احتمال بالای از دست رفتن خودکفایی گندم در اوج تحریم‌ها+ویدئو

تعیین قیمت پایین برای خرید تضمینی گندم باعث کاهش میزان خرید آن علیرغم افزایش تولید این محصول شده است. در نتیجه، صدور مجوزهای واردات گندم پس از 3 سال خودکفایی در تولید این محصول اساسی و در اوج تحریم‌ها محتمل به نظر می رسد.

به گزارش مشرق، تعیین قیمت پایین برای خرید تضمینی گندم باعث کاهش میزان خرید آن علیرغم افزایش تولید این محصول در کشور شده است. در نتیجه، صدور مجوزهای واردات گندم پس از 3 سال خودکفایی در تولید این محصول اساسی و در اوج تحریم‌ها محتمل به نظر می رسد.

بیشتر بخوانید:

طبق اعلام مسئولین وزارت جهاد کشاورزی میزان خرید تضمینی گندم در سال جاری بیش از 10 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته و حدود 3 تا 3.5 میلیون تن از چرخه خرید تضمینی این محصول اساسی خارج شده است.

بررسی های صورت گرفته نشان می دهد قیمت پائین نرخ خرید تضمینی گندم در سال جاری باعث ورود دلالان به چرخه خرید گندم و استفاده از گندم در خوراک دام شده است. به همین دلیل نیز میزان خرید تضمینی گندم کاهش یافته است.

بررسی آمارهای واردات گندم طی سال های 90 تا 92 نشان می دهد چنانچه دولت بخواهد همانند آن سال ها برای تامین نیاز گندم کشور اقدام به واردات کند باید بیش از 3 میلیارد دلار برای این منظور هزینه نماید. در حال حاضر قیمت جهانی گندم بین 250 تا 300 دلار است که با احتساب نرخ ارز سامانه نیما "11 هزار تومان" قیمت هر کیلوگرم گندم وارداتی بین 2700 تا 3300 تومان برای دولت هزینه خواهد داشت. این در حالی است که قیمت فعلی خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم 1700 تومان است.

ویدئویی درباره این موضوع در ادامه ببینید:

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
    10 2
    با دیدن خسارتهایی که تا کنون دولت به مردم و کشور زده محال است این کار غیر عمدی باشد
  • IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
    3 6
    قیمت پائین بابا !!! دست مریزاد گندم قیمت تمام شده اش پائین است 80 درصد قیمت فعلی آن سود است
    • IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۰
      1 1
      با عرض پوزش میشه لطف کنید بفرمائید برچه اساسی می فرمائید قیمت فعلی آن 80 درصد سود داره ؟ شما تاحالا کشاورزی کردید ؟ کارشناس جهاد کشاورزی هستید ؟ بر فرض که 80 درصد سود داره ، آیا رقم زیادیه برای یک سال زحمت؟ آیا کشاورز خرج زندگی نداره ؟ مخارجش رو باید از کجا تأمین کنه ؟
    • شهرام IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۰
      1 1
      مطمئن باش در چیزی که تبحری نداری اظهار نظر نکنی نمی میری. اصلا از قیمت تخم و شخم و سم و کود و ... خبر داری می آیی نظر می دی
    • IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۰
      2 1
      اشتباهی مثبت دادم. منفی
  • محمد IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
    0 0
    کاشت گندم یعنی ضرر. هزینه سم و کود مورد نیاز سرسام آور بالا رفته. هزینه تراکتور، اصلا به خریدن تراکتور با این قیمت وحشتناک نمیشود فکر کرد، بالا رفته. کمباین ها هزینه گزافی از کشاورزان میگیرند. نصف بیشتر هزینه است، در حالیکه قیمت دیگر اجناس وحشتناک بالا میره، گندم درجا میزنه. کاشت گندم به هیچ وجه به صرفه نیست. جالبه هر کس که میتونه داره زمین خودش رو تبدیل به باغ و بستان میکنه.
  • محمد IR ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۰
    0 0
    هر روز در روستاها نیسان هایی که دنبال خرید گندم برای خوراک دام هستند دور دور می کنند
  • علی IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۰
    0 1
    اگر دولت محترم قصد خودکفایی گندم را دارد باید قیمت را بالا ببرد تا هم کشاورز رغبت به تولیدپیدا کند هم جهت مصرف مرغداری و دامداری استفاده نشود کشاورز جهت مصرف دامهای خودش جو را کیلویی 2100 تومان خریداری کند بعد گندم تولید خود را کیلویی 1700 بفروشد چرا همیشه باید فشار بر قشر ضعیف جامعه صورت بگیرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس