کد خبر 973075
تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۶
تلاش های قوه قضاییه برای جلوگیری از زندانی شدن محکومان مهریه / از کاهش 70 درصدی در فارس تا به صفر رسیدن زندانیان مهریه در قلعه گنج

در برخی مواقع مهریه به عنوان تهدیدی برای مرد و سست شدن خانواده محسوب می شود اما می توان با تغییر قانون پرداخت آن را مشروط به بی تقصیری زن در طلاق کرد.

به گزارش مشرق،  پرویز رضایی، حقوقدان طی یادداشتی نوشت: تا همین گذشته های نه چندان دور مهریه در روابط زوجین تاثیر چندانی نداشت و همانطور که به لحاظ حقوقی، بود و نبود صداق موجب صحت و بطلان عقد نیست، فرهنگ عمومی نیز حرفش این بود که مهریه را کی داده و کی گرفته!

اما حال این قضیه جایگاهی متفاوت پیدا کرده و مهریه به یکی از ارکان مهم زندگی مشترک تبدیل شده است. کسانی که معتقد بودند مهریه را کی داده و کی گرفته وقتی آمار پرونده های مهریه در دادگاه‌ها و مراجع اجرای ثبت می بینند، این ضرب‌المثل را از یاد می برند.

مهریه که در واقع تصور می شد هر چه میزانش بالاتر باشد پایه، اساس و دوام خانواده مستحکم تر می شود، درست برخلاف این تلقی عمل کرد و تبدیل به چماقی برای برقراری توازن قدرت بین زنان و مردان شد.

پیشنهاد

این پیشنهاد مبتنی بر این پیش فرض است که کارکرد مهریه، عامل استمرار زندگی مشترک نیست و نه تنها موجب دوام زندگی وفادارانه نمی‌شود بلکه خود می تواند مهمترین عامل تهدید روابط زوجین باشد. در صورتی که مهریه ناچیز باشد موجب جری شدن مردان می شود و چنانچه غیر متعارف و بالا باشد نقش چماقی در دست بعضی خانم ها را بازی می کند.

بنا بر این اگر قرار است چیزی تغییر کند چاره ای جز تجدید نظر در پیش فرض نگاه عرفی و تغییر قانون نیست، به این شکل که ساز و کاری لازم است تا مبنا مهریه را به مفهوم همان ضرب‌المثل کی داده کی گرفته نزدیک کند. پیشنهاد راهکار قانونی برای حل این مشکل، تصویب یک ماده واحده است که در عین سادگی می تواند تحول بزرگی در نظام فعلی خانواده به وجود بیاورد.

ماده واحده:

«از تاریخ تصویب و اجرایی شدن این قانون مهریه تعیین شده در عقد نکاح فقط در مواردی قابل مطالبه است که حکم طلاق بدون تقصیر زن و صرفاً به درخواست مرد صادر می شود.»

همانطور که مشخص است در صورت تصویب این قانون، در شرایط عادی و قبل از اقدام مرد برای طلاق همسرش، مطالبه مهریه معنایی نخواهد داشت و اقدام برای طلاق در واقع اقدام برای پرداخت مهریه هم خواهد بود.

تصویب این قانون می تواند هم در روابط عرفی و هم در رویه قضایی کشور یک اقدام اصلاحی و رو به جلو محسوب شود. روابط عرفی و زندگی مشترک با این قانون همیشه در معرض اقدام یک‌سویه زن برای درخواست مهریه نیست مخصوصاً در مهریه های بالا که همچون تیغی برافراشته و آماده بر گردن مرد است.

از سوی دیگر نیز مهریه های ناچیز با بهانه اینکه از همان اول زندگی مشترک مرد بدهکار است وضع نمی‌شود و فقط منوط به درخواست طلاق است. تقلیل آمار درخواست های مهریه (قبل از طلاق) و عدم تشکیل پرونده های مختلف مهریه در محاکم قضایی از مزایای این قانون است.

از نگاه حقوقی و شرعی نیز این ماده هیچ گونه مغایرتی به قوانین عام و شرع مقدس ندارد چرا که بر اساس این قانون فقط حق تقاضای پرداخت مهریه مشروط به درخواست طلاق از طرف مرد است و زن همچنان مالک مهر است لیکن همانگونه که عقد قرض می تواند موجل باشد زمان پرداخت مهریه موجل است.

بدیهی است تا تصویب این قانون، چاپ و درج مفاد ماده پیشنهادی به عنوان یک شرط مورد تراضی در عقدنامه های ازدواج بلامانع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
    9 1
    جالبه به نظرم در هر صورت به داد مردم برسید که بد وضعی دارند برای مردان کشور فراهم می کنند
    • IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
      6 0
      می گند 70 درصد رانندگان خانم شاسی بلند مطلقه هستند
  • IR ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
    7 0
    دیده می شود که برخی خانواده ها از طریق مهریه به کاسبی روی آورده اند اصلا صحیح نیست من شاهد بوده ام مردی ازدواج کوتاهی کرده و الان مدتهاست زندگیش تحت تاثیر قرار گرفته و خون گریه می کند خدا لعنت کند آنهائی را که مهریه را کرده اند مایه کاسبی
  • IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
    1 0
    بهتر است ارجت المثل و نحله نیز اضافه شود «از تاریخ تصویب و اجرایی شدن این قانون مهریه تعیین شده در عقد نکاح - اجرت المثل دوره زندگی مشترک - نحله - نفقه فقط در مواردی قابل مطالبه است که حکم طلاق بدون تقصیر زن و صرفاً به درخواست مرد صادر می شود.»
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
    0 2
    نکته اصلی اینه که تا زمانی که حقوق برابر برای زنان در حقوق ایران لحاظ نشه زنان برای جبران این بی عدالتی و عدم توازن در حقوق شان متوسل به مهریه میشن! مثلا زنی که بعد از سالها زندگی مشترک و بدون کار و درآمد مجبور میشه مطلقه بشه، برای تامین پشتوانه برای آینده خودش چاره ای نمی بینه جز اینکه با گرفتن مهریه بتونه آینده خودش رو تامین بکنه! چون متاسفانه اسم زن مطلقه اونهم بدون کسب و کار درآمد و موقعیت شغلی یعنی عدم اطمینان به آینده برای زن بی پناه مطلقه اونم توی این جامعه!.... مشکل را از اساس باید حل کرد! در غیر این حالت داستان مهریه فرق می کرد!
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
    1 1
    چون بعضا مهریه بعنوان حربه برای اخذ طلاق از مرد استفاده میشود و بعضی از مردان از این حق با توجه به اطاله دادرسی بسیار سوء استفاده میکنند باید بازاء بی اثر کردن مهریه حق طلاق را با شروطی منطقی مثل اینکه اگر زنی بعد از ۹ ماه از دادخواست طلاق هنوز اصرار به جدایی دارد بعد از بذل کلیه حقوق مالی خود این حق را برایش گذاشت علی رغم اینکه این پیشنهاد منطق شرعی دارد ولی در دادگاه ها به شکل سلیقه ای برخورد میشود و قانون را باید بسیار شفاف و بی نقص نوشت نه اسلام و نه هیچ منطقی نمیگوید زن و مرد بزور باید با هم زندگی کنند البته باید مشاوره های قبل از ازدواج توسعه یابد برای پیشگیری و همچنین در مورد طلاق هم باید مشاوره های خانوادگی گذاشت البته فقط بشکل ارشادی وراهنما نه تحکم و مانع اداری البته برای مهریه میتوان سقفی برای درج در عقدنامه گذاشت که دولت درگیر مهریه های زیاد نشود و هرکس مازاد مهریه طلب کند خودشان با هم کنار بیایند
  • حسين IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
    2 0
    نكته بسيار مهمي كه از ديد قانونگزاران و قضات دادگاه ها غافل مانده و حتي شايد ندونن اينه كه چون قيمت سكه ارتباط مستقيم با قيمت جهاني اونس طلا داره به آقايون داره بسيار ظلم ميشه. براي مثال من در تابستان سال 1381 با مهريه سيصد سكه ازدواج كردم و قيمت سكه 62 هزار تومن و اونس جهاني حدود 300 دلار بود يعني مهريه خانمم 19 ميليون تومن بود اما الان در سال 1398 بدهي من بابت مهريه شده حدود يك ميليارد و چهارصد ميليون. در حاليكه طبق شاخص تورم الان بايد چيزي حدود 400 ميليون بدهي ام به همسرم باشه. يعني آقايون علاوه بر تورم داخلي كشور ، مشمول افزايش قيمت جهاني اونس طلا هم ميشوند كه اين ظلم مضاعف به آقايون هست.
  • IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
    1 0
    جمع کنید این بازی مسخره مهریه و حق طلاق فقط بامرد ( عامل بسیار ی از جنایات شوهر کشی در این مملمت رو که بیداد میکند ) اینهمه امار جرم و حنایت بس نیست؟
  • غ IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۲
    0 0
    حرف بسیاردرستی است
  • گمنام IR ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    0 0
    سلام‌وخسته‌نباشیدواقعن این بهترین راه حل برای هردوطرف است.خیلی عالیه.سپاس فروان.
  • ناشناس IR ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    0 0
    اگه‌این‌ماده‌قانونی‌تصویب‌بشه‌خیلی‌خوبه‌‌هردوطرف‌‌دیگه‌بامشکل‌مواجه‌نخواهدشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس