کد خبر 973056
تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۰
ریچارد نفیو

یکی از مقام‌های دولت سابق آمریکا که از او به عنوان معمار تحریم‌های ضد ایرانی یاد می‌شود گفته عده‌ای به او اطمینان خاطر می‌داده‌اند که ایران به تحریم‌ها واکنش نشان نخواهد داد.

به گزارش مشرق، «ریچارد نفیو» که از او به عنوان معمار تحریم‌های ایران در دولت «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا یاد می‌شود، یکشنبه در حساب توییتری خود به اقدام جدید ایران در زمینه کاهش تعهدات برجامی واکنش نشان داد.

نفیو نوشت: «مسئله‌ جالب توجه برای من درباره اقدام ایران در خصوص ازسرگیری غنی‌سازی اورانیوم به بالاتر از ۳.۶۷ درصد (و همین‌طور عبور آنها از محدودیت ۳۰۰ کیلوگرم برای ذخائر اورانیوم) آن آدم‌هایی هستند که به من اطمینان خاطر می‌دادند اگر برجام را نقض کرده و به ایرانی‌ها با بازاعمال تحریم‌ها فشار وارد کنیم آنها هم دست روی دست می‌گذارند.» 

بیشتر بخوانید:

دو مقام سابق آمریکا: فشار حداکثری به ایران، کمانه کرد

از «فشار حداکثری» چیزی بجز توئیت‌های ترامپ و سبیل بولتون ندیدیم

«ریچارد نفیو» اشاره نکرده چه کسانی به او درباره عدم واکنش ایران به احیای تحریم‌ها اطمینان خاطر داده‌اند، اما نشانه‌هایی وجود دارد که دست‌کم در برخی لایه‌های دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا چنین ارزیابی‌ای مطرح بوده است.   

به عنوان مثال، «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا سال گذشته، همزمان با اجرایی شدن مرحله دوم تحریم‌ها پس از خروج آمریکا از برجام در مصاحبه‌ای با «فاکس‌نیوز» با قاطعیت ابراز اطمینان کرد که واکنش ایران به تحریم‌ها از سرگیری برنامه هسته‌ای نخواهد بود. 

جمهوری اسلامی ایران تاکنون در دو گام از تعهدات خود کاسته و از امروز یکشنبه (۱۶ تیرماه) یک ضرب‌الاجل ۶۰ روزه دیگر برای محقق شدن تعهدات سایر طرف‌ها صادر کرده است. تهران گفته در صورتی که تغییری در وضعیت ایجاد نشود از ۶۰ روز دیگر گام سوم را اجرایی خواهد کرد. 

ایران گام اول در این راستا را دوشنبه هفته گذشته ( ۱ جولای/۱۰ تیرماه) برداشت و اعلام کرد میزان ذخایر اورانیوم ۳.۶۷درصدی این کشور از مرز ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرده است.

گام دوم هم امروز یکشنبه برداشته شد و مقام‌های دولت ایران اعلام کردند تهران تصمیم گرفته است سطح غنی‌سازی اورانیوم را از ۳.۶۷ درصد افزایش دهد.  توافق هسته‌ای برجام ایران را ملزم کرده بود طی مدت ۱۵ سال، ذخائر اورانیوم خود را در حد ۳۰۰ کیلوگرم «هگزافلوراید اورانیوم» غنی شده تا ۳.۶۷ درصد یا معادل آن در سایر اشکال شیمیایی محدود کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • علی IR ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
    30 0
    دولت محترم باز هم به اروپا امیدواراست. گام به گام می خواهد به اروپا فرصت دهد ,گامت را بلند بردار به خداوند عالم امیدوار باش ,مطماًباشید اروپا وآمریکا سرته یک کرباسند.دشمن درجه یک مردم ایران این لاشخورها هستند.
  • IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
    24 4
    با این ۶۰ روز ۶۰ روز کردن ها فقط بازی راه انداختید برای مشغول کردن مردم ایران.
    • IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
      2 0
      و زمان خریدن تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به امید روی کار آمدن دولت دموکرات
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
    11 8
    احتمالا دلواپسان ایران بهش این اطمینان رو داده بودن تا از برجام خارجش کنن
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
    7 0
    پیشران و غنی سازی متناسب با آن نیاز است ممکن است در آینده به کشتیهای ایران سوخت ندهند پس باید ...
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
    6 3
    خاک بر سر تو و عاشقای اون پرچم خفت بار آمریکا که باز هم قدرت ولایت را نفهمیدین!...
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
    0 0
    از حسن روحانی و ربیعی و واعظی متنفرم متنفرم متنفرم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس