رویترز؛ اتاق جنگ روانی تحریم

خبرگزاری رویتر می‌گوید فقط پنج هزار نظامی آمریکا در عراق در تیررس متحدان ایران قرار دارند.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

این خبرگزاری ضمن بررسی این که پایگاه و نیروهای آسیب‌پذیر آمریکا در صورت درگیری با ایران در کجاها قرار دارند، نوشت: ایران از گروه‌های شبه‌نظامی در عراق، سوریه و افغانستان، یعنی کشورهایی که آمریکا در آنها حضور فعال دارد، حمایت می‌کند. ایران همچنین از گروه‌هایی در لبنان و یمن حمایت می‌کند که در نزدیکی متحدان منطقه‌ای آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی قرار دارند.

بیشتر بخوانید:

آمریکا از یک پایگاه نظامی خود در غرب عراق خارج شد


ایران در خلیج فارس در جانب مقابل عربستان سعودی و در امتداد تنگه هرمز قرار دارد که یک پنجم نفت خام مصرفی جهان روزانه از این مسیر انتقال داده می‌شود.


بعد از حمله نظامی ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۰۳ به عراق گروه‌های شیعی در این کشور نیرومند شده‌اند و سال گذشته این گروه‌ها با نیروهای امنیتی عراق ترکیب شدند که نشان‌دهنده نقش قوی آنها با وجود حضور نیروهای آمریکایی است.


قوی‌ترین گروه‌های عراقی که توسط ایرانی‌ها آموزش دیده و تمویل و تجهیز شده‌اند، گروه‌های عصائب اهل‌الحق، کتائب حزب‌الله، حرکت حزب‌الله‌النجابه و سازمان بدر است.


حدود ۵۰۰۰ سرباز آمریکایی در چهار پایگاه و همچنین در میدان هوایی بغداد و پایگاه‌های ائتلاف مستقرند. این گروه‌های شبه‌نظامی در نزدیکی محلاتی قرار دارند که نیروهای آمریکایی مستقرند و در بخش راکت‌ها و هواپیماهای بی‌سرنشین نیز ظرفیت‌های قوی دارند.


سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران همواره هشدار داده که در صورت بروز جنگ، تنگه هرمز را به روی انتقال نفت می‌بندد. ایران یک جانب این مسیر را زیر کنترل دارد و به این ترتیب کشتی‌های نفتی کاملا در تیررس این کشور قرار دارند. ایران در خلیج فارس می‌تواند نیروهای آمریکایی را هدف قرار دهد.


مرکز مشترک عملیات هوایی آمریکا در پایگاه العدید در قطر موقعیت دارد. پایگاه ناوگان پنجم دریایی ایالات متحده در بحرین است. ایالات متحده آمریکا همچنین پایگاه هوایی الضفره را در ابوظبی و پایگاه هوایی السالم را در کویت دارد.


از سوی دیگر شورشیان حوثی یمن شعار «مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل» را بر روی سلاح‌هایشان نوشته‌اند. ایالات متحده از سال ۲۰۱۵ به این سو از ائتلاف عربی در جنگ علیه حوثی‌ها حمایت می‌کند. از شروع این جنگ، حوثی‌ها همواره از هواپیماهای بی‌سرنشین و راکت برای حمله به عربستان سعودی استفاده کرده‌اند.


حوثی‌ها نیروی دریایی یمن را همراه با قایق‌های تیزرفتار و ماین‌های دریایی زیر کنترل خود دارند. به این معنی که حوثی‌ها می‌توانند کشتیرانی را در دریای سرخ مختل کنند.


ایران همچنین در هشت سال جنگ سوریه، شبکه‌ای از شبه‌نظامی‌ها را در مناطق زیر کنترل حکومت تشکیل داده است.


این شبکه شامل حزب‌الله لبنان، گروه نجابه عراق و گروه «فاطمیون» متشکل از جنگجویان افغان می‌شود. این گروه‌ها در نزدیکی مرز عراق و سوریه، نزدیکی پایگاه آمریکایی «تنف» و بلندی‌های جولان جنگیده‌اند.


آمریکا حزب‌الله لبنان را مسئول خونین‌ترین روز نظامی خود بعد از جنگ ویتنام می‌داند. در بمب‌گذاری سال ۱۹۸۳ در پایگاه نیروهای آمریکایی در لبنان ۲۴۱ نیروی آمریکایی کشته شدند.


امروزه حزب‌الله مدعی است که بزرگ‌ترین زرادخانه موشک‌های «دقیق» را در اختیار دارد.


انستیتوت صلح ایالات متحده آمریکا در گزارشی در ماه مارچ گفت‌ که تا ۵۰ هزار افغان در گروه «فاطمیون» در سوریه جنگیده‌اند.


گروه «فاطمیون» دو سال قبل اعلامیه‌ای صادر کرد که در آن وعده داده شد در هر جایی که رهبر معظم انقلاب بخواهد، جنگ می‌کنند.


آمریکا چندین پایگاه نظامی در افغانستان دارد که ۱۴ هزار سرباز آمریکایی در آنها مستقر هستند.


همه این پایگاه‌های آمریکا در تیررس نیروهای ایران و متحدان آن قرار دارند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • US ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۲
    0 0
    بدون بازدارندگی هسته‌ای فایده نداره. آمریکا با یک دگمه کل منطقه رو از صفحه روزگار محو میکنه.
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۲
    0 0
    اعتراض دارم در این گزارش به بسیج اشاره ای نشده است! همان نیرویی که صدام ملعون گفته بود این نیرو برای تسخیر جهان کافیست!
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
    0 0
    این غلطها برای امریکا زیاده که با دکمه کاری بکنه تو هم یک ساعتی بخوا ب توهم زدی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس