ظریف نمایه

وزیر امور خارجه ایران گفت: مردم ونزوئلا همانند هر کشور دیگری مرجع اصلی و عالی انتخاب رئیس جمهور خود هستند، آنان اکنون حق دارند تا در دفاع از رئیس جمهور برگزیده خویش به پاخیزند.

به گزارش مشرق، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب (شنبه) در نشست وزیران امور خارجه جنبش عدم تعهد در کاراکاس پایتخت ونزوئلا شرکت کرد و به ایراد سخنرانی پرداخت. 

بیشتر بخوانید:

هشدار ظریف به انگلیس

گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه انگلیس با ظریف

وی در ابتدا ضمن قدردانی از مردم و دولت جمهوری بولیواری ونزوئلا برای سازماندهی عالی این نشست و نیز مهمان نوازی آنها عنوان کرد: نشست ها و رایزنی های منظم ما به عنوان اعضای جنبش عدم تعهد نشان دهنده عزم ما برای حفظ و تقویت جنبش و ارتقاء همکاری های خود در مسیر حفاظت از منافع ملت هایمان است.

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: در مواجهه با چالش های سهمناک کنونی و همچنین چالش های در حال ظهور نیازمند به کاربست ظرفیت کامل جنبش خویش نیازمندیم.

ظریف با بیان اینکه موج نوین ماجراجویی یکجانبه گرایانه افراطی آمریکا مهم ترین چالشی است که اکنون تقریباْ همگی ما به طریقی با آن روبرو هستیم، اظهار داشت: این چالش در حال تضعیف حاکمیت قانون در سطح بین المللی است و به انحاء گوناگون صلح و ثبات در سراسر جهان را در معرض تهدید قرار داده است.

وی ادامه داد: همکاری بین المللی در بسیاری از زمینه ها از جمله تجارت آزاد، محیط زیست، حاکمیت قانون، سازمان های بین المللی و مواردی بیشتر به گونه ای بی سابقه در حال صدمه دیدن و خدشه دار شدن است. در شرایطی که برخی ملت ها از ناحیه تحریم های اقتصادی یکجانبه و تهاجم نظامی تهدید می شوند، دیگر ملت ها بار سنگین ضربات ناشی از موج سیاست های حمایت گرانه ناپخته آمریکا را تحمل می کنند. وضعیت به گونه ای است که حتی بسیاری از متحدان آمریکا در معرض سیاست بی سابقه مداخله در امور داخلی آنها قرار دارند.

ظریف افزود: با یادآوری نتایج فاجعه آمیز موج قبلی یکجانبه گرایی آمریکا در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی شامل اشغال گری ها، بی رحمی ها و افراط گرایی خشن، بر ما است تا در مقابل این موج جدید ایستادگی کرده و آن را به عقب برانیم.

وزیر خارجه بیان کرد: کشور من پیشتاز و در خط مقدم جبهه مقاومت در برابر تمایلات یکجانبه گرایانه جدید آمریکا است که از جمله تروریسم اقتصادی تمام عیار را شامل می شود. کوشش های صمیمانه ما برای پاسخگویی به نگرانی مربوط به برنامه هسته ای صلح آمیزمان، که بی پایه هم هست، در شمار یکی از بسیار قربانیان یکجانبه گرایی نوین است.

*دولت آمریکا به رغم سرمایه گذاری کل دنیا برای انعقاد موافقتنامه هسته ای، درصدد است تا آن را به ورطه شکست بکشاند

وی گفت: دولت آمریکا به رغم سرمایه گذاری کل دنیا برای انعقاد موافقتنامه هسته ای، درصدد است تا آن را به ورطه شکست بکشاند. آمریکا در روند محقق ساختن این هدف خود نه تنها قطعنامه های مربوط شورای امنیت را نقض کرده است، بلکه همچنین به روشی ملامت آمیز آنانی را که بر آن بوده اند تا به موافقتنامه مزبور وفادار مانده و آن را رعایت کنند، تحریم کرده است.  

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: دخالت فاحش آمریکا در امور داخلی ونزوئلا دولت میزبان ما از جمله از طریق دامن زدن به تلاش های مربوط به کودتای نظامی در ماه آوریل گذشته نمونه ای دیگر از رفتار بدخواهانه آمریکا است. نکته تازه در این زمینه آن است که دولت جدید آمریکا نقاب از چهره برداشته و بی احترامی آشکار و بی پرده خود نسبت به حقوق بین الملل و حقوق ملت های مستقل را به نمایش گذاشته است.

وی خاطرنشان کرد: مردم ونزوئلا همانند هر کشور دیگری مرجع اصلی و عالی انتخاب رئیس جمهور خود هستند همان گونه که در ماه مه ۲۰۱۸ چنین کردند. آنان اکنون حق دارند تا در دفاع از رئیس جمهور برگزیده خویش به پاخیزند.

*سیاست یکجانبه گرایانه بوالهوسانه آمریکا/اندک رژیم های عرب که با طرح های آمریکا همراهی می کنند صلح و امنیت منطقه را به مخاطره می افکنند

وی گفت: در موردی مشابه، سیاست یکجانبه گرایانه بوالهوسانه و شریرانه آمریکا در حال نابودسازی هر مبنایی است که پیش از این برای حل و فصل مسئله فلسطین با محوریت اشغال آن بنا نهاده شده بود. تحرکات غیرقانونی آمریکا که انکار حقوق اساسی مردم فلسطین را هدف دارد، در حال تشدید وضعیت در سراسر خاورمیانه است. اندک رژیم های عرب که با این تحرکات و دیگر طرح های توطئه آمیز آمریکا همراهی می کنند، نه تنها به مردم فلسطین خیانت می کنند که صلح و امنیت سراسر منطقه را به مخاطره می افکنند.

 ظریف بیان کرد: مخالفت با یکجانبه گرایی و کوشش برای حاکمیت قانون در سطح بین المللی از زمان تأسیس جنبش عدم تعهد پیوسته در صدر دستور کار آن بوده است. اکنون که نظم قانونمند بین المللی بیش از هر زمانی در گذشته مورد تهدید است، لازم است که دولت های عضو جنبش عدم تعهد در صفی واحد قرار گرفته و بر چگونگی رفع این تهدید تمرکز کنند که اگر چنین نکنیم، همه بازنده خواهیم بود.  

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • یک جانباز IR ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
    0 0
    آقای ظریف اعلام فرمودند کشور من در خط مقدم جبهه مقاومت است چقدر خوب است از کشور های مستقل و مخالف سیاستهای آمریکا بخواهند که به جمع جبهه مقاومت بپیوندند
  • AU ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
    7 0
    انسان بی بصیرت تا هر خطایی را شخصا تجربه نکنه،‌ نمی پذیره که خطا بوده.
  • IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
    0 0
    مردم کشور تو، از داشتن وزیری بی کفایت،شرمسارند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس