کد خبر 979799
تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۰
مجلس

روز گذشته وزیر جهاد کشاورزی و معاونانش در جلسه غیرعلنی در مجلس به چهار تصمیم مهم رسیدند که برای سرنوشت بخش کشاورزی بسیار مهم است.

به گزارش مشرق، نشست غیرعلنی روز گذشته مجلس با حضور حجتی وزیر جهاد کشاورزی و معاونانش برگزار شد و به چهار تصمیم مهم رسیدند که از دغدغه‌های مهم این بخش است واجرای آنها می‌تواند انقلابی بزرگ در بخش کشاورزی ایجاد کند.

در این جلسه قرار شد وزارت جهاد کشاورزی در یک دوره ۵ ساله به تقویت بخش های مختلف کشاورزی و تولید محصولات پرداخته و در کالاهای استراتژیک به خودکفایی برسد.

بیشتر بخوانید:

* 7 میلیارد دلاری که برای واردات دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی از دست کشور می‌رود

امروزه کشورها از کالاهای اساسی به حربه سیاسی برای سلطه بر دیگر کشورها استفاده می‌کنند. ایران سالانه ۱۲۰ میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می‌کند اما در محصولات اساسی مانند روغن، خوراک دام و طیور، گوشت و برنج وابسته است و در دانه‌ها روغنی وابستگی 90 درصدی و در خوراک دام و طیور وابستگی 70 درصدی دارد. در ایران سالانه ۴ میلیارد دلار صرف واردات دانه های روغنی و حدود 3 میلیارد دلار صرف نهاده‌های دامی می‌شود که در ۷۰ درصد تولید محصولات پروتئینی موثر است.

واردات این گونه محصولات به ویژه در شرایط تحریم به آسانی انجام نمی شود. دو کشتی ایران هفته گذشته در آب‌های برزیل سرگردان بودند تا سوختشان را تهیه کنند. این کشتی‌ها برای واردات ۱۰۰ هزار تن ذرت آنجا بودند. سالانه حدود ۲۵۰ میلیون دلار برای واردات گوشت از کشور خارج می‌شود. این در حالی است که ما یک گام کوچک برای خودکفایی در این محصول فاصله داریم. سالانه حدود ۸۵۰ هزار تن گوشت تولید می کنیم و ۱۲۰ هزار تن با خود کفایی فاصله داریم.

سالانه به رغم وجود استانهای شمالی کشور که برای تولید برنج بسیار مستعد و حاصلخیز هستند حدود ۵۰۰ هزار تن برنج وارد می‌کنیم اما کمبود همین میزان کم قیمت بازار را به حدی به هم می‌ریزد که زمانی قیمت‌ها چندین برابر نرخ معمول بازار می‌شود.

* طرح استراتژیکی که یک دهه معطل ماند

در جلسه غیرعلنی دیروز تصمیم‌گیری شد الگوی کشت و آمایش سرزمین اجرایی شود. این طرح حدود یک دهه است که اجرا نمی‌شود و ضررهای جبران ناپذیری را به تولید و امنیت غذایی کشور وارد کرده است، هیچ برنامه‌ای از سوی دولت به کشاورزان داده نمی‌شود و  آنها در یک مسیر تاریک گام برمی‌دارند. یکسال آنقدر محصول خاصی را زیاد می‌کارند که محصولشان را به ثمن بخس هم نمی‌خرند وضرر می‌کنند و یکسال هم نمی کارند و دولت مجبور به واردات می‌شود و باز هم بخش کشاورزی ضرر می‌کند. اجرای الگوی کشت می‌تواند کشاورزی کشور را به سمت تولید استراتژیک و اساسی سوق دهد و از خروج میلیاردها ارز از کشور جلوگیری کند.

در جلسه روز گذشته مجلس با وزیر جهاد کشاورزی به یارانه اندک و 5 درصدی بخش کشاورزی از ۱۴۲ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان و  نهان و ۸۰۰ هزار میلیارد تومانی یارانه پنهان در بخش کشاورزی اشاره شد. کشورهای پیشرفته یارانه زیادی به بخش کشاورزی می‌دهند و از بخش کشاورزی حمایت کنند.

* انحصارشکنی در واردات نهاده‌های دامی بالاخره اتفاق می‌افتد؟

همچنین نمایندگان مجلس در جلسه غیرعلنی مطرح کردند که دولت انحصار واردات برخی محصولات را بشکند و واردات محصولات را از انحصار برخی افراد خاص خارج کنند.

فردی به نام «م» سالهاست حدود 80 درصد نهاده های دامی و خوراک دام و طیور بخش کشاورزی را وارد می کند و هنوز دولت نتوانسته جایگزینی برای آن پیدا کند.  انحصار در واردات باعث بالا رفتن قیمت تمام شده محصولات کشاورزی می شود. خوراک قیمت خوراک دام  ماه‌های گذشته نوسان زیادی داشته و عمده دلیل آن انحصار در واردات خوراک دام و طیور است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس