بمب

برخورداری از سیستم‌ هدایت ماهواره‌ای، امکان استفاده از انواع بمب‌ها در هر نوع شرایط آب‌ و هوایی را فراهم و هدایت هر بمب به‌ صورت مستقل به‌ سمت یک هدف مستقل را نیز ممکن می کند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، بمب‌های سقوط آزاد به صورت سنتی، سلاح مورد استفاده برای بمباران‌های هوایی محسوب می شوند و از دوره جنگ ویتنام به این طرف، بمب‌های هدایت تلویزیونی و هدایت لیزری نیز به صورت انبوه وارد خدمت شدند. تا قبل از شروع هزاره جدید، عمده بمب‌های هدایت شونده از دو روش تلویزیونی یا اپتیکی و یا لیزری برای هدایت شدن به سمت هدف بهره می‌بردند اما در هزاره جدید، سری جدیدی از مهمات هوا پرتاب یعنی بمب‌های هدایت ماهواره‌ای به خدمت درآمدند.

بیشتر بخوانید:

رکورد مأیوس‌کننده سامانه مکان‌یابی اروپا با میلیاردها یورو هزینه/ «گالیله» از مدیریت اشتراکی تا طلاق انگلیسی! +عکس

پیام مهمی که شلیک‌های دقیق سپاه به ضد انقلاب مخابره کرد/ «آرش» ایرانی دوباره به کمک صیانت از مرزهای ایران آمد +عکس

این مهمات در آمریکا به عنوان سری مهمات تهاجم مستقیم مشترک یا JDAM شناخته می‌شوند و از سال ۱۹۹۸ میلادی تا به امروز در حال تولید هستند اما برخی از کشورهای اروپایی، ترکیه و چین از جمله دیگر تولید کنندگان مهمات هدایت ماهواره‌ای هستند.  بسته ارتقا مورد نظر برای بمب‌های هدایت ماهواره‌ای، شامل یک غلاف است که روی بمب‌های سقوط آزاد مثل سری مارک ۸۰ نصب می‌شود و وظیفه هدایت این بمب‌ها را بر عهده می‌گیرد.  بر خلاف مهمات هدایت اپتیکی و هدایت لیزری، مهمات هدایت ماهواره‌ای در برابر شرایط بد آب و هوایی بسیار مقاوم هستند و در عین حال بحث نیاز به هدف گذاری لیزری روی هدف یا هدایت آن توسط سیستم اپتیکی توسط کاربر نیز نیازی نیست.

اما با توسعه سیستم‌های پدافند هوایی، امکان استفاده از بمب‌های هدایت شونده هر روز سخت و سخت‌تر می‌شد و به نوعی، در بسیاری از شرایط استفاده از بمب‌های هدایت شونده عادی مساوی با نابودی پرنده حامل بمب‌ها بود. یک گزینه، استفاده از موشک‌های دور ایستا برای هدف قرار دادن نقطه مورد نظر بود که البته گزینه‌ای ممکن اما به نسبت گران قیمت محسوب می شود. در همین حال و بر اساس بمب‌های هدایت ماهواره‌ای، یک ابتکار تازه معرفی شد و آن هم نصب بالکها بر روی بمب‌های هدایت ماهواره‌ای است.

در این حالت، بمب معمولاً از ترکیب هدایت اینرسیایی و ماهواره‌ای استفاده کرده و با استفاده از باله های مورد نظر بعد از رها شدن در ارتفاع بالا، به سمت هدف سرازیر می‌شود. با استفاده از این روش،  بسته به ارتفاع و سرعت رها سازی، وزن بمب، نوع طراحی بمب و یا باله به راحتی می‌توان به بردهایی بین ۶۰ تا ۱۰۰ الی ۱۲۰ کیلومتر دست یافت. در برخی از مدل‌های این نوع بمب‌ها، سلاح مورد نظر در مرحله نهایی به سیستم‌های هدایت لیزری و یا اپتیکی نیز مجهز شده‌اند و می‌توانند حتی اهداف متحرک را نیز هدف قرار بدهند.

باشگاهی کوچک از سازندگان بمب های هدایت ماهواره ای

توسعه و ساخت کیت ها و سامانه های هدایت ماهواره ای برای بمب های هوا پرتاب یک بحث تخصصی و دارای زوایای مختلف فنی و طراحی است، لذا کشورهای معدودی در جهان به این رشد از تکنولوژی و توان رزمی رسیده اند که جمهوری اسلامی ایران به عنوان جدیدترین عضو این کلوپ خاص و پر اهمیت، به این جمع اضافه شده است. به همین خاطر در ادامه نگاهی به این تولید کنندگان داریم.

در ابتدا کشور آمریکا با سری JDAM حضور دارد که عمده کشورهای غربی و یا هم‌پیمان با آمریکا از این سری از بمب های هدایت ماهواره ای استفاده می کنند و خود، توان طراحی و تولید چنین سلاحی را پیدا نکرده اند. این کیت هدایت شونده معمولا بر روی بمب های سری مارک ۸۰ نصب شده و در مدل های مختلفی ارائه می شود. در این سری از بمب ها از ماهواره های سری جی پی اس برای هدایت استفاده می شود.

روسها در زمانی که بمب های هدایت ماهواره ای وارد بازار شدند همچنان با مشکلات ناشی از فروپاشی اتحاد شوروی دست به گریبان بوده و اخیرا و به تازگی چند مدل از این بمب ها را توسعه دادند. یکی از این مدل ها که در سوریه نیز به صورت عملیاتی استفاده شده سری KAB-۵۰۰S است که از امواج ماهواره های گلوناس بهره می برد.

کشور چین از دیگر بازیگران مهم در این عرصه است. چینی ها در حدود یک دهه گذشته سرمایه گذاری بسیار هنگفتی در زمینه سامانه های ماهواره ای و البته مهمات هدایت ماهواره ای کردند و در سالهای اخیر طیف متنوعی از بمب های هدایت ماهواره ای را به نیروی هوایی خود تحویل دادند. از جمله این بمب ها می توان به سری LT، FT یا LS اشاره کرد. بمب های چینی معمولا از سیستم ماهواره ای بیدو این کشور برای هدایت استفاده می کنند.

کشور پاکستان که در همسایگی ما قرار دارد نیز در کنار بمب های هدایت ماهواره ای خریداری شده از خارج، خود نیز از جمله کشورهای سازنده این نوع سیستم های هدایتی برای بمب ها است. پاکستان اخیر بمبی به اسم تکبیر را ساخته که این بمب با الگو برداری از طراحی چینی ساخته شده است و از امواج ماهواره ای برای هدایت استفاده می کند. در صورت استفاده از باله این بمب می تواند به برد ۱۰۰ کیلومتر هم برسد.

دیگر همسایه ما یعنی کشور ترکیه هم از جمله فعالان در بخش بسته های هدایت ماهواره ای است. این کشور یک کیت هدایت ماهواره ای را برای بمب های سری مارک توسعه داده که به عنوان HGK شناخته می شود و ترکیبی از هدایت جی پی اس و اینرسیایی است.

در قاره آسیا یکی دیگر از کشورهای فعال در این بخش کره جنوبی است. این کشور در کنار مهمات هدایت ماهواره ای JDAM آمریکایی، کیت هدایتی KGGB را توسعه داده است. این کیت معمولا برای بمب های ۵۰۰ پوندی به کار رفته و با داشتن بالچه می تواند به برد ۱۰۰ کیلومتر برسد. در این بمب ها از امواج جی پی اس برای هدایت استفاده می شود.

رژیم صهیونیستی نیز در این زمینه فعال بوده و سری Spice را توسعه داده است. این کیت ها برای نصب روی بمب های سری مارک توسعه داده شده و در جریان حمله اخیر هندوستان به پاکستان نیز مورد استفاده نیروی هوایی هند قرار گرفته است.

دو کشور در نیم کره جنوبی جهان یعنی برزیل و آفریقای جنوبی نیز از دیگر فعالان در این بخش بوده و کیت های هدایت ماهواره ای را برای بمب های هوا پرتاب توسعه دادند. در آفریقای جنوبی کیت های سری Umbani ساخته شده است. این کیت ها به امارات متحده عربی نیز صادر شده و امروزه به صورت مشترک بین دو کشور در مدل های مختلف به صورت بمب های بال دار و حتی بمب های مجهز به سیستم پیشران تولید می شود.

کشور برزیل نیز دو مدل در حال حاضر کیت هدایتی را برای بمب های هواپرتاب توسعه داده که SMKB و FPG-۸۲ نام دارند. این کیت ها نیز معمولا برای بمب های سری مارک استفاده می شوند.

در قاره اروپا نیز دو کشور آلمان و فرانسه یک سری از بمب های هدایت شونده با استفاده از ماهواره را توسعه داده اند که بسته به نوع می توان آنها را به باله یا سرهای جنگی مختلف مجهز کرد. فرانسوی ها AASM را توسعه داده و آلمان ها نیز برای جنگنده های تایفون و تورنادوی خودشان سری  HOPE/HOSPO را توسعه دادند.

سری AASM فرانسوی

نمونه ای از سری HOPE ساخت آلمان

ایران؛ دوازدهمین بازیگر این عرصه

اما صنایع دفاعی ایران نیز اخیرا با توسعه خانواده بمب های یاسین و بالابان به جمع دارندگان بومی کیت های هدایت ماهواره ای پیوسته است. بمب یاسین دو سال پیش برای اولین بار در جریان رزمایش نیروی هوایی ارتش عملیاتی و از جنگنده‌های اف‌ــ ۷ نهاجا شلیک شد. بمب بالابان در این بین، بمب جدیدی بود که برای اولین بار به‌نمایش درمی‌آمد. به‌گفته وزیر دفاع، این بمب برای حمل توسط پهپاد جت کرار طراحی و تولید شده و یکی از دلایل استفاده از مکانیزم بالهای جمع‌شونده در این بمب نیز به همین منظور است. بمب بالابان همچنین از سیستم هدایت مبتنی بر INS&GPS نیز بهره می‌برد.

طرز کار این بمب به این صورت است که مشخصات هدف قبل از پرواز، طرح‌ریزی و به مجموعه هدایت و کنترل بمب منتقل می‌شود. پس از رهایش، بال‌ های تاشوی بمب باز شده و با کمک سیستم هدایت، به‌سمت هدف حرکت می‌ کند. بمب بالابان با برخورداری از سیستم هدایت GPS عملا به یک بمب هدایت ماهواره‌ ای بدل شده که تجهیز این بمب به چنین سیستمی مزیت‌ های فراوانی همراه خود دارد. این بمب‌ها پس از پرتاب و با باز شدن بالها، اصطلاحا روی هوا گلاید می‌کند و به‌ سمت هدف می‌رود. استفاده از بالهای بازشونده موجب پایداری بمب به‌ هنگام شیرجه و پرواز به‌سمت هدف و همچنین افزایش برد آن می‌شود زیرا با وجود بالهای بازشونده امکان پرتاب از ارتفاع‌های بالاتر و مسافت‌های دورتر به‌ سمت هدف وجود دارد.

علاوه بر این، استفاده از سیستم هدایت ماهواره‌ای مزیت‌های بهتری نسبت به سیستم‌های هدایت اپتیکی و لیزری دارد. در سیستم‌های هدایت اپتیکی و لیزری اگر شرایط آب‌وهوایی مساعد نبوده و یا گردوغبار غلیظ در منطقه نبرد وجود داشته باشد، امکان استفاده از این نوع هدایت به‌دلیل اخلال در انتقال پرتوهای لیزر از هواپیما به بمب و یا دریافت تصاویر در سیستم هدایت اپتیکی وجود ندارد، اما برخورداری از سیستم‌های هدایت ماهواره‌ای امکان استفاده از این نوع بمب‌ها را در هر نوع شرایط آب‌ و هوایی فراهم می‌کند. سیستم هدایت ماهواره‌ای این امکان را فراهم می‌کند که بتوان هر بمب را به‌صورت مستقل به‌ سمت یک هدف هدایت کرد.

این توانایی خصوصاً در حمله به اهداف مجهز به سیستم‌های دفاع هوایی کوتاه برد بسیار مؤثر بوده و امنیت پرنده‌های خودی را تضمین می‌کند. البته در طول زمان با اضافه کردن سیستم‌های جستجو گر لیزری، اپتیکی یا اضافه کردن سیستم‌های پیشران به این بمب‌ها، می‌توان برد و دقت آنها را نیز افزایش داد و حتی از آنها برای درگیر شدن با اهدافی متحرک در فاصله بالای ۱۰۰ کیلومتر نیز بهره برد.

تا به امروز مشخص نیست که فرآیند دستیابی نیروهای مسلح کشورمان به بمب های هدایت ماهواره ای به چه صورت بوده، اما هرچه است این مسئله در یک سکوت رسانه‌ای به انجام رسیده و امروز نشانه‌هایی از آن آشکار شده است؛ اقدامی که می‌تواند یک انقلاب در توان رزمی نیروی هوایی سپاه و ارتش چه در بخش پرنده های با سرنشین و چه بی سرنشین ایجاد کند و جوابی غافلگیرانه به آنهایی باشد که دستیابی نیروهای مسلح کشورمان به نسل جدید سلاح های هواپرتاب را غیرممکن می دانستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 61
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 12
  • US ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
    آفرین. بعد از زدن Triton MQ-۴C باورمان به پیشرفت نظامی بیشتر شد. ما هم در شک بودیم که اینها فوتوشاپ است و ماکت. بومی سازی س-۵۰۰ از اوجب واجبات است
    • IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
      16 17
      سلام. ایران مجبور است به ماهواره های روسی تکیه کند تا این بمبها بتوانند به خوبی به هدف بخورند. یعنی صنایع دفاعی وابسته به روسیه داریم!!؟
    • IR ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۹
      3 9
      هدایت ماهواره ای!!!!!!!!!! که خودتون میگید GPS آمریکا پس دیگه این همه هوچیگری چیه با ماهواره های اونااااااا پز میدین
    • حیدر صالح IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
      1 0
      اینجا همه کارشناس و متخصص ماهواره و موقعیت یابی نظامی شدند
  • IR ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
    تشکر. الحمدل.. « پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیب نرسد.» امام خمینی(قدّس سرّه)
    • IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
      67 31
      مملکت یعنی چی ؟ پشتیبانی یعنی چی کار ؟
    • حمید IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
      31 88
      خطاب به 9:44، زیاد فکرتو درگیر نکن، فهمش بالاتر از توان جنابعالی است.
  • سید IR ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
    70 44
    عالیه ...حالا میخواد کپی کاری باشه یا هر چیز دیگه،...گامی رو به جلو هستش...گام بعدی اقتصاد قوی هستش که باید سامان داده بشه
    • IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
      26 31
      کپ زدن که ارزش نداره چون معما چو حل گشت آسان شود!
  • بابک NL ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
    با کدوم ماهوراه ؟ جی پی اس آمریکا ؟!!!!
    • IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
      12 76
      گلوناس
    • IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
      18 91
      اونایی که به این نظر منفی دادن حتما بعد از غنی سازی در آشپزخانه در حیاط خلوت خونشون ماهواره GNSS هم ساخته اند:=))
    • علی IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
      23 61
      پاسخ به بابک. پسر اطلاعاتتو بروز نده مشهور میشی.ایا فکر نمی کنی تو این مملکت به غیر تو کسانی هم هستند که بدونن قراره این بمب با کدام ماهواره کار کنه حتما پاسخشو یافتن که طراحیش کردند..دوما این اواخر نشون داده که تجهیزات نظامی پیشرفت زیادی کرده مثلا موشک سپاه چند کیلومتری پایگاه امریکایی فرود میاد بدون اینکه ره گیری بشه یا پهپادشون ره گیری و منهدم میشه البته واسه شما ها فتوشاپه
  • صداقت CH ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
    48 15
    ایران از کدام ماهواره استفاده می کند؟؟؟؟
    • IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
      10 60
      احتمالا گلوناس
    • IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
      21 70
      نیازی به ماهواره نیست از یک نوع LPs سامانه مکانیابی منطقه ای استفاده میکند.
    • IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
      8 47
      یه چیزی از سامانه سنجش از راه دور روسب ( گلوناس) شنیدید. این رو همدبدون که خود کامیون ها و تاکسی های روسی از gps استفاده می کنند. کافیه از توریست ها بپرسی تا بهت بگن. کلو ناس هنوز قابلیت 100 درصدی پیدا نکرده. این یعنی خطاهای بسیار بزرگ برای یک موشک با سرعت بالا. پس هی یک خط در میون گلوناس ننویس.
    • احمد IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
      8 35
      با جی پی اس آمریکایی، گلوناس روسی و بایدو چینی. تا حالا که مشکل خاصی نداشته. موشک ها رو هم تا سوریه و عراق و جاهای دیگه هدایت کرده.
  • IR ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
    الحمدلله
  • IR ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
    15 6
    یه فیلم هم از نحوه عملکردش میذاشتید.
  • ارشد طراحی مدار IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
    19 51
    بنده به عنوان کسی که کارش طراحی مدارات الکترونیکی هست عرض می کنم استفاده از سامانه های هدایت ماهواره ای خارجی یک شمشیر دو لبه هست چون به محض روشن کردن چیپست چه نسخه امریکایی چه روسی چه چینی و اروپایی هندی اونها متوجه روشن شدن و حرکت لحظه به لحظه بمب میشن حتی از طریق ماهواره اون منطقه مسئول خاورمیانه می تونن میزان دقت خطا ناوبری رو کاملا تغییر بدن نسخه های جدیدتر جی پی اس گلوناس و بایدو چینی ها مخصوص کاربردهای نظامی هم عملا داره به سمت پردازش ابری میره و استفاده از اونها شدیدا خطرناکه چون قابلیت نفوذ سایبری و هک سامانه ها رو داره
    • IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
      5 12
      بهترین کار اینه که ایران از بالن های فضایی برای طراحی و تحت پوشش دادن هدایت سامانه های بومی خود را بکنه متاسفانه کسی به این تکنولوژی بالن بجای ماهواره توجهی نداره واین بهتر از تکیه به سیستم امریکایی جی پی اسه
    • محمد IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
      3 18
      ترکیب GPS با INS زیاد هم بد نیست. البته حرف شما هم منطقیه. اگر GPS از کار بیفته یا به هر دلیلی هک بشه، فقط دقت سامانه پایین میاد.
    • محمد IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
      16 25
      به هیچ وجه متوجه نمی شوند چون بمب فقط گیرنده مختصات است وچیزی به ماهواره ارسال نمی کند تنها راه حل خاموش کردن ماهواره در زمان پرتاب بمب است که آن هم به دلیل عدم امکان ردگیری به موقع بمب امکان پذیر نیست
    • IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
      7 3
      طراح مدار! این سیستمهای مکان یابی، فقط "گیرنده" امواج ماهواره های موقعیت یاب هستند. ممکنه در زمان و مکان خاص، فرستنده، این امواج را خاموش کنه یا به رمز دیگری بفرسته که برای گیرنده ایجاد دردسر بکنه.
  • IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
    61 47
    چرا روحانی پروژه های هوا فضای ایران را تعطیل کرد!!؟؟
  • کمال IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
    22 59
    بالابان اسم آذری است به معنی سرنا که در عروسی و مراسم خاص می نوازند
    • ایرانی IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
      16 40
      سلام بر هموطن آذری
    • IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
      17 37
      درود بر هرچی آذری مهربان
    • IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
      15 43
      سلام هموطن آذری.. روح هم شهدای آذری شاد
    • IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
      9 3
      و همینطور نام یک پرنده شکاری بسیار قوی که نام دیگرش چرخ هم هست.
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
    15 26
    GPS رو آمریکایی ها خیلی راحت میتونن قطع کنند. اقلا از گلوناس استفاده میکردن. البته روس‌ها هم نمیشه روشون حساب کرد ولی فعلا از gps مطمئن تره.
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
    12 26
    ای کاش لااقل از گلوناس استفاده میکرد البته احتمالا تدابیری برای اینکه چون جی پی اس در دست ایلات متحده هست اندیشده اند
  • سعود IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
    81 16
    بجای اینکارها کشورتون رو مثل آدمیزاد اداره کنید دلقک ها
    • IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
      10 50
      خفه
    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
      12 47
      خر سعودی به عرعر کردن افتادی؟ این بمب ها قرار نسل نکبتتون رو نابود کنه
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
    7 5
    یک سوال، اینا که بال دارند و مسافت زیادی رو طی میکنند و به سمت هدف هدایت میشن چه فرقی با موشک دارند؟
    • IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
      12 10
      موتور ندارن پس هزینشون کمتره
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
    16 6
    تا زمانیکه هست همین است
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
    16 17
    تمام این کشورهایی که برشمردید مردمشون از خودروسازی با کیفیت برخوردارند ولی ایران فقط در حال پیشرفت در بخش نظامی هست. این خیلی مایوس کننده است.
    • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
      9 20
      آسیا به نوبت. سالهایی که اونا کار کردند و حمایتهایی که داشتند رو هم در نظر بگیرید. البته تمام این کشورها رو شک دارم خودروسازی بالا داشته باشند.
  • محمد IT ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
    6 18
    با خسته نباشید بهتر بود از ماهواره های روسیه یا چین استفاده شود چون ممکن است امریکا gps رو برای ایران در جنگ قطع کند
    • محمد IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
      4 20
      نخیر نمى توانند. تنها راهشان کدگذاری امواج ارسالی از ماهواره است که نهایتا دقت سیستم ایرانی رو پایین میاره. معمولا زمان جنگ براى جلوگىرى از خطای احتمالی آمریکا تمام کدها رو حذف میکنه. مثل جنگ عراق
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
    36 41
    آره خوبه دست بر و بچه های ودجا هم درد نکنه ولی یه سوال اساسی چرا همه چیز مملکت ما شده نظامی؟ باقی صنایع چی پس؟!؟
    • علی IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
      9 63
      چونکه بخش صنایع دفاع فعاله و هر روز تجهیزاتشو طبق نیاز کشور و تکنولوژی جهانی ارتقا میده و رابطه این مث رابطه اب برای زندگیست .و اما چرا صنایع دیگه خبری ازش نیست اولا سرتو از متبع بی بی سی بردار و ببین تا حدودی صنایع دیگه هم پیشرفت کرده و قصورات دیگرم از رییس جمهور و وزیر محترمش بپرس الان بحث اینجا تجهیزات نظامیه نه صنایع دیگه
    • محمد IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
      9 22
      متاسفانه اکثر صنایع دیگر دست کسانی است که هیچ اعتقادی به خلاقیت و ذهن ایرانی ندارند و همه چیز را در خارج جستجو می کنند
  • ناشناس IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
    49 6
    اگر خسته نیستید چرا گام سوم را برنمی دارید؟
    • IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
      2 78
      خسته نیستیم؟ چی می گه این احمق
  • IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
    1 3
    موشک برای اینکه پدافند نشه باید نزدیک به سطح در ارتفاع پایین و سرعت بالا حرکت کند. ارتفاع بالا در جو به خاطر نبود هیچگونه ترافیکی خلوت و شناسایی به سهولت بیشتری صورت میگیرد.
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
    78 14
    دروغه. پراید 50 میلیونی هم گواه دروغ بودن این خبرهاست
  • DE ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
    5 20
    سیستم= سامانه / استراتژیک = راهبردی / کلوب = باشگاه
  • نهضت جهانی صلوات IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
    6 64
    اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم آفرین واحسنت # برای تقدیر ازهمه عزیزان متخصصین صنایع نظامی که موفق به چنین اقتداری شده اند 14 صلوات هدیه منمائیم وپیشنهاد میشود برای اصابت دقیق به هدف بر روی این بمبها صلوات را مکتوب نمایند
  • محسن رجبی IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
    59 22
    حال و روز مردم اون 11 تا کشور دیگه رو ببینید!!!!!!! داریم تو بدبختی و فلاکت دست و پا می زنیم بعد شما با پول ما برای حفظ تاج و تخت خودتون هی موشک می سازید؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!! بس کنید خجالت بکشید....
    • IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
      11 65
      چه ربطی به توان دفاعی داره اتفاقا این نشون میده هر وقت کار به دست نگاه انقلابی و انقلابی گری افتاده مشکل حل شده در ضمن تنبلی های خودمان در انتخاب رو هم گردن دیگری نیاندازیم
    • IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
      9 4
      بودجه دفاعی یک دهم حیف میلی که آقازاده ها و مسوایین دولتی میکنن نیست بجای مغز یه چیز دیگه تو کلته
    • هموطن IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
      10 5
      آقای محسن رجبی.. اگه همین موشکها و بمب ها و اقتدار ما نبود، الان بدتر از یمن بودین و از همه طرف بهمون حمله می شده، اگه الان بمب و موشک تو خونت فرود نمیاد، بخاطر زحمات و فداکاریهای همین بچه های سپاه و ارتش و صنایع دفاعه...
    • محمد IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
      7 8
      هدف حفظ ناموس شماست. اگر داشته باشید
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
    1 61
    ای کاش لااقل از گلوناس استفاده میکرد البته احتمالا تدابیری برای اینکه چون جی پی اس در دست ایلات متحده هست اندیشده اند
  • مغزمتفکر IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
    2 5
    آواکس وگراولربسازیدچونکه ازاوجب واجبات است.
  • IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
    11 5
    چه سود. که ماهوارهامون درانبارها بلطف کدخداپرستان خاک میخوره.دلم پره ازدست ترسوهای .......دوتابعیتی
  • رحمت عیدی IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۷
    6 3
    یکی از موارد خاص نیروهای مسلح ایران نسبت به دیگر کشورها همین ناشناخته بودن تجهیزات نظامی است که اصلی ترین علت سردرگمی و گنگ و گیج بودن دشمنان است،همین هم علت معرفی و تبلیغ سطحی وجزئی تجهیزات تولیدی است،بنظر دوستان آیا موارد و ایراداتی که در نظرها اشاره کردید از نظر کارشناسان نظامی و طراحان تجهیزات دور است آیا؟!نمیشود همه چیز را گفت که چون وقتی دوستان بشنوند دشمنان هم قطعا خواهند شنید،مثال واضح و بی نقص تجهیزات از هر نظر زدن پهپاد ترایتون،آرکیو ۱۷۰،و...که شکست بالاترین تکنولوژی نظامی جاسوسی است.پس دوستان لطفا نگران نباشند ودشمنان و نفوذیها از نگرانی و استرس بمیرند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس