کد خبر 978369
تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۹
ترامپ

دخالت رئیس جمهور آمریکا در مناسبات ورزشی و دستور وی به فیفا مبنی بر عدم پرداخت مطالبات فدراسیون فوتبال ایران باعث واکنش تند جامعه فوتبال نسبت به این موضوع شده است.

به گزارش مشرق، در روزهای گذشته، برخی رسانه های ورزشی خبر دادند که دونالد ترامپ در راستای اقدامات ضدایرانی خود به رئیس فیفا اعلام کرده است که حق پرداخت مطالبات  10 میلیون دلاری فدراسیون فوتبال را ندارد.

این اتفاق در سال های گذشته و هنگام ریاست علی کفاشیان در فدراسیون فوتبال نیز رخ داده بود به گونه ای که آمریکا یک میلیون دلار ایران را بلوکه کرد و این پول به طور کلی ناپدید شد.

با این وجود دخالت آمریکا در مناسبات ورزشی از جمله اقداماتی است که در تناقض با شعار فیفا مبنی بر عدم دخالت سیاست در ورزش می باشد.

یک خبرنگار ، در گفتگو با برخی از فعالان جامعه فوتبال کشور، نظر آنان را در این زمینه جویا شده است.

بیشتر بخوانید:

۶۱ ادعای دروغ ترامپ طی هفته گذشته

دانشجویان، ترامپ را دست انداختند

مشاور فرهنگی و اجتماعی فدراسیون فوتبال: «ترامپ» تعادل ندارد

غلامحسین زمان آبادی، مشاور فرهنگی و اجتماعی فدراسیون فوتبال در این خصوص اظهار داشت: فیفا به جای اینکه خود را به عنوان یک شرکت ثبت جهانی کند، در سوئیس شرکتی را وضع کرده و بر اساس قوانین آن کشور عمل می کند بنابراین این شرکت هم تابع قوانین سوئیس است همانگونه که ای اف سی در مالزی شرکتی را ثبت کرده و طبق قوانین آنجا عمل می کند.

وی ادامه داد: با این وجود در آیین نامه فیفا آمده که قومیت، نژاد و سیاست حق دخالت در فوتبال را ندارند پس الان فرصت مناسبی است که فیفا نشان دهد تحت تاثیر قدرت های بزرگ مانند آمریکا نمی روید چرا که این موضوع کاملا سیاسی است و آمریکا بنا دارد که به ایران فشار آورد.

زمان آبادی در خصوص فشار ترامپ بر فیفا مبنی بر عدم پرداخت مطالبات ایران بیان داشت: این اقدام تروریسم اقتصادی است و آمریکا در ادامه تحریم های دارو و غذا، حال فشار خود را بر روی جوانان قرار داده است. آنهایی که جنگ را دیده اند و در حال حاضر میانسال هستند  تحت تاثیر فشارهای ترامپ قرار نمی گیرند و آن را بازی سیاسی می دانند و منتظر اشاره رهبری هستند تا به مقابله تن به تن هم با دشمنان بپردازند.

وی افزود: شما دیدید که مدت زمان زیادی از سخنان رهبری نگذشته بود که بچه های انقلاب با توقیف نفتکش انگلیسی نشان دادند که با کسی رودربایستی ندارند و از کسی نمی ترسند.

مشاور فرهنگی فدراسیون فوتبال ادامه داد: آمریکا در قدم اول فشارهای اقتصادی بر روی بیماران فشار آورد که با برنامه ریزی مسئولان در حال برطرف شدن است. سپس به دنبال تحریم نفت رفتند تا بتوانند با استفاده از تحریم های اقتصادی به معیشت مردم فشار آورند که این موضوع نیز در حال حاضر مدیریت شده است. حال ترامپ بر روی جوانان برنامه ریزی کرده است و فوتبال نیز از جمله علائق این قشر از جامعه است.

وی افزود: ویلموتس به من گفت امنیتی که در ایران است در اروپا نبوده  و در اروپا پلیس به طور مرتب در پارک ها قدم می زند اما من در پارک های ایران پلیس نمی بینم و احساس می کنم که ایران بسیار امن تر است.

زمان آبادی افزود: فوتبال شرایطی دارد که بیشتر مخاطبانش جوانان و نوجوانان است و ترامپ حالا برای برای ایجاد نارضایتی بر روی جوانان و نوجوانان برنامه ریزی کرده است. برای همین است که متوجه شده است که اگر فیفا این پول را به ما بدهد شور زیادی در بین جامعه فوتبال ایجاد می شود.

وی افزود: ما حدود صد میلیارد تومان از فیفا و فدراسیون طلبکار هستیم و فدراسیون شدیدا تحت فشار مالی است و گاهی اوقات در پرداخت ها مشکل دارد اما با سربلندی ایستاده ایم. ما وقتی از فیفا گله می کنیم که چرا در برابر فشار های سیاسی مقاومت نمی کند به ما جواب می دهد که من تمام دنیا را فدای ایران نمی کنیم. ما می گوییم عدالت ایجاب می کند که به عنوان فرد عادل با مسئله برخورد کنید.

زمان آبادی اظهار داشت: همچنین مقامات فیفا در ادامه می گویند که ما تابع قوانین سوئیس هستیم و طبق قوانین سوئیس اجازه انتقال ارز داده نمی شود. در نتیجه فیفا به شدت ترسیده و تحت تاثیر آمریکایی هاست با این وجود اقدامی که آمریکا انجام می دهد مصداق بارز تروریسم اقتصادی است و الان این تروریسم را به حوزه فوتبال کشانده است.

مشاور فرهنگی فدراسیون فوتبال در پایان خاطرنشان کرد: ترامپ آدمی است که تعادل ندارد و با همه دنیا درگیر است و نباید از او توقعی داشت اما درخواست ما از فیفا این است که نبایست سیاست را در فوتبال دخالت دهد.

حمید درخشان: دونالد ترامپ مثل مترسک برای جامعه آمریکا است!

حمید درخشان پیشکسوت تیم فوتبال پرسپولیس نیز در خصوص این موضوع اظهار داشت: ترامپ با این اقدام سطح کاری خود را پایین آورد چرا که این پول اصلا برای فدراسیون فوتبال مبلغی نیست. ضمن اینکه انقدر ایشان بیکار شده اند که آمده است و به چنین مسائلی برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی فکر کرده است!

وی افزود: من فکر میکنم ایشان برای جامعه آمریکا مانند  مترسکی است و به جای رسیدگی به مشکلات جامعه آمریکا به دنبال اعمال تحریم برای ایران است و به نظر من این موضوع عملی بی ارزش است.

درخشان در خصوص تبعات این موضوع برای فیفا اظهار داشت: فیفا قوانینی دارد که نبایست وارد مسائل سیاسی شود که این موضوع شامل حال آمریکا هم می شود و این کشور نمی تواند برای فیفا تصمیم گیری کند. فیفا همواره ایران را تهدید می کند که نبایست فوتبال را سیاسی کنید. به نظر من همچین موضوعی قابل اجرا نیست و ترامپ هم حق ندارد چنین مسائلی دخالت کند.

فنونی زاده: این پولی است که با زحمت بچه های فوتبال بدست آمده است

مرتضی فنونی زاده، ملی پوش سابق فوتبال کشورمان نیز با بیان اینکه "فیفا نهادی بین المللی است و نباید سیاست در فوتبال دخالت کند" اظهار داشت: اینکه فیفا نظرات سیاسی یک رئیس جمهور را به ورزش و فوتبال مرتبط کند مغرضانه است.

وی ادامه داد: این پولی است که با زحمت بچه های فوتبال بدست آمده، پول پرسپولیس که تا فینال آسیا رفته است هم بلوکه شده است و این پول ها خیلی به باشگاه ها و وزارت ورزش کمک می کند که با اینگونه اقدامات آمریکایی ها زحمات آنها هدر می رود.

لازم به ذکر است مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال نیز روز جمعه در برنامه ورزش و مردم در واکنش به این موضوع اظهار داشت: من هم این موضوع را شنیده ام. حتی اگر ترامپ بگوید که فیفا نباید بپذیرد و نمی‌پذیرد. اگر بپذیرد که دیگر فیفا نیست. این یک کار سخیف است. فیفا مستقل است و حتماً اینطور نیست. خود اینفانتینو رئیس‌فیفا گفت تلاشم این است که پولتان را بگیرید.

وی ادامه داد: ده میلیون دلار از فیفا طلب داریم و نمی‌توانیم بگیریم. تمام راه‌ها را هم رفته ایم. فیفا در آخرین نامه‌اش اعلام کرد نتوانستیم هیچ بانکی را قانع کنیم که پولتان را حواله کند؛ آن‌هم به خاطر تحریم‌های ناعادلانه‌ای که هست.

منبع: جام نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس