اوشکوش

نکته اصلی در بررسی آماری خسارات وارد آمده بر نیروهای ائتلاف این است که این آمار تنها شامل مواردی است که اسناد تصویری معتبر برای آنها موجود است و یا توسط منابع خبری آنها تایید شده است.

سرویس جهان مشرق - سخنان دو روز پیش عبدالله المعظمی نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل متحد مبنی بر خواست این کشور برای تعامل و دوری از جنگ با ایران به ویژه در خاک یمن بازتاب فراوانی در رسانه های دنیا داشت. بسیاری از تحلیلگران این سخنان را نشانه ی تلاش سعودی ها برای خروج از باتلاق یمن و پایان هزینه های سرسام آور عملیات نظامی میدانند که بیش از ۴ سال به طول انجامید اما تنها بخش اندکی از اهداف ائتلاف کشورهای عربی حاضر در جنگ یمن را برآورده ساخت.

به این بهانه قصد داریم به بررسی نتایج دخالت ائتلاف متجاوز کشورهای عربی در جنگ یمن و خسارات وارد شده به آنها بپردازیم.

مداخله نظامی ائتلاف کشورهای عربی از تاریخ ۲۵ مارس ۲۰۱۵ با حملات هوایی به شهر عدن که در آستانه تصرف توسط نیروهای انصارالله بود آغاز شد.

نقشه یمن در سال ۲۰۱۵

ائتلاف، هدف خود از این عملیات را بازگرداندن دولت فراری عبدربه منصور هادی به قدرت و اخراج نیروهای انصارالله و ارتش یمن از صنعا پایتخت این کشور اعلام کرده بود. اما پس از گذشت بیش از ۴ سال از این مداخله نظامی، نیروهای ائتلاف نه در نابودی انصارالله و نه در بازگشت منصور هادی یا سایر گروه های متحد خود به قدرت موفق نبودند. اکثر مناطق پرجمعیت و مهم یمن مانند صنعا، صعده و الحدیده همچنان در اختیار نیروهای مردمی یمن است.

ائتلاف در شهرهایی مانند عدن، مارب و نیمی از شهر تعز موفق به عقب راندن نیروهای انصارالله شد و همچنین نوار ساحلی جنوب یمن را به شکل کامل و بخش هایی از نوار غربی ساحل دریای سرخ و حد فاصل تنگه باب المندب تا جنوب بندر الحدیده را به تصرف خود درآورد. این مناطق شامل دو بندر راهبردی المخا و الخوخه است. فاز بعدی عملیات اشغال بندر راهبردی الحدیده با هدف قطع دسترسی ملت یمن به راه کمک رسانی از طریق این بندر بود.

نیروهای ائتلاف از گروه های مختلف مانند تیپ عمالقه، نیروهای گارد ریاست جمهوری سابق و حضور قابل توجه و فرماندهی نیروهای اماراتی یکی از بزرگترین گردآوری های نیرو در تاریخ جنگ یمن را انجام داده و با هدف اشغال آخرین بندر بزرگ تحت تسلط انصارالله (پس از اشغال بنادر المخا و الخوخه) عملیات خود را شروع کردند. حجم نیروهای شرکت کننده و حضور مستقیم نیروهای اماراتی که با پوشش هوایی جنگنده های F۱۶E، تانک های Leclerc و هویتزرهای مدرن G۶ به میدان آمده بودند نشان از عزم جدی دشمن برای قطع مسیر امدادرسانی به مردم یمن از طریق این بندر میداد اما با توقف دشمن در دروازه های شهر و تلفات و خسارات وحشتناک مادی که به آنها وارد شد با وساطت سازمان ملل در این منطقه آتش بس برقرار شد.

خودروی زرهی نمر عجبان اماراتی مجهز به موشک های ضد زره کورنت و تانک Leclerc

پس از این عملیات اماراتی ها از حضور مستقیم خود در میدان کاسته و کم کم اداره مناطق اشغال شده در جبهه ساحل را به نیروهای مزدور خود سپردند تا سرانجام در هفته های اخیر اقدام به خارج کردن نیروها و ادوات خود از کشور یمن کردند و امر فرماندهی و پشتیبانی از قوای ائتلاف را به سعودی ها واگذار کردند.

 نیروهای ائتلاف برای این اهداف چه تلفاتی را متحمل شدند؟

در این گزارش قصد داریم به بررسی دقیق تلفات تجهیزاتی کشورهای عضو ائتلاف عربی ضد یمن بپردازیم.

خسارات نیروی هوایی ائتلاف

نیروی هوایی عربستان : ۲۱ فروند هواگرد مختلف شامل:

۴ فروند پهپاد تهاجمی CH۴_B

۶ فروند بالگرد تهاجمی AH۶۴_D آپاچی

۲ فروند جنگنده Panavia Tornado

۱ فروند جنگنده Eurofighter Typhoon

۲ فروند بالگرد S۷۰_A

۱ فروند بالگرد SA۳۶۵

۳ فروند پهپاد تجسسی Seeker۴۰۰

۱ فروند Selex Falco

۱ فروند جنگنده F۱۵S

بالگرد آپاچی عربستانی در حال سقوط پس از هدف قرار گرفتن توسط نیروهای انصارالله

نیروی هوایی امارات: ۱۶ فروند هواگرد شامل

۶ فروند پهپاد تجسسی S۱۰۰ CAMCOPTER

۲ فروند پهپاد تهاجمی Wing loong

۱ فروند پهپاد Seeker۴۰۰

۱ فروند پهپاد RQ۱_Predator XP

۱ فروند جنگنده Mirage۲۰۰۰

۱ فروند هواپیمای پشتیبانی نزدیک AT۸۰۲U

۱ فروند بالگرد AH۶۰L

۲ فروند بالگرد تهاجمی AH۶۴_D آپاچی

۱ فروند بالگرد NSA۴۰۷

۱ فروند جنگنده F۱۶A اردنی و ۱ فروند F۱۶C مراکشی نیز از جمله تلفات نیروهای ائتلاف بودند.

پهپاد تهاجمی wing loong اماراتی که توسط پدافند ارتش یمن سرنگون شد

همچنین هواگردهای متعلق به ارتش امریکا نیز که در مواردی به کمک نیروهای ائتلاف آمدند تلفاتی شامل ۳ فروند پهپاد MQ۹_Reaper و ۲ فروند MQ۱_Predator و دو فروند بالگرد UH۶۰ و V۲۲ متحمل شدند.

تانک، نفربر و خودروهای زرهی

عربستان : ۵۳ دستگاه تانک شامل

۳۸ دستگاه M۶۰A۳

۱۲ دستگاه M۱A۲ آبرامز

۳ دستگاه AMX۳۰

۱۶۵ دستگاه انواع نفربر زرهی، از جمله ۵۸ دستگاه M۲A۲ بردلی

۶۶ دستگاه خودروی زرهی محافظت شده موسوم به MRAP عمدتا از دو مدل OSHKOSH M_ATV و Al Shibl

نابودی تانک آبرامز عربستانی در شمال یمن

امارات: ۳ دستگاه تانک AMX۵۶ Leclerc

۲ دستگاه نفربر BMP۳

سودان : ۴ دستگاه تانک T۷۲AV و ۷ دستگاه نفربر BTR۷۰_MB۱

۷ دستگاه MRAP مدل های Caiman و Nimr Ajban

نفربر زرهی BMP۳ اماراتی که بر اثر انفجار بمب کنار جاده ای به طرز فجیعی منهدم شده است

همچنین طبق اسناد معتبر تصویری تعداد ۶۸۳ دستگاه انواع خودروهای محافظت شده MRAP که توسط دو کشور عربستان و امارات در اختیار نیروهای تحت حمایتشان در یمن قرار داده شده است توسط نیروهای انصارالله منهدم شد.

تلفات نیروی دریایی ائتلاف

در طول سال های جنگ، کشتی های زیادی توسط یگان دریایی انصارالله هدف قرار گرفتند اما اگر تنها ناوهای جنگی را در نظر بگیریم ۳ فروند ناو اماراتی با نام های HSV۲_Swift و Frankenthal در نزدیکی بندر المخا و A۸۲_ Al Futaisi در نزدیکی بندر الحدیده و ۱ فروند ناوچه کلاس المدینه عربستانی در بندر الحدیده هدف قرار گرفتند. همچنین موارد دیگری نیز از حملات به ناوگان دریایی ائتلاف وجود داشت که فاقد اسناد تصویری لازم است.

ناو لجستیکی HSV۲-Swift نیروی دریایی امارات پس از اصابت موشک ضد کشتی انصارالله

نکته اصلی در بررسی آماری خسارات وارد آمده بر نیروهای ائتلاف این است که این آمار تنها شامل مواردی است که اسناد تصویری معتبر برای آنها موجود است و یا توسط منابع خبری آنها تایید شده است و آمار واقعی تلفات تجهیزاتی قطعا بیش از موارد ذکر شده است.

همچنین کلیه آمارها و تصاویر این گزارش از وبسایت معتبر https://lostarmour.info/yemen/ گردآوری شده است.

همانگونه که مشاهده می‌شود ائتلاف عربی ضد یمن با صرف میلیاردها دلار هزینه و از دست دادن تجهیزات بیشمار که هر کدام از آنها میلیون ها دلار ارزش دارند، پس از گذشت بیش از ۴ سال از شکست اراده مردم یمن و تحمیل خواسته های منفعت طلبانه خود به آنها ناکام بوده و کم کم زمزمه پایان ماجراجویی نظامی سعودی ها نیز همانند دیگر متحدشان امارات، به گوش می‌رسد.

توازن در وضعیت میدانی یمن


مشاهده و بررسی نقشه میدانی جنگ یمن نشان می‌دهد نوعی توازن قوا در جبهه های مختلف نبرد برقرار بوده و تغییرات به خصوصی در مناطق تحت تسلط دو طرف دیده نمی‌شود. این موضوع میتواند دلایل مختلفی داشته باشد.

یمن کشوری با فرهنگ قبیله ای و بافت مذهبی مجزاست. در حال حاضر قوای دو طرف درگیر تقریبا در مناطقی حضور دارند که حمایت بافت جمعیتی و قبایل طرفدار خود را به همراه دارند. معمولا اینگونه مناطق حضور نیروی بیگانه را تحمل نکرده و امکان پیشروی و تثبیت آن برای نیروی مهاجم وجود ندارد.

نقشه ترکیب مذهبی کشور یمن
سبز: سنی
زرد: شیعه (زیدی)
قهوه ای: شیعه (اسماعیلی)


همچنین پس از عملیات بزرگ الحدیده، نیروهای ائتلاف جنوبی و حامیانشان دچار نا امیدی از پیروزی در میدان نبرد شدند و دست کم در آینده نزدیک بعید است عملیاتی به گستردگی نبرد الحدیده توسط آنها برنامه ریزی شود.
در جبهه مقابل نیز انصارالله یمن علی رغم پیشروی های چند وقت اخیر در استان های ضالع و بیضا، بیشتر بر روی حفظ مناطق تحت کنترل و وارد آوردن فشار به کشور عربستان از طریق حملات موشکی و پهپادی به فرودگاه ها و پایگاه‌های نظامی در جنوب این کشور متمرکز شده است و میل چندانی برای انجام عملیات هجومی در میان رهبران این جنبش دیده نمی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IL ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    زاخی هانگبی : ایرانی‌ها در واکنش نشان دادن دست‌وپا بسته هستند . امروز اسراییل تنها کشوری است که ایرانی ها را میکشد .
    • IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
      122 7
      زمانش که برسه ما هم در اسرائیل بکش بکش راه میندازیم.و آن زمان خیلی خیلی نزدیک است.
    • IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
      47 4
      آخه زاخی هانگبی هم شد اسم؟
    • IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
      44 8
      ایران با کمک به منحدینش در فلسطین و سوریه بقدر کافی از اسرائیلیها کشنه
    • IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
      52 4
      پس منتظر اون روزی هستیم که همه شما صهیونیستهای کودک کش رو بندازیم توی دریا - چه حالی می ده
    • IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
      42 4
      اتفاقا ایرانیها به تجربه اموختن صبر راه حل نهایی پیروزی است با صبر کردن نشون دادیم که ارزوی نیل تا فرات صهیونیسم امروز به بلندیهای جولان محدود شده البته همش هم صبر نبوده عمل به موقع و استفاده حداکثری از فرصتهای محدود هم بوده جناب صهیونیست
    • IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
      51 11
      برو شنا یاد بگیر تا دیر نشده. بچه اسرائیلی خنگ
    • Reza IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
      37 11
      اسرائیل مثل مرگ از ایران میترسه. این همه داره به امریکا باج میده فقط بخاطر ترسش از ایرتن... اسرتئیل یک رژیم کودک کش و ضعیف کشی هست.... کشوری ک نمیتونه از پس نیرو های مقاومت و حزب الله بر بیاد. میخاد برای ایران شاخ شونه بکشه... ایران خیلی از جاها نشون داده که اگه پاش ب جنگ بکشه کوتاه نمیاد(بهتره بری تاریخ رو مطالعه کنی)
    • حسن IR ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
      13 3
      دست و پا بسته نیستیم این از تدبیر ماست.ایران آتش زیر خاکستر است آرامش دریا فریبتان داده ، طوفان در راه است انشاء الله
    • IR ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
      4 2
      کل مساحت اسرائیل دو سانتی متر هم نیس،شما رو هل بدیم افتادین توی دریا
    • قریشی IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
      3 4
      زامبی صهیونیست ، موش کثیف، برای ما دم درآوردی ؟! شمارش معکوس نابودی شما شروع شده اگر هم زیاد عجله دارید کافیه یه اشتباه ازتون سر بزنه سرعت شمارشگر بالاتر میره زودتر بساط نحصتون رو جمع می کنیم .
    • IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
      2 4
      چطوری زامبی ؟؟؟؟!!!
  • علی IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    54 12
    قطعاً پیروزند. چون بر حق‌اند چون توکل‌شان فقط بر خداست ولاغیــر...
  • محمد IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    47 9
    اسرائیل محکوم به فناست پس قبل از دیر شدن دمتان را بر سر کولتان بگذارید و در بروید
  • جواد IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    40 4
    سلام زاخی هانگبی کثیف : به فضل الهی نوبت به اسرائیل کثیف و غده سرطانی هم میرسه فقط بشینید و منتظر باشید اگه در پناه برجام تا الان تونستید قلدر بازی دربیارید ان شااالله به یاری خداوند با از بین رفتن برجام شراره های آتش به سمتتان خواهد آمد.
    • سید حسین IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
      2 4
      برادر جواد عزیز سلام علیکم. سلام به معنای صلح است و فقط برای مؤمنین مجاز است. در مقابل دشمن بگویید هی، یا آهای، و امثال آن بهتر است. در زمان مذاکره با دشمن قابل مذاکره هم: السلام علی من التبع الهدی. خداوند دل آقا امام زمان عجل الله فرجه را از شما و من و همه شیعان راضی کند به حق شش ماهه امام حسین علیه السلام.
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    30 10
    آفرین محمد.. اسراعیل محکوم به فناسست. واشغال گران. هیچ راهی جزء.فرار ندارند...
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    28 7
    رز بی خودی نزن. ایران آنچنان سیلی به اربابت زد که به زودیا نمیتونه سر بلند کنه. تو جوجه فکل که یک لقمه حزب الله هم نمیشید
  • الاندلس IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    17 7
    اولا لفظ پا برهنه و کاربرد ان برای مردم یمن بسیار ناشایست است و نباید این کلمه را به کار برد.دوما درسته که ارتش یمن و نیروهای مردمی از لحاظ نظامی در سطح بسیار ضعیف تری نسبت به عربستان به نظر می رسند لیکن استراتژی انها بهتر از سغودی ها است.یمنی ها همه چیزشان را فدای میهنشان می کنند و مقاومت انها ربطی به توان دشمن ندارد.اگر چه این کشور شدیدا ویران شده است لیکن توان نظامی ارتش یمن فرقی به ارتش سوریه ندارد و مردم هم پشتیبان ارتش خود هستند.
  • IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    7 4
    خسارت شیرهای دوشیده شده را فراموش کردین بالامجان
  • مهدی اسدی IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    8 6
    سلام علیکم : ای کاش از کلمات و جمله پا برهنه ها استفاده نمی کردید . پا بر هنه ها توهین به یک ملت قهرمان و دلاور و شیعه است که دمار از روزگار یک اعتلاف بین المللی از لات ها و زور گوها و چماق بدست ها در آورده است .
  • CA ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    7 2
    البته بنظرم این نقشه میدانی خیلی دقیق نیست و نیروهای انصارالله در حال حاضر کنترل کامل بر باب المندب دارند و اگر بخواهند میتوانند کنترل آن را کاملا در اختیار بگیرند و نگذارند حتی یک نفتکش از آن عبور کند انشاالله به زودی این باب المندب بر روی جنایتکاران بسته خواهد شد.
  • IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    4 2
    زاخی ایرانی ها رو فقط پراید داره میکشه . فکر نکنم تو جامعه ایران کسی کاری با اسراییل داشته باشد. ولی اگر جنگی در بگیرد تو هر سطحی بخواهی باهات می جنگیم.
  • IR ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
    3 2
    انصارالله به سبک ایرانی صبر استراتژیک نشان داد و برگه های آس را نگه داشت و آنطرف ارتجاع عربی عبری غربی هر چه داشتن رو کردن امروز شرایط به نحوی است که یمنی ها چیزی برای از دست دادن ندارند عربستان مجدد خرابه ها را بمباران می کند ملت یمن هم مقاوم تر شده اما آنطرف ملت عربستان و امارات تحمل سختی ندارند کلی چیز هم برای از دست دادن دارند که انصارالله هنوز نزده این وضعیت چنان برای ائتلاف ترسناکه که صرفا تهدید کردن امارات به زدن دبی و ابوظبی ، باعث خروج امارات شد در مورد سودان باز انصارالله برگه های قدرتمندی در دست دارد مثلا زدن بندر پورت سودان که زیر هدف برود سودان برای بار دوم تجزیه خواهد شد در مورد عربستان هم همین طور ، انصارالله می تونه خیلی جدی تر تاسیسات زیرساختی و نفتی عربستان را بزند و به حملات موشکی و پهبادی قناعت نکند مثل نفوذ به عمق ، می توانند از ظرفیت یمنی های مقیم بهره ببرند می توانند با شاهزاده های ناراضی ارتباط بگیرند می توانند با مردمان عربستان در شرق ارتباط بگیرند و ... عربستان و سودان عاقل نباشند حوثی ها بدفرم ضربه خواهند زد قطعی به شرط تضمین ! دیر و زود داره سوخت و سوز نداره .
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
    2 0
    کجا تسلیم شدن چرا دروغ نشر میدید
  • مجید IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
    1 3
    حتی از همین نوشته کوتاه آنهم در یک سایت و تنها پشت رایانه یا موبایل ترس این جوجه صهیونیست از ایران و ایرانی پیداست به جمله بندی این بیچاره نگاه کنید
  • گودرز IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
    0 0
    روزی به این نزدیکیها برسد که سهم سر هرصهونیزم برای هر یک مسلمان مباح باشد ان شاالله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس