کد خبر 980656
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۹
ترامپ نمایه

تعداد نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا که از استیضاح ترامپ حمایت می‌کنند برای اولین بار از مرز ۵۰ درصد عبور کرده است.

به گزارش مشرق، یک رسانه آمریکایی روز جمعه گزارش داده در مجلس نمایندگان آمریکا دموکرات‌هایی که از کلید زدن روند استیضاح  «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا حمایت می‌کنند برای اولین بار در اکثریت قرار گرفتند اما «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان ظاهراً هنوز با چنین اقدامی موافق نیست. 

پایگاه ان‌بی‌سی‌نیوز گزراش داده حمایت «اسلاود کارباجال»، قانونگذار ایالت کالیفرنیا از طرح استیضاح ترامپ موجب شده شمار قانونگذاران دموکراتی که از این اقدام حمایت می‌کنند از ۵۰ درصد عبور کند.

بیشتر بخوانید:

التماس ترامپ به رهبر کره شمالی برای توقف آزمایش‌های موشکی

با بیانیه کارباجال، از میان ۲۳۵ نماینده دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا ۱۱۸ نفر خواستار آغاز فرایند استیضاح ترامپ شده‌اند. 

هفته گذشته «رابرت مولر»، بازپرس ویژه پرونده تبانی تیم ترامپ با روسیه در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ در یک جلسه استماع شرکت کرد. او در آن جلسه گفت که یافته‌های تحقیقات او ترامپ را از اتهام ممانعت در اجرای عدالت تبرئه نمی‌کند. 

علی‌رغم افزایش حمایت‌ها از استیضاح ترامپ، پلوسی بر اجتناب از آن تأکید دارد. 

او در آخرین نطق خود قبل از تعطیل شدن کنگره برای تعطیلات گفت: «وقتی که لازم باشد ترامپ را استیضاح کنیم این کار را انجام می‌دهیم. یک روز هم زودتر نباید انجام شود.»

نانسی پلوسی گفته که نماینده‌ها می‌توانند دیدگاه‌های خودشان را ابراز کنند و با او مخالفت کنند، اما او از دموکرات‌ها می‌خواهد کماکان به تحقیقات خود ادامه دهند. 

*پیچ و خم استیضاح

 آغاز فرایند استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا ساده نیست و روندی پیچیده و پر پیچ و خم دارد. رئیس‌جمهور را به دلیل ارتکاب هر جرم معمولی هم نمی‌توان استیضاح کرد و طبق بند ۴ ماده ۲ قانون اساسی آمریکا این کار فقط در صورتی مجاز است که او طبق ادله متقن مرتکب  جرائم سنگینی مانند «خیانت، ارتشا و سایر تخلفات و جرائم مربوط به افراد عالی‌رتبه» شده باشد.

اینکه این تخلفات چه مواردی را شامل می‌شوند دقیقاً مشخص نیست و تعیین اینکه رئیس‌جمهوری مرتکب چنین جرائمی شده یا خیر، امری است که تا حد زیادی وابسته به تفسیر است. 

«جرالد فورد»، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا در سال ۱۹۷۴، پیش از آنکه تکیه زدن به جای «ریچارد نیکسون» بعد از استعفایش در پی «رسوایی واترگیت» گفت: «جرم قابل استیضاح، هر آن چیزی است که اکثریت مجلس نمایندگان آن را در برهه‌ای از زمان مصداق این عنوان تشخیص دهد.»

آغاز روند استیضاح از مجلس نمایندگان آمریکا است و این نهاد نقش اتهام‌زننده را دارد. قطعنامه‌ «بندهای استیضاح» در صورت تصویب در این مجلس در حکم اعلام اتهام رسمی علیه یک مقام دولتی است. 

پس از آن نوبت سنا است که باید مراسم شبیه به محاکمه در دادگاه را برگزار کند. در آن جلسه اعضای مجلس نمایندگان نقش دادستان و اعضای سنا، نقش هیات منصفه را ایفا می‌کنند. رئیس دیوان عالی آمریکا نیز بر این محاکمه نظارت می‌کند. برای محکوم کردن رئیس‌جمهور و عزل او از قدرت، به دو سوم آرای مجلس سنا نیاز است.

* استیضاح در تاریخ آمریکا

در تاریخ آمریکا سابقه نداشته که هیچ رئیس‌جمهوری به‌صورت مستقیم با استیضاح از قدرت برکنار شود. کناره‌گیری ریچارد نیکسون از قدرت پس از رسوایی واترگیت نیز با استعفاء صورت گرفت نه استیضاح. در سال ۱۸۶۸، «اندرو جانسون» و در سال ۱۹۹۸، «بیل کلینتون» استیضاح شدند که هیچ‌کدام توسط سنا از قدرت عزل نشدند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس