کد خبر 980675
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۴
ژاپن و آلمان

ژاپن و آلمان با خواست آمریکا مبنی بر تشکیل ائتلاف دریایی در خلیج فارس مخالفت کردند.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

روزنامه مانیچی چاپ ژاپن به نقل از منابع خود در دولت نوشت: دولت ژاپن تصمیم گرفته در ائتلاف دریایی به رهبری آمریکا در تنگه هرمز شرکت نکند و ژاپن ناوهای جنگی خود را برای مراقبت از کشتی‌های تجاری به تنگه هرمز نخواهد فرستاد.

به گزارش بی‌بی‌سی، آمریکا از متحدان خود خواسته است تا به این ائتلاف دریایی ملحق شوند اما شک و تردیدهایی از سوی این کشورها برای پیوستن به آن وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

آلمان به طور رسمی گفته است در این ائتلاف شرکت نخواهد کرد. آلمان گفته است خواهان پرهیز از تشدید تنش‌ها است و قائل به امکان حل تنش‌ها از طریق نظامی نیست.

تاکشی ایوایا، وزیر دفاع ژاپن پیش‌تر گفته بود که این کشور در حال «بررسی پاسخ خود به آمریکا است.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا گفته است کشورهایی مانند ژاپن، خود باید از نفتکش‌هایشان محافظت کنند.

روزنامه مانیچی تصریح کرد: دلیل نپیوستن ژاپن به ائتلاف آمریکا، روابط «به طور سنتی دوستانه» میان ژاپن و ایران بوده است.

یک منبع وزارت امور خارجه ژاپن به این روزنامه گفته است: مهم‌ترین نکته برای ژاپن این است که اطمینان‌خاطر حاصل کند که جریان انتقال نفت به ژاپن قطع نخواهد شد. این منبع گفته است «اعزام شناورهای جنگی ژاپن، باعث کاهش تنش‌ها در منطقه نخواهد شد بلکه به‌طور بالقوه می‌تواند باعث تشدید آن شود.»

بیش از 80 درصد از نفت وارداتی ژاپن از این منطقه صادر می‌شود. این کشور چهارمین کشور واردکننده نفت در دنیا است.

یک منبع دیگر در دولت ژاپن گفته است این کشور می‌خواهد از «روابط به طور سنتی دوستانه» با ایران برای امنیت تنگه هرمز استفاده کند.

در همین حال هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان پیشنهاد آمریکا برای مشارکت آلمان در عملیات دریایی با هدف حفاظت از کشتیرانی تجاری در تنگه هرمز را رد کرد.

ماس در حاشیه سفرش به ورشو گفت: «دولت فدرال آلمان در مأموریت دریایی که ایالات متحده آمریکا طراحی و تصور کرده است، شرکت نخواهند کرد؛ و ما در این زمینه در همفکری کامل با هم‌پیمانان فرانسوی خود هستیم.»

وزیر خارجه آلمان افزود: «ما استراتژی فشار حداکثری را اشتباه می‌دانیم و خواهان تشدید بحران نظامی نیستیم و همچون گذشته بر گزینه‌ دیپلماسی تأکید داریم.» مواضع ژاپن و آلمان در سطح سیاست جهانی هوشمندانه ارزیابی شده چرا که آنها می‌دانند طرف دعوای ایران در جنگ نفتکش‌ها، انگلیس و آمریکا هستند و بنابراین دلیلی ندارد با پیوستن به رفتار پرخطر انگلیس و آمریکا، منافع تأمین شده خود را به خطر بیندازند.

مخالفت آلمان با طرح آمریکا، با پرخاشگری ریچارد گرنل سفیر آمریکا در برلین مواجه شده است. گرنل گفت: آلمان به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا باید مسئولیت‌های بیشتری را در جهان بپذیرد.

گرنل در مصاحبه با یک روزنامه آلمانی، از تصمیم دولت آلمان برای نپیوستن به ائتلاف دریایی ابراز یأس و سرخوردگی کرده و گفته است آلمان وظیفه دارد در مأموریت تنگه هرمز شرکت کند.

ریچارد گرنل در گفت‌وگو با روزنامه «آگسبورگر آلگماینه» گفته است: «آمریکا هزینه کلانی برای کمک به آلمان پرداخت کرده و قربانیان زیادی داده تا آلمان بتواند بخشی از جهان غرب باقی بماند.»

سفیر آمریکا در برلین همچنین تأکید کرده است که هم اکنون آمریکا 34 هزار سرباز در آلمان مستقر کرده و همین موضوع میلیاردها دلار هزینه برای مردم آمریکا ایجاد می‌کند.

یادآور می‌شود پایگاه اینترنتی آمریکایی موسوم به پلیتیکو با اشاره به مخالفت و امتناع کشورها از همراهی با طرح آمریکا تصریح کرد: پیشنهاد ترامپ به طرح یک نفره تبدیل شده است. اروپایی‌ها فکر می‌کنند علت رفتارهای تهاجمی ایران، اقدامات آمریکا بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس