کد خبر 980678
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۶
حسین شریعتمداری نمایه

تحریم آقای ظریف نشان داد دولت محترم طی ۶ سال گذشته در اعتماد به آمریکا و گره زدن همه مسائل -‌حتی آب خوردن مردم- به مذاکرات هسته‌ای، به بیراهه رفته است.

به گزارش مشرق، «حسین شریعتمداری» در یادداشت روزنامه «کیهان» نوشت:

تحریم آقای ظریف در فاصله کوتاهی بعد از انتشار خبر آن با انبوهی از اظهارنظرهای داخلی و خارجی روبرو شده است که همچنان نیز ادامه دارد. تقریبا در تمامی این اظهار نظرها، از اقدام ترامپ با عناوینی نظیر  نسنجیده، احمقانه، دور از عرف دیپلماتیک و... یاد شده است که قابل انکار نبوده و پذیرفتنی است. اما این سکه روی دیگری نیز دارد که نباید از آن غفلت کرده و نادیده گرفته شود. روی دیگر این ماجرا که درس‌آموز و عبرت‌انگیز است اینکه تحریم آقای ظریف نشان داد دولت محترم طی ۶ سال گذشته در اعتماد به آمریکا و گره زدن همه مسائل -‌حتی آب خوردن مردم- به مذاکرات هسته‌ای، به بیراهه رفته است و علی‌رغم توصیه‌ها و هشدارهای پی‌درپی صاحبنظران، سراب را آب پنداشته و با این خطای بزرگ بسیاری از امکانات و ظرفیت‌های کشور برباد رفته است! به بیان دیگر، تحریم آقای ظریف خط بطلان پُررنگی است که بر مواضع چند سال گذشته دولت کشیده شده است.

بیشتر بخوانید:

 نیم نگاهی به ۶ سال گذشته بیندازید! چه می‌بینید؟! امتیازات فراوانی که داده‌ایم! و یک مشت وعده نسیه که گرفته‌ایم! با این حساب، دولتی که اینهمه امتیاز نقد داده و در مقابل فقط وعده نسیه گرفته است نباید با مخالفت آمریکا روبرو شود تا آنجا که وزیر امور خارجه ایران که مقام ارشد مذاکرات مورد ‌اشاره بوده است نیز تحریم شود! باید توجه داشت که ترامپ بارها اعلام کرده است خواهان ادامه مذاکرات با ایران است و یکی از انگیزه‌های رسما اعلام شده خود برای خروج از برجام را وادار کردن ایران به مذاکره اعلام کرده بود و تاکنون برای تحقق این خواسته خود به چندین و چند میانجی ریز و درشت متوسل شده است، بنابراین نباید آقای ظریف را که مقام ارشد مذاکره‌کننده بوده است، تحریم کند! اما چرا ایشان را تحریم می‌کند؟! درباره این اقدام ترامپ اگرچه احتمالات متعددی هست ولی از آن میان، سه احتمال قوی‌تر از سایر احتمالات به نظر می‌رسد، بخوانید!


۱- بعد از تاکید رهبر معظم انقلاب که مذاکره با آمریکا را «سم» و اکیدا ممنوع اعلام کرده بودند، این باب برای همیشه بسته شده است. از این روی، وقتی قرار بر مذاکره نباشد، چرا آمریکا برای حفظ حیثیت سیاسی و ترمیم آبروی از دست رفته خود پیشدستی نکرده و آقای ظریف را تحریم نکند؟! اهمیت آقای ظریف برای آمریکا حضور ایشان در مذاکرات بوده است بنابراین، وقتی مذاکره‌ای در میان نباشد با عرض پوزش باید گفت دیگر حفظ جایگاه ایشان برای آمریکا ضرورتی ندارد!


۲- بعید نیست که تحریم آقای ظریف با این انگیزه صورت گرفته باشد که دولت را به سوی مذاکره با اروپا ترغیب کند! و از آنجا که تروئیکای اروپا بارها به صراحت اعلام کرده است که در برخورد با ایران با آمریکا اختلاف راهبردی ندارد، چنانچه تحریم آقای ظریف با انگیزه یاد شده صورت گرفته باشد رویکرد دولت به اروپا، افتادن در چاه عمیقی است که آمریکا و اروپا متحدا پیش پای ایران اسلامی حفر کرده‌اند!


۳- این احتمال نیز قابل ‌اشاره است که با توجه نقش دولت در تحمیل- البته ناخواسته- فاجعه برجام به ملت و نظام، آمریکا با تحریم آقای ظریف که مذاکره‌کننده ارشد کشورمان بوده است، به گونه‌ای غیرمستقیم و با بهره‌گیری از ترفند «تظاهر به مخالفت» در پی آن باشد که برجام را به زیان آمریکا و به نفع ایران جا بزند و از این طریق زمینه‌ای برای ادامه روند قبلی دولت فراهم آورده و برجام‌های ۲ و ۳ و... را نیز در پوشش کنوانسیون پالرمو،
 FATF ، CFT و... به ایران اسلامی تحمیل کند!

و بالاخره آنچه به وضوح دیده می‌شود بطلان راهی است که دولت محترم طی ۶ سال گذشته در اعتماد به آمریکا و اروپا و گره زدن مسائل اصلی کشور به مذاکرات و برجام بدفرجام پیموده است و سند گویایی بر ضرورت تغییر ریل دولت از خارج به داخل است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    3 0
    یکی مذاکره نکردن با عربستان یکی نفروختن پهپاد به کشورهای امریکا جنوبی
  • IR ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    9 0
    درمورد دولت باید گفت عوض بشو نیست فقط باید از عملکرد آن شدیدا مراقبت کرد تا این دو سال عمر باقیمانده دولت بند را به آب ندهد . اما در مور تحریم آقای ظریف بند ۳ این نوشتار بسیار محتمل تر به نظر می آید و با توجه به اینکه پمپئو رئیس سازمان سیا بوده باید از سیاه بازی وی غافل نشد و گرنه تحریم یک وزیر امور خارجه آنقدر بچه گانه است که حتی عقب مانده ترین کشورها هم از این اقدام اکراه دارند
  • IR ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    8 1
    شنیدید میگن دزدگیر ماشیننو دزدیدند؟ الان کسی که قرار بود با لبخند و مذاکره تحریم هارو رفع کنه خودش تحریم شده!
  • کیا IR ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    19 4
    تحریم کردند که مهره سوخته احیا شود چون انتخابات در پیش است این یک بازی سیاسی است تا رعیت در گردونه بماندو.........
  • IR ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    15 6
    تا همگان عاقبت لبخند و قدم زدن با شیطان بزرگ را ببینند باشد که درس عبرتی برای حال و آینده ایران باشد
  • US ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    11 15
    بعضی‌ دوستان هیچ سر رشته از دیپلماسی ندارند و دائم ظریف را به باد انتقاد میگیرند. بدون برجام حتی روسیه و چین هم علیه ما بودند. دوستان هیچ راه حلی نداشتند و فکر میکردند اینها کاغذ پاره است. تیم ظریف آنقدر قدرتمند مذاکره کرد که آمریکا با بهترین حقوق دانها و وکلای میلیون دلاری مجبور شد زیر قرار خودش بزند. ترامپ علنا اعتراف کرد ظریف کری را در مذاکره پیچانده. تحریم ظریف یعنی‌ آمریکا توان رویارویی دیپلماتیک را هم از دست داده. حالا آمریکا زیر قرار میزند یا اقتصاد ما وابسته به خام فروشی نفت است یا ما حتی چادر را هم وارد می‌کنیم یا فساد مالی‌ زیاد است دیگر تقصیر ظریف نیست. اشتباه نکنید، حمایت من از دیپلماسی ظریف است نه سیاست‌های غلط اقتصادی دولت روحانی یا دولت‌های قبل. دولت بعدی چه اصول گرا و چه اصلاح طلب بهترین گزینه ش برای سیاست خارجی‌ ظریف است.
    • IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
      7 7
      به گفته جان كري برجام يكي از بهترين توافق هاي تاريخ آمريكا بود و تصميم ترامپ براي خروج از آن بهترين هديه به ايران...
  • IR ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    17 1
    واقعا خود خواهي و خود شاخ پنداري روحاني وتيمش مملكتو به ته دره برد
  • IR ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    21 1
    “این احتمال نیز قابل ‌اشاره است که با توجه نقش دولت در تحمیل- البته ناخواسته- فاجعه برجام به ملت و نظام، آمریکا با تحریم آقای ظریف که مذاکره‌کننده ارشد کشورمان بوده است، به گونه‌ای غیرمستقیم و با بهره‌گیری از ترفند «تظاهر به مخالفت» در پی آن باشد که برجام را به زیان آمریکا و به نفع ایران جا بزند و از این طریق زمینه‌ای برای ادامه روند قبلی دولت فراهم آورده و برجام‌های ۲ و ۳ و... را نیز در پوشش کنوانسیون پالرمو، FATF ، CFT و... به ایران اسلامی تحمیل کند!” همين درسته
  • IR ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    16 3
    چرا آمریکا معافیت هسته ای ایران را سه ماه تمدید می کند ولی ظریف را تحریم می کند این بازی دیگر جواب نمی دهد و آمریکا نمی تواندچهره مهره هایش را بازسازی نماید...
  • IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    19 9
    البته ،باید پناه ببریم به خدا از تیم ظریف(عراقچی،تخت روانچی،بعیدی نژاد، وووووو....)
  • IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    3 18
    چه تحلیلی آخه خود جان بولتون میگه دلیل تحریم وزیر اجرای منویات رهبری هستش .
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    18 6
    نباید غافل شویم که ممکن است با این ترفند بحواهند ایشان را در انتهای دولت به ریاست جمهوری برسانند و . . . . . .
  • جواد IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    28 8
    به یاد این سخن آن بزرگ مردی افتادم که با ناراحتی بسیار اما در عین حال با ادب و بدون از خظ و نشان سیاسی کشیدن و بر خلاف ادعای فتنه گران می گفت: (( یقین دارم از امام رضا علیه السلام سیلی خواهند خورد.)) و چنان سیلی خوردند که نمیدانند از کجا خوردند همان کسانی که حاضر بودند برای عشق بازی با آمریکا و برجام نافرجام حتی حرمت امام رضا علیه السلام را هم حفظ نکنند.
  • مسعود دیپلمات IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    14 1
    رئیس جمهور اخیرا" گفته است: " توصیه‌های مقام معظم رهبری (در رابطه با برجام) را تازه پس از چند سال درک می‌کنم " ....
  • رسول مشهدي IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    3 11
    تحريم ظريف پاس گلي بود از طرف تندروهاي امريكايي براي تندروهاي داخلي.
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    23 0
    من موندم دولت که هنوز به مذاکره با غرب امیدوار بود، حالا ظریف رفته چه جوری می خواد مذاکره کند! یعنی هنوز هم امیدوار است؟!!!
  • علیار IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    4 1
    جانا سخن از زبان ما میگویی. این تحلیل هم کیاست دارد، هم شجاعت و هم صداقت. دور از تعارفات معمول سیاسیون و نگفتن همه واقعیت.
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    2 1
    چرا امضا کری رو نشونشون نمیده تا تحریم ها رو ازش بردارن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس