. همان طور که انتخاب هایِ شما بهترینِ تان بوده... پس چرا تندی ..؟؟ والسلام... سعید.
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
    4 0
    امیدوارم زنده باشم و پایان این دولت رو ببینم
  • شاهد IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
    3 0
    آقای عراقچی دم خروس و باور کنیم یا قسم حضرت عباس و . آیا شما تدبیری ها تا بحال ی حرف راست از دهنتون درآمده.حداقل یاداشت کنید حرفاتونو که یادتون نره چی گفتید و چی باید بگید.البته تقصیر شما ها نیست .چون از قدیم گفتن دروغ گو کم حافظه است.البته ی امکان دیگری هم وجود اداره که شماها مردم و احمق فرض کردید.
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
    1 0
    بعد از تمام شدن دوره این دولت در 1400 جناب آقای رئیسی در خدمت آقایان برجامی خواهد بود!
  • IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
    0 0
    برجام خسارت محض بود
  • DE ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
    0 0
    عراقچی: مزایای برجام نزدیک به صفر شده است تا زمانی که منافع‌شان تامین شود در برجام می‌مانیم!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس