کد خبر 979114
تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۷
دلال تلفن همراه از بازار داغ رجیستری می‌گوید/در آمد میلیونی از اجاره پاسپورت

پیدا شدن راهی برای درآمد زایی واسطه‌ها در ازای پرداخت مبلغ اندکی به مسافران خارج از کشور، می‌تواند نشان از رخنه‌هایی در اقتصاد کشور داشته باشد که هم به تعدد مشاغل کاذب دامن می‌زند و هم مسیر پویای رشد اقتصادی کشور را منحرف می‌کند.

به گزارش مشرق، طرح رجیستری گوشی تلفن همراه، از مهرماه سال 96 در سراسر کشور اجرایی شد و در فاز دوم این طرح، هر فرد در مسافرت به خارج از کشور می‌تواند، تنها یک گوشی را به نام خود ثبت کند.

اما این طرح اکنون با چالش‌هایی مواجه شده که اگر از طرف نهادهای مرتبط پیگیری نشود، می تواند به معضلی بزرگ تبدیل شود. تعداد زیادی از فعالان در شبکه‌های اجتماعی سعی می‌کنند با آگاه سازی دیگران از روش‌های جدید دور زدن طرح رجیستری تلفن همراه، باعث کاهش چنین وقایعی شوند.

بیشتر بخوانید:

دلیل افزایش تصاعدی قیمت تلفن همراه

اجاره پاسپورت به روش آژانس‌های هواپیمایی

یکی از شهروندان با قرار دادن این عکس در صفحه شخصی اش نوشت:«این مشکل برای برادرم پیش آمده؛خواهشا مراقب باشید تا شما هم دچار آن نشوید.»

مسافران ناآگاه در دام دلالان

یکی از مخاطبان نیز اظهار کرد: طرح رجیستری مشکلات مختلفی را برای مسافران ایجاد کرده است، به خصوص برای افرادی مانند من که زیاد سفر به خارج از کشور نداریم و با مراحل و فرآیند کار آشنا نیستیم.

وی افزود: مادرم برای سفر زیارتی کربلا عازم عراق شد و پس از بازگشت متوجه شدیم که یک گوشی تلفن همراه به نام وی به ثبت رسیده است.

وی تأکید کرد: چرا وقتی طرحی را به صورت سراسری در کشور اجرا می‌کنند به فکر عوارض و عواقب این چنینی آن نیستند.اکنون تنها کسی که ضرر کرده مسافر است که دستش به جایی برای شکایت نمی‌رسد.

درکنار مشکلات این چنینی، برخی از افراد سودجو نیز از آب گل آلود ماهی گرفته و برای خودشان کسب و کاری راه انداخته اند. با کمی جست وجو در شبکه های اجتماعی با چنین آگهی‌هایی روبرو می‌شوید:

کار ما غیر قانونی نیست!

برای روشن شدن موضوع با یکی از این دلالان گفت وگو کردیم. وی اظهار کرد: من واسطه ای هستم تا کسانی که تلفن همراه می خواهند بتوانند به آن دست پیداد کنند و البته کسانی که سفر خارجی داشتند و از امتیاز خرید گوشی استفاده نکردند هم بتوانند با این پول، مقدار کمی از هزینه سفر را جبران کنند.

وی افزود: این خرید و فروش هیچ مشکل قانونی ندارد چرا که هر دوطرف با آگاهی کامل این کار را انجام می دهند و همه چیز شفاف است.

این فرد تأکید کرد: این کار در خرید و فروش لیزینگی ماشین و ثبت نام پیش فروش خودرو هم اتفاق افتاده است و مردم در ازای پولی ناچیز کارت ملی و مشخصاتشان را در اختیار افراد قرار می دادند.وقتی برخورد مناسب با این افراد صورت نگرفت پس نمی توان به ما هم خرده گرفت.

رایزنی وزارت ارتباطات با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز

در تیرماه امسال و پس از گذشت یک سال ونیم از اجرای طرح رجیستری، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از برنامه های قاچاقچیان تلفن همراه برای دور زدن طرح رجیستری خبرداد.

محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به روش های جدید قاچاقچیان گفت:متأسفانه قاچاقچیان با دور زدن رجیستری از طریق سیم کارت فعالیت خود را ادامه می دهند.

وی ادامه داد: حتی برای انجام این کار، قاچاقچیان به سراغ کاروان‌های کربلا می‌روند و با اجاره پاسپورت زائران، تلفن همراه را رجیستر می کنند، سودجویان همیشه راهی برای ادامه فعالیت پیدا می کنند.

جهرمی تصریح کرد: البته از زمانی که سامانه گمرک به سامانه ناجا متصل شده است، اشخاص  با نام نویسی در سامانه گمرک احراز هویت می شوند که مسافر هستند یا نه. اما قاچاقچیان با پرداخت مبالغی به کسانی که مسافرت خارج از کشور داشتند،گوشی تلفن همراه را ثبت و رجیستر می‌کنند.

وی تأکید کرد: با وجود آنکه به نظر می رسد این کار یک فعالیت قانونی است، اما با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در حال رایزنی هستیم تا این موضوع را به خوبی بررسی کنیم.

از همان ابتدای اجرای طرح رجیستری که از عمر آن نزدیک به دو سال می‌گذرد، انتقاداتی به آن وارد بود که بیشتر صنف فروشندگان تلفن همراه را در بر می‌گرفت.با این حال، پیدا شدن راهی برای درآمد زایی واسطه‌ها در ازای پرداخت مبلغ اندکی به مسافران خارج از کشور، می‌تواند نشان از رخنه‌هایی در اقتصاد کشور داشته باشد که هم به تعدد مشاغل کاذب دامن می‌زند و هم مسیر پویای رشد اقتصادی کشور را منحرف می‌کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس