کد خبر 977400
تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۵
آدام ژوبین

آدام ژوبین در دوران معاونت خود در خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی مساله تشدید فشار و تحریم علیه ایران را همواره یکی از اولویت‌های خود می‌دانست.

به گزارش مشرق، ایالات متحده آمریکا سالهاست جنگ تمام عیار اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران به راه انداخته است و در این کارزار فشار حداکثری هسته مرکزی اقدامات آمریکا ، وزارت خزانه داری می باشد که در حکم اتاق جنگ آمریکا عمل می نماید. اتاق جنگی متشکل از کارشناسانی که وظیفه سلاح سازی از ابزار مالی اعم از استفاده از سلطه دلار بر جهان، تحریم ها و امثالهم علیه مخالفان خود در سراسر جهان را دارند.

خبرگزاری رویترز طی گزارشی وزارت خزانه داری آمریکا را اینگونه توصیف می کند: «اتاق جنگ مدرن آمریکا چیزی شبیه به این است: ساعت‌های روی دیوار، زمان را در کابل، تهران و بوگوتا (پایتخت کلمبیا) نشان می‌دهد. افراد پشت میز، بیشترشان جوان هستند. صحبت بر سر اهداف مورد نظر است و در نیمه های شب ، تماس هایی با اروپا انجام می‌گیرد. اما این اتاق جنگ جدید، نه در وزارت دفاع آمریکا، بلکه در وزارت خزانه‌داری این کشور است. سلاح‌های مورد استفاده نیز نه پهپاد و موشک کروز، بلکه تحریم‌های اقتصادی است که با هدفی مشابه و به منظور ضربه زدن به منافع اقتصادی دشمنان آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرند».

بیشتر بخوانید:

دیوید کوهن «بتمن مالی» کاخ سفید

خوان زاراته (Juan zarate) معاون سابق اداره تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه داری آمریکا در کتاب خود تحت عنوان «جنگ خزانه‌داری» کارشناسان وزارت خانه داری را چریک های کت و شلواری می خواند و می‌ نویسد: «زرادخانه آمریکا شامل هواپیماهای بدون سرنشین، موشک‌های تام‌هاوک و چریک‌هایی با کت و شلوار خاکستری است. وظیفه این چریک‌ها تبدیل ابزار مالی و اقتصادی به سلاحی قوی، علیه دشمنان آمریکاست».

لازمه مواجه در جنگ اقتصادی شناخت کامل از طرف متخاصم است، لذا در سلسه گزارش هایی به معرفی افراد شاخص اتاق جنگ آمریکا در وزارت خزانه داری خواهیم پرداخت:

بخش سوم: آدام ژوبین مجری و ناظر اجرای تحریم‌ها

آدام ژوبین (Adam Szubin) از 2004 تا 2006 به عنوان مشاور ارشد معاونت اداره تروریسم و اطلاعاتی مالی وزارت خزانه داری در دولت بوش خدمت کرد و سپس از 2006 تا 2015 به عنوان مدیر دفتر اداره کنترل دارایی های خارجی آمریکا (افک) در وزارت خزانه داری نقش مهمی در اعمال تحریم ایفا کرد تا اینکه در تاریخ 16 آوریل 2015 اوباما او را به عنوان معاون تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه داری آمریکا به مجلس سنا معرفی کرد و تا سال 2017 این در سمت باقی ماند.

واشنگتن پست در مورد آدام ژوبین می نویسد: «او به عنوان یکی از طراحان کارزار تحریم ایران در دولت جورج بوش و باراک اوباما و نیز در مقام کارمند رسمی دپارتمان دارایی مسئول رفع تحریم ها پس از عقد معاهده برجام، مذاکره مجدد برجام را گمراه کننده می خوانَد. از نظر او ایران و نمایندگانش در منطقه متحدان و منافع آمریکا در خاورمیانه را از سوریه تا لبنان و از یمن تا عراق مورد تهدید قرار داده اند. پرسش اصلی او این است که چرا باید خود را با خطر رهایی ایران از غل و زنجیر برجام رو به رو کنیم؟».

فارن پالسی در گزارشی پیش از سفر آدام ژوبین به اسرائیل در سال 2015 می نویسد : «ژوبین را خود اوباما انتخاب کرده است. وی در ماه جولای طی اقدامی نادر در پنتاگون حضور یافت و از کنگره خواست ژوبین را به عنوان معاون مبارزه با تروریسم و جرایم مالی وزارت خزانه داری تایید کند. وی ماه آوریل به جای دیوید کوهن - که هم اکنون نائب رئیس سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) است- معرفی شد و از آن زمان تاکنون همچنان معاون وزیر خزانه داری در امور مبارزه با ترویسم و جرایم مالی است. اوباما چندی بعد در این باره گفت: «این سمت بسیار مهمی در ارتباط با تلاش های ما در مبارزه با تروریسم است...هیچ کسی نیست که بگوید ژوبین صلاحیت این سمت را ندارد. وی صلاحیت زیادی دارد».

خوآن زاراته، معاون مشاور امنیت ملی جورج دبلیو بوش، رئیس جمهور سابق آمریکا از سال 2005 تا 2009 گفت: «آدام ژوبین پیچیدگی سازوکار تحریم ها و پیامدهایی که برای امنیت ملی دارد را به خوبی درک می کند». وی از عملکرد ژوبین در سال 2011 به عنوان مدیر دفتر کنترل دارائی های خارجی وزارت خارجه و نقش وی در اعمال تحریم های مالی و نظامی علیه معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی تمجید کرد. زاراته که هم اکنون مشاور بلندپایه در مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی است، افزود: «ژوبین به مدت بسیار طولانی، جزئی از جهان تحریم بوده است».

ژوبین که فارغ التحصیل دانشگاه هاروارد در رشته حقوق است، سال ها است که در زمینه اعمال تحریم ها فعالیت می کند. وی در دوره فعالیت دولت بوش، مشاور معاون دادستان کل در وزارت دادگستری بود، و پس از آن مشاور بلندپایه معاون مبارزه با تروریسم و جرایم مالی وزارت خزانه داری شد.

الیزابت زوزنبرگ، از اعضای بلندپایه «مرکز امنیت آمریکای جدید» که در گذشته با ژوبین همکاری کرده است گفت: «ژوبین دیپلمات و مذاکره کننده ای فوق العاده است. او روی کسانی که با وی کار می کنند تاثیر گذار است».

آدام ژوبین در دوران معاونت خود در وزارت خزانه داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی مساله تشدید فشار و تحریم علیه ایران را همواره یکی از اولویت های خود می دانست و برای نمونه در نشست کمیته بانکداری مجلس سنا گفت: «ایران همراه با موضوع مبارزه با تامین مالی تروریسم و خطر رو به فزاینده جرائم سایبری، در صف اولِ اولویت های او قرار خواهد داشت. اداره تروریسم و اطلاعات مالی، تلاش های خود را علیه سپاه پاسدارانِ زبدهِ انقلاب ایران و نیروی قدس آن که در خارج از این کشور فعال هستند را تشدید خواهد کرد. وزارت خزانه داری، هر بانک ایرانی را که معلوم شود از گروه های ستیزه جویی نظیر حزب الله ، نیروی قدس یا برنامه موشکهای بالستیک این کشور حمایت می کند، دوباره تحریم خواهد کرد».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    0 0
    مگه زریف نگفت نگین تحریم . بگین تروریسم اقتصادی
  • DE ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
    1 0
    بازهم یک یهودی صهیونیست.
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
    1 0
    اگر نفوذیها. .وخیانت کاران داخلی بادشمن همکاری نمیکردند. تحریم های دشمن. ره به جا یی نمی برد.. و دلسوزان نظام اسلامی. تحریم ها به فرصت تبدیل. کرده. وراه خودکفایی درپیش میگرفتند.ومیتوانستن. دشمن را از تحریم کردن ایران پشیمان کنند... امان از خاعنین. خودی نما

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس