کد خبر 977815
تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۶
گاردین نمایه

تلافی تحقیرآمیز ایران علیه رژیم انگلیس، همچنان در صدر خبرها و تحلیل‌های رسانه‌های بین‌المللی است.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

روزنامه گاردین با اشاره به توقیف نفتکش انگلیسی از سوی ایران نوشت: ایران، دست برتر را در خلیج فارس دارد و انگلیس نباید کاری کند که تبدیل به طعمه شود.


این روزنامه به قلم صنم وکیل پژوهشگر موسسه چتم هاوس انگلیس نوشت: «تصاویر منتشر شده از سوی سپاه شبیه سکانس‌های یک فیلم بودند. فریادهای الله اکبر به گوش می‌رسیدند و سربازانی که ماسک پوشیده بودند و از بالگرد نظامی به درون تانکر بریتانیایی وارد می‌شدند در حالی‌که قایق‌های نیروی دریایی ایران نفتکش را محاصره کرده بودند. صدای پیام انگلیسی ایران به کاپیتان این بود: «اگر اطاعت کنید در امان خواهید بود».

بیشتر بخوانید:

انگلیس برای حل مناقشه با ایران دست به دامن عراق شد


تردیدی نیست که اقدام اخیر ایران پاسخی به توقیف نفتکش گریس ۱ در جبل‌الطارق به اتهام ارسال نفت ایران به سوریه بوده است؛ به‌نظر می‌رسد ایران در مواجهه با تهدیدات جاری دست به ریسکی ضروری برای تقویت اهرم‌های بین‌المللی خود زده است. ایران دولت ترامپ و اقدامات او را مقصر اصلی وضعیت ایجاد شده می‌داند. ایران معتقد است که توقیف نفتکش آن کشور در ارتباط با فشار و تلاش‌های گسترده تندروهای اطراف ترامپ برای اعمال فشار علیه ایران بوده است.


مهم است که در برهه زمانی فعلی، پاسخ بریتانیا حساب‌شده باشد و از همراهی با واشنگتن برای فشار بر ایران خودداری ورزد.


روزنامه فاینشنال تایمز دیگر روزنامه انگلیسی هم در این زمینه نوشت: لندن به تنهایی حریف تهران نمی‌شود و به‌دلیل پراکندگی نیروهای دریایی سلطنتی، برای انگلیس خطرناک است که با ایران درگیر شود. بحران کنونی انگلیس را می‌توان بخشی از تنش‌های گسترده‌تر بین ایران و غرب نامید که در آن تهران و واشنگتن بازیگران اصلی هستند.


آمریکا راهبرد «فشار حداکثری» را برای وادارکردن تهران به مذاکره درپیش گرفته اما این سیاست تاکنون شکست خورده است. رهبران ایران احتمالاً بر بی‌میلی آشکار ترامپ برای درگیرشدن در یک جنگ دیگر در خاورمیانه حساب کرده‌اند.


همراهی انگلیس با سیاست‌های آمریکا، برجام را نابود می‌کند.


از سوی دیگر، روزنامه فرامنطقه‌ای القدس‌العربی خاطرنشان کرد انگلیس به‌خاطر توقیف نفتکش حامل نفت ایران، خود را به مخمصه انداخته چرا که روزانه باید ۱۵ کشتی انگلیس از تنگه هرمز عبور کنند. این روزنامه می‌افزاید: انگلیس در جریان درگیری با ایران تنهاست. به‌نظر می‌رسد توقیف نفتکش ایرانی، انگلیس را در موقعیتی نامشخص و شرایطی شبیه به یک دام،  قرار داد. نفتکش مذکور از آب‌های منطقه‌ای اسپانیا عبور کرده بود، و حتی وزیر خارجه آن، اقدام بریتانیا را محکوم نمود.


در این میان، مشخص است که جسارت و جرأت ایران و تاکتیک آن که مبتنی بر ایده چشم در مقابل چشم است، به اضافه توانایی‌های واضح آن در حکمرانی بر تنگه هرمز و حملات پهپادها به فرودگاه سعودی، همگی موجب عقب‌نشینی‌های روشنی در موضع دشمنان این کشور شده است؛ همان‌طور که امارات اعلام کرد از یمن عقب‌نشینی می‌کند، تا مانع از برانگیخته‌شدن خشم ایران علیه خود شود. این در حالی است که اروپایی‌ها تلاش می‌کنند خود را از نزاع ایجاد شده دور کنند.


ورود لندن به میدان مقابله، باعث آشکارشدن توانایی‌های محدود آن، در حمایت از ۱۵ کشتی شد که پرچم انگلیس را با خود داشتند و روزانه وارد تنگه هرمز می‌شدند. بریتانیا در شرف ورود به اوضاع بسیار سختی است در این میان، روزنامه فرانسوی فیگارو ضمن تحلیلی خاطرنشان کرد: تیتر روزنامه کیهان نزدیک به آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، نشان‌دهنده نگاه رهبری ایران به ماجرای توقیف نفتکش انگلیسی است.


تیتر یک کیهان چنین بود: «نفتکش در برابر نفتکش؛ ایران به وعده خود عمل کرد». این تیتر درست فردای آن شبی منتشر شد که نیروهای سپاه پاسداران «با فریاد الله‌اکبر»، نفتکش بریتانیایی را توقیف کرده بودند. اندکی پیش از آن نیز سپاه پاسداران نفتکش بریتانیایی «مصدر» را در تنگه هرمز متوقف کرد.


فیگارو با یادآوری واکنش لندن درباره این اقدام ایران و «غیرقابل پذیرش» خواندن آن نوشت به‌نظر «روبن میلز» کارشناس نفتی که در نشریه‌ای متعلق به ابوظبی اظهارنظر کرده، لندن در واقع با اقدام خود «یک بهانه به دست ایران داد».


فیگارو همچنین در بخش دیگری از گزارش خود می‌نویسد: لندن از کشتی‌های خود خواسته تا فعلاً از تنگه هرمز عبور نکنند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۲
    0 17
    انگلیس هم شد رژیم انگلیس؟رژیمی که نصف دنیا براش رژیمن
  • IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۲
    21 0
    مرگ برانگلیس مذدورآمریکا
  • سعید IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۲
    20 1
    اروپایی ها منتظر حقارت های بیشتر باشن. تنها راه اروپایی ها وغرب سر فرود آوردن در برابر قدرت وعظمت الهی ایران است.
  • IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۲
    1 8
    اقدام آخر ایران معلوم میکنه که قدرت برتر هستیم یا ابوموسی اشعری خرتر. فعلا زوده اظهار نظر کردن ویا گول رسانه های اونها رو خوردن.
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۲
    11 1
    سلام این دستاوردبزرگ که درساییه هدایت رهبری وتوکل به خداوندنصیب ایرانی باغیرت شده فقط بخاطرهمبستگی داخلی وشناخت دشمن واقعی که همان سه منفورجهانی امریکاوانگلیس وصهیونیسم است بدست امده مبارک است انشالله...
    • حسن IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۲
      8 0
      بله همبستگی وباهم بدون درکنار رهبر عزیز
  • IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۲
    5 0
    هرکس خودش رابا امریکا بپوشدبرهنه ولخت میشود....حسنی مبارک

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس