کد خبر 973262
تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۱
دستفروشی

پیاده راه که یک فضای عمومی است توسط برخی مغازه‌داران در فضای مجازی با ودیعه ۱۰ میلیون و ماهانه ۲ میلیون تومان اجاره داده می‌شود.

به گزارش مشرق،  سال هاست که کلان شهر تهران با پدیده دستفروشی در معابر، بزرگراه ها و مترو دست و پنجه نرم می کند.

برخی تصور می کنند دستفروشان در آمد کمی دارند اما اینطور نیست و برخی از این افراد روزانه چندین میلیون در آمد کسب می کنند؛ البته افرادی هم هستند که در آمد ناچیزی دارند.

بیشتر بخوانید:

اجاره ماهانه ۳۰ میلیونی دکه‌های سیار! +عکس

دستفروشی در معابر پایتخت بسیار زیاد است و این افراد با اشغال پیاده روها بساط خود را پهن کرده و کسب در آمد می‌کنند البته بسیاری از این دستفروشان توسط صاحبان مغازه ها به کار گرفته می شوند و اجناس داخل مغازه را در کنار خیابان پهن و می فروشند چرا که در بین مردم این  اعتقاد وجود دارد که دستفروشان برای اینکه اجازه مغازه نمی دهند ارزان تر اجناس را می فروشند.

از قدیم بسیاری از مغازه داران موزاییکیجلوی مغازه شان را به دستفروشان اجاره می دادند و بساط گستران بر اساس تعداد موزاییک به مغازه دار اجاره پرداخت می کردند.

اما با پیشرفت تکنولوژی دیگر مغازه داران  برای اجاره جلوی مغازه خود در سایت‌های اینترنتی آگهی می دهند.

در یکی از سایت‌ها آمده است ؛ واگذاری قسمتی از جلوی مغازه که سال ساختش ۱۳۸۷ است با ودیعه ۱۰ میلیون و کرایه ۲ میلیون ماهانه واگذار می شود، این مغازه بر خیابان است و بساط گستر می توان وسایلش را داخل مغازه قرار دهد.

و در آگهی دیگری آمده است که مکانی که اجاره می دهیم در  منطقه فوق العاده پر تردد واقع شده و  مناسب فروش شربت یخ در بهشت، پیراشکی و غیره... است.

زهرا صدر اعظم نوری عضو شورای شهر تهران در این باره گفت: واقعا دیگر آگهی زدن برای اجاره جلوی مغازه تخلف آشکار است و باید جلوی این موارد گرفته شود.

وی ادامه داد:  سد معبر و نواحی باید در این زمینه ورود کنند فضاهای عمومی متعلق به عموم شهروندان است و کسی نمی تواند از آن استفاده خصوصی کند. 

عضو شورای شهر تهران گفت: در ملک از خارج فضای عمومی و از داخل فضای خصوصی است و با این اقدامات بر حریم پیاده راه تجاوز می کنند و مشکلات زیادی برای مردم ایجاد می شود و نباید این فضا اجاره داده شود.

نوری افزود:این کار تخلف است و باید با آن برخورد شود و البته باید دستفروشان جمع آوری شوند اما باید کرامت این افراد حفظ شود.

این عضو شورای شهر تهران گفت: در محدوده منطقه ۱۱ و ۶ در خیابان ولی عصر پایین تر از میدان جمهوری تا میدان ولی عصر  دستفروشان عرض پیاده راه  را در  ۲ طرف خیابان  اشغال کرده و تردد شهروندان را دچار مشکل می کنند  و باید بساط این افراد جمع شود و شهرداری اقداماتی دراین باره انجام داد.

به اعتقاد وی، نباید اغتشاش بصری در شهر ایجاد کرد و باید با همکاری شهرداری و پلیس این محدوده ها پاکسازی شود.

وی با بیان اینکه باید در سایر نقاط شهر هم دستفروشان جمع آوری شوند،گفت به واسطه مسایل اقتصادی و مشکلات اشتغال پدیده دستفروشی توسعه پیدا کرده است و در معابر شاهد بساط گستری هستیم.

البته چندی پیش شهرداری تهران تصمیم به ساماندهی دستفروشان در تهران کرد. ماموران بلدیه مدتی بساط این افراد را جمع می‌کردند ولی وقتی با آنها صحبت می کردیم می‌گفتند مدتی وسایل را پهن نمی کنیم ولی دوباره باز می گردیم، همیشه از این بگیر و ببند ها وجود دارد.

بر اساس این گزارش، برخی از دستفروشان به صورت  گروهی استخدام می‌شوند. کار به جایی رسید که آگهی استخدام گروهی دستفروشان در فضای مجازی منتشر و اعلام کردند به تعدادی دستفروش اقا و خانم جهت فروش بدلیجات نیازمندیم و تمامی کارهایی که قرار است  بفروشید جدید و با بسته بندی های شیک هستند و فروش عالی دارند.هرکدام داخل جعبه های مخصوص خودشان هستند که فروشش راحت است.

اگر فعال و حرفه ای باشید درامد خیلی خوبی می‌توانید از این کار در بیاوریدو همان روز هم تسویه می کنیم.
جنس از ما فروش از شما و سفته و کارت شناسایی جهت ضمانت دریافت میشود.

با هم این موضوعات ساماندهی دستفروشان  به صورت همیشگی در دستور کار شهرداری تهران است. ماموران بلدیه در حال حاضر به صورت  مدام محور خیابان ولی عصر را رصد کرده و اجازه استقرار دستفروشان را  نمی دهد.

اما دستفروشان ناامید نیستند و در مکان‌های  همیشگی خود بدون بساط می ایستند و مشتریان خود را به مکان های که اجناس خود را قرار داده اند، می بردند و می گویند کمی تحمل کنید ما باز می‌گردیم. 

همچنین ساماندهی دستفروشان در میدان تجریش مدت هاست در دستور کار است و هر بار شهرداری تهران خبر از ساماندهی دوباره می دهند اما همچنان دستفروشان در این مکان حضور دارند و مسیر تردد شهروندان را دچار مشکل می‌کند.

سید امیر فتاحیان مدیرعامل شرکت شهربان حریم‌بان شهرداری تهران در این باره گفت: ساماندهی دست‌فروشان در دستور کار است. سازوکارهای فراوانی تاکنون در نظر گرفته شده و باید این دست‌فروشان را به روز بازارها ، شب بازارها و پارک بازارها هدایت کنیم. 

وی با تأکید بر این موضوع که ساماندهی تنها راه چاره است، گفت: برخی از دست‌فروشان افغانی هستند، حوزه پلیس امنیت باید ورود کند تا آنها کارت اقامت دریافت کنند.

فتاحیان گفت: ساماندهی خوبی در برخی محورهای شهر صورت گرفته است و این کار ادامه دارد.

البته سال هاست که تعدادی از دستفروشان شهر زیر زمینی را برای کار خود انتخاب کرده اند و معتقدند که در آمد خوبی می توان از این مکان به دست آورد.

برخی از آنها قدیمی هستند و دیگر تمامی مسافران مترو آنها می شناسند و با ضمانت و شماره تلفن اجناس خود را می فروشند.

دستفروشان آرامش را در مترو مختل کرده اند و همچنین باعث بروز مشکلات زیادی شده اند اما شهرداری در سال های گذشته نتوانسته این پدیده را ساماندهی کند.

البته محسن پورسید آقایی معاون حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران گفت: هر ایستگاهی در مترو، که در آن بساط دستفروش پهن شده باشد، رئیس آن ایستگاه را برکنار کرده و با وی برخورد خواهیم کرد.

وی ادامه داد:  با این رویه به شدت برخورد می‌کنیم و نمی‌گذاریم در ایستگاه‌ها بساط پهن کنند. بنده ابلاغ کرده‌ام که هر ایستگاهی که در آن بساط پهن شده باشد با رئیس ایستگاه برخورد شود. از این رو رؤسای ایستگاه‌ها موظف به گشت‌زنی در ایستگاه‌های خود شده‌اند و دستفروشان را از سطح ایستگاه به خارج از ایستگاه هدایت می‌کنند.

بر اساس این گزارش نباید شهرداری تهران برای ساماندهی دستفروشان از روش‌های چکشی استفاده کند و باید با رویه درست این پدیده ساماندهی شود. شهرداری تهران تاکنون در این زمینه موفق نبوده و اقداماتی که انجام داده مقطعی بوده است و امیدواریم بزودی شاهد برنامه های جدی تری در این زمینه باشیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
    10 0
    مسخره است مملکت بی در و پیکر یک کارگر و کارمند با مدرک دانشگاهی با عرق جبین ماهی 1.5 تا 2.5 دریافت کند انوقت یکی دیگر مسیر عمومی مردم را ماهی 2 میلیون اجاره دهد؟کجاست دست عدالت گستری که همه این بساط ظلم را جمع کند؟ رانت پایتخت نشینی تا کجا ؟ استفاده از امکانات یک کشور 80 میلیونی توسط 200 هزار ملاک تهران نشین تا کجا؟ حتما باید یک زلزله 9 ریشتری این حرامخواری ملی را خاتمه دهد؟؟؟؟ بترسید از اه مظلوم که یک ریالش را راضی نیستند
    • IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
      4 0
      شهرداری تهران رسما تهران را فروخته است
  • IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
    3 0
    خوب مگه پیاده رو یک مکان عمومی نیست؟ چگونه این آقا چیزی را که جزو سند و دارایی و تملکش نیست و به ملت تعلق دارد اجاره می دهد ؟؟؟؟؟ واقعا مسخره است.
  • IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
    3 1
    تا حالا از طریق شهروندان هزاران بار به این وضعیت اعتراض شده و دهها مقاله در این مورد در روزنامه ها و سایتها منتشر شده، تاثیری نداشته به دو دلیل؛ وادادگی شهرداری و بی عرضگی مدیریت این نهاد و رشوه گیری مامورین آن از یک طرف و زورگوئی و قلدری بساط گستران از طرف دیگر. تهران الان تبدیل به یکشنبه بازار و چهارشنبه بازار شده. هر کسی بیشتر رشوه داد و قلدر تر بود یک قسمت بهتر شهر رو جولانگاه دست فروشی قرار می ده. باید یک کار اساسی حتی با استعانت از سپاه و ارتش برای از بین بردن این عفونتی که به بدنه شهر افتاده انجام داد.
  • حسین آقا IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
    2 0
    به نام خدا...... بیشترین تخلفات را ادارات و شرکت های متعلق به دولت انجام میدهندو بیشترین در امدها را نیز همین ادارات و شرکتها و موسسات دارا میباشن و بیشترین فساد و رانت دولتی در همین جا ها اتفاق می افتدو بیشترین ناراضی ها مردمی را همین ها باعث میشوند..!!! و کمترین خدمات شهری و دولتی را همین سازمانهای دولتی را با بیشترین منت و رشوه خواری انجام میدهند.....لازم است که نهادهای نظارتی با همکاری سازمان بازرسی کل کشور فعالیت و نظارت خود در این حوزه ها را سرعت ببخشند ..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس