کد خبر 983930
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۷
محمدرضا دامغانی

کارشناس والیبال ایران گفت: ایران در این سال‌ها تنها با هفت بازیکن در تورنمنت‌ها شرکت کرده است که باعث دلزده شدن ملی‌پوشان از والیبال شده و بسیاری از تصمیمات فدراسیون به دلیل حضور سرپرست معلق است.

به گزارش مشرق، محمدرضا دامغانی درباره عملکرد تیم ملی والیبال در مسابقات انتخابی المپیک روسیه توضیح داد: همان‌طور که می‌دانید تیم ملی ایران هفت بازیکن دارد که چیزی حدود پنج تا شش سال است از آنها استفاده می‌کند که به همین دلیل این نفرات والیبال‌زده شده‌اند. بازیکنان اردوهای طولانی‌مدت و بازی‌های بسیار زیادی را پشت سر گذاشته‌اند که باعث دلزده شدن آنها شده است. متاسفانه بازیکنان جایگزین ما نیز در حد و اندازه این نفرات نیستند. سرمربی تیم ملی نیز همانند جامعه ایران نتیجه‌گراست که باعث می‌شود از بازیکنان جوان استفاده نکند. همچنین سطح توقعات از والیبال ایران فراتر از گذشته است.

بیشتر بخوانید:

کولاکوویچ برنامه‌ای برای انتخابی‌المپیک نداشت

او افزود: بردهایی که داشته‌ایم انتظارات مردم و جامعه را بالاتر برده‌ است. همان‌طور که دیدیم در زمان کواچ چهارم لیگ ملت‌ها شدیم و به تبع آن، شاخص و سنگ محکی که مردم از تیم ملی والیبال انتظار دارند بسیار بالاتر رفته است، اما باید بدانیم که این مهم نیازمند ابزار و برنامه درست است تا در یک تورنمنت بزرگ نتیجه بگیریم. مقابل کوبا تیم ملی ایران دو ست را واگذار کرد که همین موضوع باعث شد فشار زیادی از نظر روانی و بدنی روی کادر فنی و بازیکنان اصلی تیم ملی باشد. همچنین ما در مسابقات لیگ ملت‌ها برای سکو می‌جنگیدیم که این اتفاق رخ نداد و همان فشار روحی و روانی روی تیم ملی وجود داشت که  مسابقات انتخابی المپیک نیز فرا رسید.

کارشناس والیبال ایران ادامه داد: در سمت مقابل، روسیه در لیگ ملت‌ها از جوانان استفاده کرده بود و با یک انرژی مضاعف به همراه بازیکنان باتجربه‌ای مانند میخائیلوف و موزرسکی به رقابت‌های انتخابی المپیک آمده بود و انتظار می‌رفت که با قدرت مقابل تیم‌ ما حضور پیدا کند. شما اگر قبل از شروع بازی‌های انتخابی المپیک نیز از من سوال می‌کردید قطعا در بهترین حالت از ۱۰۰ نمره ۲۰ را به صعود ایران می‌دادم. با این حال بازیکنان همه توان خود را به کار گرفتند تا بهترین نتیجه حاصل شود و انتظارات مردم را برآورده کنند، اما باید با توجه به سخت‌افزارها و برنامه‌هایی که داریم از تیم انتظار داشته باشیم. همچنین نباید فکر کنیم که ما در سطح تیم‌های باعقبه‌ای چون روسیه هستیم. از نظر من انتظارات باید در حد امکانات، شرایط سخت‌افزاری، نیروی انسانی و برنامه‌های والیبال باشد.

او ادامه داد: باید انتظارات از والیبال به اندازه باشد، فدراسیون ما نیز تکلیف مشخصی ندارد. در حال حاضر فدراسیون بزرگی چون والیبال با سرپرست اداره می‌شود که همین موضوع باعث شده برخی از تصمیم‌گیری‌های مهم معلق باشد. امیدوارم انتخابات والیبال هرچه سریع‌تر برگزار شود تا والیبال رییس قطعی خود را بشناسد. همان‌طور که دیدید بازیکنان تا حدودی از عملکرد فدراسیون در پرداخت پاداش آنها از مسابقات لیگ ملت‌ها ناراضی بودند. البته این صحبت من به معنای کم‌کاری بازیکنان نیست و تنها منظور این است که والیبال باید شرایط ایده‌آلی برای موفقیت داشته باشد.

دامغانی با بیان این‌که تیم‌های بزرگی مانند فرانسه هم نتوانستند از مرحله نخست انتخابی المپیک جواز حضور در توکیو را کسب کنند، اظهار کرد: قطعا بازیکنان ما توانایی بالایی دارند اما همه چیز بستگی به ظرفیت ما دارد. باید به اندازه بضاعت و نیروی انسانی روی تیم حساب باز کنیم. ما الان نمی‌توانیم بگوییم ایران بازیکنانی در سطح سید محمد موسوی و سعید معروف دارد. باید پاسخگوی این مشکلات باشیم. بازیکنان جایگزین ما به هیچ عنوان در حد و اندازه تیم اصلی نیستند و باعث به وجود آمدن برخی انتقادها می‌شوند. مسلما نفراتی که در رده‌های نوجوانان و جوانان کار می‌کنند باید جوابگوی این موضوع باشند چرا در همه این سال‌ها بازیکنانی در حد معروف نداریم؟

او در پاسخ به این سوال که آیا انتقادات از کولاکوویچ به دلیل استفاده نکردن از جوانان را قبول دارد یا خیر توضیح داد: نمی‌توان گفت او سرمربی کوچکی است و در حد ایران نیست، همان‌طور که می‌دانید حتی فدراسیون هم جوانان ما را به رقابت‌های آسیایی نمی‌فرستد چون می‌داند فاصله میان ترکیب اصلی تا جایگزین‌ها بسیار زیاد است. کولاکوویچ مربی بزرگی است. او حدود هشت سال سرمربی صربستان بود و قطعا باید به او احترام گذاشت. همان‌طور که می‌دانید نفراتی مانند یلی، جواد کریمی، امیرحسین اسفندیار و حضرت‌پور بازیکنانی هستند که کولاکوویچ به آنها میدان داد تا اینگونه در تیم ملی بزرگسالان و جوانان بدرخشند. موضوع اصلی این است که می‌دانیم فاصله میان تیم اول با دوم ما بسیار زیاد است. به نظر من باید افراد فعال در رده‌های جوانان و نوجوانان پاسخگوی این موضوع باشند.

دامغانی در واکنش به این موضوع که کولاکوویچ حتی در بازی‌های راحت مقابل چین هم در لیگ‌ ملت‌ها از جوانان استفاده نکرد، گفت: زمانی که داوری به عنوان سرپرست فدراسیون انتخاب شد، تصمیم بر ماندن کولاکوویچ گرفته شد و پیش از آن بارها صحبت آمدن مربیان دیگر به ایران مطرح بود. این موضوع را کاملا قبول دارم که مقابل تیم‌هایی مثل چین و ژاپن در لیگ‌ ملت‌ها می‌توانستیم بیشتر از جوانان استفاده کنیم، اما باید این سوال را بپرسیم که آیا سطح دو تیم اول و دوم ایران با هم یکی است؟ چرا تا کنون بازیکنانی در سطح موسوی نساخته‌ایم؟ ما در والیبال خوب شده‌ایم اما باید ببینیم گلخانه‌ای عمل کرده‌ایم یا جوانان ما هم پیشرفت کرده‌اند؟ امیدوارم در فدراسیون سرپرست به رئیس تبدیل شود تا تصمیمات اساسی در مسیر رشد والیبال ایران گرفته شود.

دامغانی در پایان ضمن آرزوی موفقیت برای تیم ملی والیبال ایران گفت: اینکه مسابقات قهرمانی آسیا در تهران برگزار می شود و تیم قدرتمندی داریم پس راحت به المپیک صعود می‌کنیم اشتباه است. مثل ما، تیم‌هایی مانند استرالیا، قطر چند ملیتی و چین با لوزانو که شناخت خوبی از ایران دارد، دغدغه حضور در بازی‌های المپیک را دارند. مطمئنا کار راحت نیست و من امیدوارم با یک برنامه دقیق‌تر شاهد موفقیت تیم ملی باشیم.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس