رئیسی: قضات به کارشناسان مدارک بدهند/ کارشناسان موجب تحیر قاضی نشوند

رئیس قوه قضائیه از قضات خواست تا با ارائه مدارک مورد نیاز به کارشناسان کمک کنند و در مقابل از کارشناسان نیز خواست تا با نزدیک کردن نظراتشان به یکدیگر و اجتناب از اختلاف فاحش در موضوعات واحد موجب تحیر قاضی نشوند.

به گزارش مشرق و به نقل از اداره‌کل روابط عمومی قوه قضاییه، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی در نشست هم‌اندیشی با مدیران کانون کارشناسان رسمی دادگستری و مرکز امور مشاوران، وکلا و کارشناسان قوه قضاییه، ضمن تبریک فرا رسیدن عید سعید

قربان، نظر کارشناسی را در کشف حقیقت بسیار اثربخش دانست و تصریح کرد: موضوع‌شناسی در مقام افتا و قضا بسیار اهمیت دارد و کارشناس می تواند در این امر نقش خطیری ایفا کند.

بیشتر بخوانید:

رئیس قوه قضاییه با اشاره به جایگاه کارشناسی در مبانی فقهی، ادامه داد: تعهد، تخصص و به‌روز بودن از ویژگی‌های مهم کارشناس است که باید مورد توجه و اهتمام جدی باشد.

رئیسی، غیرمتقن بودن نظر کارشناسی را موجب عدم اتقان آرا و همچنین اطاله‌دادرسی دانست و با تاکید بر ضرورت تقویت نظارت بر کارشناسان افزود: کانون کارشناسان و مرکز مشاوران به عنوان نهادهای قانونی در زمینه نظارت و همچنین آموزش و تشکیل هیات‌های فنی، وظیفه بسیار مهمی بر عهده دارند.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با تاکید بر ضرورت اصلاح نظام ارجاع به کارشناسان اظهار کرد: نباید 90 درصد کارشناسی ها به 10 درصد کارشناسان ارجاع شود و بقیه کارشناسان، کار کمی داشته باشند. این امر باید ساماندهی و از سامانه‌های هوشمند در این زمینه استفاده شود.

رئیسی با تأکید بر واقعی و شفاف شدن تعرفه‌های کارشناسی، این امر را در اصلاح چهره نهاد کارشناسی نزد مردم موثر دانست و خاطرنشان کرد: اختلاف فاحش نظرات متعدد کارشناسی در موضوعات واحد، جایگاه کارشناسی را در ذهن نخبگان و مردم زیر سوال می‌برد و اعتبار نظر کارشناسی را مخدوش می‌کند. لذا تقارب نظرات کارشناسی امری بسیار ضروری است.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه نظر کارشناسی نباید قاضی را متحیر کند، تصریح کرد: نظارت‌های صنفی باید توسط افرادی امین، متعهد و قانونمند انجام شود و علاوه بر برخورد با تخلفات لازم است نگاه پیشگیرانه وجود داشته باشد.

رئیسی با تأکید بر ضرورت کمک کانون کارشناسان و مرکز مشاوران به تسهیل رسیدگی به تخلفات کارشناسان یادآور شد: قضات نیز باید با ارائه مدارک مورد نیاز به کارشناسان کمک کنند. همچنین کارشناسان باید برای اتقان و سرعت

نظریات کارشناسی به میزانی از اطلاعات حقوقی مجهز شوند و نظر خود را به صورت کامل ارائه کنند اما وارد عرصه قضا نشوند و داوری را به عهده قاضی بگذارند.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با تاکید بر لزوم ساماندهی تشکل‌های کارشناسی، اظهار کرد: رعایت شئونات کارشناسان مورد تاکید ماست و در دستورالعمل کرامت نیز به آن پرداخته شده است.

رئیسی همچنین از کارشناسان خواست که اگر مشکلی در مجموعه قضایی مشاهده کردند، تذکر دهند و آن را مورد پیگیری قرار دهند و به هیچ عنوان روابط ناسالم را برنتابند.

رئیس قوه قضاییه، خود کارشناسان را ملزم به پیشگیری از ایجاد روابط ناسالم دانست و گفت: سلامت دستگاه قضایی در گرو سلامت کارشناسان، وکلا، ضابطان و تمام مرتبطان با یک پرونده قضایی است. در این عرصه، خود نهاد کارشناسی باید حساسیت داشته باشد تا چند کارشناس ناسالم، اعتبار همه کارشناسان را در افکار عمومی تهدید نکنند. این امر نیز صرفا با بخشنامه و دستورالعمل امکان‌پذیر نیست بلکه به رویه ها و عملکردها بازمی‌گردد.

 رئیسی در پایان بر لزوم بهره مندی از ظرفیت‌های قانونی موجود در امر کارشناسی برای کشف حقیقت و اجرای عدالت تاکید کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
    0 0
    رعایت شئونات کارشناسان مورد تاکید ماست و در دستورالعمل کرامت نیز به آن پرداخته شده است
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
    1 0
    رئیسی همچنین از کارشناسان خواست که اگر مشکلی در مجموعه قضایی مشاهده کردند، تذکر دهند و آن را مورد پیگیری قرار دهند و به هیچ عنوان روابط ناسالم را برنتابند.
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
    1 0
    تعهد، تخصص و به‌روز بودن از ویژگی‌های مهم کارشناس است که باید مورد توجه و اهتمام جدی باشد
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
    2 3
    خداقوت
  • معلم باز نشسته IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
    4 0
    جناب اقای رئیسی خدا قوت به لطف خدااز روزی که کرسی شکسته قضانشسته اید نور امیددر دل محرومان تجلی یافته و دزدان خیانت پیشگان دنبال سوراخ موش .خدا حفظتون کنه .نگذارید این امید کم کم کم سو شود براتون دعا می کنیم .ضمنا مدتها ست پول باز نشستگیم در موسسه منفور ودزد کاسپین در دولت بی تدبیر حسن روحانی مسدود است و نمی دهند هروقت هم مراجعه می کنم می گویند دست بانک مرکزی هست .تورو خدا به جدتون قسم فکری هم برای ما بکنید همانطور که دزدان بانک مزدور سرمایه را رسوا کردید .البته نماینده شهرمان گفت چون دست عده ای از مسولین احمق بی خرد توش هست کاری انجام نمی شود ( البته حرف ایشون مال زمان قبل شماست).البته این و هم بگم مبلغی از ان را مثه گداها پراخت کردن اما هنوز بیش از 6 ملیون د موسسه هست .اگه اونوقت داده بودند می توانستم6 تا کولی75 بخرم اما الان به برکت دولت سراسر نامید بی تدبیر کذاب 2 تا هم نمی دهند.تورو خدا اقدامی بکنید .
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۱
    0 0
    آقای رئیسی کارشناسن دانش قضائیشان بسیار اندک است -
  • رقیه کارگر IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۱
    0 0
    باسلام ودرودبه اقای رییسی عزیز.توروخدابه دادسرا۳۴ جنایی تواذری تذکربدیدهرگزمانمیتونیم سرپرست دادسرااقای نصرتی روببینیم.مابایدچکارکنیم.شعبه هاهیچ اهمیت به ارباب رجوع وخانواده هانمیدن پیگیری کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس