کد خبر 984865
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۸
اسلوبودان کواچ

سرمربی تیم ملی والیبال صربستان گفت: کولاکوویچ تجربه زیادی دارد و مسئولیتی که به او محول می‌شود را درست و دقیق انجام می ‌دهد.

به گزارش مشرق، مربی والیبال اهل صربستان و بازیکن سابق تیم ملی یوگسلاوی - صربستان که در سال 2014 به عنوان سرمربی تیم ملی والیبال ایران هدایت این تیم را در اختیار گرفت؛ اسلوبودان کواچ! برای اینکه بدانیم کواچ چگونه به نیمکت ایران رسید و پس از آن چه کرد، بهتر است مسیری که او طی کرد را دوباره مرور کنیم. مردی که از هیچ به همه چیز رسید و حالا نام پرآوازه ای در دنیای والیبال دارد.

بیشتر بخوانید:

دلایل ناکامی والیبال در کسب سهمیه المپیک

او از سال 1983 به عنوان بازیکن به دنیای حرفه‌ای والیبال وارد شد و پس از 22 سال بازی در رده ملی به افتخارات بزرگی همچون مدال طلا بازی‌های المپیک 2000 و مدال برنز بازی‌های المپیک 1996 رسید و وارد دنیای مربیگری شد. کواچ که ملقب به «بوبان» است در مجموع 350 بازی ملی در کارنامه خود دارد و 2 دوره نیز کاپیتان تیم ملی صربستان بود.

کواچ در رده باشگاهی سابقه بازی در باشگاه‌های ولیکو گرادیشته صربستان، کولوبارا صربستان، وویوودینا نووی ساد صربستان، جویا دل کوله ایتالیا، آریس تسالونیکی یونان، لوبه بانکا ماچراتا ایتالیا، پریسما تارانتو ایتالیا، آنیونه ایتالیا، آژاکسیو فرانسه، مولفتا ایتالیا، پگاه ارومیه ایران، رادنیچکی صربستان و کاظما کویت را در کارنامه خود دارد.

کواچ مربیگری را از سال ۲۰۰۸ در تیم رادنیچکی کراگوجواچ صربستان آغاز کرد و در همان سال اول توانست با این تیم به مقام قهرمانی لیگ برتر صربستان برسد، این قهرمانی در فصل بعد نیز تکرار شد و کواچ لقب بهترین مربی سال صربستان را از آن خود کرد، او یک سال دیگر نیز در این تیم به عنوان سرمربی ماند.

بوبان در سال ۲۰۱۱ با اومبریا پروجا ایتالیا قرارداد بست و سرمربیگری این تیم را در لیگ سری‌آ۲ ایتالیا به عهده گرفت، کواچ با عملکرد درخشان خود در پروجا قهرمان سری‌آ۲ ایتالیا شد و همراه با تیم پروجیا به لیگ برتر سری‌آ ایتالیا صعود کرد و بعد از صعود پروجا به لیگ برتر به عنوان بهترین مربی سال ایتالیا معرفی شد. پروجا در سال ۲۰۱۴ با هدایت کواچ نایب قهرمان جام حذفی ایتالیا شد.

در سال ۲۰۱۴ پس از جدایی خولیو ولاسکو از تیم ایران مسئولین فدراسیون والیبال ایران برای جایگزین این پیرمرد افسانه‌ای والیبال دست به کار شدند و از میان ۷ گزینه مطرح برای هدایت تیم ملی ایران، کواچ را به عنوان گزینه نهایی سرمربیگری تیم ملی والیبال ایران انتخاب کردند. بوبان در ماه مارس ۲۰۱۴ قراردادی 3 ساله را با فدراسیون والیبال ایران به امضا رساند و رسماً سرمربی تیم ملی والیبال ایران شد.

به این ترتیب تیم ملی والیبال ایران نخستین تجربه مربیگری او در رده ملی بود، اما حضور بوبان تا المپیک ادامه نداشت، چراکه رائول لوزانو در سال ۲۰۱۶ (آبان ۱۳۹۴) هدایت تیم ایران را برای انتخابی المپیک ریو بر عهده گرفت و اسلوبودان کواچ با دلخوری از ایران رفت.

در آذر ماه 1394و زمانی که تیم پروجا در 10 بازی خود تنها 3 شکست را متحمل شده بود دانیل کاستلانی، سرمربی آرژانتینی این تیم جای خود را به اسلوبودان کواچ داد. در آن مقطع گفته شد که رئیس باشگاه پروجا از وضعیت این تیم در جدول رده‌بندی و نحوه هدایت تیم توسط کاستلانی رضایت ندارد و به همین دلیل کواچ را جایگزین سرمربی آرژانتینی تیمش کرد. بوبانِ جوان و با انگیزه بعد از قطع همکاری با ایران راهی لیگ ایتالیا شد و همراه تیم پروجا به فینال سری آ هم راه پیدا کرد.

بعد از المپیک 2016 ریو فدراسیون والیبال لهستان با استفان آنتیگا، سرمربی خود قطع همکاری کرد و چند گزینه را به عنوان کاندیدای سرمربیگری لهستان عنوان کرد  که در آن بین نام اسلوبودان کواچ هم به چشم می‌خورد، اما در نهایت او گزینه مدنظر لهستانی‌ها نبود.

دی ماه سال 1395کواچ سرمربی تیم هالک بانک ترکیه شد. او در اواسط راه به گفته مسئولان باشگاه پروجا به دلیل کسب نتایج نه‌چندان مطلوب راهی لیگ ترکیه شد و هدایت هالک‌بانک در حالی به او سپرده شد که او ایوان میلیوکوویچ صرب را هم داشت.

چند ماه بعد پس از اینکه آندره‌آ جیانی، از سرمربیگری تیم ملی والیبال اسلوونی کناره‌گیری کرد تا قراردادی با فدراسیون والیبال آلمان امضا کند، مسئولان والیبال اسلوونی پس از دریافت 30 رزومه از مربیان جهان، در نهایت اسلوبودان کواچ را به عنوان سرمربی تیم ملی والیبال خود انتخاب کردند. مربی 49 ساله صربستانی، قراردادی 2 ساله با فدراسیون والیبال اسلوونی امضا کرد.

بوبان به کارش در لیگ ترکیه هم ادامه داد و مسئولان هالک‌بانک قرارداد وی را تمدید کردند تا او به صورت همزمان بتواند کارش را در تیم ملی اسلوونی و لیگ ترکیه ادامه دهد.

کواچ همراه با تیم ملی اسلوونی عملکرد خوبی داشت. شاگردان کواچ برای رسیدن به مرحله نیمه‌نهایی مسابقات قهرمانی والیبال اروپا مقابل لهستان میزبان قرار گرفتند که در این دیدار حساس تیم اسلوونی توانست مقتدرانه لهستانی‌های میزبان را 3 بر صفر از پیش رو بردارد و به مرحله یک چهارم نهایی راه یابد. اسلوونی در نهایت بسیار خوش درخشید و عنوان نایب قهرمانی را به دست آورد.

پس از مدتی و در بهمن ماه 1397 بوبان از هدایت تیم ملی اسلوونی کناره‌گیری کرد و رئیس فدراسیون والیبال اسلوونی در این مورد گفت: ما از اسلوبودان کواچ به خاطر اقداماتی که در 2 فصل گذشته برای تیم ملی والیبال اسلوونی انجام داده، تشکر می‌کنیم. تیم ملی اسلوونی با هدایت کواچ به عنوان قهرمانی گروه دوم لیگ جهانی رسید و برای نخستین بار در مسابقات قهرمانی جهان حضور پیدا کرد. فسخ قرارداد، تصمیمی بود که با موافقت طرفین گرفته شد.

بوبان به همراه تیم هالک‌بانک دو عنوان قهرمانی در لیگ ترکیه کسب کرد و اولین قهرمانی‌اش با این تیم در حالی کسب شد که در زمان ‌اضافه شدن او هالک‌بانک در رده هشتم جدول رده‌بندی قرار داشت. مسئولان باشگاه ترکیه‌ای به دنبال عقد قرارداد جدید با این سرمربی صربستانی بودند، اما پس از یک رای گیری داخلی در باشگاه  تصمیم بر عدم همکاری گرفتند. بلافاصله پس از این اتفاق تیم والیبال بلگوری روسیه اسلوبودان کواچ را به عنوان سرمربی جدید این باشگاه معرفی کرد.

گربیچ با تیم ملی صربستان مدال نقره 2015، طلای 2016 در لیگ جهانی، و برنز 2017 مردان قهرمانی اروپا و چهارمی مسابقات قهرمانی جهان در سال 2018 را کسب کرد.نیکولا گربیچ، سرمربی تیم ملی والیبال صربستان پس از ۴ سال فعالیت در این تیم بعد از توافق با فدراسیون والیبال صربستان به کار خود در تیم ملی این کشور خاتمه داد.  مسئولان فدراسیون والیبال صربستان برای پیدا کردن جایگزین گربیچ با گزینه‌های مختلف مذاکره کردند و در نهایت با اسلوبودان کواچ، سرمربی پیشین تیم ملی والیبال ایران به توافق رسیدند.

نگاهی به زندگی والیبالی اسلوبودان کواچ و روند صعودی او در مسیری که برای خود ترسیم کرده شاید برای خیلی از اهالی این رشته جالب باشد. انتخاب او به عنوان سرمربی تیم ملی والیبال صربستان دلیلی شد تا خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس به سراغ وی رفته و گفت‌وگویی با وی انجام دهد.

* در حال حاضر مشغول چه کاری هستید؟

اکنون من در تعطیلات هستم و استراحت می‌کنم. تابستان امسال با هیچ تیم ملی کار نکردم. آخرین فعالیتم هم در تیم والیبال بلگورود در لیگ روسیه بود.

* اخیراً با تیم ملی والیبال صربستان به توافق رسیدید؟

مذاکرات خوب و مهمی داشتیم. بعد از جدایی گربیچ که به نوعی توافقی هم بود مسئولان فدراسیون با من صحبت کردند. شرایط خوب است و فکر می‌کنم بتوانیم در کنار هم قله‌های زیادی را فتح کنیم. صربستان بازیکنان بسیار بزرگ و خوبی دارد. من هم در این مدت به اندازه کافی با تجربه شده ام و فکر می کنم توان مدیریت و برنامه ریزی برای آنها را داشته باشم.

* آیا هنوز والیبال ایران را هم پیگیری می‌کنید؟

ایران یکی از تیم‌های خوب دنیا است و مربیانی که در سطح بالا کار می‌کنند باید شرایط این تیم را هم زیر نظر داشته باشند. من هم بازی‌های ایران را کم و بیش تماشا می‌کنم، اما جزئیاتی از شرایط کنونی این تیم ندارم. به هر حال چند سالی هست که من از این تیم جدا شده ام و اخبار دقیقی از شرایطش ندارم.

* در مسابقات والیبال انتخابی المپیک ایران با قبول شکست مقابل روسیه میزبان فعلاً نتوانست جواز حضور در المپیک 2020 را کسب کند...

بله؛ ایران در مسابقات انتخابی المپیک عملکرد خوبی داشت و مقابل روسیه هم خوب بازی کرد، اما باید بپذیریم که روسیه در حال حاضر بهترین تیم ملی جهان است. ضمن اینکه روس‌ها میزبان بودند و در خانه بازی می‌کردند. آنها قهرمان لیگ ملت‌ها شدند و حالا هم جواز حضور در المپیک را کسب کردند. فکر می‌کنم همه به خوبی متوجه شرایط روسیه باشند. آنها با ترکیبی جوان و بدون حضور ستاره ‌هایش در لیگ ملت ها نمایش خوبی داشت و در پایان هم عنوان قهرمانی را کسب کرد. برای انتخابی المپیک هم کمی تیم خود را تقویت کردند؛ در این بین نباید فشار تماشاگران و موضوع میزبانی را هم فراموش کرد.

* حالا ایران باید در مسابقات انتخابی المپیک قاره‌ای شانس خود را امتحان کند...

همینطور است؛ اما ایران باید بداند که تیم‌های آسیایی همچون استرالیا و چین هم در رقابت‌های انتخابی المپیک عملکرد بسیار خوبی داشتند. گاهی من از دیدن مدل بازی آنها متعجب می‌شدم، چراکه بسیار پیشرفت کرده‌اند و مشخص است که برنامه خاصی برای حضور در المپیک دارند. نبرد ایران با تیم‌های چین و استرالیا در قاره آسیا سخت خواهد بود، اما اگر ایران این تیم‌ها را دست‌کم نگیرد، می‌تواند به المپیک صعود کند. در این بین تیم هایی همچون کره جنوبی و ژاپن هم همیشه تیم های خطرناکی برای والیبال ایران بودند. آنها سبک خاص خود را دارند و گاهی بازی کردن با آنها مشکل خواهد بود. در شرایط عادی باید بگویم که ایران بهترین تیم آسیا است و بالاترین شانس را برای حضور در المپیک دارد.

* به نظر شما چه تیم‌ هایی می‌ توانند برای ایران در مسابقات انتخابی قاره‌ ای مشکل‌ ساز شوند؟

همانطور که گفتم تیم‌های چین و استرالیا خیلی خوب شده‌اند. آنها در انتخابی المپیک مقابل تیم‌هایی همچون آرژانتین و ایتالیا به سختی نتیجه را واگذار کردند. ایران برای رسیدن به هدفش نباید هیچ تیمی را دست کم بگیرد.

* در ایران برخی‌ها نسبت به عملکرد ایگور کولاکوویچ انتقاد دارند. نظر شما درمورد عملکرد وی چیست؟

ایگور مربی خیلی خوبی است. او تجربه زیادی دارد و مسئولیتی که به او محول می ‌شود را درست و دقیق انجام می ‌دهد. من در جایگاهی نیستم که بخواهم درمورد عملکرد وی صحبت کنم و فقط تاکید می‌ کنم که او مربی خیلی خوبی است. او تجربه بالاتری نسبت به من دارد و عناوین بیشتری کسب کرده و به همین دلیل نمی‌ توانم درمورد کار او صحبت کنم.

*  به نظر شما والیبال ایران با هدایت کولاکوویچ موفق بوده است؟

به هر حال باید به نتایج تیم ایران نگاه کرد. والیبال ایران با هدایت کولاکوویچ توانست امسال به مرحله نهایی لیگ ملت ‌ها صعود کند. ضمن اینکه در رقابت ‌های قهرمان قاره‌ ها هم ایران توانست نخستین مدال جهانی خود را کسب کسب کند. برای بررسی عملکرد مربیان باید به کارنامه آنها نگاه کرد و با نگاهی به کارنامه کولاکوویچ در ایران باید گفت که او شرایط خوبی داشته است. ضمن اینکه حضور در المپیک برای ایران هنوز از دست نرفته که آن را یک نقطه تاریک در کارنامه او بدانیم.

* تیم ملی والیبال جوانان هم با کادر فنی ایرانی عنوان قهرمانی جهان را به دست آورد. نظرتان در مورد این موضوع چیست؟

نتایج مسابقات جوانان جهان را پیگیری می کردم و قهرمانی ایران در جهان را دیدم. به نظرم این یک نتیجه فوق‌ العاده برای ایران است. آنها شاهکار بودند و نشان می‌ دهد آنها چقدر خوب با بازیکنان جوان کار کرده ‌اند. ایران سراسر از استعداد و پتانسیل است و تنها نیاز دارد تا یک رهبر واقعی در راس امور والیبال باشد تا همه چیز را مدیریت کند. اگر این اتفاق رخ دهد شک ندارم که والیبال ایران می‌تواند حرف‌های بیشتری برای گفتن داشته باشد.

* دلتان برای ایران تنگ نشده است؟

چرا که نه؟ من تجربه خوبی در ایران داشتم و روزهایی که در این کشور بودم را فراموش نمی‌کنم. به هر حال در دنیای حرفه‌ای مربیان ممکن است مجبور باشند تیم‌های خود را تغییر داده و به کشورهای دیگر بروند. این اتفاق برای من هم رخ داد و بعد از ایران به کشورهای مختلفی رفتم. ایتالیا، اسلوونی، ترکیه و ... از جمله کشورهایی بودند که من در این مدت بخاطر شرایط کاری‌ام به آنها سفر کردم.

* حرف پایانی...

برای مردم و والیبال ایران آرزوی موفقیت می‌کنم. از اینکه در کارنامه‌ام فعالیت در تیم ملی ایران و بازیکنانش نوشته شده بسیار خوشحال هستم. امیدوارم شاهد موفقیت و پیشرفت بیشتر ایران باشم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
    26 14
    کواچ مربی نیست داداش مثل کولاکویچ واسه خودش می گشت. بس کن دیگه. مربی خوب رزنده، مربی خوب ولاسکو، مربی خوب آنتیگا مربی خوب هینن. گرفتی؟!!
    • IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
      13 21
      مزخرف نگو بهترین مربی ای که به والیبال ما اومده همین کواچ بوده
    • علی IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
      11 1
      معلوم نیست تا کی و کی قرار است بفکر جانشینی برای آقای معروف و آقای موسوی و... باشند مگه نه این است که جوانان ایران قهرمان جهان شدند.
  • من IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
    13 15
    دلت برا ایران تنگ شده یا برا پول ایران
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
    12 4
    منم دلتنگ غروب رباط کریمم
    • سعید IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
      0 1
      :) باحال بود
  • رضا IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
    24 5
    مطابق کارنامه بهترین مربی بود در ایران..... در زمان کواچ ایران دارای سبک خاصی بود(سرعتی) که از تیم های دیگه برتری پیدا میکرد.....اگه خیانت های بازیکنان نبود با کواچ به جاهای خوبی میرسیدیم....کواچ اسلوونی رو نایب قهرمان اروپا کرد....
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
    19 4
    مربی خیلی خوبی بود قدرشو ندونستن
  • رحمن IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
    2 0
    کی گفته دلتنگ ایرانم کمبود محبت از خارجی ها دارید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس