کارنامه اقتصادی

شاخص فلاکت که از مجموع نرخ تورم و بیکاری به دست می‌آید، در خرداد ۱۳۹۸ به بالاترین رقم در بیش از دو دهه گذشته افزایش یافت.

سرویس اقتصاد مشرق - یکی از معیارهای اصلی برای سنجش کارایی دولت‌های مختلف شاخص فلاکت است. این شاخص نشان می‌دهد که آیا دولت توانسته با استفاده از سیاست‌های اقتصادی وضع مردم را در سطح مطلوب حفظ کند یا خیر.

 در میان نشانگرهای اقتصادی، شاخص فلاکت با توجه به تعریف ساده آن از یک طرف و اهمیت مؤلفه‌های آن از طرف دیگر یکی از پرکاربردترین شاخص‌ها در این زمینه است.

بیشتر بخوانید

دولت قبل در شرایط تحریم کشور را بهتر اداره کرد یا دولت روحانی؟ +نمودار

مقایسه عملکرد دولت‌ها در تضعیف پول ملی

 برای محاسبه شاخص فلاکت باید دو شاخص تورم و بیکاری را محاسبه کرد اما مشکلی که وجود دارد این است که در ایران نحوه محاسبه نرخ بیکاری در سه دهه اخیر تغییر کرده است. تا اواسط سال ۱۳۷۵ نرخ بیکاری با تعاریف و نمونه‌گیری متفاوتی محاسبه می‌شد و اکنون آمار نرخ بیکاری کشور در سال‌های قبل از ۱۳۷۵ در دسترس نیست. از اوایل سال ۱۳۸۴ هم مجدداً طرح آمارگیری نرخ بیکاری تغییر کرد.

با این حال، اگر بر مبنای همین آمار موجود بیکاری از سال ۱۳۷۵ به بعد، شاخص فلاکت را محاسبه کنیم، مشخص می‌شود که نرخ شاخص فلاکت در خرداد امسال به بالاترین رقم خود رسیده است.

در خرداد امسال نرخ تورم ۳۷٫۶ درصد و نرخ بیکاری ۱۰٫۸ درصد اعلام شده است، بنابراین شاخص فلاکت به ۴۸٫۴ درصد افزایش یافته است که بالاترین رقم شاخص فلاکت از سال ۱۳۷۵ به بعد محسوب می‌شود. همانطور که ذکر شد آمار بیکاری قبل از سال ۱۳۷۵ در دسترس نیست اما صندوق بین‌المللی پول آمار بیکاری کشورمان از سال ۱۳۶۹ را منتشر کرده است.

اگر آمار نرخ بیکاری بر مبنای داده‌های صندوق بین‌المللی پول را مبنا قرار دهیم، بالاترین شاخص فلاکت در ایران به سال ۱۳۷۴ مربوط می‌شود زیرا در آن سال نرخ تورم به ۴۹٫۴ درصد و نرخ بیکاری به ۱۰ درصد رسید؛ بنابراین شاخص فلاکت در سال ۱۳۷۴ بالغ بر ۵۹٫۴ درصد بود.

از این رو می‌توان گفت که دولت رفسنجانی بالاترین رکورد شاخص فلاکت را در اختیار دارد و تاکنون رتبه دوم در اختیار دولت روحانی بوده است.

سال

نرخ بیکاری

نرخ تورم

شاخص فلاکت

۱۳۶۸

۱۳۶۹

۱۴٫۲

۹

۲۳٫۲

۱۳۷۰

۱۰

۲۰٫۷

۳۰٫۷

۱۳۷۱

۱۰

۲۴٫۴

۳۴٫۴

۱۳۷۲

۱۰

۲۲٫۹

۳۲٫۹

۱۳۷۳

۱۰

۳۵٫۲

۴۵٫۲

۱۳۷۴

۱۰

۴۹٫۴

۵۹٫۴

۱۳۷۵

۹٫۱

۲۳٫۲

۳۲٫۳

۱۳۷۶

۱۳٫۱

۱۷٫۳

۳۰٫۴

۱۳۷۷

۱۲٫۵

۱۸٫۱

۳۰٫۶

۱۳۷۸

۱۳٫۵

۲۰٫۱

۳۳٫۶

۱۳۷۹

۱۴٫۳

۱۲٫۶

۲۶٫۹

۱۳۸۰

۱۴٫۲

۱۱٫۴

۲۵٫۶

۱۳۸۱

۱۲٫۸

۱۵٫۸

۲۸٫۶

۱۳۸۲

۱۱٫۸

۱۵٫۶

۲۷٫۴

۱۳۸۳

۱۰٫۳

۱۵٫۲

۲۵٫۵

۱۳۸۴

۱۱٫۵

۱۰٫۴

۲۱٫۹

۱۳۸۵

۱۱٫۳

۱۱٫۹

۲۳٫۲

۱۳۸۶

۱۰٫۵

۱۸٫۴

۲۸٫۹

۱۳۸۷

۱۰٫۴

۲۵٫۴

۳۵٫۸

۱۳۸۸

۱۱٫۹

۱۰٫۸

۲۲٫۷

۱۳۸۹

۱۳٫۵

۱۲٫۴

۲۵٫۹

۱۳۹۰

۱۲٫۳

۲۱٫۵

۳۳٫۸

۱۳۹۱

۱۲٫۱

۳۰٫۵

۴۲٫۶

۱۳۹۲

۱۰٫۴

۳۴٫۷

۴۵٫۱

۱۳۹۳

۱۰٫۶

۱۵٫۶

۲۶٫۲

۱۳۹۴

۱۱

۱۱٫۹

۲۲٫۹

۱۳۹۵

۱۲٫۴

۹

۲۱٫۴

۱۳۹۶

۱۲٫۱

۹٫۶

۲۱٫۷

۱۳۹۷

۱۲

۲۶٫۹

۳۸٫۹

خرداد ۱۳۹۸

۱۰٫۸

۳۷٫۶

۴۸٫۴

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
    8 11
    اولين بار شاخص فلاکت در مناظره سال 88 توسط موسوي مطرح شد وچه سروصدايي بپا شد يادتان که نرفته توطئه و..چه شده ابزار دست شما شده
    • IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
      8 4
      اولین بار توسط محسن رضایی مطرح شد و البته چه آن زمان و چه الان هیچ معنای علمی ندارد و صرفا یک عدد است.
    • محمد IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
      6 3
      دوره انتخابات 88 خود شما به حمایت از احمدی نژاد حتی به لفظ" فلاکت" هم انتقاد میکردید، حالا تند تند فلاکت فلاکت میکنید، اینکه ما مردم سالهاست فلاکت زده ایم شکی درش نیست اما شرافت رسانه ای حکم میکنه جیره خوار هیچ جریان و دولتی نباشید، که هستید البته
  • IR ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
    15 1
    اینا مهم نیست که مهم اینه کنسرت داریم بین پیاده‌روها دیوار نکشیدن
  • IR ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
    11 1
    #استعفا #عذرخواهی #محاکمه
  • IR ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
    5 21
    دم خاتمی گرم، بهترین دوران حکومت چهل ساله بود. روحانی هم اومد گند احمدی نژاد رو جمع کنه دید نمی تونه خودشم یه چیزی اضافه کرد و فلاکت رو برای اکثر مردم سرزمینم به اوج رسوند.
    • IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
      11 2
      اگر ریاضی بلد باشی می فهمی که در زمانی خاتمی نیروی کار یعنی جمعیت بزرگ و دهها میلیونی دهه شصتی بالای 15 سال که تازه به این سن رسیده بودند به سربازی و دانشگاه فرستاده شدند و اسما شاغل اعلام شدند. به این ترتیب به طور مصنوعی و دروغین آمار بیکاری کم شد. این در حالی بود که خاتمی با نابود کردن صنایع بزرگ نساجی ایران کارگران بسیاری را بیکار نمود. همنین او با گرفتن وامهای سنگین از صندوق بین المللی پول ایران را به بالاترین بدهکاری در تاریخ خود رساند و البته به برکت دلارهای قرضی که تمام صرف واردات شد به ظاهر تورم را کنترل نمود حال آنکه هم آمار بیکاری و هم آمار تورمش کاملا جعلی بود. خاتمی موفق شد با طراحی شوم خود به اسم خودکفایی گندم و بدون اصلاح بذر و خاک و صرفا با افزایش زمینهای زیر کشت غرقابی بحران بی سابقه آب را ایجاد کند و سفره آبها و دریاچه ها را نابود کند و همان استان یزد خودش را با با سه متر نشیت زمین های کشاورزی مواجه کند. او موفق شد با عدم سرمایه گذاری در تولید بنزین و پالایشگاهها ایران را به بزرگترین وارد کنند سوخت تبدیل کند. او توانست با عدم خانه سازی بحران بزرگ مسکن را برای دولت بعدی به ارث بگذارد. او هوشمندی هر جه تمامتر رشد جمعیت ایران را بشدت کاهش داد تا الان با بحران کمبود دانشجو و سرباز مواجه باشیم. او به خوبی موفق شد در برنامه فراماسونی ایران را به کشوری بی آب و بی سوخت و بی مسکن و بی جوان تبدیل کند تا خود به خود این جماعت بیکار بی مسکن در 88 دست به شورش بزرگ بزنند. صدهزار بار اعدام برای خاتمی جبران یکی از خیانتهای او نیست.
    • IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۱
      0 0
      خداوند انشاالله خاتمی مزدور وخائن رانابود کند وطن فروش مزدور دادن رای لیستی وبدون تعقل به نمایندگان مجلس وافرادی بیصلاحیت در شوراها وغیرو ایده اوواکثر اختلاس کنندگان و مدیران بی لیا قت ودزذازفتنه گران ووابستگان آن ملعون هستندکه کشورز را بهگند کشانده اند
  • CZ ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
    5 0
    این شاخص ها در هیچ دولتی اصلا قابل اعتماد نیست چرا که مبنای آن اشتغال و تورم و واقعی نیست. تورم الان بسیار بیش از آمارهای اعلامی دولت است و آنچه سبد کالا نامیده می شود کاملا غیر واقعی است. ایضا در دهسال 74 تا 84 که دولت ایران به طرز دیوانه وار در حال استقراض از صندوق بین المللی پول بود و ایران را تا خرخره زیر قرض و ربا برد در عمل هیچ اشتغال زایی واقعی اتفاق نیفتاد و صرفا با فرستادن نسل دهه شصت به دانشگاه و سربازی آن را شاغل اعلام کرده و از درصد بیکاران کاستند! حال آنکه عموم فعالیتهای عمرانی متوقف شده بود و نساجی به عنوان بزرگترین صنعت که بیشترین تعداد کارگر را داشت از بین رفت. همین جمعیت در دهسال بعد که دانشگاه و سربازی را طی کردند به خیل بیکاران پیوستند که دولت وقت با افزایش دوره های دکتری و ارشد از یک سو و افزایش فعالیتهای عمرانی از سوی دیگر سعی کرد مانع از افزایش تعداد بیکاران شود. در دولت فعلی بحران بدتر شد. فعالیتهای عمرانی متوقف شد و تنها نتیجه برجام افزایش دیوانه وار واردات و در نتیجه بیکاری بودو ایضا بحران دکتری دارهای بیکار! اما به هر حال همه این کارها یک معنی دارد و آن اینکه در مورد معنای بیکاری و تورم صداقت نداریم.
  • IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
    3 7
    از اون موقه که ایران بدنیا اومدیم مفلوک بودیم تقصیر دولتها و حکومت‌ها نیست داداش
  • IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
    7 1
    این نشون میده ما ایرانی ها درهمه دوره ها فلاکت زده بودیم
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
    4 3
    مرگ برشاه
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
    2 2
    مرگ بر شاه
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
    9 0
    ای مرده شور هر چی اصلاح لجنه ببرن با این اوضاعی که برای مردم درست کردن . بیشرفها
  • DE ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
    4 0
    کسی تو این مملکت باید عوامل بنفش و نفوذی های افساد طلب رو جمع کنه.این دولت و عواملش که با دین مردم مبارزه میکنند اقتصاد مردم رو که گروگان گرفتند توقیف نفتکش توسط انگلیس هم بوسیله همین نفوذی ها گرا داده شده به دولت خبیث انگلیس همه اینها برای فشار به نظام و فروختن کشور و خدمت به صهیونیستهاست
  • مهدی IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
    5 0
    مبارک است این رکورد
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
    6 0
    اوووونچنان رونقی ایجاد میکنم!! علی برکت ا...
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
    5 0
    آفرین به این بازیکن تیم رویایی اصلاح طلبان. رکوردها رو یکی یکی درو می کنه.
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
    2 0
    دلخوش به این مقدار نباشید. آب را..‌‌‌.
  • کارشناس IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
    4 0
    بزودی زمان فلاکت و هلاکت مسئولین فاسد هم میرسد
  • علی IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
    3 0
    اقای روحانی از اول برای اینکار ساخته نشده بود چرا مملکت شده ازمون کار اینها مگر این همه خسارت وارده را میشود جبران کرد شورای نگهبان مسئول انتخاب افراد است مگر هر کسی را برای این پست بدون کاراییش میشود کاندید کرد
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
    3 0
    علی برکت اله .کف بزنید براش.
  • محمد IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
    3 0
    فعلا که منتظر نگه داشتن و وقت کشی در دستور کار اروپا و آمریکاست و دولت ایران است تا ملت را حسابی عصبی کنند و بعد جرقه ای را که دوست دارند بر بمب عصبانیت مردم ایران بزنند
  • محمد IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
    7 0
    در زمان خاتمی هیچ طرح بدرد بخوری به بهره برداری نرسید و بیشتر وقت او به تخریب ساخته های هاشمی مرحوم گذشت و ساختن دوبی - خاتمی با آزاد کردن واردات کالاهای بیگانه به بهانه کیفیت بزرگترین ضربه را به تولید داخلی زد - خاتمی با معاهده پاریس پایه گذار تحریم های زمان احمدی نژآد بود - او هم همانند روحانی برنامه هسته ای را متوقف کرد و کشور را از پیشرفت بازداشت یعنی همان چیزی که آمریکاییها دنبالش بودند پرونده کرسنت هم مشخصه قرارداد های آن دوره تاریک است .
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
    6 0
    تورم احمدی نژاد ناشی از هدفمندی یارانه ها بود و به جای تورم به مردم یارانه میداد. الان چی؟
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
    1 1
    شاخص فلاکت میدونید یعنی چی؟یعنی خاک عالم.....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس