صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۳ مرداد

شعار تأمل برانگیز «تورم بیشتر، زباله کمتر» از زبان کسانی مطرح می‌شود که حامی دولتی هستند که چندی پیش منشور حقوق شهروندی را رونمایی کرد تا به جامعه بگوید به دنبال استیفای حقوق آنان است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** مذاکره با ترامپ، دیوانگی است، اما ارزش امتحان کردن دارد!

روزنامه ایران در یادداشتی به قلم «دیاکو حسینی» همکار «حسام الدین آشنا» در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری نوشت: «حسن روحانی یکبار دیگر برای مذاکره عادلانه، قانونی و عزتمندانه اعلام آمادگی کرد...ایران دلایل آشکاری مبنی بر عدم پذیرش مذاکره در سایه تحریم‌ها دارد. اول آنکه، مذاکره در شرایطی که تحریم‌ها در جای خود باقی هستند، ایران را به طرف ضعیف‌تر و به زانو افتاده معرفی می‌کند و هیچ راهی جز قبول تمامی شروط استعماری امریکا باقی نمی‌گذارد. دوم؛ فروپاشی برجام را رسمیت می‌بخشد چون در این صورت، لغو تحریم‌هایی که باید مطابق با توافق هسته‌ای برچیده می‌شدند، به موضوعی برای مذاکره در ازای اخذ امتیازهای بیشتر از طرف ایران تبدیل خواهند شد و این از نگاه ایران غیرمنصفانه و غیرقابل قبول است. سوم؛ فشار زمانی را از همان ابتدا به زیان ایران تنظیم می‌کند. اگر ایالات متحده قادر باشد  چماق تحریم‌ها را همچنان بالای سر ایران نگه دارد، دلیلی برای تعجیل در رسیدن به نتیجه نخواهد داشت و شاید تا سال‌ها مذاکرات بی حاصل را ادامه بدهد؛ در حالی که طرف ایرانی ناچار است برای لغو تحریم‌ها هرچه زودتر گفت‌وگوها را به ثمر بنشاند. مذاکراتی که در چنین شرایطی آغاز شود محتوم به شکست است و حتی اگر توافقی در میان باشد، فاجعه بارترین توافق ممکن در تاریخ اخیر ایران خواهد بود. به همین دلیل، تهران مقاومت را به چنین مذاکره‌ای ترجیح می‌دهد».

حسینی در ادامه نوشت: «با این اوصاف ممکن نیست که ایران از درخواست خود برای لغو تحریم‌ها به منظور وارد شدن به اتاق مذاکرات در شرایط عادلانه انصراف دهد و بسیار بعید است که امریکا به رغم آگاهی از شکست سیاست فشار، تصمیم بگیرد که ناگهان تحریم‌ها را بدون هیچ چشم‌اندازی از دستیابی به توافق، لغو کند. حل این معضل به ابتکار عملی خلاقانه‌تر نیاز دارد. شاید پیش مذاکره‌ای میان دو کشور به هدف دستیابی به تفاهم اولیه پیرامون نحوه لغو تحریم‌ها و تضامین مرتبط با آن، موضوعات قابل مذاکره برای طرفین و سقف زمانی گفت‌وگوها بتواند ابهامات را به حداقل برساند. اگر امریکا حسن نیت خود را نشان دهد، ایران ابایی از اثبات جدیت خود ندارد؛ همچنان که برای ادامه مقاومت بلندمدت در برابر زورگویی جدی است.»

این عضو مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری تاکید کرده است که مذاکره در شرایط فعلی با آمریکا، فاجعه بارترین توافق ممکن در تاریخ اخیر ایران خواهد بود؛ اما با اینحال در ادامه در رویکردی تأمل برانگیز تصریح کرده است که اگر امریکا حسن نیت خود را نشان دهد، ایران ابایی از اثبات جدیت خود ندارد!

آمریکا هم در دولت اوباما و هم در دولت ترامپ، برجام را لگدمال کرد؛ اما با اینحال دولتمردان همچنان چشم انتظار حسن نیت آمریکایی‌ها هستند!

لازم به ذکر است که روحانی- آبان ۹۶- گفته بود: «آمریکا با زبان و عمل می‌گوید که اهل مذاکره و تعهد نیست اما به برخی کشورهای شرق آسیا (کره شمالی) می‌گوید بیا با ما مذاکره کن؛ مگر دیوانه‌اند که با شما مذاکره کنند؟ شما به مذاکره‌ای که به تأیید سازمان ملل رسیده، پایبند نیستید».

ظریف نیز- بهمن ۹۷- گفته بود: «توافق با آمریکا به اندازه جوهر روی کاغذ هم ارزش ندارد».

متاسفانه دولت هیچ برنامه‌ای برای اداره کشور نداشته و همچنان همه امور را به مذاکره با آمریکا گره زده است. روحانی پس از خروج ترامپ از برجام با ابراز امیدواری گفته بود: «مزاحم رفت»؛ فعالین اصلاح طلب نیز بارها ترامپ را یک «دیوانه» نامیده بودند. اما حالا این طیف تاکید دارد که می‌توان از آن دیوانهٔ مزاحم انتظار حسن نیت داشت!

** ابتکار: هر چه تورم بیشتر شود، زباله کمتر می‌شود!

روزنامه ابتکار در گزارشی با عنوان «تورم بیشتر، زباله کمتر» نوشت: «مصرف‌گرایی و تبدیل شدن جوامع انسانی به جوامعی مصرف‌گرا در جریان تولید انبوه کالاها و مواد اولیه خوراکی از جمله دلایل ازدیاد زباله‌ها در سراسر جهان است؛ دلایلی که اختلال در هر قسمتی از آن، چه در خرید کالا و چه در تولید آن می‌تواند به کاهش تولید زباله منجر شود. همان اتفاقی که به نظر می‌رسد در تهران رقم خورده و سبب کاهش تولید زباله در این شهر شده است. آمارها حکایت از آن دارد که تولید زباله در سه ماه ابتدایی سال در تهران با کاهش روبه‌رو بوده است. برخی کارشناسان دلیل آن را کاهش توان خرید تهرانی‌ها می‌دانند».

چندی پیش روزنامه اصلاح طلب «شرق» در مطلبی نوشته بود: «تهران امروز پول می‌خواهد و این پول را باید آنهایی که قبول کرده‌اند در تهران بمانند، بدهند... تهران برای ساکنانش محکوم به بسیاری از تصمیمات است که برایش گران تمام می‌شود. سیاست‌هایی که در سال‌های گذشته اعمال شده و اشتباه بوده یا اعمال نشده و باز هم اشتباه بوده، تهران را در مسیری قرار داده که در شرایط فعلی گزینه گران‌شدن تهران، جزء اصلی‌ترین گزینه‌های روی میز مدیران شهری شده است. اگر سیاست‌های حمایت از قشر محروم و کوخ‌نشین در دهه اول بعد از انقلاب در صدر سیاست‌ها بود و عدول از آن به واکنش‌های اجتماعی می‌انجامید، امروز شدیدترین تصمیمات که برای قشر محروم فشار و هزینه دارد، نرم و زیرپوستی و گاه علنی اجرا می‌شود و کسی اعتراضی هم ندارد؛ چون حالا دیگر تقریباً همه روی گران‌شدن تهران اتفاق نظر دارند».

شورای شهر و شهرداری اصلاح طلب تهران بارها اعلام کرده‌اند که باید شهر تهران را گران کرد تا پایتخت، بهتر اداره شود!

شعار تأمل برانگیز «تورم بیشتر، زباله کمتر» از زبان کسانی مطرح می‌شود که حامی دولتی هستند که چندی پیش منشور حقوق شهروندی را رونمایی کرد تا به جامعه بگوید به دنبال استیفای حقوق آنان است.

ایدهٔ اصلاح طلبان- به مرکزیت کارگزاران- بازگشت به سیستم و ساختار ارباب رعیتی است. در نظام ارباب رعیتی، رعیت در خدمت اشرافیت و خان یا همان طبقه ثروتمند است. این برخلاف نظام شهروندسالاری است که در آن هر فردی دارای حقوقی است که باید جامعه و مسئولان به آن احترام بگذارند.

** دولت روحانی در ایجاد فرصت‌های شغلی ناتوان است

روزنامه جهان صنعت در گزارشی نوشت: «در کنار عمده چالش‌ها و مشکلات امروز اقتصاد ایران، پدیده بیکاری را می‌توان به عنوان یکی از پیامدهای اصلی چالش‌های پیش‌روی کشور تعریف کنیم که در غالب موارد با زوال سطوح اجتماعی افراد همراه می‌شود. ناکارآمدی سیاست‌های دولتی و ناتوانی وی در ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب برای آحاد جامعه یکی از معضلات امروز اقتصاد ایران است که پایان دادن به قوانین دست‌وپا گیر فضای کسب‌وکار را می‌طلبد».

دولتمردان تاکنون بارها از طرح‌های مختلف اشتغالزایی رونمایی کرده و حتی آمارهای تأمل برانگیز از اشتغال در دولت را اعلام کردند اما واقعیت موجود در جامعه به هیچ عنوان با آمارهای مذکور همخوانی نداشت.

روحانی- اسفند ۹۷- در جمع وزیر، معاونان و مدیران ارشد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته بود: «کل شاغلین کشور در اول دولت ما حدود ۲۰ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بوده الان رقم اشتغال ما حدود ۲۴ میلیون نفر هست. یعنی در طول این پنج سال سه میلیون و ۴۰۰ هزار اشتغال خالص داشتیم». این در حالی است که آمار واقعی اشتغالزایی از ابتدای دولت یازدهم تا پاییز سال گذشته، یک میلیون و ۷۵۰ هزار نفر بوده، نه ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
    68 7
    به بعضی ها باید بگی خفه شو
    • IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
      3 0
      احسنت، سوال من اینه با اینهمه تورم چرا اینا کم نمیشن!؟؟؟؟؟
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
    19 6
    هرچه جلوتر می رویم و به زمان انتخابات نزدیک تر می شویم رذل بودن افسادطلبان هم بیشتر می شود
    • DE ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
      2 0
      دولت مردی که مذاکره شعارش/ بُوَد استخر فرح در انتظارش! انشاءاللّه و به زودی!!!!
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
    12 5
    افساد طلبان افکار متورم از بدی دارند .واون افکاراگر نباشه زباله هم کم میشه.ودیوانه س کسیکه که گفته مذاکره کنیم.
  • FR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
    14 2
    بیچاره کردید مردم رو ، برای همینه ...... بجاش امثال شما زیاد آشعال تولید می کنید
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
    25 2
    از نظرات خانم ابتکار تعجب نکنید.هرکدوم از این قشر وظیفه دارند تا در جهت عصبی کردن مردم و تحریکشون برای فتنه ی جدید،اقدامی انجام بدند
    • رضا IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
      3 0
      احسنت، گل گفتی.
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
    9 2
    چقدر عالی تورم باعث کاهش زباله میشه؟ اما چه ربطی داره؟تورم ، زباله؟ زباله را جمع آوری و بازیافت میشه ولی تورم اسیب اقتصادیه! معلوم برای ایشون حجم زباله مهمه و نه شرایط سخت مردم، تشکر از این همه درک و فهم!
    • IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
      1 1
      ایا اصل جمله غلط است : " افزایش تورم کاهش زباله را در پی دارد " اگر نیست پس حتما ثروتمند بی درد هستی که پولت را با زحمت بدست نیاورده ای !
  • DE ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
    2 0
    ابتکار: هر چه تورم بیشتر شود، زباله کمتر می‌شود!// یعنی بخاطر تورم رفته اند و پناهنده شده اند به خارج.
  • رضا IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
    41 1
    متاسفانه رییس جمهوری تا مردم ایران را برده ی بی چون و چرای غرب نکنه دست بردار نیست . تجربه ی تلخ مذاکره با عرب را دوباره امتحان کردن واقعا حماقت است .
  • IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
    6 0
    هرچه مردم کم عقل تر میشوند شارلاتان ها بیشتر روی کار می آیند
  • ناشناس IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
    2 0
    اتفاقا برعکس هرچه شما زوباله ها کمتر شوید تورم هم به حد باور نکردنی پایین میاید اینه تبدیل کردن تهدیدها به فرصتها
  • IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
    4 0
    سرکار بی ابتکار یعنی منظورتان این است کمتر بخوریم نوکر بگیرم
  • ارس IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
    1 0
    شما...که...با.هم...هستید...مردم...اذیت...نکنید
  • امیر IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
    4 0
    وقاحت هم حدی داره ......والا
  • IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
    0 1
    صحبیتش کلملا منطقی است در ایران میزان مواد الی که اغلب غذای دور ریز است به دلیل اصزاف حدود 70 است متوسط دنیا 50 است
  • IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
    34 0
    زباله شما اصلاح طلب ها هستید که باید دور ریخته بشین. اگه شما ها برید کنار مشکلات مملکت حل خواهد شد.
  • IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
    37 0
    مشرق جان. از نظر افسادطلبان مردم فقط باید برده باشند در مقابل کار طاقت فرسا مزد کم بگیرند و ساکت باشند. در مقابل آنها حقوق نجومی بگیرند، اختلاس کنند، در کاخ های “باستی هیلز” لواسان زندگی کنند، فرزندانشان در اروپا و آمریکا پشتک بزنند، و... چون آنها خود را ژن خوب میدانند.
  • IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
    5 0
    قبل از هر اظهار نظر بچه خودت از امریکا وارد ایران کن بعد وراجی کن.تا احمق هایی مثل تو در این خاک هستند وضعیت مشور از این بهتر نخواهد شد.لعنت بر تمام مقامات ایران
  • حق گو IR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
    0 0
    اگر برسونید به جایی که اصلاً هیچی نتونیم بخوریم تولید زباله هم صفر میشه. خیلی باحالی خانم خانما!!!
  • IR ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
    42 0
    ابتکار خفه شو.بمیر بااین استدلالت.
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
    4 0
    مذاکره با آمریکا بی فایده است
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
    4 0
    دولت همچنان دلخوش به برجام است
  • IR ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
    0 1
    روزنامه ابتکار گفته نه اون زن اصلاحات چی شال سبز به سر. هرچند، از یه تیر و طائفه ن اینا
  • IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
    0 0
    خود ابتکار هم باعث افزایش تورم شده
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
    1 0
    لعن خدا بر افساد طلبان از خدا بی خبر مذاکره با شیطان یعنی دوری از خدا
  • حجت IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
    0 0
    از دولت می خوام به ژاپنی ها پناهندگی بده از بس تو کثافت و زباله آمد. آخه بنده های خدا تورمشون منفیه.
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
    0 0
    افساد طلبان به خدا وجهنم هم فکر کنند .که شاید جایگاهشان باشد.
  • IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
    0 0
    شست وشوی ظرف هم کمتر میشود پس ببینید که تورم هم برای خودش رفاه آور است .
  • IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
    2 0
    خب چطوره برای اینکه در مدارس رفوزه نشه کسی امنحان حذف بشه؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس