کد خبر 976526
تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۹
گزارش| روسیه و موضوع نفتکش‌ها

مقامات پارلمانی روس ضمن ابراز نگرانی درباره عواقب خطرناک وخامت بیشتر اوضاع در منطقه خلیج فارس در نتیجه اقدامات تحریک‌آمیز غربی‌ها در برخورد با ایران، از امکان میانجی‌گری و کمک روسیه به کاهش تنش بوجود آمده خبر دادند.

به گزارش مشرق، نیروهای دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران روز جمعه تانکر نفت‌کش «Stena Impero» متعلق به انگلیس را در تنگه هرمز توقیف کردند. به گفته مقامات ایرانی، این کشتی به خاطر نقض حقوق بین المللی در عرصه کشتیرانی و قاچاق نفت توقیف شده است.

بیشتر بخوانید

تنگه هرمز برای انگلیس قرمز شد

لاف در غریبی ترامپ

واکنش‌های طنز توییتری‌ها به توقیف نفتکش انگلیسی توسط سپاه +تصاویر

 به نوشته روزنامه «کامرسانت» البته به احتمال زیاد، این اقدام جمهوری اسلامی ایران پاسخ به توقیف نفت‌کش ایرانی توسط دولت انگلیس در تاریخ 4 جولای (13 تیر ماه) صورت گرفته است.

در عرشه کشتی توقیف شده انگلیسی 23 ملوان مشغول به کار بودند که سه تن از آنها اتباع روسی هستند. سفارت روسیه در تهران تایید کرده که سه ملوان روسی نیز در این کشتی حضور دارند.

"آندری گانینکو" مستشار نظامی روسیه در ایران، در این باره توضیح داده که سفارت روسیه در تهران در گفت‌وگو با نمایندگان مالکین این کشتی انگلیسی مطلع شده که در نفت‌کش انگلیسی که در تنگه هرمز توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران توقیف شده، سه ملوان روسی نیز حضور دارد و مقامات دیپلماتیک روسی در حال بررسی جزئیات این مسئله و وضعیت ملوانان این کشور هستند.

روزنامه «کامرسانت»، چاپ مسکو، امروز نوشته "کنستانتین کاساچوف" رئیس کمیته امور بین الملل شورای فدراسیون (سنای) روسیه معتقد است که مسکو ممکن است پیشنهاد کمک به حل و فصل اوضاع پیرامون ایران در رابطه با توقیف تانکر نفت‌کش انگلیسی در تنگه هرمز را مطرح سازد.

وی  تاکید کرد، مسلماً این حادثه باعث وخامت بیشتر اوضاع در منطقه شده و روابط ایران با کشورهای غربی را تیره تر خواهد کرد. این سناتور یادآور شد که در اوایل ماه جولای نیروهای نظامی انگلیسی در سواحل تنگه جبل الطارق، یک تانکر نفت‌کش متعلق به ایران را توقیف کردند و اکنون هم ایران به این مسئله پاسخ متقابل داده که این حوادث نقض ضوابط حقوق بین الملل است. وی افزود: «مشخص است که انگلیس هرگز حقوق سایر کشورها برای برخورد متقابل با اقدامات آنها را نمی پذیرد. ولی به‌رغم این واقعیت، اقدام ایران نیز وضعیت را پیچیده تر کرده است.»

کاساچوف گفت: «این امیدواری هنوز وجود دارد که انگلیسی‌ها به این مسئله واکنش نظامی نشان ندهند، چرا که بر اساس اطلاعات رسیده، توقیف نفت‌کش انگلیسی کاملاً درست صورت گرفته و هیچ کس در این ماجرا آسیبی ندیده است. من معتقدم که روسیه می تواند پیشنهاد میانجیگری و کمک به حل و فصل اوضاع را بدهد تا وخامت اوضاع به وجود آمده کاهش یابد.»

"آلیگ مارازوف" عضو کمیته امور بین الملل شورای فدراسیون روسیه نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری «نووستی» یادآور شد، تنش در روابط ایران و کشورهای غربی می‌تواند به مرحله خطرناکی برسد و لازم است تا مکانیسم سیاسی برای بهبود اوضاع پیدا شود. وی گفت: «همه اتفاقات رخ داده اخیر بسیار خطرناک بوده و واقعاً می تواند به درگیری نظامی بین طرفین منجر شود و لازم است تا سریعاً مکانیسم سیاسی در نظر گرفته شود تا از اقدام نظامی از سوی هر یک از طرفین جلوگیری شود  و روسیه می‌تواند در این زمینه کمک کند.»

در همین رابطه، بر اساس اطلاعات روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو، "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه در مصاحبه اخیر خود با "اولیور استون" کارگردان معروف آمریکایی که متن آن در سایت رسمی کاخ کرملین منتشر شده، تنش در روابط آمریکا و ایران را نیز تفسیر کرده و یادآور شده که این مسئله بر اوضاع پیرامون روسیه نیز تاثیر خواهد گذاشت.

وی گفت: «اوضاع کنونی در منطقه خلیج فارس نگران کننده است، برای اینکه سیاست آمریکا به سمت افزایش تنش و بی ثباتی اوضاع در ایران جهت گیری شده و می تواند برخی کشورهای دیگر را نیز تحت تاثیر قرار دهد که مسکو روابط نزدیکی با آنها دارد و این مسئله می‌تواند به اقتصاد جهانی و مسئله انتقال انرژی در جهان نیز آسیب برساند.»

پوتین یادآور شد که به همین دلیل روسیه از هر اقدامی در جهت کاهش تنش در روابط آمریکا و ایران استقبال می‌کند و خود ایالات متحده نیز خواستار چنین چیزی است. رئیس جمهوری روسیه افزود: «به عقیده من، در نگاه اول این مسئله بسیار مثبت است، ولی معایبی نیز وجود دارد و لازم است محاسبه شود که نکات مثبت و منفی این مسئله به چه صورت است.»

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
    1 0
    عزیزم آمریکا که ارباب انگلیس هست عاقل از اونی بود که بخواد اقدام نظامی علیه ایران انجام دهد .بعد ما میگیم انگلیس تو دهنت ببند .یادت رفته سربازانت مثل برده اسیرکردیم .پس برو گم شو

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس