کد خبر 973187
تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۵
اعمال نفوذ گروه جی 20 بر FATF/ تعریف جی 20 از تروریسم مبنای عمل FATF است

برخلاف ادعای حامیان اجرای برنامه اقدام FATF توسط ایران، FATF یک نهاد مستقل جهانی نیست بلکه به شدت تحت نفوذ بیست کشور صنعتی عمدتا سلطه گر جهان یعنی گروه جی 20 بوده و در واقع این گروه در راستای تامین منافع این کشورها برای FATF تعیین تکلیف می‌کند.

به گزارش مشرق، بسیاری از حامیان گروه ویژه اقدام مالی FATF ادعا می کنند که این نهاد، یک نهاد مستقل بوده و همه اعضای آن، یک رای و به یک نسبت در آن نقش دارند. اما بررسی رابطه FATF با گروه جی 20 (20G) که شامل بیست کشور صنعتی می شوند، نشان می دهد که این گروه نفوذ بسیار زیادی بر FATF دارد.

بیشتر بخوانید:

انتظارات FATF از ایران فریبکارانه و فراتر از دو لایحه است

*نفوذ جی 20 برFATF  برای قاعده‌گذاری رمز ارزها

گروه جی 20 در نشست های اخیر خود به صراحت از ارتباط عمیق خود با FATF برای قاعده گذاری در زمینه رمزارزها پرده برمی­دارد. به عنوان مثال، این گروه در نشست آذرماه 97 در آرژانتین اعلام کرد: «ما دارایی های رمزنگاری را به منظور مبارزه با پولشویی و مقابله با تامین مالی تروریسم پیرو استانداردهای گروه ویژه اقدام مالی FATF تنظیم می کنیم».

همچنین در بیانیه پایانی نشست اخیر این گروه در ژاپن از راهنمای تدوین شده توسط FATF در حوزه ارزهای دیجیتالی حمایت کردند. در بیانیه پایانی این گروه آمده است: «ما تعهد خود را به اعمال استانداردهای FATF که اخیرا در حوزه دارایی‎های مجازی و تامین کنندگان مربوطه و با هدف مبارزه با پولشویی و جلوگیری از تامین مالی تروریسم، اصلاح شده اعلام می‏‌کنیم».

*تعریف جی 20 از تروریسم مبنای عمل FATF است

بسیاری از موافقین FATF ادعا می کردند که فقط شورای امنیت سازمان ملل درباره تعریف و مصادیق تروریسم تصمیم خواهد گرفت اما بررسی دستورالعمل اخیر FATF نشان می دهد که علاوه بر سازمان ملل، گروه جی 20 نیز در تعیین و تعریف تروریسم نقش دارد.

در بند پنجم از «اعلامیه نمایندگان عضو FATF» که در دستور العمل اخیر این نهاد آمده است، می خوانیم: «ما به دنبال کاهش تهدیدات جهانی (پولشویی، تامین مالی تروریسم و اشاعه­ گری سلاح های کشتار جمعی) بر اساس تعریف این تهدیدات توسط شورای امنیت سازمان ملل و 20G هستیم».

عبارت فوق نشان دهنده نقش ویژه گروه جی 20 در تعریف تهدیدات مربوط به پولشویی، تامین مالی تروریسم و اشاعه ­گری سلاح های کشتار جمعی در FATF است. در واقع، FATF علاوه بر سازمان ملل، تعاریف گروه 20-G را نیز مبنا و ملاک عمل خود قرار می دهد.

*FATF به دنبال تامین نیازهای جی 20

همچنین FATF در این دستورالعمل درباره کارکردها و اقدامات خود گفته است: «پاسخ دادن به تهدیدها و ریسک های جدید و در حال ظهور به منظور ایجاد یکپارچگی سیستم مالی مطابق با نیازهای تعیین شده توسط جامعه بین المللی از جمله شورای امنیت سازمان ملل متحد، 20G و FATF». این عبارات نشان می دهد که FATF به دنبال تامین نیازهای تعیین شده توسط گروه جی 20 است.

در مجموع، در حالی که بسیاری از حامیان اجرای برنامه اقدام FATF توسط ایران ادعا می کردند که FATF یک نهاد مستقل جهانی با ماموریت های جهانی است که استانداردهای آن برای تسهیل روابط بانکی و برای تامین منافع همه کشورهای جهان تدوین می­گردد، بررسیرابطه این نهاد با گروه جی 20 نشان می دهد که این نهاد نه تنها مستقل نیست، بلکه به شدت تحت نفوذ بیست کشور صنعتی عمدتا سلطه گر جهان یعنی گروه جی 20 بوده و در واقع این گروه در راستای تامین منافع این کشورها برای FATF تعیین تکلیف می‌کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • رضا IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
    2 0
    یک سوال- چرا هم غرب و هم اصلاح طلبان بر پیوستن ایران بهFATF اصرار دارند ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس