ناکارآمدی سامانه «گنبد آهنین»؛ کابوس صهیونیسم در برابر مقاومت

دولت رژیم صهیونیستی و کره جنوبی تصمیم به ازسرگیری مذاکرات قطع شده بین دو طرف از سال ۲۰۱۳ در زمینه خرید "سامانه گنبد آهنین" و گسترش سطح تبادلات تجاری گرفتند.

به گزارش مشرق، در جریان دیدار روون ریولین، رئیس رژیم صهیونیستی با مون جائه این، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی در روز سه‌شنبه توافق شد، امضای توافق مربوطه در جریان برنامه سفر کاری بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به کره جنوبی در اواخر ماه جاری میلادی صورت بگیرد.

بیشتر بخوانید:

آذربایجان خود را زیر «گنبد آهنین» اسرائیل قرار می‌دهد

یک مسؤول اسرائیلی که همراه ریولین در کره جنوبی است، گفت، فضاهای جدیدی از شش سال پیش در روابط دو طرف حاکم شده است و در جلسه‌ای به ریاست مقامات ارشد صنعت و تجارت دو طرف یادداشت تفاهمی در زمینه‌های مختلف تجاری امضا شد. در طول این سفر معامله فروش سامانه "گنبد آهنین" به سئول نیز بررسی شد.

ریولین با تاکید بر اهمیت ایجاد اعتماد با کشورهای همسایه، به این کشورها هشدار داد که نباید در مواجهه با تهدیدهای نظامی ساده لوحانه رفتار کنند و ادامه داد: ما باید از مردم خود از سیستم‌های دفاع موشکی دفاع کنیم که می‌توانند موشک‌های دشمن را که تهدیدی علیه زندگی مردم ما هستند، رهگیری کنند.

ریولین به نام این سامانه دفاع موشکی اشاره نکرد اما کارشناسان محلی بر این باورند که وی به سیستم دفاع هوایی "گنبد آهنین" اشاره داشته است.

کره جنوبی سیستم‌های تسلیحاتی ساخت اسرائیل را با هدف تکمیل سیستم دفاع موشکی و هوایی خود در کنار سامانه‌های دفاع موشکی پاتریوت آمریکا مستقر می‌کند.

دو طرف در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ این قرارداد تسلیحاتی را بررسی کردند در آن زمان قرار شد اسرائیل از کره جنوبی جت‌های مدرن آموزشی و نیز کشتی‌های نظامی بخرد و در مقابل کره جنوبی نیز سامانه‌های ضد موشکی "گنبد آهنین" را از تل‌آویو خریداری کند.

اما دولت نتانیاهو به خرید جت‌های آموزشی از ایتالیا روی آورد و توافق خرید ناوهای سریع را هم با آلمان نهایی کرد و زیر قرار و مدار خود با سئول زد. در واکنش سئول نیز طرح خرید سامانه‌های گنبد آهنین را لغو کرد.

البته روابط تجاری دو طرف از لغو این قرارداد متاثر نشد و ارزش آن در سال به دو میلیارد دلار رسید. کره جنوبی ۱۵ درصد بازار خودرو و ۲۰ درصد بازار گوشی‌های موبایل اسرائیل را در دست دارد.

به گفته منابع در تل‌آویو، فضای کنونی از بازگشت به قراردادهای عظیم به خصوص در زمینه نظامی خبر می‌دهد، این فضا به طور خاص در پی موافقت نتانیاهو با شرط کره جنوبی برای توسعه همکاری تجاری فراهم شده است به طوریکه کالاهای تولیدی اراضی اشغالی یعنی شهرک‌های قدس شرقی، کرانه باختری و جولان اشغالی سوریه از این توافق تجاری مستثنی شده‌اند.

نتانیاهو در پایان ماه جاری میلادی به کره جنوبی و ژاپن می‌رود تا توافقنامه‌های تجاری جدیدی را در زمینه‌های نظامی و غیرنظامی به امضا برساند، این توافقنامه‌ها میلیون‌ها دلار را به خزانه دولت اسرائیل وارد کرده و موجب کاهش قیمت خودرو و وسایل الکترونیکی فروخته شده کره‌ای و ژاپنی در اسرائیل می‌شود.

از سوی دیگر، در راستای تقویت روابط میان اسرائیل و کره جنوبی روز سه شنبه توافقنامه‌هایی بین دانشگاه یونسای سئول و بین پنج دانشگاه اسرائیل امضا شد. همچنین به روون ریولین دکترای افتخاری در رشته قضاوت داده شد.

ریولین گفته بود، هدف از سفرش به کره جنوبی ایجاد پل بین تل‌آویو و سئول است و اقتصاد کره‌جنوبی و اسرائیل با یکدیگر رقابت نمی‌کنند بلکه مکمل یکدیگر هستند.

ریولین در دیدار با تاجران نیز تصریح کرد: اسرائیل در تلاش است به توافق تجارت آزاد با کره جنوبی برسد که دلیلی دیگر بر عصر طلایی در روابط دو طرف محسوب می‌شود.

رئیس رژیم صهیونیستی همچنین به شباهت‌های بزرگ بین اسرائیل و کره جنوبی اشاره کرد که هر دو از درگیری‌های بزرگ نجات یافته تا به قدرت‌های اقتصادی جهانی بدل شوند.

ریولین در بیانیه‌ای ادعا کرد: هم اسرائیل و هم کره جنوبی پس از جنگ جهانی دوم با رویدادهای فاجعه آمیز روبه‌رو بوده‌اند اما ما ملت‌ها و مردمی بزرگ ایجاد کرده‌ایم و از خاکسترهای این جنگ سر برآوردیم. ما قدرتی برای دفاع از خود در ۱۹۸۴ نداشتیم اما حالا قدرت‌های دفاعی خود را داریم.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • کاوشگر فضایی IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۶
    12 12
    اشغالاتون توی سرزمین های اشغالی جواب نداده حالا گنبد سوراخینتون رو بردین سئول که چی بشه ؟
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
    1 0
    ما هم باید به مرور تحرکمون رو در بازار پدافند هوایی شروع کنیم. برای شروع میشه سامانه های برد کوتاه و برد متوسط رو به سوریه و عراق پیشنهاد بدیم و حزب الله رو هم به این سامانه ها مجهز کنیم. این باعث میشه هم همپیمانانمون تقویت بشند و هم سامانه های ما اسم و رسمی پیدا کنند. البته به نظر میرسه این اتفاق در عراق خواهد افتاد. چون گفته شده بود قراره پدافند هوایی ایران و عراق یکپارچه بشه. این یکپارچی نیاز به هماهنگی بین زیر سامانه ها هم داره.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس