متولد اورشلیم

ایرانی‌های خارج از کشور که با اسرائیلی‌ها برخورد داشته‌اند حس می‌کنند، یعنی تا زمانی که متوجه نشوند شما اهل ایران هستند رفتار عادی دارند، بلافاصله بعد از اینکه می‌فهمند طرف ایرانی است،وحشت می‌کنند.

به گزارش مشرق، انتشار این مستند بازخوردهای متفاوتی را در پی داشته و برخی معتقدند «متولد اورشلیم» سیاهی اسرائیل را کمرنگ کرده است. حسین شمقدری کارگردان این مستند که پیش از این با آثاری، چون «میراث آلبرتا» و «انقلاب جنسی» شناخته می‌شد، در گفتگو با «جوان» به چرایی ساخت «متولد اورشلیم» پرداخته است.

بیشتر بخوانید:

شهرداد روحانی چگونه رهبر ارکستر سمفونیک تهران شده است؟


*بعد از انقلاب جنسی باز هم موضوع خط قرمزی را دستمایه ساخت مستند کرده‌اید، چه شد که بعد از یک موضوع اجتماعی به نام «انقلاب جنسی» سراغ موضوع سیاسی مثل اسرائیل رفتید؟


مستند «متولد اورشلیم» کار جدیدی نیست و تولید آن به سه سال پیش باز می‌گردد و اکثر تصاویر آن در زمستان ۹۶ فیلمبرداری شده است. به دلیلی سختی کار پروژه خیلی طولانی شد، در حالی که در این میان مستند «انقلاب جنسی» تولید شد و هم اکنون نیز مستند «انقلاب جنسی ۴» وارد مرحله فیلمبرداری شده است ولی با آنکه اعلام کرده‌ایم «متولد اورشلیم» ادامه خواهد داشت، واقعاً نمی‌توانم زمانی را برای عرضه آن اعلام کنم. شاید شش یا هفت ماه طول بکشد تا قسمت دوم آماده شود.
 

*در کارهای قبلی‌تان همیشه پرداختن به خطوط قرمز دیده می‌شود، از یک جانباز شیمیایی که پناهنده شده (مستند ۳۳ سال سکوت) گرفته تا انقلاب جنسی و در نهایت گفت‌وگوی مستقیم با شهروندان اسرائیل! چه لزومی دارد همیشه روی خط قرمز باشید؟


یکی از قواعدی که همیشه به بچه‌های علاقه‌مند به مستندسازی می‌گویم این است که در ساخت مستند یا حتی فیلم سینمایی سراغ موضوعات و چیزهایی بروید که دیده یا شنیده نشده باشند؛ چیزهای جالبی که کسی آن‌ها را تجربه نکرده است. داستان انقلاب جنسی و بعد از آن متولد اورشلیم هم بر همین اساس شکل گرفت.
 

*همین که اسرائیل خط قرمزی برای جمهوری اسلامی است، دلیل ساخت مستند شد؟


اطلاعات ما ایرانی‌ها درباره اسرائیلی‌ها چقدر است؟ به عنوان یک ایرانی چقدر از اتفاقاتی که در اسرائیل می‌گذرد باخبر هستیم؟ با چه تعداد آدم اسرائیلی برخورد داشته‌ایم؟ ما امکان سفر به اسرائیل را نداریم، اما در سفرهای خارجی به کشورهای مختلف به افرادی که از اسرائیل آمده‌اند برخورد کرده‌ایم. ایرانیانی که خارج از کشور زندگی می‌کنند ممکن است در محل زندگی یا کارشنان با صهیونیست‌ها و اتباع اسرائیل برخورد یا حتی همکاری داشته باشند و تجربیاتی از برخورد نزدیک با آن‌ها دارند.
 

*فیلمبرداری «متولد اورشلیم» در آلمان و هلند انجام شده، چه شد سر از اروپا درآوردید؟


خیلی دوست داشتم که از داخل اسرائیل فیلم بگیرم، اما نشد. به ما گفتند با یهودیان داخل ایران صحبت کنیم، اما حدس زدم شاید راحت صحبت نکنند برای همین سراغ یهودیان داخل آلمان رفتیم که با فراغ بال صحبت می‌کردند. اسرائیلی‌ها به سختی با فضای بیرون ارتباط برقرار می‌کنند و همین افرادی که در مستند می‌بینید حدود دو تا سه سال طول کشید تا قرار بگذاریم و صحبت کنند. این موضوع را ایرانی‌های خارج از کشور که با اسرائیلی‌ها برخورد داشته‌اند حس می‌کنند، یعنی تا زمانی که متوجه نشوند شما اهل ایران هستند رفتار عادی دارند ولی بلافاصله بعد از اینکه می‌فهمند طرف ایرانی است، فاصله می‌گیرند و وحشت می‌کنند. در بخشی از مستند ما به جشن «پوریم» رفتیم، اول کسی فکر نمی‌کرد که ما ایرانی و مسلمان هستیم، اما زمانی که فهمیدند سریع به پلیس زنگ زدند.
 

*من مستند را دیده‌ام، شما با صهیونیست‌ها صحبت می‌کنید و آن‌ها دقیقاً همان صحبت‌هایی را می‌کنند که در رفتار دولت اسرائیل دیده می‌شود، البته مخالفت‌هایی هم دارند ولی در نهایت تفکر همان چیزی است که انتظار می‌رفت!


من می‌خواستم بگویم که تفکر صهیونیسم چیست. در «متولد اورشلیم» به دنبال ارائه نگاه جدید به صهیونیسم و صهیونیست‌ها بودیم.
 

*در بخشی از مستند سراغ اردوگاه‌های مورد ادعای صهیونیست‌ها در آلمان می‌روید و ادعای آن‌ها را رد می‌کنید، در مقابل رد ادعاهایشان واکنشی نداشتند؟!


ما در «متولد اورشلیم» به نفرت تاریخی که یهودی‌ها نسبت به دیگران به بهانه هولوکاست پیدا کرده و آن‌ها را نسل به نسل بین خودشان ادامه می‌دهند، اشاره کرده‌ایم. اینکه صهیونیسم نگاه نژادپرستانه دارد را بیان کرده‌ایم. «آمنون» خاخام صهیونیست مجبور می‌شود در گفتگو با ما این نکته را بیان کند. مخاطب رسانه هر روز فهیم‌تر می‌شود و در دنیای امروز باید اندیشه را با اندیشه پاسخ داد.
 

*بعضی‌ها می‌گویند سیاهی اسرائیل را کمرنگ کرده‌اید، این را قبول دارید؟


نه، ما با صهیونیست‌ها مشکلاتی داریم که حل‌شدنی نیست. همین مسئله باعث شد تا «متولد اورشلیم» ساخته شود. در این مستند می‌بینیم که صهیونیست‌ها اشغالگری را باور دارند و چگونه از کشتن آدم‌ها ابایی ندارند.

منبع: روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس