کد خبر 972759
تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۰
اورزلا فون در لاین

اروپا در حال گذراندن روزهای پر تنش و حساسی است، روزهایی که قرار است در آنها کرسی های مدیریتی صاحبان خود را بشناسند که از جمله می توان به مهمترین آنها یعنی ریاست کمیسیون اروپا اشاره کرد.

به گزارش مشرق، اتحادیه اروپا از ارگان های مختلفی تشکیل شده که برخی از آنها در مدیریت اروپا نقش کلیدی و محوری دارند. شورای اروپا، کمیسیون اروپا، پارلمان اروپا، بانک مرکزی اروپا و دادگاه اتحادیه اروپا از جمله محوری ترین نهادهای اروپایی تصمیم گیرنده در سطح این قاره هستند.

بیشتر بخوانید:

آمد و شدهای دیپلماتیک این ۶۰ روز

جانشین موگرینی از اسپانیا می‌آید

بدنبال برگزاری انتخابات سراسری ماه می شهروندان اروپایی نمایندگان مورد نظر خود را برای یک دوره پنج ساله انتخاب کردند. چینش نمایندگان پارلمان اروپا زمانی پر اهمیت تر از پیش جلوه می کند که بدانیم نقش تعیین کننده ای در سایر پست های مدیریتی اروپا دارند.

لازم است بدانیم که پارلمان اروپا پس از آنکه رهبران کشورهای عضو اتحادیه بر سر انتخاب کاندیداهای پست های مدیریتی به توافق رسیدند در نشستی آراء خود را درخصوص تعیین و معرفی آنها اعلام می کند.

رهبران ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا طی دو هفته گذشته ۴ نشست ویژه با هدف بحث، بررسی و انتخاب کاندیداهای مورد نظر خود در مراجع مختلف اروپا برگزار کردند که نتیجه حاصله از این قرار شد:

«کریستین لاگارد» وزیر اسبق فرانسوی و مدیر کل بانک جهانی به عنوان رئیس بانک مرکزی، «اورزلا فون در لاین» وزیر دفاع آلمان پست کلیدی ریاست کمیسیون اروپا، «جوزف بورل» وزیر خارجه اسپانیا به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و «شارل میشل» نخست وزیر بلژیک نیز به عنوان رئیس شورای اروپا.

کمیسیون اروپا نهاد اجرایی اروپا

کمیسیون اروپا از قدیمی‌ترین ستون‌های اتحادیه اروپا و به نوعی در حکم قوه مجریه بشمار می آید، به طوری که مسئول پیشنهاد قوانین، اجرای تصمیم‌گیری‌ها، تنفیذ پیمان‌نامه‌ها و انجام کارهای روزمره این اتحادیه است.

کمیسیون و ساختار اداری‌اش، نقش موتور محرک همگرایی اروپایی را نیز ایفا کرده و اعضایش همیشه سیاستمدارانی هستند که به حمایت از اتحادیه اروپا و سیاست های پیش برنده اروپا شهرت دارند. کمیسیون اروپا دارای ۲۸ کمیسیونر بوده که از سوی شورای اروپا انتخاب می‌شوند، کشورهای عضو اتحادیه اروپا یک نماینده در این کمیسیون داشته و ساختار این کمیسیون به صورت کابینه‌ای تشکیل شده است. شورای اروپا همچنین انتخاب و تعیین ریاست کمیسیون را نیز بر عهده دارد.

حوزه های مختلفی از حمل و نقل، تجارت، توسعه، امنیت سایبری، کشاورزی، علم و فناوری و آموزش و پرورش تا سیاست خارجی، حقوق بنیادین، امنیت اتحادیه و بودجه، هر کدام کمیسر منحصر به خود را دارند. در واقع می‌توان گفت کمیسرهای کمیسیون، نزدیکترین پست به وزیر در حاکمیت ملی است.

بد نیست بدانیم که کمیسیون در برخی مسایل مانند تجارت و بازرگانی اختیارات کاملاً فراملی داشته و می‌تواند برای تمام اعضا تصمیم بگیرد و از طریق سازوکاری که وجود دارد، تصمیماتش را به قانون تبدیل کند، اما در برخی حوزه‌ها نیز مانند امنیت، نظامی یا حتی سیاست خارجی، کمیسیون بیشتر تابع نظر دولت‌های ملی است.

تعیین مدیران کمیسیون اروپایی و در صورت لزوم برکناری کمیسرهای عضو از جمله قدرت‌های مهم ریاست کمیسیون اروپا است. علاوه بر این وظیفه تعیین سیاست‌های ۵ ساله اتحادیه اروپا نیز بر عهده رئیس و گروه کمیسرهای زیردست وی بوده که در ادبیات سیاسی به «کالج» معروف هستند.

در خصوص کارآمد بودن کمیسیون اروپا باید به این نکته نیز اذعان داشت که این نهاد نقش فعالی در قانونگذاری داشته و می‌تواند با ارائه لایحه به پارلمان، در تهیه «قانون اتحادیه اروپا» مشارکت فعال داشته باشد. از آنجایی که ریاست کمیسیون از اهمیت بسزایی برخوردار است، دولت‌های عضو همواره تمایل دارند که در انتخاب آن نقش مستقیم ایفا کنند.

از دیگر وظایف کمیسیون اروپا می‌توان به طرح لایحه‌های قانونی و تنظیم و پیشنهاد بودجه اتحادیه اروپا اشاره کرد. همچنین کمیسیون اروپا احکام صادره از طرف شورای وزیران را نیز به اجرا می‌گذارد.

رئیس آتی کمیسیون اروپا کیست؟

شورای اروپایی در چهارمین و آخرین نشست ویژه خود برای انتخاب کاندیداهای اصلی پست های مدیریتی کمیسیون اروپا «اورزلا فون در لاین» وزیر کنونی دفاع آلمان را برای جانشینی «ژان کلود یونکر» رئیس کنونی کمیسیون اروپا انتخاب کرده که اگر به تائید پارلمان اروپا برسد، نخستین زنی است که در تاریخ کمیسیون، ریاست این نهاد را برعهده می‌گیرد. رئیس جدید کمیسیون اروپا از اواسط پاییز کار خود را آغاز خواهد کرد.

«اورزلا فون در لاین» وزیر دفاع کابینه «آنگلا مرکل» از سیاستی همسو و روابطی نزدیک با صدراعظم آلمان برخوردار است. فون در لاین ۶۰ ساله در دوره فعالیت خود در پست وزارت دفاع توانست با فرانسه که نزدیک ترین شریک اروپایی آلمان بشمار می آید روابط حسنه تری را رقم بزند، بگونه ای که در نشست تصمیم گیری بر سر انتخاب کاندیدای ریاست کمیسیون اروپا «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه از جمله موافقان انتخاب وی بود.

«فون در لاین» در صورت تکیه بر کرسی کمیسیون اروپا برای نخستین بار لقب «نخستین زن» را از آن خود نمی کند، چرا که وی در سال ۲۰۱۳ با در اختیار گرفتن پست وزیر دفاع، نخستین زنی بود که در تاریخ آلمان در چنین منصبی منصوب شده بود.

«اورزلا فون در لاین کیست؟

فون در لاین در اکتبر سال ۱۹۵۸ میلادی در شهر بروکسل در بلژیک بدنیا آمد وی در ۱۳ سالگی به همراه خانواده اش بلژیک را ترک کرده و در آلمان سکنی گزیدند. فون در لاین گرچه تحصیلات خود را در مدرسه اقتصاد لندن آغاز کرد، اما بعدها تصمیم گرفت با تغییر در رشته تحصیلی خود در هانوفر پزشکی بخواند.

وی پس از پایان دوره تحصیلاتش در رشته زنان نتوانست از علایق خود به دنیای سیاست دست بکشد، فون در لاین با حضور در نشست‌های حزبی کم کم خود را به جهان سیاست نزدیک و نزدیک تر کرد تا جایی که توانست در سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۴ میلادی چندین موقعیت سیاسی محلی در هانوفر بدست آورده و آنها را زمینه‌ای برای فعالیت بزرگ‌تر و بیشتر در قالب سمت و عنوان‌های محلی و استانی کند.

فون در لاین در سال ۲۰۰۵ میلادی توانست با حضور در کابینه مرکل بر کرسی وزارت امور خانواده، زنان، جوانان و سالمندان تکیه بزند. مدیریت کم نقص فون در لاین در دوره عهده داری این سمت سبب شد تا مرکل در سال ۲۰۰۹ میلادی از حضور وی در پست وزارت کار و امور اجتماعی استفاده کرده تا بتواند در یک دوره ۴ ساله نواقص موجود در این وزارتخانه را تا حد امکان کاهش دهد.

فون در لاین این بار نیز توانست از عهده این پست بخوبی برآمده و نظر مرکل را به استفاده از وی در پست وزارت دفاع به خود جلب کند. همه اینها سبب شد تا وی عنوان نخستین زن آلمانی را برای کسب عنوان وزیر دفاع از آن خود کند.

این سیاستمدار آلمانی که کاندیدای جانشینی «ژان کلود یونکر» رئیس فعلی کمیسیون اروپا شده از اعضای حزب دمکرات مسیحی و همسو با سیاست های صدراعظم این کشور است. وی در حال حاضر در انتظار تشکیل جلسه رای گیری پارلمان اروپا است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس