کد خبر 974000
تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۷
کاظم غریب‌آبادی

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه‌ای با یک رسانه آلمانی که چهارشنبه منتشر شده، هدف ایران از کاهش تعهدات خود در برجام را حفظ این توافق هسته‌ای دانسته است.

به گزارش مشرق، «کاظم غریب‌آبادی»، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه‌ای با یک رسانه آلمانی که امروز چهارشنبه منتشر شده گفته ایران خواستار حفظ توافق هسته‌ای است. 

پیش از این خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های غربی مدعی شده بود آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یک جلسه محرمانه به اعضای خود اعلام کرده ایران سطح غنی‌سازی اورانیوم خود را به ۴.۵ درصد افزایش داده است. 

بیشتر بخوانید:

خریدار این ژست فروشی کیست؟

غریب‌آبادی در مصاحبه با هفته‌نامه دی‌تسایت گفت: «کارهایی که ما می‌کنیم فقط یک هدف دارند: می‌خواهیم توافق هسته‌ای را حفظ کنیم.»

وی در این مصاحبه همچنین گفت: «در صورتی که همه شریکان ما در توافق به تعهداتشان عمل کنند، همه اقدامات ما را ظرف یک ساعت می‌توان به عقب برگرداند.»

جمهوری اسلامی ایران بعد از خروج آمریکا از برجام یک سال «صبر راهبردی» را در دستور کار قرار داد و به طرف‌های توافق هسته‌ای به ویژه کشورهای اروپایی که وعده جبران خروج آمریکا را می‌دادند مهلت داد به تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای عمل کنند. 

با گذشت یک سال و محقق نشدن وعده‌های اروپا، شورای عالی امنیت ملی ایران در بیانیه‌ای روز ۱۸ اردیبهشت‌ماه به طرف‌های توافق هشدار داد در صورتی که ظرف ۶۰ روز به تعهدات خود در زمینه‌های نفتی و بانکی عمل نکنند ایران طبق مفاد برجام، از تعهدات خود ذیل این توافق خواهد کاست.

جمهوری اسلامی ایران تا کنون در دو گام از تعهدات خود کاسته و از امروز یکشنبه (۱۶ تیرماه) یک ضرب‌الاجل ۶۰ روزه دیگر برای محقق شدن تعهدات سایر طرف‌ها صادر کرده است. تهران گفته در صورتی که تغییری در وضعیت ایجاد نشود از ۶۰ روز دیگر گام سوم را اجرایی خواهد کرد. 

ایران ۱۰ تیرماه اعلام کرد ذخایر اورانیوم ۳.۶۷ درصدی این کشور از مرز ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرده است. تهران همچنین ۱۶ تیرماه اعلام کرد به محدودیت ۳.۶۷ درصدی برای سطح غنی‌سازی اورانیوم پایبند نیست.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • DE ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
    0 0
    آژانس به فارسی بنگاه می شود. چرا رسانه ها و سیاست مداران از واژه های بیگانه استفاده می کنند.
    • محموداعرابی IR ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۱
      0 0
      عزیزجان با برجام دارن چشمت رو درمیارن درگیر فرم ابروت هستی جای این بحث اینجانیست
  • محموداعرابی IR ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۱
    0 0
    آقایون اصلاح طلب لطف کنید این برجام رو بین خودتون تقسیم کنید با خودتون ببرید. شیرینی بعدازاینش هم مال خودتون.خواسته های حزبتون رو پای ملت ایران ننویسید. مردم ایران جز ضرر از برجام چیزی ندیدن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس