ضیا هاشمی

سرپرست سابق وزارت علوم، درباره وضعیت تشکل‌های دانشجویی در دوران اصلاحات گفت: دوستانی که نزدیک به این جریان فکری (دفتر تحکیم وحدت) فعالیت می‌کردند، دیدگاههای ما را برنمی‌تابیدند.

به گزارش مشرق، برنامه تلویزیونی «چهل 57» شامگاه پنج‌شنبه 10 مردادماه با محوریت معرفی استان کهگیلویه و بویراحمد و با حضور سید ضیاء هاشمی سرپرست سابق وزارت علوم و مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) به روی آنتن شبکه «شما» رفت.

سیدضیاء هاشمی در این برنامه، ابتدا به بیان خاطرات خود از دوران کودکی و نوجوانی و سال‌های حضور در دفاع مقدس پرداخت و در ادامه با اشاره به ویژگی‌های خاص استان کهگیلویه و بویراحمد و شهر یاسوج اظهار داشت: یاسوج، نمونه‌ای از تغییرات سریع شهری و جمعیتی در کشور است. قبل از انقلاب، استان ما استانی محروم بود که حتی یک جاده آسفالته بزرگ نداشت و راههای روستایی همه شوسه بود، اما امروز یاسوج یک شهر مدرن است و استان ما یک استان دانشگاهی محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید:

تشکل‌های دانشجویی خواستار بررسی اتهامات اخلاقی یک نماینده شدند

وی افزود: البته استعدادها و ظرفیت‌های این منطقه بسیار بالاست و ظرفیت‌های گردشگری بسیاری در این منطقه نهفته است. این منطقه از جهت معادن و منابع نفتی بسیار غنی است و چاههای نفت بسیاری وجود دارد که هنوز استحصال نشده است.

هاشمی ادامه داد: موقعیت استراتژیک این استان که بین 4 استان دیگر قرار گرفته و راه ارتباطی آنهاست، ظرفیت‌های بسیاری برای آن ایجاد کرده که جا دارد از آنها بهره گرفته شود تا در جهت ارتقاء استان و کمک به اقتصاد و فرهنگ ملی مفید واقع شود.

سرپرست سابق وزارت علوم درباره وضعیت فعلی جریان‌های دانشجویی در کشور گفت: جمع‌های دانشجویی یک موهبت و فرصت است؛ وقت یک نشریه دانشجویی شکل می‌گیرد یا یک انجمن دانشجویی ایجاد می‌شود، اینها فرصتی برای رشد جامعه است. لذا وقتی گروه‌های دانشجویی ضعیف می‌شود، جامعه ضرر می‌کند.

هاشمی تاکید کرد: آنچه کمک می‌کند که این هیجاتان و تضاها مدیریت شود، قانون است. در برخی مقاطع جریان‌های دانشجویی رشد داشته‌اند، در حال حاضر نیز ظرفیت‌های دانشجویی کشور بسیار بیشتر از اینهاست.

وی تصریح کرد: هر محیطی اقتضائات و حرمت خودش را دارد و دانشگاه نیز اقتضائات خودش را دارد؛ دانشگاه، عرصه حضور نخبگان و صاحبنظران است و این عرصه هم، میدان تقلید نیست. اساسا علم نیز در این فضای گفتگوی آزاد شکل می‌گیرد، نه در فضای تقلیدی و فرمانبری.

هاشمی در ادامه درباره علت انحراف برخی فعالان دانشجویی در دوران دوم خرداد از قبیل علی افشاری و احمد باطبی اظهار داشت: دوستانی که نزدیک به این جریان فکری (دفتر تحکیم وحدت) فعالیت می‌کردند، دیدگاههای ما را برنمی‌تابیدند، چون ما معتقد بودیم که باید در چهارچوب آرمان‌های انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی فعالیت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در این حوزه دوتا مرزبندی داشتیم؛ از یکطرف کسانی که رویکرد افراطی داشتند و دچار وادادگی شده بودند، ما را قبول نداشتند و از طرف دیگر، یک دیدگاه نیز معتقد بود که اگر میدان برای مشارکت اجتماعی فراهم شود، ارزش‌ها به خطر می‌افند، در حالی که اینگونه نیست.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: اینکه تشکل‌های دانشجویی با گروهها و جریانات سیاسی ارتباط و تعامل داشته باشند، اجتناب‌ناپذیر است، اما اینکه گروههای بیرون از دانشگاه بخواهند بر تشکل‌های دانشگاه تاثیرگذار باشند، این انحراف است.

هاشمی اظهار داشت: در همه دوران‌ها این خطر وجود داشته و حتی در زمان دولت فعلی، گروههایی تلاش می‌کنند تا از بیرون دانشگاه به تشکل‌ها خط بدهند. در خصوص دفتر تحکیم وحدت که ما به آنها انتقاد داشته باشیم، معتقد بودیم بخشی از جریانات سیاسی به دنبال اثرگذاری بر انها بودند. امروز هم اگر جریانات سیاسی بخواهند جنبش دانشجویی را پیاده‌نظام خود کنند، این به جنبش‌ها ضربه خواهد زد.

وی در ادامه، با اشاره به یکی از دیدارهای دانشجویی با رهبر معظم انقلاب گفت: در دوران دانشجویی، تحت عنوان انجمن اسلامی دانشگاه تهران خدمت رهبر انقلاب رسیدیم و بحث‌های مختلفی مطرح شد؛ ایشان فرمودند این دغدغه داشتن شما دانشجویان خیلی ارزشمند است و همین دغدغه‌مند بودن شما، باعث کم شدن دغدغه‌های ما می‌شود.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: موضوع جوان‌گرایی که رهبر انقلاب بر روی آن تاکید دارند، یک امر بسیار استراتژیک و مهم است؛ چراکه انقلاب ما با جوان‌ها پیروز شد و امروز هم کشورمان باید با تکیه بر استعدادهای جوان‌ها، به پیش برود.

سرپرست سابق وزارت علوم، درباره وضعیت فعلی رشد علمی کشور اظهار داشت: ما رشد علمی مستمر و خوبی داریم؛ البته شاخص‌های رشد علمی متعدد است و فقط محدود به تعداد مقالات نیست، شاخص‌های دیگری مثل میزان بهره‌گیری از مقالات در صنعت هم وجود دارد که باید به آنها پرداخته شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
    0 0
    باید دید که ایشان که هیچ سابقه خبری ندارند، چطور مدیریت یک سازمان خبری مهم کشور را پذیرفتند. آیا مثل وزیر اطلاعات منتظرند مادر سیدها کمک شان کنند؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس