۶ نفر از طرفداران شیخ زکزاکی در نیجریه به شهادت رسیدند

قاضی دادگاه ایالت کادونای نیجریه پس از چندین جلسه بررسی سرانجام عصر امروز به وقت تهران حکم به ازادی شیخ ابراهیم زاکزاکی رهبر جنبش اسلامی نیجریه و همسر وی از زندان برای درمان داد.

به گزارش مشرق، به نقل از منابع خبری نزدیک به جنبش اسلامی نیجریه، قاضی دادگاه ایالتی کادونا در نیجریه مجوز آزادی شیخ زکزاکی رهبر جنبش اسلامی این کشور و همچنین همسر ایشان برای درمان در خارج از کشور را صادر کرد.

بیشتر بخوانید:

ابوجا و مقابله با تفکر شیخ زکزاکی

این حکم در دادگاه توسط قاضی و در حضور وکیل شیخ و برخی از بستگانش اعلام شد.

جنبش اسلامی نیجریه در همین ارتباط در حساب توئیتری خود نوشته است، دادگاه مجوزی برای سفر وی و همسرش به هند برای پیگیری روند درمان صادر کرده است.

بنابر اعلام جنبش اسلامی نیجریه، قاضی دادگاه حکم داده است که باید به شیخ زکزاکی و همسرش برای دریافت خدمات درمانی مجوز داده شود چرا که به دلیل وخامت شرایط جسمانی، جان وی در خطر است. 

براساس اطلاعات دریافتی خبرنگار قدسنا،‌ در مسافرت شیخ به هندوستان برای درمان عوامل پلیس امنیت نیجریه همراه شیخ خواهند بود و بیمارستان محل مداوای رهبر جنبش اسلامی نیجریه را در هند پلیس امنیت انتخاب خواهد کرد.

«شیخ ابراهیم زکزاکی» رهبر جنبش اسلامی نیجریه (IMN) که از آذر ۱۳۹۴ (دسامبر ۲۰۱۵ میلادی) در حدود سه سال و هشت ماه پیش و بعد از یورش ارتش و پلیس این کشور به حسینیه بقیه‌الله (عج) در شهر زاریا و منزلش در ایالت «کادونا» در شمال نیجریه به همراه همسرش «زینت ابراهیم» دستگیر و از آن زمان در حبس خانگی به سر می‌برد، طی روز های اخیر رو به وخامت گذاشته بود. 

تلاشهای ایران برای آزادی شیخ

دادگاه بررسی مدارک پزشکی شیخ ابراهیم زاکزاکی طی دوماه اخیر دوبار برگزار شد که هربار بنا به دلایلی به صدور حکم وی منجر نشد.

طی ماههای اخیر تلاش های زیادی از سوی بویژه ایران در سطوح رسمی و غیر رسمی و همچنین در سطح علمایی عراق برای تحت فشار قرار دادن دولت نیجریه جهت آزادی شیخ و درمان وی در خارج از کشور صورت گرفت.

در فضای مجازی دوستداران شیخ با انتشار تصاویر وی و راه اندازی پویش های متعددی خواستار ازادی شیخ و اطلاع رسانی لحظه به لحظه از آخرین اخبار و رویدادهای پیرامون وضعیت وی و تصمیمات دادگاه کادونا شدند.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هفتم اردیبهشت سال جاری اقدام دولت نیجریه در خصوص اجازه ملاقات و معاینه یک تیم پزشکی از شیخ ابراهیم زکزاکی و همسرش را مثبت ارزیابی و از آن استقبال و ابراز امیدواری کرد با درمان کامل شیخ زکزاکی و همسرش در داخل و یا خارج از نیجریه، روند تعامل و گفت‌وگوی سازنده بین مسئولان جنبش اسلامی و دولت نیجریه منجر به حل مشکلات و آزادی کامل او شود.

در همین رابطه «مرتضی رحیمی زارچی» سفیر ایران در ابوجا نیز ۱۸ تیر ماه در تشریح اقدامات صورت گرفته در خصوص شیخ زکزاکی با بیان اینکه «تاکنون اقدامات متعدد و خوبی برای آزادی و درمان شیخ ابراهیم زاکزاکی و همسرش از سوی طرف‌های مختلف انجام شده است»، گفت: «سفارت جمهوری اسلامی ایران نیز در چارچوب روابط سیاسی 2 کشور و بر اساس دستور العمل‌های وزارت امور خارجه در همین راستا گام‌های فشرده و مفیدی برداشته و با جهات مختلف در تماس و گفتگو بوده است. در نتیجه این گفت‌وگوها و اقدامات مقامات نیجریه‌ای با پذیرش یک تیم پزشکی برای معاینه شیخ و همسرش گامی موثر در جهت فراهم کردن زمینه معالجه آنها بر اساس تشخیص تیم پزشکی در خارج از نیجریه برداشته‌اند که مورد استقبال جمهوری اسلامی نیز قرار گرفت. بر مبنای اطلاعات منتشره هم اکنون چندی است که تیم پزشکی گزارشش را داده و وکلای شیخ آن را تنظیم کرده تا به دادگاه ارائه کنند.»

رحیمی تصریح کرد: «وکلای شیخ زکزاکی، فرزند شیخ و دیگران دنبال تشکیل هر چه سریعتر دادگاه هستند تا گام بعدی که رای به آزادی شیخ و همسرش برای درمان در خارج از کشور است برداشته شود.‌ انتظار می‌رود با پیگیری‌های جاری این امکان هر چه زودتر فراهم شود.»

همچنین «سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در هفدهم تیر ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران عنوان کرد: «جمهوری اسلامی ایران از ابتدای تضییقاتی که برای ایشان ایجاد شد پیگیر موضوع بوده هم از راه‌های دیپلماتیک و سیاسی و هر چه در توان بود انجام شده است و اخیرا کاردار سفارت نیجریه به وزارت خارجه آمد و مراتب نگرانی ایران به وی ابلاغ شد و ایشان توضیحاتی داد و قرار شد نگرانی‌های ما را منتقل کند».

موسوی بیان کرد: «لزوم حفظ جایگاه و شأن ایشان برای ما و مسلمانان و دولت نیجریه لازم و واجب است و امیدواریم تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد و گشایش‌هایی که در بحث پزشکی ایشان ایجاد شده به نتیجه برسد و ایشان سلامتی کامل خود را بازیابد و زمینه خلاصی ایشان از بند فراهم شود.»

از سوی دیگر موسسه حقوق بشر ایران ( صلح زیبا) در نامه‌ای از دبیرکل سازمان ملل متحد خواست هر چه سریع‌تر امکان آزادی شیخ زکزاکی و معالجه او را فراهم کند.

در ایران همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی با صدور بیانیه ای خواستار ازادی هرچه سریعتر شیخ زاکزاکی شدند. احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در نشست علن روزسه‌شنبه، یکم مرداد بیانیه 198 نفر از نمایندگان مجلس درباره ضرورت آزادی شیخ زکزاکی را قرائت کرد.

در همین حال جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بیانیه‌ای اقدامات غیرانسانی و غیرقانونی دولت نیجریه نسبت به آیت‌الله شیخ زکزاکی را محکوم کرد و خواستار آزادی وی شد.

در این بیانیه آمده است: دولت و نظامیان نیجریه تحت حمایت‌های آمریکا، رژیم صهیونیستی و آل‌سعود با اقداماتی غیرقانونی و غیرانسانی مسلمانان بسیاری از جمله فرزندان شیخ زکزاکی را به شهادت رسانده و اکنون در ادامه فشارها و رفتارهای وحشیانه خود در تلاش‌اند تا با مسموم کردن رهبر جنبش اسلامی بر فشارهای خود علیه مسلمانان بیفزایند، در این میان مدعیان بین‌المللی دفاع از حقوق بشر سکوتی مرگ‌آور گرفته‌اند و هیچ اقدامی برای نجات این رهبر مسلمانان انجام نمی‌دهند.

بیست و چهارم تیرماه اما جمعی از مردم و دانشجویان با حضور و تجمع در مقابل وزارت خارجه اعتراض خود را به تداوم بازداشت رهبر شیعیان نیجریه و انفعال وزارت خارجه در این باره اعلام کردند.

تجمع کنندگان با در دست داشتن دست نوشته‌هایی به انفعال دستگاه دیپلماسی و سکوت مجمع بین‌اللملی درباره وضعیت شیخ زکزاکی انتقاد کردند.

تجمع دانشجویان و مردم که به همت تعدادی از دفاتر اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی برگزار شد به مدت 4 روز در نقاط مختلف تهران از جمله سفارت نیجریه ادامه داشت.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به این تجمع با انتشار تصویری از تجمع امروز مقابل وزارت خارجه درباره وضعیت شیخ زکزاکی، در صفحه توئیترش نوشت: «احساسات پاک هموطنان بی غرضی که به درستی نگران وضعیت شیخ زکزاکی (رهبر جنبش اسلامی نیجریه) هستند و از ما خواستار اقدام، ستودنی است. لزومی ندارد دستگاه دیپلماسی اقدامات خود را که با هدف کمک به حل مشکل و نه بهره برداری تبلیغاتی است، جار بزند. اگر کمتر حرف می زند به معنای بی عملی نیست. امیدوارم خبرهای خوب در راه باشد.»

منبع: قدسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • PL ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
    12 7
    بنده خدا را دارند شهید میکنه و وزارت خارجه یه مشت حرف های شیک و کلیشه ای تحویل میده.
  • IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
    13 7
    خداوند نگهدار ایشان باشد و خداوند دشمنان ایشان را خوار کند. خداوند به ایشان شفای عاجل عطا فرماید.
  • محمد IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
    10 10
    تو حریم هوایی خودمان بیاریدش پایین. یا مجبورش کنید در ایران فرود بیاد.
  • IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
    7 8
    خدا رو شکر
  • IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
    13 10
    رژیم نیجریه کافر حرامی مزدور سعودی و صهیونیسم و آمریکا..... آیت ال.. زکزاکی و همسرش رو کاملا آزاد کنید وگرنه انتقام سختی در انتظار شما و اربابان صهیونیست و سعودی و آمریکایی شما خواهد بود
  • IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
    9 12
    بگید به ظریف وارد عمل بشه و رژیم جنایتکار نیجریه رو مجبور کنه آیت ال.. زکزاکی و همسرش رو برای درمان به ایران بفرسته و رسما آزادشون کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس