کد خبر 972571
تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۲
ایستگاه مترو به بازار شام تبدیل شده!

متروی تهران با وجود سهم چشمگیری که در جابجایی شهروندان دارد، به کانون بزرگی برای حضور دستفروشان تبدیل شده است؛ این موضوع باعث نارضایتی شهروندان شده است، چراکه دیگر فضایی برای نشستن و عبور و مرور مسافران وجود ندارد.

به گزارش مشرق، دستفروشی پدیده‌ای است که این روزها در اماکن عمومی نظیر مترو بسیار به چشم می‌خورد که عمده‌ترین دلیل وقوع این پدیده مسائل اقتصادی و اجتماعی است.

حال باید گفت که بیکاری، ازکارافتادگی، فقر و غیره عامل رشد روز افزون دستفروشی شده‌اند و متروی تهران با سهم چشمگیری که در جابجایی شهروندان به خود اختصاص داده، به کانون بزرگی برای حضور دستفروشان تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید:



دستفروشان از مترو، این پاساژ پر از مشتری که بیش از ۴ ملیون مسافر برای تردد در آن عبور و مرور می‌کنند به راحتی نمی‌توانند بگذرند، چراکه بدون پرداخت اجاره، بیمه، مالیات و بعضا عرضه اجناس بی‌کیفیت به امرار معاش خود می‌پردازند.

این در حالی است که هر روزه تعداد زیادی از دستفروشان در متروی تهران به صورت خانوادگی و قومی از شهرهای مرزی یا از ساکنان جنوب و حومه استان تهران مشغول فعالیت هستند و هیچ شخصی هم با آن‌ها کاری ندارد، اما افرادی که وارد کار دستفروشی می‌شوند، قادر به تامین هزینه‌های زندگی خود به طرق معمول نیستند و مجبورند برای فرار از بیکاری یا به عنوان شغل دوم و سوم به دستفروشی روی بیاورند.


البته اخیرا متروی تهران با ایجاد بستری در داخل کریدورهای خود نظیر چهارراه ولیعصر (عج) و ایستگاه‌های دیگر و اختصاص آن به فروشندگان سعی در کاهش این پدیده و کنترل آن کرده است که به نوبه خود راه حل مناسبی است، اما تفاوت اجناس فروشی در این غرفه‌های سیار نظیر تئاتر شهر و دیگر ایستگاه‌ها با آن چیزی که در داخل قطارها توسط دستفروشان عرضه می‌شود، احتمالا عدم موفقیت این طرح را به دنبال خواهد داشت.

دستفروشان، بازاری با جمعیت میلیونی را هرگز رها نمی‌کنند و به هر طریقی راه خود به این بازار بزرگ را باز خواهند کرد، پس تنها راه حل موثر برای این پدیده، ساماندهی و صدور مجوز و صد البته کنترل همه‌جانبه دستفروشان و اجناسی است که آن‌ها عرضه می‌کنند، اما تاکنون تنها شاهد حضور این افراد در داخل واگن‌های مترو بودیم که اجناسی نظیر لوازم جانبی تلفن همراه، سیم شارژ، لوازم آرایش، پوشاک، مواد غذایی و همچنین آدامس‌های خارجی با جملاتی عجیب را می‌فروشند.

فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه در گفت‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به فعالیت دستفروشان در مترو اظهار کرد: در حال حاضر تعداد این افراد در حال افزایش است، اما بر فعالیت آن‌ها نظارت می‌شود.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه با بیان اینکه این افراد به عنوان مسافر داخل مترو می‌روند و شروع به دستفروشی می‌کنند، گفت: برخی از دستفروشان زن هستند که برای مقابله با آن‌ها محدودیت‌هایی وجود دارد.

وی ادامه داد: مسافران مترو باید در بخشی از این موضوع با ما همکاری کنند، چرا که روزانه بیش از ۱۲۰ قطار در حال حرکت است و هر یک از این قطارها ۷ واگن دارند و به اندازه همه واگن‌ها نیرو نداریم.

امروزه دستفروشان نه تنها در واگن‌های مترو، بلکه در سکوهای ایستگاه‌های مترو نیز حضور دارند و نیروهای امنیتی و حفاظتی مترو هیچ برخوردی با این افراد نمی‌کنند و این موضوع باعث نارضایتی شهروندان شده است، چراکه دیگر فضایی برای نشستن و عبور و مرور مسافران وجود ندارد.

حضور این دستفروشان در سکوهای ایستگاه‌های مترو به راحتی قابل کنترل است و ماموران مستقر در سکوها می‌توانند نسبت به ساماندهی دستفروشان حاضر در این محل‌ها اقدام کنند. این در حالی است که مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران از کمبود نیرو در داخل واگن‌ها خبر داد که علی‌رغم گفته این مدیر مسئول، حضور مأموران در سکوها قابل مشاهده است.

با این حال آن دسته از شهروندانی که در ایستگاه‌های شلوغ غرفه‌هایی را اجاره کرده‌اند دچار مشکل می‌شوند، چراکه با وجود این افراد در سکوها اجناس آنان به سختی به فروش می‌رسد و ضرر می‌کنند، پس بهتر است شرکت بهره برداری متروی تهران برای رفع این موضوع فکری کند، چراکه تبدیل شدن ایستگاه‌های مترو به آشفته بازار جلوه خوبی برای شهر ندارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۵
    36 14
    حداقل اگه نمیتونین کمکشون کنین نونشون رو هم اجر نکنین.هیچکس دوست نداره تو مترو از این کارا کنه اما مجبورن میفهمید مجبورن برای سیر کردن شکمشون.
    • IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۵
      26 6
      این آقا با این بساطش هم مسیر تردد و گرفته هم صندلی که برای استراحت مسافر گذاشته شده رو اشغال کرده هم سد معبر کرده که احتمال سرقت بالا میره.... این اگه حق الناس نیست پس چیه!
    • سید IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۵
      12 0
      این نوع کسب و کار اولش از سر اجبار و سود خوبی هم داره و بعد از درآمد زیاد ب توجه به ندادن مالیات و عدم نیاز به پرداخت اجاره و.... نمی خوان ازش خارج بشن و دیگه اجبار نیست حالا اگر هرکی تولید خونه خودش رو بفروشه من میگم خوبه ولی این نوع فروش جنس بنجل خارجی اضلاٌ
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۵
    4 25
    در یک طرح ضربتی همه رو بازداشت و همه اموالشونو که برای فروش اوردن بگیرد بسوزونید- اینا اکثرشون جیب برن نه فروشنده
  • IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۵
    19 5
    از نداری هست. چیکار کنه؟ بره تن فروشی کنه بی غیرتا. وظیفه دولت تسهیل اشتغال واسه هر ایرانیه. کجاست دولت؟
    • IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۵
      8 2
      کار دیگه میتونه انجام بده ولی اینجا رو برای سود بالا و راحتی انتخاب میکنه. چنان پشت هم رگباری میان و با آب و تاب تعریف جنس میکنن که سرسام میگیری
  • وحید IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۵
    9 1
    براشون کار درست کنیدتا نیان تو مترو برن مواد بفرشون خوبه و هزار کار خلاف دیگه
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۵
    6 0
    یه جایی هست طرف میاد داد میزنه چراغ قوه و تبلیغ چراغ قوه شو میکنه کگه بفروشه.این هیچی. جدیدا مد شده دختر و پسر بچه های کوچیک به زور میان برا کفشت واکس میزنن یا خودشونو میندازن بغلت که تو دیگه هیچ راهی نداری و باید پوله رو بدی.باید یه فکر اساسی کرد.این بچه ها از کجا میان تو مترو و به کی وصل هستن؟
  • IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۵
    5 0
    مشکلتون به ندادن مالیات و اجاره و عوارض هست !؟
  • IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۵
    2 0
    همشون پیراشکی های یک شکل با بسته بندی های یکسان تو دستشون هست یعنی اینکه خیلی سازماندهی شده و هماهنگ کار میکنند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس