کد خبر 972664
تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۳
عراق کوچک در تهران است

عرب‌زبان‌های عراقی محله‌ای را در دولت‌آباد شهرری بوجود آورده‌اند که حالا پای ثابت تهرانی‌ها شده است و گردشگران را هم برای چشیدن طعم غذاهای عربی به اینجا می‌کشاند.

به گزارش مشرق، عراقی‌هایی که سال‌ها پیش، از کشورشان به ایران آمدند تا مدتی در اینجا از شر صدام راحت زندگی کنند، حالا یکی از محله‌های شهرری را شکل داده اند که به دولت آباد مشهور است. شهرک دولت آباد به واسطه نزدیکی آن با ری شهرکی خوش آب و هوا و پر درخت بوده که به روایتی اولین شهرک تهران نیز به شمار می آمده است. خیابان قدس در این محله یکی از پر مخاطب ترین خیابان‌های این محدوده از شهر تهران است جایی که بیشترین رستوران و غذاخوری و فست فودهای عربی را می‌توان در آنجا پیدا کرد. چیزی شبیه به خیابان‌های سی تیر و باب همایون با این تفاوت که این فضا را عرب زبان‌ها بوجود آورده اند.

بیشتر بخوانید:

نزدیک غروب تعداد افرادی که به خیابان‌ها می آیند، بیشتر می‌شود. این رسم عرب هاست تا از هرم گرمای آفتاب به خنکی شب پناه ببرند. از کنارشان که عبور کنی همه به زبان عربی صحبت می‌کنند. پشت شیشه مغازه‌ها، اطلاعیه‌های در و دیوار و حتی بنرها به زبان عربی نوشته‌هایی مشاهده می‌شود. انگار که در یکی از خیابان‌های بغداد پا گذاشته باشی.

غذاخوری‌های شلوغ دولت آباد غذاهای معروف عربی مثل شاورما، کبه، حمص، سمبوسه و فلافل عربی دارد که طعم و مزه اش با همه فلافل فروشی‌ها و فست فودهای تهران متفاوت است. بیرون برخی از غذاخوری‌ها میز و صندلی چیده شده است و مردانی سالخورده با دشداشه ای به تن روی صندلی‌ها مشغول خوردن چای عربی هستند.

چای عربی غلیظ‌تر از چای معمولی و ایرانی است که تهرانی‌ها به آن عادت کرده اند. قهوه عربی هم سنگین است و غلیظ. این نوشیدنی‌ها در کنار باقلواهای لبنانی و عربی طعمی متفاوت خواهد داشت به همین دلیل کنار قهوه خوری ها و چای خوری های این خیابان تعداد زیادی باقلوا فروشی هم وجود دارد.

آقا جواد صاحب یکی از این باقلوا فروشی‌های معروف خیابان قدس است که از چند سال پیش پاگیر این محله شده و از اختیاریه به اینجا آمده تا سنت باقلواپزی را در میان عرب‌ها به درستی به جا آورد. او به خبرنگار مهر می‌گوید: باقلوای عربی اصل شیره زیادی ندارد از طرفی چون خشکبار زیادی دارد مقوی است و تنوع آن هم موجب شده تا یکی از معروف ترین شیرینی‌های جهان باشد به نحوی که در بیشتر کشورها باقلوای عربی را می‌توان پیدا کرد این باقلوا شیرینی محبوب عرب زبان‌هایی مانند سوریه و لبنان و عراق است که در شکل‌ها و طعم‌های مختلفی پخت می‌شود.

آقا جواد همه مشتری‌های مغازه اش را به تست کردن باقلوا مهمان می‌کند شاید چون باقلوا گران‌ترین شیرینی است از کیلویی ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان و ممکن است هر کسی توان خریدش را نداشته باشد. او با این کار مهمانوازی عراقی‌ها و ایرانی‌ها را یکجا به نمایش می‌گذارد.

در همین راسته مسجد و حسینیه‌های زیادی است آنقدر زیاد که برخی این محله را محله مساجد و حسینیه‌ها می‌دانند. در شب‌های محرم این محله پر از دسته‌های سینه زنی و عزاداری می‌شود. عزاداری عرب‌ها مورد توجه بسیاری از گردشگران است و به همین دلیل در ایام محرم این محله حسابی شلوغ می‌شود.

عرب زبان‌های کشورهای دیگر وقتی بدانند چنین محله‌ای در تهران وجود دارد، یک راست خودشان را به اینجا می‌رسانند و خانه‌ای و یا سوئیتی اجاره می‌کنند به همین دلیل روی در و دیوار این محله آگهی‌هایی مشاهده می‌شود که خبر از اجاره سوئیت و یا نیازمندی برای پیدا شدن آشپز حرفه‌ای می‌دهد.

آژانس‌های گردشگری زیادی هم پس از سقوط صدام در این محله بوجود آمده تا مسافران بتوانند خود را از ری به بغداد، سلیمانیه و یا اربیل برسانند.

آنها حالا می‌توانند هم در محله خودشان میزبان هم زبان‌هایشان شوند و هم به راحتی به عراق رفت و آمد کنند چه با هواپیما و چه با اتوبوس.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 13
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۵
    خوب پول ایرانی تو جیب میزنید
    • IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۵
      64 13
      بالاخره هر کاری «عرضه» میخواد، میدونی
    • IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۵
      57 26
      به تو ربطی نداره صهیونیست کثیف
    • فردین FR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۵
      28 3
      خاموش نژادپرست جاهل.
    • حمزه IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۵
      26 1
      وقتی شما نمیتوانید پول به جیب بزنید،پس نوش جان دوستان عراقی یا هر ملیتی.
    • IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۵
      32 2
      از شیر مادر حلال ترشون درآمدشون از شغل امثال تو که از راه اراجیف گویی نان میخوری هم پاک تر است هم کاملاً حلال تر
    • IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۵
      19 1
      خوب الان ایرانی ها هم در چند شهر مهم جهان محله دارند این حرف شما هم بر آنها منطبق هست؟
    • IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
      1 10
      پولی که از ایران بدست میآرن چرک و خون بشه تو تن ۷نسلش
  • چمانچی IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۵
    3 0
    قدمشون به روی چشم. عربهای عراق مهمونای خوبی هستن. اینم در جواب اولین کامنتی که گفته ::: خوب پول ایرانی تو جیب میزنید::: میگم که توی عراق از قدیم الایام کلی ایرانی بوده و بعد از سقوط صدام خیلی از ایرانی ها اونجا زندگی می کنن، اقتصاد خودشون و کشور عراق رو می چرخونن و با هم برادر هستن. شما هم اگه بلدی برو عراق و پول ایرانی ها رو به جیب بزن. به قول دوستمون عرضه نداری...
  • علی IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۵
    32 6
    عالی ماعربهارادوستداریم
    • حیدر صالح IR ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
      9 1
      ما همه ملیتها را دوست داریم . بهتر بگم ما همه دوستانمان را دوست داریم
  • GB ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۵
    2 1
    زنده باشند انشالا
  • IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
    6 9
    مرگ بر عراق چی شد این غرامت؟
    • LB ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
      0 1
      غرامتشو خانواده شهدا باید بگیرن و به صهیونیستهای کثیف ربطی نداره. اگر اون شهدا نبودن، الان شما ایران رو هم مثل عراق که تاسیسات اتمی اش رو زدین بمباران می کردین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس