image-20190706011143-1.png

در هنگام ترک اعتیاد، برای جلوگیری از عوارض ناشی از علائم ترک می توان از برخی داروها استفاده کرد.

برای ترک اعتیاد، مهمترین مسئله اراده شخص است. در هنگام ترک حالت های خماری و علائم آن بروز خواهد کرد. بسته به نوع ماده مخدر مصرفی، شدت علائم ترک متفاوت خواهد بود. برای اقدام به ترک مواد مخدر باید از روشهای درست و مناسب استفاده شود. زیرا در غیر این صورت احتمال بازگشت به مواد مخدر بسیار زیاد است. شیوه درمانی مناسب یکی از مهمترین عوامل در ترک اعتیاد به حساب می آید.

 بسیاری از بیماران، ترک اعتیاد در منزل را ترجیح می دهند. اما باید متعاقب با آن از راههای ترک اعتیاد در خانه آگاهی کامل داشته باشند. افراد خانه نیز به منظور یاری بیمار، باید با آگاهی از روشهای ترک در منزل، مراقبت های لازم را از بیمار انجام دهند. در ترک اعتیاد انگیزه بیمار، نوع ماده مخدر، میزان وابستگی و روش ترک نقش اساسی دارند.

 برای آنکه در خانه ترک کنید بهتر است از یک برنامه دقیق استفاده کنید. استفاده از روش مناسب و پیروی از برنامه های اصولی، گامی مهم در جهت ترک است. خانواده بیمار باید با توجه به تغییر خلق و خوی شخص بر اثر قطع مصرف، وی را در این مسیر کمک کنند. زیرا فرایند ترک مصرف تاثیرات زیادی روی حالات روحی و رفتاری بیمار خواهد گذاشت. البته باید توجه داشت که با استفاده از روشی مناسب و برنامه ای منظم برای ترک اعتیاد، می توان تا حدی میزان اثرات علائم ترک را کاهش داد. برای دریافت روش ها و برنامه های مناسب می توانید با مشاوران ترک اعتیاد الو سلام مشاور با شماره 02166081200 تماس بگیرید.

 در بسیاری از موارد برای ترک مواد مخدر از داروهای جایگزین استفاده می شود تا بتوان از عوارض ناشی از ترک ماده مخدر کم کرده و روند درمان نیز با سرعت بیشتری انجام شود. در ادامه مطلب به شرح قرص های جایگزین در ترک اعتیاد خواهیم پرداخت.

 اعتیاد به قرص ب ۲

 در هنگام ترک اعتیاد، برای جلوگیری از عوارض ناشی از علائم ترک می توان از برخی داروها استفاده کرد. قرص متادون و قرص ب ۲ از جمله این داروها هستند که دردهای ناشی از ترک ماده مخدر را تا حد زیادی کاهش می دهند. البته برای مصرفه داروهای فوق به منظور ترک اعتیاد باید طبق دستور پزشک استفاده شوند. زیرا قرص متادون و قرص ب ۲ باعث ایجاد وابستگی فرد به آن شده و زندگی روزمره را دچار اختلال می‌کنند.

 اعتیاد به قرص ب ۲ مانند مواد مخدر دیگر، پس از مصرف باعث ایجاد لذت شده و در زمان عدم مصرف، علائم خماری و نئشگی ایجاد می‌کند. برای ترک اعتیاد، در صورت مصرف خودسرانه قرص ب ۲، فرد به آن وابستگی پیدا می‌کند. عوارض قرص ب ۲ نیز مانند مخدر های دیگر بوده و می‌تواند مشکلات زیادی برای فرد و خانواده او ایجاد کند.

 چنانچه فردی به قرص بوپرنورفین اعتیاد پیدا کرد، باید نسبت به ترک آن اقدام نماید. بهتر است برای آگاهی از روش ترک قرص بوپرنورفین یا همان قرص ب ۲ با مشاور یا پزشک مشورت کنید. پزشک با در نظر گرفتن میزان وابستگی و شرایط بیمار، ترک در منزل یا ترک در کلینیک های تخصصی را پیشنهاد خواهد داد. یکی از روش های مناسب برای ترک قرص ب ۲، کاهش تدریجی مصرف آن است که باید زیر نظر پزشک صورت بگیرد.

 با این حال اعتیاد به مواد مخدر و یا قرص های جایگزین برای ترک مانند: قرص متادون و قرص ب ۲، علائمی را در شخص ایجاد می کنند که در حقیقت همان علائم اعتیاد هستند که در ادامه به آن پرداخته ایم.

 علائم اعتیاد

 اعتیاد به مواد مخدر دلایل زیادی دارد و در بسیاری از موارد مشکلات عاطفی و روحی یا مشکلات اقتصادی و شکست های ناشی از آنها، فرد را به سمت مصرف مواد مخدر سوق می دهد. اما شاید این سوال مطرح شود که چگونه بفهمیم شخصی معتاد است ؟ در حالت کلی اعتیاد به هر نوع ماده مخدر یکسری علائم را در فرد به وجود می آورد. آگاهی از علائم اعتیاد یکی از عواملی است که می‌تواند در شناسایی افراد معتاد کمک کند. به این صورت خانواده ها می توانند با تشخیص به موقع از اعتیاد نزدیکان خود، نسبت به  کمک و درمان آنها اقدام نمایند.

 یکی از علائم مهم اعتیاد، تغییرات خلق و خوی شخص است. از آنجا که اعتیاد باعث وابستگی جسمی و روانی می‌شود، موجب تغییراتی در رفتار و خلق و خو و حتی ظاهر فرد خواهد شد. از جمله علائم اعتیاد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 گشاد شدن مردمک چشم

 پرحرفی و پر انرژی بودن

شادی کاذب و لحظه‌ای بعد از مصرف ماده مخدر

 تغییرات خلق و خو و عدم ثبات شخصیت مانند: عصبانیت، تحریک پذیری، ناراحتی، خستگی و سپس پرحرفی شادابی و انرژی زیاد که در نتیجه مصرف یا عدم مصرف ماده مخدر ایجاد می شود.

 دردهای عضلانی

 عرق کردن زیاد

 اسهال یا یبوست

 بی خوابی یا خواب آلودگی و لرزش بدن

 آبریزش بینی و سرخ شدن چشم و اشک ریزی

 بی تفاوتی نسبت به ظاهر و عوامل محیطی

 بی اشتهایی

 ناتوانی جنسی

 بدبینی

 لاغر شدن و...

 البته هر کدام از این علائم بستگی به نوع ماده مصرفی دارد. زیرا هر کدام از مواد مخدر، علائم مخصوص به خود را دارند. از علائم دیگر اعتیاد می‌توان به عدم تمایل به مسافرت، غیبت ناگهانی در طول روز برای مصرف مواد، انزوا و عدم معاشرت، افت شغلی و تحصیلی و... اشاره کرد.

 عوارض اعتیاد

 مصرف هرگونه مواد مخدر و اعتیاد و وابستگی به آن، عوارض و مشکلات زیادی برای فرد به دنبال خواهد داشت. از هم پاشیدن خانواده ها و مشکلات شدید خانوادگی از عوارض شایع اعتیاد است. عوارض اعتیاد را می توان در گروه های زیر نام برد.

 مشکلات جسمانی

 مصرف مواد مخدر مشکلات جسمی زیادی را برای فرد به همراه دارد. مانند: آسیب های مغزی، آسیب به کلیه ها، ایجاد برونشیت و آسم و مشکلات ریه، مشکلات قلبی و تنگی نفس، ضعف قوای جسمانی و جنسی، مشکلات کبدی و بسیاری مشکلات دیگر که در بیشتر موارد جبران ناپذیر هستند.

 مشکلات روحی و روانی

 از دیگر عوارض اعتیاد ایجاد مشکلات روحی و روانی است که از آن جمله می توان به عدم احساس مسئولیت، ضعف اراده، پرخاشگری، اضطراب و استرس، منزوی شدن و پیدایش انواع اختلالات روانی اشاره کرد.

 مشکلات خانوادگی

 همانطور که در قبل هم اشاره کردیم، پیدایش مشکلات خانوادگی و از هم گسستن نظام خانواده، آسیب های روحی و عدم تربیت درست فرزندان، ایجاد خشونت در خانه و عدم احساس مسئولیت نسبت به خانواده از دیگر عوارض اعتیاد هستند.

 مشکلات اجتماعی

فرد معتاد با مشکلات اجتماعی زیادی روبرو می‌شود که شامل ترد شدن، انزوا و گوشه گیری از محیط کار و تحصیل، محدود شدن روابط اجتماعی، عدم پیدا کردن شغل و به تبع آن افزایش بزهکاری و جرم و جنایت است.

 با توجه به مطالب گفته شده، در صورت اعتیاد به هر نوع ماده مخدر، برای جلوگیری از عوارض جسمی و روحی و اجتماعی آن بهتر است هر چه سریع‌تر نسبت به درمان آن اقدام کنید. برای آگاهی بیشتر از روشهای درمانی ترک اعتیاد، می توانید با مشاوران مرکز تماس گرفته و اطلاعات لازم را به دست آورید. با ترک اعتیاد زندگی شاداب و تازه ای را شروع خواهید کرد.

**محتوای تبلیغاتی**

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 11
  • غیر قابل انتشار: 1
  • H.f IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    0 2
    سلام
  • امیر IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    3 0
    قیمت مشاوره چند میشه؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس