خبر ویژه

در حالی که روزنامه دولت، انتظار مجلس از دولت برای ارائه گزارش عملکرد را خلاف تفکیک قوا خواند، روزنامه شرق تصریح کرد طفره دولت، گریز از گزارش دادن و نقض حقوق مجلس است.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

روزنامه ایران در یادداشتی به قلم بیژن عباسی معاون پژوهش معاونت حقوقی ریاست جمهوری مدعی شد مصوبه مجلس مبنی بر این که دولت و هر یک از وزارتخانه‌ها موظف هستند مرداد ماه هر سال گزارشی از عملکرد خود به مجلس بدهند، خدشه  به تفکیک قواست. روزنامه آرمان هم سرمقاله مشابهی را منتشر کرد.

بیشتر بخوانید:


این ادعا در حالی است که تصویب برنامه‌های پنج‌ساله توسعه و لایحه بودجه و همچنین رأی اعتماد به وزرا و سؤال و استیضاح آنان و یا رئیس‌جمهور، از حقوق مجلس در قانون اساسی به شمار می‌رود. طبعاً وقتی مجلس رأی اعتماد می‌دهد و می‌تواند سؤال کند و یا سلب اعتماد از وزرا نماید و یا رأی به عدم کفایت رئیس‌جمهور بدهد، مفهومش نظارت بر دولت و پیش‌نیاز آن، اخذ گزارش است.


در همین حال روزنامه شرق در گزارشی با عنوان «گریز از گزارش به مجلس» از قول جلال میرزایی، رئیس کمیته سیاسی فراکسیون امید نوشت رویکرد سران اصلاح‌طلب و فراکسیون امید تاکنون حمایت از دولت بوده اما این رویکرد در ادامه و سال آخر چگونه خواهد بود؟ در نامه اخیر رئیس‌جمهوری به مقام معظم رهبری درباره گزارش سالانه، فراکسیون امید می‌تواند موضع خود را مشخص کند. در شرایط کنونی ارتباط دولت با مجلس ضعیف است. در گذشته نشست‌هایی بین دو قوه برگزار می‌شد که حالت تشریفاتی داشت و از دل آن راهکاری بیرون نمی‌آمد؛ در دولت‌های سازندگی و اصلاحات، نمایندگان به صورت فردی، مجامع استانی نمایندگان و فراکسیون‌های مجلس با رئیس‌جمهوری دیدار داشتند. آقای روحانی همه اینها را قطع کرده است.»


این عضو فراکسیون امید می‌گوید: «رئیس‌جمهور از ارائه گزارش سالانه ابا دارد. اینها در تناقض است. ظرفیتی به صورت عرفی ایجاد شده که در مجلس گزارش عملکرد سالانه ارائه شود، استفاده از این ظرفیت چه ایرادی دارد؟ سؤال ما این است که چرا رئیس‌جمهوری از این فرصت استفاده نمی‌کند.


محمدرضا بادامچی، دیگر عضو فراکسیون امید هم گفته است: رویکرد فراکسیون امید از آغاز حمایت از دولت بوده و هنوز در این خط پیش می‌رود؛ اما برخی راه خود را از فراکسیون جدا کرده‌اند، او یکی از دلایل این همراهی نکردن را نیز پایین آمدن محبوبیت آقای روحانی بین مردم می‌داند و معتقد است با این همه، طیف‌های اصلی‌ای که از آقای روحانی حمایت کردند، همچنان به حمایت خود ادامه می‌دهند. هر چند او نیز تأکید می‌کند که تعامل دولت با فراکسیون هرگز دوسویه نبوده و دولت در این زمینه کم‌کاری کرده است.


برخی دیگر از نمایندگان معتقد هستند که فرار دولت از ارائه گزارش به مجلس گریز از پاسخ‌گویی است. آنها که در جریان نامه روحانی به مقام معظم رهبری هم نبودند، می‌گویند از این نامه متعجب شده‌اند.


محمدرضا نجفی از اعضای فراکسیون امید به روزنامه شرق گفت: «در حوزه پاسخ‌گویی و ابزارهای نظارتی مجلس از جمله سؤال و استیضاح وزرا ادبار عجیبی وجود دارد. در حالی که این یک اشتباه راهبردی است. پاسخ‌گو بودن مسئولان از مهم‌ترین لوازم توسعه است.


در صورتی که دولت به هر دلیلی اعم از ناکارآمدی از اصول و مبانی در انجام وظایف و مأموریت‌ها منحرف شود، هیچ الزامی برای حمایت وجود ندارد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمدبهرامى بلوچ IR ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۷
    0 0
    مردمى كه ماهيانه درامدى بالغ بردوميليون تومان داشتند: اجاره منزل وهزينه برق اب وخوردخوراك وپوشاك وشهريه مدارس ودانشگاه وپايان ماه موجوده صفربود وحال همان درامددرپايان ماه بايك ميليون ودويست هزارتومان كسرى وعملا بدهكارميشودصاحب خانوار باسياست دولت واجراى قانون وتحريم ملت ازطرف دولت وبيكارى وگرانى هاى اخير درصورتيكه نماينده هاى عزيز وبزرگواران نمى خواهندازدولت بابت اين همه بدبختى براى ملت سئوال بكنند چرا وچكاربكنند
  • بی نام مردمی IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۷
    0 0
    آهای مجلسی ها آیا مجلسی مثل شما اینچنین با دولت مچ بوده پس دریغ از یک گزرش نیم بند ازاین همه همراهی تازه اولشه منتظر قربانی شدن خطاهای دولتی ها هم بمانید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس