کد خبر 976576
تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۳
خریدتضمینی گندم ۹درصدکاهش یافت / کشاورزان گندمشان را انبار کردند

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه خرید تضمینی گندم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹ درصد کاهش یافته است، گفت: برخی کشاورزان، گندم خود را نگه داشته اند و تحویل دولت نمی دهند.

به گزارش مشرق، عبدالمهدی بخشنده صبح امروز در همایش مشارکت عمومی-خصوصی در توسعه بخش کشاورزی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه گفته می شود امسال گندم کاران گندم خود را تحویل دولت نمی دهند و میزان خرید تضمینی در سال جاری کاهش یافته است، اظهار داشت: تا امروز صبح ۵.۵ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده که ۹ درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته است.

بیشتر بخوانید

توافق برای افزایش ۲۵ درصدی قیمت نان

وی افزود: با توجه به افزایش تولید محصول در سال جاری انتظار داشتیم که خرید بیشتر از سال گذشته باشد که این اتفاق رخ نداده است. ضمن اینکه در کل سال گذشته ۹.۵ میلیون تن از کشاورزان خریداری شد و پیش بینی می شد این رقم امسال به ۱۲ میلیون تن برسد که این پیش بینی تاکنون محقق نشده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، ارزش گندم خریداری شده از کشاورزان را ۹,۵۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد که ۷,۶۰۰ میلیارد تومان آن پرداخت شده و ۱,۹۰۰ میلیارد تومان آن باقی مانده است.

به گفته بخشنده باقیمانده مطالبات با تأخیر یک الی دو هفته ای پرداخت می شود.

وی با اشاره به اینکه برخی از کشاورزان، گندم خود را نگه داشته اند، گفت: گندم برخلاف محصولات تازه خوری قابلیت نگهداری دارد و کشاورزان می توانند آن را در انبارهای خود نگه دارند که البته انبارهای کشاورزان خیلی استاندارد و فنی نیست و ما این نگهداری را توصیه نمی کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره اینکه قیمت گندم برای سال زراعی جاری، تغییری نداشته است، خاطرنشان کرد: برای سال زراعی آینده قیمت محصولاتی که باید خرید تضمینی شود، باید تا پایان شهریور اعلام شود که وزیر جهاد کشاورزی طی یکی دو روز آینده پیشنهادات خود را به شورای اقتصاد اعلام می کند.

بخشنده درباره اینکه آیا گندم از کشور قاچاق می شود یا خیر؟ تصریح کرد: اطلاعی در این باره ندارم.

مخالف ممنوعیت صادرات هر محصولی هستیم

معاون امور اقتصادی و برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی درباره اینکه گفته می شود ممنوعیت صادرات محصولات کشاورزی ممنوع شده است، گفت: ما همواره در وزارت جهاد کشاورزی مخالف ممنوعیت صادرات هر گونه محصول کشاورزی هستیم و هیچ گاه پیشنهادی در این زمینه ارائه نکرده ایم.

بخشنده اظهارداشت: قبلاً سران سه قوه تصویب کرده بودند مسئولیت ممنوعیت صادرات و واردات محصولات کشاورزی با وزارت صمت است و همکاران ما در این وزارتخانه در این زمینه تصمیم گیری می کردند.

به گفته این مقام مسئول، وزیر جهاد کشاورزی در ماه های گذشته سه بار به مسئولین مختلف نامه نوشته و اعلام کرده که موافق ممنوعیت صادرات محصولات کشاورزی نیست و خواستار وضع عوارض صادراتی برای محصولات کشاورزی در شرایط اضطرار شده بود.

وی تصریح کرد: در صورتی که محصول کشاورزی زیاد صادر شود و بازار داخل دچار نوسان گردد، با وضع عوارض صادراتی می توان این مسئله را کنترل کرد. در همه کشورهای دنیا نیز از وضع عوارض صادراتی برای کنترل این امر استفاده می شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه پیشنهاد وزارت جهاد مورد تأیید شورای سران سه قوه قرار گرفت گفت: مصوبه ای در این خصوص تصویب شد و در هفته گذشته به وزارت جهاد، وزارت صمت و گمرک ابلاغ شده و بر این اساس تنها در شرایطی صادرات کالای کشاورزی می تواند ممنوع شود که ۶ عضو کمیته مربوطه به ممنوعیت صادرات آن رأی دهند که در میان این ۶ عضو معمولاً وزارت جهاد کشاورزی همواره مخالف است.

به گفته بخشنده، دبیرخانه این کمیته در سازمان توسعه تجارت قرار دارد و وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت، وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه و اتاق بازرگانی از دیگر اعضای آن هستند.

وی افزود: در صورتی که قرار باشد چنین ممنوعیتی اعمال شود، باید یک ماه قبل از این ممنوعیت به صادر کنندگان این مسئله اعلام شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
    4 1
    نخیر آقای دولت دلالها نقدا خریده اند و منتظرند به قیمت بیشتر قاچاقی صادر با دولت گران کند و از آنها بخرد - خرید تضمینی گندم فساد زا شده است.
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۸
    0 0
    گندم را دولت باید در حدود 3000تا3500تومان از کشاورزان خریداری کند تا کشاورز هم بتونه زندگی کنه و هم راغب به تولید بیشتر داشته باشه اینجوری دیگه کدوم کشاورز گندمش را به دلال میفروشه. عدالت هم رعایت شده. دیدید کاری نداشت. اما دولت وقتی خودش بخواد دلالی کنه یا دست دلال رو باز بذاره این هم میشه نتیحه اش. بخدا مشکلات قابل حله اگه دلسوزی برا کشور باشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس