کد خبر 981141
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰
ازدواج

در طی یک دهه گذشته، عوامل اقتصادی و فرهنگی سبب شده جوان نتواند در هنگام نیاز، ازدواج کند و نتیجه آن تاخیر در ازدواج و کاهش ازدواج است که تاثیرات منفی برای فرد و جامعه در پی دارد.

به گزارش مشرق، خانواده از ابتدای تاریخ تا کنون اصلی ترین جزء هر اجتماع تلقی شده­است. پرداختن به این نهاد اجتماعی، همواره سبب رشد و نمو جامعه می­شود؛ کم اهمیت جلوه دادن این بنا جامعه را به سمت نابودی سوق خواهد داد. اسلام به عنوان مکتبی جهت رشد و ترقی انسان به خانواده توجه ویژه ای دارد و خانواده را به عنوان اصلی ترین عامل تربیت فرزند و ریشه خوشبختی یا شوربختی فرد را در خانواده می‌داند. خانواده مأمنی برای آرامش و آسایش فرد به دور از ناملایمات جامعه بیرون به­شمار می­آید. به نظر محمود رجبی، روانشناس، اگر ازدواج در سن مناسب اتفاق بیافتد، اثرات مثبتی بر سلامت جسم و روح افراد در پی دارد. ازدواج نه تنها باعث کسب آرامش در افراد می­شود بلکه می تواند ابعاد مختلف فیزیکی، روان شناختی، اجتماعی و معنوی انسان را نیز تقویت و تکمیل کند[1]. ازدواج، علاوه بر پاسخگویی به نیازهای جنسی و عاطفی فرد، روابط اقتصادی، ارتباطات اجتماعی و فرهنگی او را تنظیم می‌کند اما اگر این موضوع در زمان مناسب اتفاق نیفتد، مشکلات بسیاری برای افراد و جامعه به وجود می‌آورد.

بیشتر بخوانید:

آیت‌الله مکارم شیرازی: سنگینی‌ ازدواج‌های امروز ساخته خیالات و تشریفات بی معناست

دولت و مجلس برای افزایش نرخ ازدواج چه کرده‌اند؟

موانع ازدواج به هنگام جوانان

بر اساس نظر کارشناسان و فعالان حوزه های اجتماعی دو مسئله اقنصادی و فرهنگی مانع از ازدواج به موقع جوانان می­شوند. مشکلات اقتصادی نظیر گرانی، مسکن و اشتغال می توانند سبب هراس جوانان جهت روی آوردن به ازدواج شوند. همچنین اگر وضعیت گرانی کنترل نشود، کاهش ازدواج ها از تعداد فعلی دور از انتظار نیست. موسوی چلک با اشاره به این‌که اقتصاد یکی از مؤلفه‌های جدی برای ازدواج است، می‌افزاید: «دیگر مانند گذشته نیست که چتر حمایتی خانواده‌ها بر سر جوانان باشد به همین علت، لازم است جوانان به استقلال مالی برسند تا تصمیم به ازدواج بگیرند». در ابتدای ازدواج در­حالیکه جوان تازه وارد بازار کار شده و هزینه­های ازدواج و مسکن بر دوش وی سنگینی می­کند نیازمند کمک مالی است که حتی با وجود کمک های خانواده، باز هم نمی تواند چنین هزینه ای را پرداخت کند. وام ازدواج می تواند تا حدودی مسئله نیاز مالی جوانان در اوایل تشکیل خانواده را پوشش دهد، در حالیکه  محمد مهدی تندگویان  معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در نشست خبری بیان داشت که افزایش وام ازدواج کمکی به جوانان نمی­کند بلکه تاثیر منفی می­گذارد[2].

البته مشکلات اقتصادی تنها عامل کاهش ازدواج ها نیست، بلکه مشکلات فرهنگی نیز آن را تشدید می­کنند. موانع فرهنگی مانند زود دانستن ازدواج برای جوانان از طرف والدین بدون توجه به نیاز های جوان، رسومات مالی سنگین از قبیل لباس، طلا ، مهریه سنگین و همچنین جهیزیه گران علاوه بر آن عده بسیاری داشتن شغل و مسکن مناسب را لازمه از دواج می دانند، که خود سبب تاخیر در ازدواج جوانان میشود. موانع فرهنگی نسبت به موانع اقتصادی قدرتمند تر و قوی تر عمل می کنند، کاهش ازدواج در قشر مرفه جامعه خود مهر تاییدی بر این باور است. افزایش آمار طلاق سبب شده تنش های روانی بین جوانان ایجاد شود که نسبت به ازدواج و مسئولیت پذیری هراس داشته باشند. سخت پسند شدن افراد و وسواس بیش حد به زیبایی همسرشان، نیز عامل موثری در تاخیر ازدواج هستند.

وظیفه خانواده و دولت در حمایت از ازدواج

ازدواج آسان و دوری کردن از تجملات در این امر حسنه، موثر ترین راه حل برای این مسئله است. مهم ترین مسئله در امر ازدواج جوانان، خانواده هست که تا خانواده نخواهد ازدواجی صورت نخواهد گرفت ؛ خانواده ها باید به سمتی سوق داده شوند که به ازدواج فرزندان خود اهمیت دهند و آن در رأس امور قرار گیرد. خانواده­ها امروزه برای اثبات برتری خود نسبت به اقوام و اطرایان به ازدواج­های جملاتی روی آورده­اند که این تفکر نه تنها به فرزندان این خانواده­ها آسیب می­زند بلکه بقیه جامعه را نیز گرفتار می­کند. رضا فکوری، جامعه شناس، با اشاره به لزوم اتخاذ تدابیر موثر برای تسهیل امر ازدواج عنوان کرد: عملیاتی شدن ازدواج آسان نیازمند همگرایی و هم­افزایی موثر میان دو بخش و بازیگر اصلی حوزه اجتماعی همچون خانواده­ها و دستگاه­ها، نهادها و ارگان­های ذیربط فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی می باشد[3]. بدیهیست که تسهیل ازدواج جوانان نیازمند عزم و جدیت ارگان­های مختلف و خانواده­ها هست و تنها با برگزاری جلسات با عنوان تسهیل ازدواج کاری پیش نمی رود.

**** محمدحسین ابراهیمی

[1] https://www.afkarnews.com/fa/tiny/news-544994

[2] http://news.msy.gov.ir/services/news/1768166

[3] https://www.yjc.ir/fa/news/5924391

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس