برنامه هسته‌ای

برخی تحلیلگران امور سیاسی گام دوم ایران در زمینه کاهش تعهدهای برجامی را تلاشی جهت اعمال فشار به اروپا و دور شدن آن‌ها از تصمیم‌های ضد ایرانی آمریکا بر شمردند.

به گزارش مشرق، تحلیلگران امور سیاسی یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری «راشاتودی» تصمیم جدید تهران مبنی بر غنی سازی بیش از ۳.۶۷ درصدی را تلاشی برای اعمال فشار بر اروپایی‌ها جهت پایبند بودن آن‌ها به تعهداتشان در برجام  توصیف کردند.

بیشتر بخوانید:

بازتاب گسترده گام‌ دوم ایران در رسانه‌های رژیم صهیونیستی +عکس

نگاهی به هزار و ۴۵۰ روز تحولات برجامی

«سید محمد مرندی» استاد دانشگاه تهران در این باره  توضیح داد که بی‌میلی اروپا در کنار گذاشتن تحریم‌های یک جانبه واشنگتن و تجارت با جمهوری اسلامی، ایران را مجبور ساخته تا این اقدام را انجام دهد.

مرندی اظهار داشت: «ایران به تدریج تعهدات خود را کاهش می‌دهد تا با فشار آوردن بر اروپایی‌ها  آن‌ها ‌را به برداشتن گام رو به جلو مجاب کند. اگر اروپا به تعهدات خود پایبند باشد، ایران نیز در توافق ‌هسته‌ای باقی خواهد ماند.»

مرندی تأکید کرد، اگرچه ایران برخی تعهدهای برجامی خود را کاهش داده، اما برنامه هسته‌ای این کشور هنوز  باز و شفاف است.

وی افزود:«نظارت مستمر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  بر ایران در هیچ جای دیگر وجود ندارد. تداوم تعهد ایران  در زمینه نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فرصتی را برای اروپایی‌ها فراهم می‌کند که شامل رفع تحریم‌ها و پیوستن مجدد ایران به ساز و کار مالی جهانی است.»

مرندی در خاتمه  اظهار داشت، تنش‌های ایالات متحده و ایران در حال افزایش است، اما به اعتقاد وی، تهران بر این باور است که  آمریکا قصد مقابله نظامی ندارد.  

«سید مصطفی خوش‌چشم» دیگر تحلیگر امور سیاسی  نیز اظهار داشت که ایران نیاز داشت تا فشاری را به اروپایی‌ها وارد کند تا آن‌ها  با ارتباط مستقل با ایران و بدون دستور واشنگتن پایبند باشند.

خوش چشم در خاتمه گفت، هرگونه درگیری با ایران به فاجعه‌ای در اقتصادی جهانی به ویژه متحدان عرب آمریکا در منطقه خلیج فارس منجر خواهد شد.

بر اساس این گزارش، «بهروز کمالوندی» معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس و سخنگوی سازمان انرژی اتمی پیش از ظهر امروز (یکشنبه) در نشست خبری مشترک به همراه «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر خارجه ایران و «علی ربیعی» سخنگوی دولت به تشریح جزییات اقدامات ایران در راستای بیانیه شورای عالی امنیت ملی مبنی بر توقف برخی تعهدات برجامی در پایان فرصت ۶۰ روزه به طرف‌های برجامی پرداخت.

کمالوندی در این نشست خبری گفت: امروز روز شصتم است که مهلت پایان یافته است و براساس دستوری که از ریاست جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی داشتیم، امروز باید گام دوم را برمی‌داشتیم که امروز برداشته شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس