کد خبر 978546
تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۴
ترامپ

یک رسانه غربی با اشاره به اقدام «ترامپ» در لغو مصوبه کنگره آمریکا در خصوص ممنوعیت فورش سلاح به عربستان سعودی، به تشریح خدمات کاخ سفید به ریاض پرداخت.

به گزارش مشرق، یورو نیوز در گزارش خود می‌نویسد: دونالد ترامپ‌، رئیس جمهوری ایالات متحده روز چهارشنبه سه لایحهٔ کنگره را که فروش بیش از ۸ میلیارد دلار سلاح به عربستان و امارات را ممنوع می‌کرد، با فرمان خود لغو کرد. این حرکت تازه‌ترین حرکت رئیس کاخ سفید برای جلب نظر سعودی‌ها بود.

بیشتر بخوانید:

ممنوعیت فروش سلاح آمریکا به عربستان تصویب شد

ترامپ قطعنامه‌ ضد سعودی را وتو کرد

اما ترامپ از نخستین روزهای کارش به عنوان رئیس جمهور، رویه‌ای مخالف دولت اوباما در پیش گرفت و توجه خاصی به عربستان سعودی نشان داد و این کشور را کانون سیاست‌های خود در مورد خاورمیانه به شمار آورد؛ سیاست‌هایی که هدف آنها به ویژه مقابله با ایران در خاورمیانه بود. وی در نوامبر سال گذشته اعلام کرد که سعودی‌ها «هم‌پیمانی بزرگ در مبارزهٔ بسیار مهم ما علیه ایران بوده‌اند.»

اما رئیس جمهوری آمریکا بابت چنین رفتاری مورد انتقادهای جدی قرار گرفت، که برخی از آنها از سوی هم حزبی‌های خودش نظیر سناتور لیندسی گراهام انجام شد. منتقدان می‌گویند ترامپ به محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی چک سفید داده، حال آنکه نتوانسته کاری کند که سعودی‌ها برای قتل جمال خاشقجی، به راه انداختن جنگ یمن و کشتن هزاران غیرنظامی، و نیز نقض حقوق بشر در کشور خودشان پاسخگو باشند.

یورو نیوز به نقل از وب‌سایت ان‌بی‌سی علاوه بر آخرین اقدام ترامپ در لغو سه لایحهٔ کنگره که فروش بیش از ۸ میلیارد دلار سلاح به عربستان و امارات را ممنوع می‌کرد، ۱۰ خدمت عمده دیگری را که دولت ترامپ به ریاض کرده برشمرده است.

۱. ترامپ، برای اولین سفر خارجی دوران ریاست جمهوری‌اش راهی عربستان شد

ترامپ در حرکتی بی‌سابقه برای یک رئیس‌جمهور ایالات متحده، برای نخستین سفر خارجی‌اش در این مقام، در ماه مه سال ۲۰۱۷ راهی ریاض شد. سعودی‌ها استقبالی گسترده از او داشتند، مدال یادبود تقدیمش کردند و از برنامه‌های خرید تسلیحات و معامله‌های بزرگ تجاری خبر دادند و به رقص شمشیر دعوتش کردند.

۲. ترامپ قطع رابطه ریاض را با قطر ستود

کمی بعد از دیدار ترامپ از ریاض، عربستان، امارات، بحرین و مصر روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند. ترامپ با وجود مخالفت مقامات دولتش بلافاصله در توییتی از این حرکت ستایش کرد. رکس تیلرسون، و جیمز متیس، وزرای پیشین خارجه و دفاع ایالات متحده بعدتر اعلام کردند که دولت در این مورد آنها را به نوعی دور زده است.

۳. ترامپ فروش «بمب هدایت‌شونده» را به ریاض از سر گرفت

در دوره باراک اوباما، فروش بمب‌های هوشمند یا هدایت‌شونده به عربستان سعودی، به خاطر نگرانی از کشته‌شدن غیرنظامیان در جنگ یمن به حال تعلیق درآمده بود. اما دولت ترامپ در سال ۲۰۱۷ به کنگره اعلام کرد برنامه دارد این سلاح‌ها را از نو در اختیار ریاض قرار دهد.

۴. ترامپ از تصفیه‌حساب‌های سرکوبگرانه بن سلمان در دربار عربستان استقبال کرد

پس از آنکه محمد بن سلمان در نوامبر سال ۲۰۱۷ صدها مقام دولتی، تاجر، و نیز اعضای خانوادهٔ سلطنتی را بازداشت کرد ترامپ از این حرکت وی استقبال کرد و در توئیتر خود نوشت به ملک سلمان و ولیعهد عربستان اعتماد کامل دارد چراکه آنها دقیقاً می‌دانند چه می‌کنند.

۵. دولت ترامپ آشکار از محکوم کردن رفتار عربستان در یمن سر باز زد

مایک پمپئو، وزیر خارجه دولت ترامپ در پاسخ به کنگره این کشور اعلام کرد سعودی‌ها در یمن طبق قوانین جنگ رفتار می‌کنند و اجازه می‌دهند کمک‌های بشردوستانه به مردم یمن برسد. حال آنکه این گفته در تناقض با اعلامیه‌های گروه‌های حقوق بشری بود و اعتراض برخی مقامات وزارت خارجه آمریکا را نیز در پی داشت.

۶. پاسخ ترامپ به ماجرای قتل جمال خاشقجی

چندی پس از قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار مطرح سعودی در کنسولگری این کشور در ترکیه، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا یا سی‌آی‌ای اعلام کرد محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی دستور قتل وی را داده است.

اما دونالد ترامپ با صدور بیانیه‌ای آشکارا اعلام کرد جزئیات این موضوع هرچه که باشد او «در کنار پادشاهی سعودی» می‌ماند. و بعدها گفت: «من مثل احمق‌ها نمی‌گویم با سعودی‌ها دیگر تجارت نمی‌کنم.» و افزود: «اگر ما با آنها تجارت نکنیم روس‌ها یا چینی‌ها این کار را می‌کنند.»

۷. دولت ترامپ انتقال فناوری تسلیحات هسته‌ای به عربستان را تأیید کرد

دولت ترامپ تنها ۱۶ روز پس از قتل خاشقجی اعلام کرد انتقال فناوری حساس هسته‌ای به عربستان سعودی را تأیید کرده است. این انتقال‌ها همزمان با گفتگو بر سر احتمال همکاری هسته‌ای دو کشور صورت گرفت.

۸. ایالات متحده قطعنامه شورای امنیت دربارهٔ یمن را دستکاری کرد

در دسامبر سال ۲۰۱۸ بریتانیا پیشنویس قطعنامه‌ای را برای محکوم کردن جنایات جنگی عربستان در یمن آماده کرد، قطعنامه‌ای که عربستان و نیروهای ائتلاف را ملزم می‌کرد اجازه رسیدن آذوقه و دارو را به بنادر یمن بدهند. دولت ترامپ تهدید کرد که متن قطعنامه باید تغییر کند وگرنه آن را وتو خواهد کرد و متن قطعنامه تغییر کرد.

۹. ترامپ قطعنامه کنگره را برای پایان دادن دخالت آمریکا در ائتلاف سعودی وتو کرد

دونالد ترامپ در روز ۱۶ آوریل سال ۲۰۱۹ قطعنامه‌ای را که از سوی اعضای هر دو حزب کنگره به منظور پایان دادن به حمایت نظامی ایالات متحده از ائتلاف به رهبری عربستان سعودی تنظیم شده بود را وتو کرد.

۱۰. دولت ترامپ عربستان را از لیست سیاه «کودک سربازان» خارج کرد

مایک پمپئو، وزیر خارجه دولت ترامپ روز بیستم ژوئن سال جاری اعلام کرد که تصمیم گرفته عربستان سعودی را از لیست سیاه سالانه‌ٔ کشورهایی خارج کند که در جنگ از کودکان و نوجوانان به عنوان سرباز استفاده می‌کنند. این امر با وجود مخالفت شماری از مقامات وزارت خارجه ایالات متحده انجام شد.

و یازدهمین خدمت لغو سه لایحهٔ کنگره که فروش بیش از ۸ میلیارد دلار سلاح به عربستان و امارات را ممنوع می‌کرد، است که روز گذشته به امضای رئیس جمهوری ایالات متحده رسید.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
    0 0
    اخلاق انسانیت دربین حاکمان امریکا گم شد...چقدر ظلم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس