کد خبر 981291
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۴
شهر بدون کوچه ایران

ایران جاذبه های گردشگری زیادی دارد که یکی از آنها شهر بدون کوچه است.

به گزارش مشرق، در ۴ اردیبهشت ماه ۱۳۳۹ زمین‌لرزه‌ای با قدرت ۶٫۷ریشتر جنوب استان فارس و حوالی لار را لرزاند. لار یکی از زلزله‌خیزترین مناطق ایران به حساب می‌آید.

ما در این گزارش قصد یادآوری روزهای سخت بعد از زلزله را نداریم و صرفا خواستیم یادآوری کنیم که چگونه شهر لار به عنوان شهر بدون کوچه ایران معرفی شد.

 لار در اواخر قرن ششم قمری شکل گرفت و به گفته پروفسور ژان کالمار، ایرانشناس پیشکسوت فرانسوی تا قرن هفتم و هشتم ه‍. ق نامی از لارستان یا سرزمین لار در جایی ذکر نشده است.

لارستان در دوره صفویه ولایتی مهم در جنوب فارس بود. این شهر پس از زلزله به کمک افراد نیکوکار جامه نو به تن کرد. شهر جدید لار با وسعتی بالغ بر ۱۰۰ هکتار به گونه‌ای ساخته شد که زلزله نتواند تخریبش کند. در این سبک ساختن شهر از مدل شطرنجی بهره گرفته شد یعنی خیابان‌ها طوری ساخته شدند که یکدیگر را قطع می‌کردند بنابراین امروز هیچ کوچه‌ای در شهر لار وجود ندارد.

شهر جدید لار از ۲ بخش بافت قدیمی و بافت جدید تشکیل شده است. بخش قدیمی لار موسوم به شهر قدیم از محله‌هایی با نام‌های محلهٔ پاقلعه، محلهٔ آرد فروشان یا آبفروشان یا آفروشو، محلهٔ پیر غیب، محلهٔ نو، محلهٔ دم گاله، محلهٔ درویشان، محلهٔ سبزکوی، محلهٔ قنبرعلی بیگی، محلهٔ کوریچان و محلهٔ کوهوویه تشکیل شده است.

از جاذبه‌های گردشگری این شهر می‌توان به گنبد نمکی کهنه، گنبد نمکی کرموستج و قلعه اژدهاپیکر اشاره کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
    21 65
    شهر که نیست، دهاته
    • IR ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
      38 9
      بايد بِه شما از اول توضيح بدهند فرق شهر و دهات. كمي از روستاي خود بيرون بيا و دنيا رو ببين
    • محمد علی IR ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
      19 5
      دوست عزیز لارستان که شما بهش میگی دهات فرودگاه بین المللی داره یه سرچ بکن بعد نظر بده
    • لاری OM ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
      23 3
      همین دهات که شما میفرمایید دارای فرودگاه بین المللی می باشد که روزانه بحز پروازهای داخلی به بیش از شش مقصد خارج از کشور چندین پرواز دارد و از بسیاری از مراکز استانها با جهان خارج از ایران در تماس هست که البته این مربوط به زمان حاضر نیست و بیش از پنجاه درصد تجار ایرانی در امارات و سایر کشورهای خلیج فارس لاری و یا مناطق تابعه شهرستان لار هستند که اگر شرایط مساعدی در کشور وجود داشت قطعا سرمایه های هنگفتی به کشور وارد میکردند و وارد فعالیت های اقتصادی میشدند،چون اغلب تاجر پیشه هستند،با این حال عدم وجود شرایط مناسب اقتصادی طی سالیان اخیر حداقل پنجاه درصد املاک در شیراز را لاری ها خریده اند و شما خیابانی در شیراز پیدا نمیکنید که پنجاه درصد آن مالک لاری نداشته باشد،در یک کلام لار یک دهات بوده و هست و خواهد ماند اما دهاتی که اگر به مردمانش که ساکن کشورهای دیگر هستند مجال و بها داده شود میتوانند وزنه سنگینی در اقتصاد ایران باشند،میزان سرانه مدرسه خیر ساز و مراکز درمانی و عمومی خیر ساز در لارستان بالای ۹۰ درصد است که توسط لاری هایی ساخته شده است که شاید هیچ وقت ایران را ندیده اند و از این نظر بسیار بالاتر از استانداردهای کشوری است ، مدارس خیر سازی وجود دارد که از نظر تجهیزات با مدارس غیر انتفاعی تهران برابری میکند و.......
    • IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
      28 7
      دهات اتفاقا در مورد تهران صدق می کنه که مجموعه ای از دهات به هم متصل شدند بدون ظابطه و قاعده و اسمش شده کلانشهر تهران!
    • IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
      13 4
      من چند بار اتفاقا لار رفتم ...که هم مردمان خوب داره و هم خیلی زيباست
  • IR ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
    9 10
    ۲۳:۴۰ آبو بریز اونجات که داره میسوزه
  • منتظر IR ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
    5 4
    جالبه من نمی دانستم ارزش دیدن داره ممنون
  • IR ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
    15 4
    لار فرودگاه دارد.بیشتر مردم لار اهل سنت هستند.و در کشورهای هاشیه خلیج فارس کار می کنند.ادم های خوبی هستند
    • IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
      1 2
      بیشتر رو از کجا آوردی ؟
  • IR ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
    4 4
    *لار کجاست؟* قوم لاروي از لار به هندوستان و از آنجا به كشمير و از كشمير به بلخ و از آنجا به خاك روسيه مهاجرت کرده اند. لارویان در تغييرات اقليمي مجددا همان مسير را طي كردند و در سواحل لاروي هند مستقر و مجددا به لارستان آمده اند. اين نزديكترين مهاجرت به عصر ما است که به لحاظ تاريخی بين هشت تا سه هزار سال قبل انجام شده است
  • IR ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
    14 5
    سلام. اينهمه اتشكده و بناهاي چند هزار ساله در لار و لارستان و نيز ضرب سكه لاربن در زمان ساسانيان ،حال از قرن هفتم؟؟؟؟ در ضمن: مردم شهرستان لارستان به زبانی به نام (لارستانی) صحبت می‌کنند. این زبان شاخه‌ای از زبان پهلوی باستان است و ریشه در فرهنگ و هنر ایران بزرگ دارد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس