کد خبر 1237617
تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۷
گفت‌وگوی فارس با نخستین زن دریانورد ایرانی/ خواستن توانستن است - کراپ‌شده

«مهکیا(کوثر) صادقی منفرد» نخستین زن دریانورد ایرانی است که توانست با تلاش و پشتکار خود در رشته دریانوردی در روی کشتی‌های تجاری، سفرهای بین‌الملی داشته باشد.

به گزارش مشرق، در کشور ما زنان موفقی هستند که دوشا دوش مردان این سرزمین پهناور در موقعیت‌ها و عرصه‌های مختلف مشغول خدمت هستند، حضور زنان توانمند در حوزه‌های مختلف در جامعه با وجود رقبای قدرتمند نه تنها پررنگ است بلکه در فعالیت‌های غیردولتی هم زنانی داریم که به موفقیت‌هایی دست یافته‌اند که در دنیا حرفی برای شنیده شدن دارند که این نشان از رویکرد اعتماد به توانمندی‌های بانوان ایران اسلامی است.

بسیاری از شغل‌ها به دلیل سختی‌هایی که دارد، مناسب مردان است و کمتر تصور می‌شود که در این کارها زنان پابه‌پای مردان کار کنند و ابایی از سختی‌های این شغل نداشته باشند، اما هستند شیرزنانی که توانسته‌اند در بسیاری از مشاغل وارد شده و انحصار این مشاغل را هم بشکنند.

در میان این زنان موفق می‌توان به مهکیا(کوثر) صادقی‌منفرد اشاره کرد، بانویی که توانسته است با شکستن انحصارات دریانوردی در کشور وارد شغل دریانوردی شده و به عنوان یک بانوی موفق در این حرفه مشغول فعالیت شود.

مهکیا(کوثر) صادقی‌منفرد متولد سال ۱۳۷۸ ساکن شهرستان زنجان است کسی که  با تلاش و پشتکار  توانست فعل «خواستن توانستن است» را به خوبی صرف کند و به عنوان نخستین زن دریانورد ایرانی شناخته شود.

از این رو وقتی یک شغلی متفاوت باشد و یا تعداد کمی از افراد در آن حرفه مشغول باشند خواندن و شنیدن درباره آن جذاب می‌شود، با مهکیا صادقی منفرد نخستین زن دریانورد ایرانی گفت‌وگویی را ترتیب دادیم که مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانیم:

گفت‌وگو با نخستین زن دریانورد ایرانی

* خودتان را معرفی کنید؟

صادقی منفرد: مهکیا (کوثر) صادقی‌منفرد هستم متولد ۱۳۷۸ ساکن زنجان می‌باشم، یک خواهر دارم که ۲۰ ماه از من بزرگتر و دانشجوی رشته دندانپزشکی و در مسکو مشغول تحصیل است.

* چرا رشته دریانوردی را انتخاب کردید؟

صادقی‌منفرد: به خاطر علاقه‌ای که به این رشته داشتم انتخاب کردم و دنبال آن رفتم و خواستم یک تابوشکنی کنم  و راهی برای بانوانی که به این رشته علاقه‌مند هستند را باز کنم.

گفت‌وگو با نخستین زن دریانورد ایرانی

* در انتخاب رشته دریانوردی آیا با کسانی که این رشته را گذراندن مشاوره هم گرفتید؟

صادقی منفرد: بله مشاوره گرفتم، و اولین کسی که این رشته را در ذهن من انداخت استادی داشتم به نام شهرام باراد، که ایشان من را با این رشته آشنا کردند و با راهنمایی وی بود که من وارد عرصه دریانوردی شدم.

 به جز خانواده‌ام به طور مخفیانه پی‌گیر این رشته شدم تا نتایج نهایی اعلام شود، سه سال تلاش و تحقیق کردم تا برای رسیدن به این رشته راهی پیدا کنم هر چند که اکثرا مخالف بودند و می‌گفتند از خیر این رشته بگذر.

و حتی دوره‌های دریانوردی را که سپری می‌کردم در آنجا هم  می‌گفتند که بیخیال این رشته شوم‌ و این کاملا با عقاید و هدفی که در این راه داشتم و دارم، هم‌خوانی نداشت و حتی من افرادی را که انرژی منفی در مورد این رشته می‌دادند از زندگی خود حذف کردم و این در حالی است که این راه هنوز برای من تمام نشده است و باید این راه را به اتمام برسانم.

* هدف‌تان چیست؟

صادقی‌منفرد: درست است که دانشگاه‌های کشور ما رشته‌های خوب و کارآمدی دارند اما من رشته‌ای را انتخاب کردم که تعداد پذیرش در این رشته خیلی کم است و هدفم علاوه‌ بر تابوشکنی رسیدن به کاپیتانی اقیانوسی پیما است.

* وقتی برای اولین بار روی کشتی قرار گرفتین و به دریا رفتین چه حسی داشتین از آن روز برایمان بگویید؟

صادقی منفرد: من در بوشهر کشتی‌هایی را دیده بودم که در مقایسه با این کشتی که در حال حاضر در آن فعالیت می‌کنم  تناژ بالاتری داشتند.
در آن زمان حس و حال عجیب و غریبی داشتم و آن زمان به عنوان ویزیتور حضور داشتم  تا از نزدیک یک پیش زمینه‌ای از خود کشتی  داشته باشم، چون تا آن روز فقط در فیلم‌ها دیده بودم، اما وقتی به این کشتی ملحق شدم و کابین خودم را دیدم به یک باور قلبی رسیدم و در آن لحظه بود که با خودم گفتم به آن چیزی که می‌خواستم رسیدم و خیلی حس خاصی داشتم.

گفت‌وگو با نخستین زن دریانورد ایرانی

* از سختی‌های دریانوردی برایمان بگویید؟

صادقی منفرد: من همه سختی‌ها را پذیرفته‌ام و تنها موردی که برایم  جدیدتر است، رولینگ کشتی است، اینکه کشتی مدام تکان می‌خورد و مدام تعادل‌ام را باید حفظ کنم و با این شرایط چند ماه بر روی آب زندگی کردن که همه چیز در حال حرکت می‌باشد خاص و سخت است اما همچنان دریانوردی شیرینی‌های خود را نیز دارد.

* اطلاع دارید که چه تعداد زن دریانورد در کشورمان داریم؟

صادقی منفرد: مدارک دریانوردی بنابر تناژ کشتی متفاوت و دوره‌های که افراد سپری می‌کنند  هم متفاوت است، اگر بخواهم واضح‌تر بگویم اینکه طول و عرض کشتی هرچقدرکوچکتر باشد به طبع دوره‌ها ، شهریه‌  و حتی اطلاعاتی که به افراد انتقال داده می‌شود نسبت به  کشتی‌های اقیانوس پیما کمتر است و اما این دلیل نمی‌شود که این افراد از توانایی‌های کمتری برخوردار هستند بلکه برعکس.

جدای از متفاوت بودن تناژ کشتی، کشتی‌های مسافربری با کشتی‌های تجاری کاملا متفاوت است و بانوانی هستند که روی کشتی‌های مسافربری به عنوان هتل‌دار در جنوب کشور  که تعدادشان هم زیاد است فعالیت می‌کنند.

مدارک من اقیانوس پیما است و در حال حاضر به عنوان ملوان روی کشتی  فعالیت‌هایی از جمله لنگراندازی، رنگ‌آمیزی، زنگ‌زدایی، سکان‌ گرفتن و...انجام می‌دهم و به عنوان اولین بانوی ایرانی در روی کشتی‌های تجاری سفرهای بین‌الملی دارم و در حال اقدام به افسری هستم، این در حالی است که تا به این لحظه هیچ بانویی سفر بین‌الملی با کشتی‌های تجاری نداشته است.

* ویژگی منحصر به فرد یک ملوان و دریانورد از نظر شما چیست؟

صادقی منفرد: براساس تجربه‌ای که در این مدت کسب کردم دریانوردی صبر زیادی می‌خواهد و جدای از صبور بودن باید فرد بتواند به طور سریع در هر شرایطی عکس‌العمل نشان دهد یعنی یک دریانورد باید بتواند، در هر موقعیتی بهترین تصمیم را بگیرد.

* فکر می‌کردید که به عنوان اولین ملوان زن ایرانی معرفی بشوید؟

صادقی‌منفرد: بله انتظار این را داشتم، چون سه سال است که تلاش می‌کنم و این را می‌دانم تناژ کشتی که در آن فعالیت می‌کنم و مدارکی که  دارم هیچ کس در این حوزه فعالیت نمی‌کند و در حال حاضر هم  با مدارک ملوانی مشغول فعالیت هستم.

* چه توصیه‌ای به کسانی که می‌خواهند وارد این رشته بشوند دارید؟

صادقی منفرد: این رشته صبر و علاقه‌ی زیادی می‌خواهد و جدای از این دو مورد، زبان یکی از مهمترین عوامل برای فعالیت در رشته دریانوردی است، به فرض کسی که می‌خواهد روی دریای خزر فعالیت کند حتما باید زبان روسی را بداند و همین‌طور در حوزه دریانوردی دانستن زبان فرانسوی ضروری است و زبان انگلیسی که پایه‌ همه زبان‌هاست، باید افراد به این زبان تسلط کافی داشته باشند و به همه کسانی که دوست دارند وارد این رشته شوند توصیه می‌کنم که نه فقط برای دریا، بلکه برای هر شغلی که می‌خواهند داشته باشند بجنگند.

گفت‌وگو با نخستین زن دریانورد ایرانی


* خانواده مخالفتی نکردند و قطعا دلتنگ خانواده می‌شوید این دلتنگی چقدر روی کارتان تاثیر گذاشته است؟

صادقی منفرد: خانواده‌ام بیشتر مشوقم بودند تا اینکه بخواهند مخالفتی کنند، اوایل خانواده‌ام مدام تاکید می‌کردند که با تحقیق و آگانه جلو بروم که یک زمانی با شکست روبه رو نشوم که از لحاظ روحی به مشکل بر بخورم و بیشتر تشویق می‌کردند تا به آن چیزی که می‌خواهم برسم.

۱۰۰ درصد دلتنگ خانواده‌ می‌شوم، با این کشتی‌های که مسیر رفت و برگشت را طی می‌کنیم به اینترنت دسترسی نداریم که بخواهیم در تماس باشیم و قطعا دلتنگی است و این چیزی است که خودمان انتخاب کردیم و می‌توان گفت که کشتی یک زندان خود ساخته است.

* اولین سفری که رفتید کجا بود و باری که حمل کردید چه بود؟

صادقی منفرد: من در این مدت سه مورد سفر کردم دو مورد به بندر آکتاو( قزاقستان) و یک مورد آن سفر داخلی بود؛ و اولین سفر من بندر آکتاو بود و باری هم که حمل کردیم فقط جو بود.

این را می‌توانم اضافه کنم که کشتی  از هر دو سال یک بار باید تعمیر شود، ما بعد از تخلیه بار در امیرآباد به انزلی آمدیم تا تعمیرات لازم را بر روی کشتی انجام دهند و به خاطر تعمیرات کشتی در حال حاضر سفرهای خارجی نداریم.

* به عنوان یک بانوی موفق ایرانی جایگاه زن را در جامعه چطور ارزیابی می‌کنید؟

صادقی منفرد: این موضوع دغدغه همیشگی من است، حق خانم‌ها در خیلی از زمان‌ها ضایع شده است و به طبع حق آقایان هم در خیلی از زمان‌ها  تضییع شده است، ولی این موضوع در خانم‌ها بیشتر به چشم می‌خورد. 

اما با گذشت زمان به نسبت بهتر شده است و حتی می‌توانم بگویم که خانم‌ها مانع از تضییع حق خود شدند، ولی در کل در زمان حاضر، به نظر من جایگاه زن در جامعه آن چیزی نیست که باید باشد و امیدوارم به زودی این اتفاق رقم بخورد که آقا و خانم برابر باشند و حق هیچ کس ضایع نشود.

* در سفرهای طولانی دلتنگ خانوده نمی‌شوید؟

بانوان زیادی در دنیا دریانورد هستند و زندگی شخصی‌شان را هم دارند، به هر حال دریانوردی شغلی با شرایط خاص خودش است و کسی که وارد آن می‌شود به همه آن‌ها فکر کرده است، خانم‌های دریانوردی در کشورهای دیگر می‌شناسم که زندگی روتین خودشان را دارند، نه بالاخره این کار سختی‌های خودش را دارد که هر کس وارد آن شد باید آنرا هم قبول کند.

* از علاقه بانوان به دریانوردی خبر دارید؟

بله. به ویژه در فضای مجازی دختران زیادی پیام می‌دهند و از من درباره این شغل می‌پرسند، خیلی‌ها هم می‌گویند که دریانوردی را دوست دارند، اما به خاطر نگاه‌های موجود در جامعه سراغش نمی‌روند، به نظرم باید برای رسیدن به اهدافی که هیچ منع قانونی در مسیر رسیدن به آن وجود ندارد باید مقابل برخی باورهای موجود بایستند و تلاش کنند.

* سخن پایانی:

صادقی منفرد: برای هر چیزی که می‌خواهید تلاش کنید، من خودم به این جمله که « یا راهی خواهم یافت یا راهی خواهم ساخت» اعتقاد زیادی دارم و کس که بگوید نمی‌شود به نظر من به اندازه کافی تلاش نکرده است و  چیز نشدنی وجود ندارد.

برای من بارها این اتفاق افتاده است که وسط کار کم آورده باشم، ولی دوباره با اراده قوی شروع کردم و برای رسیدن به هر چیزی که می‌خواهیم باید تلاش، پشتکار و صبر داشته باشیم.

***

صحبت با بانوی سخت‌کوش که توانسته با همه محدودیت‌ها و سختی‌ها وارد کار دریانوردی شود در نوع خود جالب است و برای من خبرنگار هم شنیدن این سخنان تازگی و جذابیت خاصی دارد.

شاید در طول فعالیت‌های خبری با افراد و شغل‌های مختلفی گفت‌وگو کرده باشم، اما گفت‌وگو با یک دریانورد برایم تازگی داشت، گفت‌وگویی که شاید باعث شود برخی دختران سرزمینم هم به این شغل جذب شوند و بخواهند در این حرفه فعالیت داشته باشند.

گفتنی است، مهندس دریانوردی (کاپیتان کشتی) هدایت و رهبری کشتی و مدیریت و تامین امنیت نیروی انسانی شاغل در آن بر عهده مهندس دریانوردی است، در واقع او مسؤول راهبری و مدیریت کشتی است، به مهندس دریانوردی، کاپیتان کشتی نیز می‌گویند، مهندس دریانوردی کمتر با مسائل فنی کشتی سر و کار دارد و بیشتر با مدیریت پرسنل، مسیر یابی، کنترل وضعیت آب و هوا و ... در ارتباط است، البته برای رسیدن به پست کاپیتان کشتی، فرد باید ابتدا به عنوان افسر سوم وارد کشتی شده و پس از طی موفق مراتب افسر دومی و افسر اولی و گذراندن دوره‌ها و آزمون‌های تکمیلی می‌تواند کاپیتان کشتی شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    21 6
    الان دریانورد بودن برای زن افتخار است؟ آن هم زن جوان 22 ساله با این سر وضع و حجاب و هفت قلم آرایش بین مردان نامحرم روی دریا؟؟ زنی که باید مادر و کانون محکم خانواده باشد برود روی دریا کار کند؟ چرا؟ مگر دریانورد مرد کم آورده ایم؟ چرا مبلغ فمینیسم می شوید؟ چرا فکر کرده اید هر غلطی غربیها کردند پیشرفت است و شما هم باید کورکورانه تکرار کنید؟ حدود سال 1380 بود سوار تاکسی شده بودم و یک زن هم در تاکسی بود. وقتی آن زن دید همه سرنشینان تاکسی غیر از خودش مرد هستند پیاده شد و گفت نمی توانم در تاکسی که همه مرد هستند سوار شوم. زن که پیاده شد مردهایی که سوار بودند همه بی اختیار زن به تحسین آن زن گشودند و گفتند خوش به حال شوهر این زن. چقدر با حیا و عفیف است. حالا عکس شده. دختر جوان 22 ساله بی حجاب و آرایش کرده می رود دریانوردی بین یک دو جین مرد - دور از زن و خانواده!- برای ماهها! اسمش هم می شود افتخار ملی!! خوش به حال همه شهدا و اموات که رفتند و این روزهای هولناک استحاله و مسخ فرهنگی جامعه را ندیدند
    • IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
      11 2
      در روایت ها آمده اگه یک زن و یک مرد در مکانی بسته باشند، نفر سوم شیطان است. حالا شما خودتان قضاوت کنید که ماهها در روی آب هستند، کار این خانم را رد میکنم و هیچ افتخاری نیست. ظاهر ایشان نشان میدهد که متعهد به دین هم نیست. اگه من جای این مردها بودم استعفا میدادم.
    • IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
      8 1
      افرین اگر زحمت نکشیده بودید الان حقیر باید مشابه این مطلب را مینوشتم
    • IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
      6 1
      مطابق با همین واقعیات تا همین اواخر در همه دنیا دریانوردی را برای زنان بسیار قبیح و زشت و ناپسند میدانستند حتی ماژلان که ناچار دختر خواهر خود را به دریا برد لباس مردانه بر او پوشاند تا شناسایی نشود مثل فیلمهای غربی که تا دو دهه قبل تر زنان بسیار پوشیده بودند ولی الان بیشتر بدنشان پیداست و نتیجه ان کمپینهای من هم
    • شیوا IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
      9 0
      حتی در کشورهای غربی هم به زنانی که در کشتی کار می کنند به دید خوبی نگاه نمی شود چون آمارها می گوید ریسک آزار و تجاوز جنسی در بین زنان دریانورد بالاست .
    • DE ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
      2 11
      پس طبق تئوری شما پس باید حضرت خدیجه(س) هم تاجر سرشناس عربستان نمی شد!درحالی که پیامبر(ص) نماینده تجاری ایشون در سواحل سوریه ومصر و لبنان ودیگر کشورها بود وبه وجود حضرت خدیجه(س ) همیشه افتخار میکرد وبا عشق و احترام از ایشون یاد میکردند! اولین مسلمان حضرت خدیجه(س )بودند که بزرگترین خدمات وکمک ها رو برای گسترش اسلام به انجام رساندند. این بانوی محترم ایرانی وقتی همسری لایق در همین رده شغلی خودش بزودی داشته باشه بیاد وظایف مادری اش رو به انجام برسونه و بعد از اتمام تر و خشک کردن فرزندانش و فرستادن بچه هاش سر شغل و زندگی باز به سرشغل اش برگرده. ولی تا زمانیکه هنوز ازدواج نکردند ،چه اشکالی داره به حرفه مورد علاقه اش که دراون موفقیت داره و بر شیرین برای مردم ایران و اینهمه تحریم ها داره فعالیت کنه؟ اینقدر تنگ نظر نباشیم و بهتره از پیامبر (ص) عظیم الشان الگوی رفتاری بگیریم وبا همسرمان مهربان و همکار و همدل باشیم. اگر همه زنان مسلمان از حضرت خدیجه (س) الگوگیری می کردند هیچ کشور مسلمان ضعیف و فقیری نداشتیم و درعین حال زنان مسلمان بهترین مادرهای کوشا دنیا بودندکه ضربهای کاری به سیستم استکباری فرود میاوردند. باید به حال زنان عروسکی تاسف خورد که سرتاپا آرایش می کنند ولی متاسفانه بی مصرف وبی عرضه تشریف دارند نه اهل کارن نه اهل سازمان دادن خانواده وتربیت کودکان سالم.
    • به ۲۱:۱۲ IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
      7 1
      هر چه دوست داری از فمینیستها دفاع کن اما اسلام را با این کامنتهاب شرم آورت مسخره نکن. حضرت خدیجه سلام الله علیها هرگز خودش شخصا به سفر تجاری نمی رفت. صرفا پول می داد و سرمایه گذاری می کرد و به مردهایی پول می داد و آنها را برای تجارت می فرستاد. اصلا برای همین رسول الله صلی الله علیه و آله را استخدام کرد. متاسفانه امثال شما عمدا خود را به آن راه می زنید. بدیهی است زن جوان بی حجاب آرایش کرده بین اینهمه مرد چه معنی می دهد. لازم هم نکرده این خانم تحریمها را برای ما دور بزند. به اندازه کافی مرد دریانورد برای اینکارها داریم.
    • IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      0 0
      لطفا تفکرات خودتون را به دیگران نسبت ندهید،من به عنوان دختر چادری به ایشان افتخار میکنم
  • مهدی IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    7 2
    بانوی تراز انقلاب که شماها ازش دم میزنید، اینه؟! با این حجاب؟ زنی تنها در میان این همه مرد، آن هم در سفرهای چند ماهه؟! شرط حضور زن مسلمان در موقعیت‌های اجتماعی، حفظ شأن و رعایت حدود اسلامی نیست؟!
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    7 0
    یک عمر را هدر بده با چند کشتی این طرف و آن طرف کردن، کاری که جز بیگاری کشیدن از تن نیست و مرد ساخته شده برای این حمالی! انسان به دنیا آوردن و مسلط شدن به علوم تربیتی و دینی برای تربیت آن انسان واقعا لیاقت می خواهد!
    • DE ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
      1 11
      با نگاه جنسیتی به ایشون لطفا نگاه نفرمائید. ایشون خیلی شهامت داشته که در یک شغل مردانه وارد شده. خیلی ناراحت نباشید، تعداد این زنان تو دنیا انگشت شماره. دسته ای از زن ها ترجیح میدن ، دست به سیاه وسفید نزنن. با ناخن های مصنوعی شون جز فشار دادن دگمه لب تاپ وگوشی و سوزاندن وقت هیچ هنر دیگه ای ندارن. متاسفانه اهل خانه داری و پرورش فرزند هم نیستند. هر وقت فیلشون یاد هندوستون کنه میرن مهرشون رواجراء میذارن! این شغل فقط برای زنان استثنایی هست نه حتی یک دسته از زنان. نگارنده محترم اشتباه ادرس ندن! این بانوی ایرانی همسر مناسبی براشون پیدا شد ، مطمئن باشید یکی از بهترین مادران خواهد بود که شیرمرد وشیرزن تربیت میکنه. داستان ان دختری رو در شاهنامه لطفا مطالعه بفرمایید که شاه بدیده تحقیربا او حرف زد و او جلو شاه بلبل زبونی کردو جواب شاه تنگ نظر رو داد. شاه خشمگین به نگهبانش دستور داداین دختر گستاخ رو بقتل برسونه . ولی با گریه های دختر نگهبان شاه دلش به ترحم اومد و این دختر روبقتل نرسوند ،بلکه در جای دورافتاده ای گذاشت زندگی کنه. این دختر برای عبرت دادن به شاه تنگ نظر گوساله ای رو بزرگ کرد و هر روز از چندصدتا پله روی دوشش گرفت و بالا برد تا تبدیل به گاوی سنگین وزن شد. روزی شاه از ان محل عبور میکرد و از دیدن این صحنه دچار تعجب شد ! چطور یک دختر قادره گاوی به این سنگین وزنی روی دوش اش گرفته از چند صد تا پله بالا ببره....... اصلا میدونید رو دریا هر لحظه چه خطرهای مهیبی ایندسته رو تهدید می کنه؟ از دزدان دریایی تا مورد اصابت توپخانه ها ،تا غرق شدن ونابود شدن کشتی وماجرای اتش سوزی مثل سانچی! اونجا کسی نمیتونه مثل داستان های هالیوودی فکر رفتار کنه! ایشون مقید زندگی خانوادگی هست و منکر تشکیل خانواده نیست. البته وقتی بانویی زندگی خانوادگی داره کار روی دریا تا زمانی که بچه هاش از اب و گل دربیان و خودشون زندگی مستقلی داشته باشند اتوماتیک تعطیل میشه. معمولا ایندسته از بانوان با یکی از همکاران کشتی ازدواج میکنن تا بعد از بزرگ شدن فرزندان بتونن دوباره با همسرشون رو کشتی کار کنن. توصیه راهبردی به این بانوی محترم اینه حجابشون رو بیشتر رعایت کرده تادرمحیط مردانه با تقوا و موفق باشند از هرنوع ارایشی در کشتی صرف نظر کنن. دادن نسخه عمومی برای همه بانوان از طرف نگارنده مقاله ادرس غلطی هست.
    • به 21.59 IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
      7 1
      شهامت یا بلاهت یا چیزهای دیگر؟ شما یا خودتان خیلی مغرض و بیمار تشریف دارید و یا ما را ابله فرض کرده اید. این داستان همان کسی است که گفت مرد می خواهم از ساحتمان صد طبقه خودش را پایین بیندازد! خوب باید گفت اسم این کار مردانگی نیست بلکه خریت هم نیست چون خر هم چنین حماقتی نمی کند. چه کسی گغته استقلال مالی برای زن افتخار است؟ اگر قرار بود چنین باشد خدا مرد را مکلف به نفقه دادن به زن نمی کرد. و حالا فرضا افتخار هم باشد. کجای کار کردن کنار مردان نامحرم آن هم با این وضعیت افتخار است؟ خودتان را گول بزنید با آن قصه بی سر و ته که البته ربطی به این ماجرا هم ندارند. اما هیچ مرد غیرتمندی حاضر نخواهد شد با زنی ازدواج کند که ماهها با مردان نامحرم روی کشته وقت گذرانده آنهم با این وضع آرایش و حجاب. مگر بی غیرت باشد.
  • IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    6 0
    سازمان کشتیرانی و زیرمجموعه هاش جزء سازمانهای نظام جمهوری اسلامی نیستند؟ قانون حجاب در آن مجموعه ها لازم نیست اجرا شود؟ این خانم اولین دریانورد زن یا سی و هفتیم!!! چرا به خاطر این نوع حجاب مسخره اش از مدیریت کشتیرانی تذکر نگرفته؟!
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    6 0
    به نظرتون این چیزها افتخار داره؟!! یعنی هرچی که حالت ساختارشکنانه داشته باشه یا تعجب برانگیز باشه یعنی موفقیت؟! مثلاً اگر یه کاری کردند که مرد حامله بشه هم باید بگیم مرد موفق؟ زن ها بیان کارگری کنن و اثاث کشی و اون وقت بگیم زن موفق.؟بیان کامیون برونن و نصفه شب تو جاده باشن بگیم زن موفق؟ یه جایی بین هزارتا مرد کار کنن بگیم زن موفق؟ مرد بره آرایشگاه زنانه بزنه و کاشت ناخن کار کنه بگیم مرد موفق. مرد بره زنان و زایمان بخونه و با خانم هاسر و کله بزنه بگیم مرد موفق . اون وقت اینجا عقل و شرع و اخلاق چی کاره هست؟
  • IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    6 1
    ایشون هم یک جوری مثل منشی های زن می مونن ... .
  • IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    7 1
    حالا کم مونده که استخدامی بزنن دریانورد زن با روابط عمومی بالا و هفت قلم آرایش
  • IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    8 1
    اولین بودن همیشه هم خوب نیست
  • IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    7 1
    خوب بسلامتی مشکلات کشور هم حل شد
  • IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    1 0
    من در سال 1368 زنجان را به قصد زندگی در کرج با یک نیسان وسایل منزل ترک نمودم و 2 هزار تومان به راننده نیسان بابت کرایه دادیم ایشان اهل رودبار بود و در زلزله سال بعد فوت کرد در تاکستان نگه داشته انگور و نان خوردیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس